اینترنت

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS چیست؟

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS چیست؟

برای راه اندازی سایت به سرور یا هاست نیاز دارید. شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، سرور / هاست های گوناگونی ارائه می‌دهند که یکی از آنها وی پی اس یا سرور مجازی ( VPS ) است. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که وی پی اس یا سرور مجازی چیست؟ فرق سرور مجازی با دیگر سرویس های میزبانی وب چیست؟ آیا VPS به درد شما می‌خورد و نیازهایتان را برطرف می‌کند یا نه؟ در این پست قصد داریم تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS به زبانی ساده توضیح دهیم.

وی پی اس یا سرور مجازی چیست؟

وی پی اس یا سرور مجازی مخفف “Virtual Private Server” نوعی سرویس میزبانی وب است که در آن یک سرور اختصاصی به چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت به عنوان یک سرور مجازی (مشابه یک سرور اختصاصی) عمل می‌کند. وی پی اس یا سرور مجازی ترکیبی است از سرورهای میزبانی اختصاصی (Dedicated) و سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared).

ویژگی های خوب سرور مجازی باعث شده تا بتواند یک جایگزین بسیار خوب و با قیمت ارزانتر برای اهدافی باشد که سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared) برای آن‌ها مناسب نیستند یا سرورهای اختصاصی (Dedicated) هم هزینه های سنگینی به دنبال دارند.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS چیست؟

وی پی اس یا سرور مجازی ویژگی‌های زیادی از جمله کنترل بهتر و بیشتر، امکان اختصاصی سازی سرور و تنظیمات، امنیت بالاتر و عملکرد بهتر برای وبسایت های دارای ترافیک بالا را در اختیار شما می‌گذارد. وی پی اس VPS گزینه مناسب و ایده آلی برای میزبانی کسب و کارهای کوچک و متوسط و وب سایت های پربازدید و محبوب است و سبب صرفه جویی در هزینه های میزبانی (سرور) در عین بالا بردن کارایی آن‌ها می‌شود.

انواع سرورها

برای اینکه بدانید تفاوت وی پی اس یا سرور مجازی با دیگر سرورهای موجود چیست، کافیست انواع سرورها را بشناسید. سرورها به طور کلی، به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • سرور اشتراکی Shared :

سرور اشتراکی (Shared) رایج‌ترین، راحت‌ترین و در عین حال ارزان ترین نوع سرور است که می توان فضای آن را بین چندین وب سایت به اشتراک گذاشت که تمام پیکربندی های سخت افزاری و نرم افزاری آن توسط شرکت ارائه دهنده خدمات سرور انجام می‌شود. سرور اشتراکی، در واقع یک سرور است که منابع آن بین چندین نفر به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • سرور اختصاصی Dedicated :

موسسات و سازمان‌های بزرگی که به دنبال ویژگی‌ها و خدمات خاصی هستند می‌توانند از سرور اختصاصی استفاده کنند که در این سرور، کل فضای هاردیسک سرور و پهنای باند بسیار زیادی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و از کاربردها و مزیت‌های سرور اختصاصی، امکان راه اندازی وب سایت های متعدد، دسترسی به میزان فضای ذخیره بسیار بالا، تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ در هر لحظه هست.

  • سرور مجازی یا وی پی اس VPS :

در وی پی اس یا سرور مجازی، سرویس سخت افزار مورد استفاده به صورت اشتراکی می‌باشد. شرکت‌های ارائه دهنده سرور با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی، سخت افزار موجود را تقسیم بندی می‌کنند. در واقع، شرکت‌های ارائه دهنده سرور، سرور اختصاصی (Dedicated) را به چندین قسمت تقسیم می‌کنند که هر قسمت را یک وی پی اس یا سرور مجازی می‌گویند. در وی پی اس، امکان تعیین میزان منابع سرور مانند رم / هارد / برای هر بخش وجود دارد و حتی هر بخش می‌تواند ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری متفاوتی نسبت به دیگر بخش‌ها داشته باشد، ضمنا امکان ارتقا هر یک از آنها نیز وجود دارد.

کاربردهای وی پی اس یا سرور مجازی

وی پی اس در واقع یک کامپیوتر متصل به اینترنت با سرعت بسیار بالا است که ۲۴ ساعته به اینترنت متصل بوده و کاربردها و مزیت‌های وی پی اس از جمله سرور برای وب سایت‌ها، وی پی ان برای ذسترسی به وب سایت های ف.ی.ل.ت.ر. شده و موارد دیگری که در ادامه می‌آید، سبب محبوبیت و کاربرد گسترده آنها شده است.

کاربردهای عمومی وی پی اس vps:

  1. ساخت سرور vpn
  2. سرور مناسب برای دانلود سنترها، سایت‌های فیلم و موزیک جهت آپلود و دانلود برنامه‌ها بدون توجه به مصرف حجم اینترنتی و صرف جویی در زمان
  3. به دلیل میزبانی شدن سرور ها در کشورهای خارجی، از سرور مجازی یا وی پی اس می‌توان برای عبور از  تحریم های اینترنتی استفاده کرد.
  4. راه اندازی سرور شخصی جهت فروش هاست و خدمات میزبانی وب
  5. به دلیل سخت افزار قوی امکان انجام محاسبات سنگین را که با کامپیوترهای معمولی نمی‌توان انجام داد، برای شما فراهم می‌کند
  6. ایمیل مارکتینگ (ارسال ایمیل انبوه و بازاریابی ایمیلی)
  7.  تست نفوذ (پن تست) و کرکینگ (برای هک و کرک)
  8. یک کامپیوتر از راه دور که از هر جا که به اینترنت دسترسی دارید می‌توانید به آن متصل شوید.
  9. راه اندازی چندین سایت با یک وی پی اس یا سرور مجازی

تهیه سرور مجازی برای وردپرس

وردپرس اسکریپتی است که روی انواع متفاوت هاست می‌توان آن را نصب کرد. حتی روی رایانهٔ شخصی خودتان هم با مهیا کردن پیش‌نیازها، می‌توانید وردپرس را نصب نمایید. اما گاهی از موارد نیاز است تا یک سرور مجازی تهیه کنیم. سرور مجازی دارای منابع بیشتری از هاست اشتراکی است. اما از یک سرور اختصاصی منابعش کمتر است. به همین دلیل هم از سرور اختصاصی قیمت پایین‌تری دارد ولی تمام ویژگی‌های یک سرور اختصاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

میزبانی سرور ابری چیست؟

میزبانی ابری در حال حاضر برترین مدل میزبانی برای وب سایت‌ها (یا وب اپلیکیشن ها) است که در دسترس است. این فناوری در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سطح قابل توجهی از پذیرش و استفاده رسیده است.

وب‌سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور ابری در هر زمان و هر مکانی قابل دسترسی هستند. این بدان معنی است که منابع میزبانی برای هر وب‌سایت بر روی هر cluster از سرور ابری تکرار می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر یک سرور ابری در حال استفاده از حداکثر ترافیک خود باشد، آنگاه درخواست‌ها برای یک سایت خاص را به‌طور خودکار به سرور cloud بی‌کار با سطح ترافیک کمتر در cluster هدایت می‌کند. به‌عبارت دیگر، cloud خدمات میزبانی وب را مانند ذخیره‌ سازی فایل SSH ،FTP ،SFTP و خدمات ایمیل (مانند SMTP) و غیره به‌طور همزمان در سرورهای متعدد اجرا می‌کند.

این تخصیص همزمان منابع مساوی روی سرورهای ابری موجود در cluster قابلیت اطمینان بالایی را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر یکی از دستگاه‌ها دچار نقص یا اختلال باشد، این مسئله در کل سرویس هاستینگ باعث خرابی یا اختلال نمی‌شود.

مزایای میزبانی سرور ابری

  • میزبانی ابری نسبتاً قابل اعتماد است، زیرا وب‌سایت شما در یک پارتیشن مجازی میزبانی می شود که از چندین شبکه فیزیکی بهره می برد. در صورت آفلاین شدن یکی از سرورها، سطح منابع میزبانی ابری شما تا حدودی کاهش خواهد یافت، ولی هیچ گونه تغییر محسوسی شامل از دسترس خارج شدن یا هر مسئله دیگری در وب‌سایت شما مشاهده نخواهد شد.

  • امنیت میزبانی ابری از طریق سرورهای فیزیکی، در مقابل third-parties ها‌یی که به‌دنبال دسترسی به فضای کار خود یا ایجاد اخلال در سرویس‌های آن هستند، تامین می‌شود.
  • میزبانی ابری بسیار توسعه پذیر، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است و محدودیت‌های یک سرور تنها را ندارد. منابع با توجه به تقاضای شما و به صورت آنی در دسترس هستند.
  • میزبانی ابری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، زیرا فقط هزینه آنچه را که استفاده می‌کنید؛ پرداخت می‌کنید.
تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS چیست؟
  • امکانات سرور ابری:

  • سرورهای مجازی با منابع کاملا اختصاصی ارائه می‌گردند.
  • در تمامی سرورها از بهترین سخت افزارهای Intel و Supermicro استفاده شده است.
  • نصب و ریلود سیستم عامل دلخواه توسط شما
  • آماده سازی سرور به محض پرداخت بصورت اتوماتیک
  • مشاهده منابع استفاده شده به صورت نمودار
  • تهیه بکاپ از سرور توسط کاربر
  • دسترسی به سرورهای مجازی بدون محدودیت و روت می‌باشد.
  • سرورهای مجازی با پنل تحت وب برای ریبوت روشن و خاموش کردن سرور ارائه می‌گردند.
  • امکان فعال سازی کارت صدا بر روی سرورهای ویندوز موجود می‌باشد.
  • امکان ارائه سیستم عامل های مختلف.
  • تمامی پنل ها شامل پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته می‌باشند.
  • ترافیک نامحدود سرورها
  • میزبانی ابری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
  • میزبانی ابری بسیار توسعه پذیر، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است و محدودیت‌های یک سرور تنها را ندارد.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی چیست؟

میزبانی سرور مجازی به‌طور کلی کارایی کمتری دارد، زیرا مقدار مشخصی از منابع محاسباتی را به هر کاربر اختصاص می‌دهد. از این رو در صورت افزایش نیاز، سیستم قادر به رسیدگی به درخواست اضافی نخواهد بود و به راحتی دچار اختلال و افت عملکرد می‌شود. در صورت خراب شدن سرور نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

اما میزبانی سرور ابری با افزایش تقاضا به‌صورت متفاوتی پاسخ می‌دهد. در یک محیط ابری وب‌سایت شما در مخزنی از منابع محاسباتی یکپارچه میزبانی می‌شود. این به این معنی است که اگر یک سرور به حد اشباع خود برسد، سرور دوم آماده اجرا است. به‌طور مشابه، در صورت افت یا خرابی یک سرور، وب‌سایت همچنان در حال اجرا خواهد بود زیرا سرورهای دیگر به میزبانی ترافیک ورودی ادامه می‌دهند.

اگر به‌دنبال قابلیت اطمینان و عملکرد قدرتمند هستید، میزبانی تحت Cloud یک انتخاب عالی است. قیمت‌های مناسب سرویس‌های ابری نشان می‌دهد که بازار پتانسیل رشد بالایی دارد. علاوه بر این، نشان می‌دهد که میزبانی ابری مقرون به صرفه و توجیه پذیر است. VPS برای افرادی مناسب است که علاقه دارند فقط یک وب‌سایت را میزبانی کنند. اگرچه قدرتمند است، اما در صورت ترافیک زیاد یا مشکلات فنی، تضمین کننده آپتایم مورد نظر شما نخواهد بود.

سرور ابری چه مزیتی نسبت به سرور مجازی دارد؟

سرور ابری، نوعی سرور مجازی است که به جای آنکه بر روی یک سرور فیزیکی میزبانی شود، بر روی ابری از سرورها هاست می‌شود. سرورهای ابری به دلیل اینکه بر بستر رایانش ابری میزبانی می‌شوند دارای پایداری بالاتری نسبت به سرورهای مجازی(VPS) هستند. وجود سخت افزارهای رزرو در ساختار رایانش ابری، موجب می‌شود اختلالات سخت افزاری تاثیری روی سرورهای ابری نداشته باشد. همچنین بر خلاف سرورهای مجازی، مصرف بالای منابع سخت افزاری توسط یکی از کاربران، تاثیر منفی بر روی سرویس کاربران دیگر نخواهد گذاشت.

  • بهره مندی از قابلیت‌های یک سرور بدون نگرانی از اختلالات سخت افزاری
  • منابع اختصاصی با قابلیت افزایش درهر زمان
  • بکاپ کامل روزانه
  • کنترل پنل مدیریت سرور با قابلیت‌های منحصر به فرد
  • پشتیبانی شبانه روزی

جدول مقایسه سرور ابری و سرور مجازی زیر، تفاوت‌های این دو زیرساخت را نمایش می‌دهد.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی VPS چیست؟

چرا سرور ابری به عنوان بهترین راه حل میزبانی شناخته می شود؟

با این حال میزبانی مبتنی بر cloud بسیار پایدار است و به‌دلیل ماهیت غیر متمرکز آن، چنانچه قسمتی از اجزاء  هاست ابری دچار مشکل شود، در عملکرد کلی هاست تاثیری نمی‌گذارد.

در سرور ابری گزینه‌ای برای ادغام منابع اضافی در صورت نیاز وجود دارد. حافظه رم، فضای دیسک یا پهنای باند و غیره را می‌توان تنها با چند کلیک به منابع سرور اضافه کرد و یا در صورت عدم نیاز و برای ممانعت از بار مالی، آنها را کنار گذاشت. بنابراین میزبانی cloud را همچنین می‌توان به‌عنوان یک راه حل میزبانی وب تعریف کرد که منابع مورد نیاز آن بر حسب سطح تقاضا و نیاز مشتری قابل ارتقاء است. به صورت داینامیک و با توجه به نیاز مشتری سرورهای ابری مقیاس پذیر و قابل تنظیم است، به پرداخت هزینه‌های بالا احتیاجی ندارد و منابع غیر ضروری را می‌توان بدون هرگونه هزینه اضافی حذف کرد.

 

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *