ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که می‌توان از طریق پست الکترونیک با کاربران و مشتریان ارتباط برقرار کرد. پیام‌های رایج در این روش معمولا تبلیغاتی و یا خبری است و با توجه به هدف‌مند بودن آن معمولا از بازخورد بهتری نسبت به سایر روش‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی برخوردار است. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد.

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است. اما ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه مزایا یا معایبی دارد.
ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است که به‌ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامه‌های (spam) ما پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی و غیره است. اما این روزها بسیاری از شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر لزوما تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) مناسب می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما هنوز هم خیلی‌ها به ایمیل مارکتینگ باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از این بستر استفاده کرد، می‌توان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع پیرامون ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم.

تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟

بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار می‌بریم.

اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گسترده‌تر از تبلیغات ایمیلی است.

در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید.

اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف می‌زنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا می‌کند. ضمن این‌که پیام‌هایی هم که رد و بدل می‌شوند، فراتر از پیام‌های تبلیغاتی هستند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

گری توئرک اولین کسی است که ۴۱ سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای ۴۰۰ نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش ۱۳ میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.
کم‌کم به بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.
اما از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل انبوه، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روش‌های دیگر و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ‌ سخت‌تر از گذشته کرده بود.
اما کم‌کم از سال ۲۰۱۳ به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به‌کارگیری سرویس ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که بعد از بررسی تاریخچه و اهمیت بازاریابی ایمیلی، کمی از مزایای ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم و ببینیم کسب‌وکارهای مختلف چطور می‌توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینه‌کردن هستند و از سوی دیگر دست‌شان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه می‌خواهند ببینند در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند چقدر به دست می‌آورند. یکی از مزایای مهم و خوب بازاریابی ایمیلی این است که اگر حرفه‌ای و درست انجام شود می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

اثربخشی آنی

کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید. به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه ۲۴ ساعته داشته باشید، از ایمیل مارکتینگ می‌توانید بیشترین بهره را ببرید. بازاریابی ایمیلی و محتوای داخل آن به خوبی می‌تواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند.

سریع و مقرون‌به‌صرفه

ایمیل مارکتینگ یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که نه‌تنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست می‌توانید به خروجی باورنکردنی برسید.

ایمیل‌های سفارشی

نه تنها به عنوان ارسال‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می‌توانید پیام‌های خود را سفارشی‌سازی کنید، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیل‌هایی برای‌شان ارسال شود.

تحلیل رفتار مشتری

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان است. شما می‌توانید بفهمید مخاطبان چه ایمیل‌هایی را باز کرده‌اند، کدام پیام‌ها برای‌شان جذاب بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان داده‌اند.

شروع آسان

یکی از بهترین مزایای ایمیل مارکتینگ ساده‌بودن آن است که باعث می‌شود هر کسی با حداقل آموزش بتواند بازاریابی ایمیلی را شروع کند. از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفه‌ای و هزینه زیاد نیست. می‌توانید حتی از قالب‌های آماده همراه با متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته برخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به خوبی توانسته‌اند کار را برای کاربران مبتدی نیز ساده کنند.

انتقال مستقیم پیام

از دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ می‌توان به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف اشاره کرد که نه‌تنها بیشتر آنی ایمیل شما را باز می‌کنند یا حتی منتظر آن هستند، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد. بخش‌بندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب می‌دهد.

بستر نشر محتوا

ایمیل به تنهایی می‌تواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد. شما می‌توانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبان‌تان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی می‌توانید از آنها بخواهید کاری که موردنظر شماست انجام دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

  1. اسپم
    اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.
  2.  ایمیل‌های ارسال نشده
    اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
  3. مشکلات طراحی
    یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است.

خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌های یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

چگونه نرخ Open-Rate ایمیل‌های ارسالی را افزایش دهیم؟

برای افزایش نرخ Open-rate ایمیل های ارسالی راهکارهای زیر مدنظر هستند.

ارسال ایمیل در زمان مناسب

هدف شما از ارسال ایمیل خوانده شدن آن توسط کاربران است پس باید زمانی مناسبی را برای انجام این کار اختصاص دهید. معمولا ساعات آغازین صبح به دلیل حجم بالای ایمیل‌های دریافتی و ساعات پایانی شب به دلیل خستگی کاربران از زمان‌های نامناسبی هستند که تمام زحمات شما را به هدر خواهند داد.

در عوض، در زمان خالی بودن صندوق پستی که معمولاً اواخر صبح یا اوایل ظهر است می‌تواند نرخ بازخورد ایمیل‌های ارسالی را افزایش دهد.

آموزش ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ حوزۀ گسترده‌ای است و آموزش کامل آن در این مقاله نمی‌گنجد. اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره کنیم، ساخت ایمیل مارکتینگ شامل مراحل زیر می‌شود.

• ایجاد استراتژی: نقطه شروع هر نوعی از بازاریابی، ایجاد یک استراتژی مناسب است. با داشتن یک استراتژی مناسب، می‌توانید با نظم و برنامه‌ریزی کار خود را پیش ببرید.

• گرفتن لیست ایمیل: برای شروع ایمیل مارکتینگ باید لیست ایمیل داشته باشید. این لیست را می‌توانید از فرایند لیدجنریشن به دست آورید.

• انتخاب سرویس مناسب برای ایمیل مارکتینگ: موسسات و شرکت‌های مختلفی هستند که به شما در ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند. شما باید با انجام تحقیقات لازم، یک سرویس مناسب را به کار بگیرید.

• طراحی ایمیل: طراحی ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهم‌ترین مراحل ایمیل مارکتینگ است. این ایمیل‌ها باید از لحاظ محتوایی و بصری جذاب باشند.

• اتوماسیون ارسال ایمیل: می‌توانید تنظیمات ایمیل‌ها را طوری قرار دهید که پس از ثبت نام مخاطب، برایش ایمیل‌هایی با محتوای کاربردی و مفید ارسال شود.

• آنالیز داده‌ها: بایستی نتایج کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود را در گذر زمان کنترل کرده و آنالیز کنید.

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

حالا که هر روز شاهد ظهور ابزارهای جدید و ترفندهای جدیدتر برای جذب مخاطبان هستیم، باید ببینیم که کدام استراتژی های ایمیل مارکتینگ بهتر و بیشتر جواب می‌دهد.

ایجاد بهترین لیست ایمیل

ایمیل مارکتینگ بدون یک لیست ایمیل درست و حسابی هیچ معنایی ندارد. لیست ایمیل شما باید کاملا هدفمندانه و هوشمند ساخته شده باشد تا بتوانید بیشترین و بهترین خروجی را از بازاریابی ایمیلی خوب بگیرید. اگر می‌خواهید ایمیل‌های بیشتری جذب کنید حتما ارزش ایجاد کرده و به مخاطبان‌تان منفعت برسانید.

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ : هدف قراردادن مجدد خریدارانی که مدت‌هاست از آنها خبری نداریم یا افرادی که به هر دلیل سبد قبلی خود را ناتمام رها کرده‌اند، یکی دیگر از مهمترین استراتژی های بازاریابی ایمیلی است. باید حتما به آنها یادآوری کنید که برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت شما برگردند.

کمپین‌های تبلیغاتی جدید و هدفمند

با اینکه ایمیل پر ارتباطی بسیار خود و زودبازدهی است و از سوی دیگر شاهد اجرای کمپین‌های تبلیغاتی متنوع و جدید هستیم، در نتیجه می‌توان با ایمیل مارکتینگ به مناسبت‌های مختلف کمپین‌های متفاوتی را اجرا کرد.

ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی

یکی از اقدامات هر کسب و کاری به‌ویژه آنهایی که محصول یا خدمتی برای فروش دارند این است که بتوانند مشتریان خود را حفظ کرده و آنها را ترغیب به خرید مجدد کنند. بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) یا حفظ مشتریان است و می‌توانید براساس آن ضمن حفظ مخاطبان قبلی، مشتریان تکراری برای خودتان بسازید.

خبرنامه

خبرنامه‌ها همچنان برای برخی جذاب هستند و آنهایی که دنبال محتوای کاربردی و جدید می‌گردند، عضو خبرنامه شما خواهند شد. شما می‌توانید در استراتژی در خبرنامه خود محتوای جذاب و کاربردی، بخشی از پست بلاگ، اطلاع‌رسانی محصولات جدید، پست‌های شبکه اجتماعی و… را به صورت منظم و مستمر ارسال کنید.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

اتوماسیون به معنای خودکارسازی فرایندهاست و اتوماسیون ایمیل مارکتینگ نیز به معنی خودکارسازی فرایندهای بازاریابی ایمیلی است. ضمن اینکه شما می‌توانید یک اتوماسیون حرفه‌ای پشت سیستم ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید تا بتوانید از اطلاعات و داده‌ها به دست آورده بهترین استفاده را ببرید.
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌تواند به معنای ارسال خودکار ایمیل با توجه به سوابق خرید مشتری، علایق، اولویت‌ها، تاریخ‌های مشخص، رفتار مشتری و… باشد. خودکارسازی بازاریابی ایمیلی کمک می‌کند تا همیشه به صورت سفارشی با مخاطبان در ارتباط باشید.

کمپین ایمیل مارکتینگ

کمپین ایمیل مارکتینگ مانند دیگر کمپین‌های تبلیغاتی است و ویژگی‌های خودش را دارد. در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی باید اهداف، پرسونای مخاطبان، محتوا، زمان ارسال، بودجه و شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعریف کنید.
در مرحله اول باید مشخص کنید هدف شما از کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا دنبال جذب سرنخ‌های جدید هستید، آیا مشتریان قبلی را هدف قرار داده‌اید، آیا دنبال فروش بیشتر هستید، آیا برای مقطع زمانی تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید و… .
مرحله بعدی بخش‌بندی لیست ایمیل یا سگمنتیشن (Segmentation) است که براساس پرسونای مخاطب ما انجام می‌شود. به معنای ساده یعنی اینکه مخاطبان هدف‌تان را طوری بخش‌بندی کنید که بتوانید پیام مناسب هر گروه را به دست خودش برسانید.
در مورد انواع کمپین بازاریابی ایمیلی در بخش موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. اما برای اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی سراغ کدام ارائه‌دهنده سرویس ایمیل مارکتینگ برویم؟

بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی

در دنیا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معروفی چون میل چیمپ (mailchimp)، میلرلایت (mailerlite)، سندر (sender)، اوبر (Aweber)، سندپلاس (Sendplus)، سند این بلو (Sendinblue)، کانستنت کانتکت (Constant Contact)، و… فعالیت می‌کنند. اما به دلایل مختلفی چون تحریم‌ یا هزینه‌های بالا نمی‌توانیم به راحتی از آنها استفاده کنیم.
اما برای فرار از این مشکلات می‌توان سراغ بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی رفت که نام آنها در ادامه آورده شده است. در برخی پلن‌ها برای کسب و کارهای کوچک می‌توانید از سرویس‌های رایگان استفاده کنید. این سرویس‌ها برای کاربران ایرانی طراحی شده‌اند، خدمات و امکانات خوبی دارند و قیمت آنها نیز مناسب است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *