کپی رایتینگ چیست؟

آیا تا به حال یک بیلبورد یا یک پیام تبلیغاتی توجه شما را به خود جلب کرده است؟ اگر به دنبال یافتن چنین تبلیغاتی برای کسب و کار خود هستید، باید با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شوید.

کپی رایتینگ راه حلی برای ایجاد پیام های تبلیغاتی است که مشتریان را تشویق به خرید یا ایجاد آگاهی از برند می کند. به عنوان مثال، یک رستوران ممکن است از طریق پنل اس ام اس پیامکی این پیام برای شما ارسال کند: “برگرهای غول پیکر ما به راحتی در جیب شما جا می شوند!” ممکن است دوگانگی موجود در این جمله شما را مجذوب خود کند و تعجب کنید که چگونه ممکن است یک همبرگر غول پیکر در جیب کسی جا شود! از روی کنجکاوی روی لینکی که در پیامک داده شده کلیک می کنید. بعداً متوجه می‌شوید که به این معناست که با اینکه همبرگرهای این رستوران بزرگ هستند، قیمت کمتری هم دارند. اینجاست که کپی رایتینگ معنای خود را پیدا می کند.

تعریف کپی رایتینگ

قرار دادن کلمات در کنار هم برای تأثیرگذاری بر تصمیمات مردم برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات و … را کپی رایتینگ می گویند.

همچنین می توان گفت که این اصطلاح نوعی فرآیند نوشتن بازاریابی محتوا است که افراد را به انجام اقداماتی مانند خرید یک محصول، استفاده از خدمات، ثبت نام در دوره یا حتی برنامه ریزی جلسات مشاوره تشویق می کند. کپی رایتینگ در مورد متقاعد کردن افراد است. نویسنده سعی می کند خواننده را از نقطه A به نقطه B راهنمایی کند. یک جمله جذاب می تواند کاربر را متقاعد کند که روی دکمه خرید کلیک کند. این روش نوشتن مستلزم درک اصول استراتژی محتوا، روانشناسی، روش های بازاریابی و دانش پرسونای مخاطب هدف است. کپی رایتینگ با نوشتن محتوا برای مقالات، شبکه های اجتماعی یا هر نوع محتوا متفاوت است. هدف اصلی این نوع محتوای متنی (کپی رایتینگ) سرگرمی نیست! در عوض، هدف آن جلب توجه مخاطبان هدف و تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آنها است. بنابراین، هنگامی که برای بازاریابی یک محصول می نویسید، مخاطبان خود را مجبور به انجام اقداماتی می کنید که در نهایت منجر به فروش و درآمد می شود.

اهمیت کپی رایتینگ

کپی رایتینگ ابزار بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک می کند فروش بیشتری داشته باشید. هر کسب و کاری باید روی کپی رایتینگ سرمایه گذاری کند یا آن را در استراتژی های بازاریابی خود بگنجاند. بنابراین، صاحبان مشاغل در تلاش هستند تا کپی رایترها را استخدام کنند تا از مزایای این تکنیک نوشتن برای افزایش فروش بهره مند شوند. به طور کلی می توان اهمیت کپی رایتینگ را در زمینه های زیر مشاهده کرد:

  • به ایجاد آگاهی از برند شما کمک می کند.
  • اطلاعات خوبی در مورد مخاطبان مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد.
  • به ایجاد ارتباط عاطفی بین مشتریان و برند کمک می کند.
  • توجه مشتریان بالقوه را جلب می کند و آنها را به اقدام وادار می کند.
  • به افزایش فروش و درآمدزایی کمک می کند.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر شخصی است که مسئول نوشتن محتوای متنی برای فروش محصولات، خدمات، آموزش و جذب مشتریان از طریق محتوا در وب سایت ها، مقالات وبلاگ، توضیحات محصول، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی رسانه های اجتماعی است. در واقع، کپی رایتر کسی است که برای فروش می نویسد. این بدان معناست که هر چیزی که شخص می نویسد یا ایجاد می کند باید محصولات یا خدمات خاصی را هدف قرار دهد.

هیچ کس یک شبه کپی رایتر حرفه ای نمی شود! در عوض، موفقیت در این موقعیت شغلی را می توان از طریق علاقه، تحصیل و تمرین به دست آورد. اگر می‌خواهید بخشی از این حرفه هیجان‌انگیز باشید، باید خلاقیت در نوشتن داشته باشید و همچنین اصول بازاریابی را بدانید.

بنابراین وظیفه یک کپی رایتر نوشتن محتوا برای اهداف تبلیغاتی است و برای رسیدن به این هدف نیاز به مهارت های خاصی است. یک کپی رایتر باید در نوشتن و گرامر مهارت داشته باشد تا از کلمات و لحن مناسب با توجه به مخاطب هدف استفاده کند. آنها باید درک خوبی از بازار، محصولات و خدمات کسب و کار داشته باشند تا ارتباطی بین برند و مخاطب ایجاد کنند. یک کپی رایتر عالی سوالات زیادی در مورد مخاطب هدف خواهد پرسید. آنها باید در ذهن مشتری نفوذ کنند و سپس سوالات زیر را بپرسند:

  • نیازهای فوری مشتری چیست؟
  • چگونه محصول یا خدمات می تواند این نیازها را برآورده کند؟

تفاوت کپی رایت و تولید محتوا

تفاوت های قابل توجهی بین مفهوم کپی رایت و تولید محتوا وجود دارد. در واقع کپی رایت در مقایسه با تولید محتوا بیشتر بر افزایش فروش متمرکز است. از سوی دیگر تولید محتوا برای اهداف آموزشی، اعتمادسازی با مخاطبان و رسیدگی به مسائل آنها مورد استفاده قرار می گیرد. کپی رایت یک شکل تخصصی تر از محتوا است که منجر به تغییر در نرخ تبدیل می شود. کپی رایت معمولاً در مرحله نهایی سفر خریدار در یک وب سایت استفاده می شود. مرحله ای که بازدید کننده وب سایت آماده خرید است.

در مقابل، تولید محتوا کل قیف بازاریابی را پوشش می دهد و تمرکز آن بر تشویق مشتریان بالقوه برای انجام یک اقدام خاص خواهد بود. هر دوی این مفاهیم نوعی تخصص محسوب می شوند. کپی رایتینگ بر اساس روانشناسی و درک بهتر مخاطب برای افزایش تاثیر آن بر روی آنهاست. در حالی که محتوا مبتنی بر داده و اطلاعات خواهد بود. به گونه ای که هدف استفاده از آن برای موتورهای جستجو است. با استفاده از تولید محتوا متوجه خواهید شد که چگونه با استفاده از کلمات کلیدی و نوشتن صفحات مختلف سایت در صفحه نتایج موتور جستجو دیده می شوید.

ویژگی‌های یک متن تبلیغاتی

در نوشتن متن تبلیغاتی سه قسمت اصلی وجود دارد. بر اساس این سه قسمت است که می توانیم یک محتوای تبلیغاتی با کیفیت و قابل قبول ایجاد کنیم.

عنوان

انتخاب یک عنوان مناسب و سنجیده اولین پارامتری است که هر کپی رایتر یا متن نویس تبلیغاتی در نوشتن متن تبلیغاتی باید به آن توجه کند. (عنوان) ابزاری جذاب و تأثیرگذار برای جلب توجه مخاطب است و اگر در این زمینه انتخاب درستی صورت نگیرد، مخاطب به ادامه متن توجهی نخواهد کرد.

سادگی

زمانی که قصد نوشتن یک محتوای تبلیغاتی را داریم، باید توجه کنیم که  این متن باید برای همه خوانندگان قابل فهم و مفید باشد، این موضوع می تواند متن تبلیغاتی را از یک متن معمولی به متنی ارزشمند و قابل توجه تبدیل کند. بنابراین، هنگام نوشتن محتوا، مطمئن شوید که متن شما ساده، روان و فهمیدنی برای مخاطب است.

درگیر شدن مخاطب

هنگام نوشتن یک متن تبلیغاتی، مهم است که مخاطب را مجذوب خود کنید. متن باید به گونه ای نوشته شود که خواننده را درگیر خود کند. به گونه ای که خواننده از ابتدا تا انتها شما را همراهی کنند.

سوالات متداول

1 - مهارت کپی رایتینگ چیست؟

مهارت های کپی رایتینگ طیف وسیعی را شامل می شود که برای نوشتن محتوای بازاریابی موثر ضروری است. این مهارت ها شامل توانایی تحقیق، نوشتن خلاق، تولید محتوای جذاب، درک مخاطبان هدف و البته گرامر و نوشتن قوی می باشد.

2 - کپی رایترها به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
  • درک مخاطب
  • تفکر خلاقانه
  • توجه به جزئیات
  • دانش بازاریابی
  • مهارت های تحقیق
  • توانایی درج بازخورد
3 - چه کسی به کپی رایترها نیاز دارد؟

هر کسی که می‌خواهد کمپین‌های بازاریابی مؤثری ایجاد کند، تعامل با مشتری را بهبود بخشد و فروش را افزایش دهد. کپی رایتر می تواند در بلندمدت برای شرکت مفید باشد.

نویسنده

مریم صلاحی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *