بگذارید برای ساده تر شدن مطلب از همین ابتدا برایتان روشن کنیم که افیلیت مارکتینگ Affiliate marketing نوعی از فروش پورسانتی است اما در قالب آنلاین و بر اساس تکنولوژی های جدید. سیستم همکاری در فروش اولین بار توسط کمپانی آمازون به کار گرفته شد و بعد از آن تبدیل به یکی از محبوب ترین روش های کسب درآمد آنلاین و استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سرتاسر جهان شد.
افیلیت مارکتینگ شامل بدست آوردن پورسانت از طریق تبلیغ محصول یا خدماتی است که توسط خرده فروش یا تبلیغ کننده دیگری ساخته شده است. افلیت مارکتینگ یک مدل کسب درآمد است که به یک شریک وابسته (همکاری در فروش)، برای ارائه نتیجه خاص به خرده فروش یا تبلیغ کننده، پاداش میدهد.
سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (بازاریابی پورسانتی) در واقع یک تاکتیک بازاریابی بر اساس عملکرد است که در آن صاحب یک بیزینس (معمولا آنلاین) به وب سایت ها یا افراد دیگر (ناشر افیلیت) میسپارد که پیشنهاد خرید محصولاتش را در وب سایت خود قرار دهند و به ازای هر مشتری که از طریق لینک ناشر افیلیت وارد وب سایت شود و اقدام به خرید کند کمیسیونی توسط صاحب بیزینس به ناشر افیلیت تعلق می گیرد. این اقدام را اصلا با تبلیغات معمول اشتباه نگیرید چرا که برای تبلیغات معمول باید هزینه پرداخت کرد در صورتی که افیلیت مارکتینگ هزینه ای ندارد و فقط بر اساس مشتری آورده شده هزینه پرداخت می شود.
سیستم افیلیت می تواند در تمامی زمینه ها از همکاری در فروش لباس گرفته تا همکاری در فروش محصولات آموزشی مورد استفاده باشد و هیچ محدودیتی از لحاظ نوع کالا ندارد.
مثلا فرض کنید دارای یک وب سایت فروش ساعت های هوشمند (صاحب محصول) هستید و می خواهید از سیستم همکاری در فروش ساعت استفاده کنید. تبلیغتان را بدون هزینه توسط روش افیلیت مارکتینگ در وب سایت مشابه مثلا فروش موبایل (افیلیت یا ناشر) قرار می دهید تا فروش ساعتهای هوشمندتان را افزایش دهید. به ازای هر مشتری که از آن وب سایت موبایل فروشی وارد وب سایت شما شد و اقدام به خرید کرد درصدی از مبلغ خرید را به وب سایت فروش موبایل میدهید.
افیلیت مارکتینگ چگونه کار میکند؟
افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) در واقع شامل ارجاع محصول یا خدمات با به اشتراک گذاری آن در وبلاگ، شبکههای اجتماعی، پادکست یا وب سایت است. شرکت همکار هر بار که شخصی از طریق لینک منحصر به فرد مرتبط با پیشنهاد همکار، خریدی انجام میدهد، کمیسیون دریافت میکند.
از آنجا که بازاریابی افیلیت مارکتینگ با گسترش مسئولیت های بازاریابی و ایجاد محصول در میان افراد مختلف کار میکنند، این روش بازاریابی قادر به استفاده از تواناییهای افراد مختلف برای یک استراتژی بازاریابی موثرتر است در حالی که سهمی از سود را برای مشارکت کنندگان فراهم میکند. برای پیاده سازی افیلیت مارکتینگ، سه گروه مختلف باید درگیر شوند:
- فروشنده و سازندگان محصول Merchants
- شرکت وابسته یا شخص تبلیغ کننده Affiliates
- مصرف کننده Customers
در ابتدا اجازه دهید به رابطه پیچیده این سه طرف بپردازیم تا از موفقیت در بازاریابی همکاری در فروش اطمینان حاصل کنیم.
۱. فروشنده و سازندگان محصول
فروشنده، چه یک کارآفرین تک نفره و یا یک شرکت بزرگ، یک فروشنده، تاجر، خالق کالا یا خرده فروشی است که کالایی را به بازار عرضه میکند. این محصول میتواند یک کالای فیزیکی مانند کالاهای خانگی و یا غیره باشد.
فروشنده که با نام تجاری نیز شناخته میشود، نیازی به فعالیت فعال در بازاریابی ندارد، اما ممکن است آنها تبلیغ کننده باشند و از تقسیم درآمد مرتبط با بازاریابی به روش افیلیت سود کسب کنند.
به عنوان مثال، فروشنده میتواند یک فروشنده تجارت الکترونیکی باشد که میخواهد با پرداخت هزینه به وب سایتهای همکار (با روش افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ محصولات خود به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کند. فروشنده همینطور ممکن است فروشنده یک نرم افزار باشد که برای بالا بردن فروش نیاز به افیلیت مارکتینگ دارد.
۲. شرکت وابسته یا ناشر
شرکت وابسته که همچنین به عنوان ناشر نیز شناخته میشود ممکن است یک فرد یا شرکتی که محصول فروشنده را به روشی جذاب برای مصرف کنندگان بالقوه به بازار عرضه میکند، باشد. به عبارت دیگر، شرکت وابسته محصول را تبلیغ میکند تا مصرف کنندگان را متقاعد کند که این محصول برای آنها با ارزش یا سودمند است و در نهایت آنها را برای خرید محصول متقاعد میکند. اگر مصرف کننده در نهایت محصول را بخرد، شرکت وابسته بخشی از درآمد کسب شده را دریافت میکند.
شرکتهای وابسته غالبا مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آنها بازاریابی را انجام میدهند و عموما به منافع مخاطبان خود پایبند هستند. همین کار باعث برندسازی شده که به شرکت وابسته کمک میکند مشتریانی را جذب کند که به احتمال زیاد از تبلیغ پیروی میکنند.
۳. مصرف کننده
چه مصرف کننده نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشد و چه نداشته باشد، مصرف کنندگان (و خریدهایشان) در واقع تحت تاثیر محرکهای بازاریابی شرکتهای وابسته هستند. شرکتهای وابسته این محصولات را با آنها در شبکههای اجتماعی، وبلاگها و وب سایتها به اشتراک میگذارند.
هنگامی که مصرف کنندگان کالایی را خریداری میکنند، فروشنده و شرکت وابسته سود را تقسیم میکنند. بعضی اوقات شرکت وابسته اعلام میکند که در حال تبلیغ کردن برای یک محصول و یا خدمت است. در مواقعی دیگر ممکن است مصرف کننده کاملا نسبت به زیرساختهای بازاریابی وابسته نا آگاه باشد.
در هر صورت، به ندرت پیش میآید که مشتریان هزینه بیشتری را برای محصول خریداری شده از طریق بازاریابی همکاری در فروش پرداخت کنند. سهم شرکت وابسته از سود در قیمت گنجانده شده است. مصرف کننده فرآیند خرید را به اتمام میرساند و محصول را به صورت عادی دریافت میکند.
انواع برنامههای افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ یک روش آسان، سریع و زود بازده است و در بسیاری از موارد اجرای آن با موفقیت زیادی همراه خواهد بود که برای دو سوی ماجرا سود به همراه خواهد داشت. اما چگونه شرکت وابسته پس از اتصال فروشنده به مصرف کننده، حقوق دریافت میکند؟
پاسخ این سوال ممکن است کمی پیچیده باشد.
مصرف کننده همیشه نیازی به خرید محصول ندارد، بسته به برنامه ریزی نوع بازاریابی، سهم شرکت وابسته در فروش متفاوت ارزیابی خواهد شد.
شرکت وابسته ممکن است از راههای مختلف دستمزد خود را دریافت کند:
پرداخت به ازای هر فروش (CPS) یا (PPS)
پرداخت به ازای هر فروش (Pay Per Sale) روش ساختار استاندارد، افیلیت مارکتینگ است. در این روش، فروشنده درصدی از مبلغ فروش محصول را پس از تکمیل فرآیند خرید محصول از سوی مصرف کننده در نتیجه استراتژیهای بازاریابی همکاری در فروش به شرکت وابسته پرداخت میکند. به عبارت دیگر، شرکت وابسته باید در واقع سرمایه گذار را وادار به سرمایه گذاری در محصول قبل از فرآیند جبران خسارت کند.
پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL) یا (PPL)
یک سیستم پیچیده تر در افیلیت مارکتینگ، پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه و یا لید (Pay Per Lead) است، شرکت مالک محصول به شرکت وابسته در ازا و براساس نرخ تبدیل و یا لید بدست آمده هزینهای را پرداخت میکند. شرکت وابسته باید مشتری را متقاعد کند که از وب سایت فروشنده بازدید کند و اقدامات مورد نظر را انجام دهد، این کار ممکن است پر کردن یک فرم تماس خاص، ثبت نام، عضو شدن در خبرنامه و یا دانلود یک برنامه باشد.
پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)
نوع دیگر از تبلیغات در حوزه افیلیت مارکتینگ پرداخت به ازای نمایش آگهی (Pay Per Impression ) است. در این مدل فارغ از اینکه نمایش آگهی منجر به کلیک و یا فروش بشود، به تبلیغ کننده هزینهای پرداخت میشود. برخی از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی با این روش کسب درآمد میکنند و در ازای دیده شدن آگهی شما به میزان مشخصی هزینهای دریافت میکنند.
پرداخت بر اساس نمایش آگهی به طور مثال، به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش آگهی، صرف نظر از کلیک شدن یا نشدن بر روی آگهی انجام میپذیرد.
این روش شبیه تبلیغات سنتی تر، مانند تبلیغات چاپی و بیلبوردها است و در جهت مشاهده و ایجاد آگاهی نسبت به برند انجام میشود.
این آگهی حتی اگر روی تبلیغ کلیک نشده باشد، باز هم نمایش داده میشود. برخی از تبلیغ کنندگان پرداخت بر اساس نمایش آگهی را ترجیح می دهند چرا که در مقایسه با پرداخت به ازای هر کلیک معمولاً ارزان تر است.
پرداخت به ازای کلیک (CPC) یا (PPC)
پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) بر روی ایجاد انگیزه در شرکت وابسته جهت هدایت مجدد مصرف کنندگان از بستر بازاریابی آنها به وب سایت فروشنده و یا مالک محصول تمرکز دارد. این بدان معنی است که شرکت وابسته باید مصرف کننده را در حدی که از سایت شرکت وابسته به سایت مالک منتقل شود، درگیر کند. دستمزد شرکت وابسته بر اساس افزایش بازدید از وب سایت پرداخت میشود.
در واقع در این روش به ازای هر بار کلیکی که بر روی تبلیغات انجام میشود، شرکت وابسته هزینهای را دریافت میکند.
مقایسه پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM) و پرداخت به ازای کلیک (CPC)
درک تفاوت بین پرداخت بر اساس نمایش آگهی و پرداخت به ازای کلیک اولین قدم در مشخص کردن استراتژی تبلیغات دیجیتال است. مرحله بعدی ارزیابی این است که کدام معیارها یا ملاحظات برای برند مهمتر هستند. این معیارها شامل موارد زیر نیز میشود:
بودجه تبلیغاتی. این کسب و کار حاضر است چقدر برای تبلیغات هزینه کند؟
هدف کمپین. آیا هدف کمپین آگاهی بخشی نسبت به برند است، و یا کسب و کار به دنبال این است که ترافیک و فروش را بالا ببرد؟
میزان شناخت نسبت به برند. آیا این کسب و کار شناخته شده است؟ و یا در مراحل اولیه بازاریابی قرار دارد؟
کانال بازاریابی. آیا این تبلیغ در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به نمایش در خواهند آمد؟ یا در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر پخش خواهند شد؟
پرداخت به ازای هر کلیک برای شرکتهایی که میخواهند روی تبدیل (کانورژن) متمرکز شوند بهترین کار است، چه قصد آنها بالا بردن فروش باشد و یا بخواهند میزان ثبت نام در خبرنامه را افزایش دهند. پرداخت به ازای هر کلیک تضمین میکند که شما فقط هزینه هر شخصی را که روی وب سایت شما کلیک میکند پرداخت میکنید، بنابراین این روش برای افرادی که نیاز به تعامل واقعی دارند و میخواهند کلیک ها را ردیابی کنند بسیار موثر است.
پرداخت بر اساس نمایش آگهی برای برندهایی با بودجه محدود و تعداد کم مخاطب مانند استارت آپها یا مشاغل جدید مناسب است. شما به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید هزینه پرداخت میکنید، بنابراین میتوانید تبلیغ خود را اجرا کنید و تا زمانی که به مقدار مشخصی از بازدید نرسیده باشید، هزینهای پرداخت نمیکنید.
چرا استفاده از افیلیت مارکتینگ ضرورت دارد؟
همه بازیگران تجارت الکترونیک تمایل دارند که به کاربران و مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنند و این یکی از مسائلی است که افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش را جذاب میکند.
در این حالت همکار فروش (ناشر) میتواند مالک چندین وبسایت، اپلیکیشن یا کانالهای شبکههای اجتماعی باشد یا به خوبی بازاریابی ایمیلی را بلد باشد. هر چه شبکهی همکار فروش قدرتمندتر باشد، گسترهی دسترسی وی به مشتریان احتمالی نیز بیشتر است.
هدف استفاده از افیلیت مارکتینگ، افزایش حجم فروش است، راهحلی برد-برد که فروشنده و همکار فروش را منتفع میسازد. به علاوه بازاریابی هزینههای زیادی را به همراه دارد و استفاده از مهارتها و امکانات دیگران در این فضای برد-برد، میتواند ضمن افزایش فروش، هزینههای بازاریابی زیادی را صرفهجویی کند.
برنامههای همکاری در فروش چگونه پیادهسازی میشوند؟
تعیین شرایط همکاری در فروش
برای پیادهسازی یک برنامهی همکاری در فروش، شرکت فروشنده (تبلیغدهنده) باید به تعیین شرایطی بپردازد که برنامهی همکاری در فروش بر اساس آن شکل میگیرد. این موضوع تجربه و ساختارهای پیادهسازی مهمی را طلب میکند و تامین این موارد برای ایجاد برنامهی افیلیت مارکتینگ موفق اهمیت دارد.
همچنین برندها میتوانند سیستم همکاری در فروش انحصاری خود را راه بیندازند، یا پلتفرمهای آماده را به صورت وایت لیبل خریداری و با برند خود راهاندازی کنند.
قبول شرایط از ناشر و اقدام به تبلیغ
در صورتی که ناشر شرایط شرکت تبلیغدهنده برای همکاری در فروش را بپذیرد، به اطلاعرسانی و تبلیغ محصولات در شبکه خود میپردازد. این عمل با پیادهسازی تبلیغات بنری، تبلیغات متنی یا قرار دادن لینک در وبسایتهای متعلق به ناشر، از طریق ایمیل به مخاطبان یا روشهای بازاریابی دیگر اتفاق میافتد. این ناشران از تبلیغات به صورت مقالات، ویدئوها و تصاویر برای جذب توجه مخاطبان به محصول یا خدمات استفاده میکنند.
انجام اقدام از جانب مشتری و پرداخت تعهدات
همکاران فروش بازدیدکنندهها را از طریق لینکها یا بنرها به صفحهی مورد نظر خود هدایت میکنند و مخاطبان را به انجام عمل مشخصی متقاعد میسازند. اگر این افراد به انجام عمل تعیینشده، نظیر خرید محصول یا خدمت بپردازند، شرکت تبلیغدهنده کمیسیون توافقشده را به همکار فروش میپردازد، مبلغی که میتواند درصدی از قیمت فروش نهایی باشد.
در مثال فروش کتاب، فروشنده میتواند تعیین کند که بهازای کلیک بر روی لینک خرید کتاب و نهایی شدن خرید، ناشر مبلغی را دریافت میکند. در ضمن ناشر نباید در کانالهای غیراخلاقی به تبلیغ برند بپردازد. تبلیغ در شبکههای اجتماعی امکانپذیر نیست و محدودیتهای دیگری نیز تعیین شود. اطلاعرسانی و پیادهسازی همهی این موارد به ساختاری نیاز دارد که یا از طریق فروشنده کتاب و یا کارگزار تامین میشود.
نکات اصلی در افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
ایجاد بستر همکاری مناسب
در حال حاضر، بیشتر شرکتها به پرداخت هزینه بهازای ترافیک (پرداخت بهازای کلیک یا CPC) یا پرداخت به ازای هزار نمایش (CPM) میپردازند. با پیشرفت فناوری، توجه بسیاری از فعالان تجارت الکترونیک به پرداخت کمیسیون بهازای فروش یا سرنخهای فروش (لید) باکیفیت جلب شده است. این فرصت بزرگ چالشهایی را نیز به همراه دارد، برنامههای پیشین همکاری در فروش در معرض تقلب و کلاهبرداری بودهاند، زیرا بعضی از ناشران به ایجاد ترافیک یا نمایش (ایمپرشن) تبلیغات با کمک رباتها میپردازند.
اکنون، بیشتر برنامههای همکاری فروش شرایط و مقررات ویژهای در مورد نحوه ایجاد سرنخهای فروش (لید) دارند. همچنین روشهای مشخصی ممنوع شدهاند، برای مثال استفاده از بدافزارهای مزاحم برای نمایش لینک همکاری در فروش ممنوع است.
ویژگی اصلی افیلیت مارکتینگ: پرداخت بهازای فروش یا لیدهای فروش
نکات مهمی در مورد همکاری در فروش وجود دارد که توجه به آنها اهمیت دارد، اول این که همکاری در فروش بر اساس تکیهی شرکت فروشنده به تواناییهای تبلیغاتی همکار شکل میگیرد. این یعنی شرکتها به ازای نتایج نهایی که بهدست میآورند به پرداخت به همکاران فروش خود میپردازند و طبیعتاً در بیشتر موارد افیلیت مارکتینگ، پرداخت بهازای هر واحد فروش یا ایجاد سرنخ فروش اتفاق میافتد و معمولاً در موارد کمتری سعی میشود این قرار همکاری بر اساس کلیک یا تعداد نمایش تبلیغ چیده شود.
ایجاد سازوکار مناسب برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات
نکته دومی که اهمیت دارد این است که با پیشرفت فناوری، کلاهبرداران آسانتر میتوانند به ایجاد چندین کلیک یا نمایش و ایمپرشن بیشتر از طریق رباتها و نرمافزارها بپردازند. در چنین فضایی داشتن راهحلهایی برای شناسایی و دور زدن اقدامات کلاهبردارانه اهمیت پیدا میکند. این نکته باعث میشود وجود واسطهای که قادر به ایجاد ارتباط میان برند و ناشر، اعتبارسنجی طرفین و ایجاد روابط بلندمدت بر اساس حجم فعالیت خود باشد، اهمیت پیدا کند.
مثال کتابفروش را در نظر بگیرید، وی باید اعتماد تبلیغکننده را به خود جلب کند. همچنین انرژی زیادی را صرف نظارت بر فعالیتهای ناشران کند. در نهایت فرایندهای پرداخت و شکایتهای آنها را پیگیری کند و در صورت شکایت از ناشر، با وی قطع همکاری نماید.
نیاز به کارگزار در برنامههای افیلیت مارکتینگ
اکنون بسیاری از مدیران بازاریابی تلاش میکنند بر نحوهی نمایش محصول یا خدمات خود در محتوای نمایشدادهشده توسط همکار فروش نظارت کنند تا اعتبار لینک همکار فروش تایید شود. با این حال این موضوع انرژی زیادی را طلب میکند و در نتیجه استفاده از کارگزاران برای اعتبارسنجی و ایجاد سازوکار همکاری در فروش ضرورت دارد. کتابفروش به سازوکارهایی برای خودکارسازی افیلیت مارکتینگ نیاز دارد. این موضوع خود نیازمند پرسنل و زیرساخت فنی ویژه است.
راهکارهایی برای افیلیت مارکتینگ موفق
موفقیت در افیلیت مارکتینگ نیز مانند سایر روشهای بازاریابی نیازمند تحقیق و کار است. اما برای اینکه بتوان در افیلیت مارکتینگ موفق عمل کرد، باید چه راهکارهایی را پیش گرفت؟
شناسایی پرسونا
اکنون که جایگاه ویژه خود را پیدا کردید، باید با استراتژی بازاریابی خود در مورد اینکه چه کسی را هدف قرار دهید، فکر کنید. تحقیق و تعریف مخاطب هدف خود و ایجاد شخصیت خریدار و شناسایی پرسونا روش خوبی برای روشن شدن این موضوع است.
مخاطبان شما جمعیتی از افراد است که به احتمال زیاد به محصولات یا خدماتی که شما تبلیغ میکنید علاقهمند هستند. این گروه با مشخصاتی مانند موارد زیر شناسایی میشوند:
- جنسیت
- سن
- درآمد
- منافع
گروه بندی و دادن نام به هر تایپ شخصیت به شناسایی و ارزیابی آنها کمک میکند. با این کار شما میتوانید خود را جای پرسونای مورد نظر بگذارید و بفهمید چگونه میتوانید بر اساس پرسونای آنها برنامه بازاریابی خود را برنامه ریزی کنید. برای ادامه برنامه ریزی، میتوانید از یک الگوی پروژه ساده برای اطلاع رسانی به سازمان استفاده کنید.
بازاریابی محتوایی در سایت
بازاریابی محتوا ابزاری است که یک شخص یا یک برند تجاری محتوای آنلاین میتواند با استفاده از آن برای مخاطبان خود محتوا ایجاد کند و به اشتراک بگذارد. اگرچه لازم نیست که هر محتوا صریحا یک برند را تبلیغ کند، اما بازاریابی محتوا اغلب برای افزایش درک خواننده از خالق محتوا و افزایش علاقه آنها به محصولات یا خدمات مورد نظر استفاده میشود.
از آنجایی که مشاغلی که وبلاگ هم دارند ۱۲۶ درصد رشد سرانه بیشتری نسبت به مشاغل فاقد وبلاگ دارند، جای تعجب نیست که بازاریابان برای ایجاد محتوای آموزشی و ارزشمند در وبلاگ سرمایه گذاری میکنند و روند بازاریابی محتوا را پی میگیرند.
با رشد استفاده از شبکههای اجتماعی، ایجاد لیست ایمیل و سایر کانالهای بازاریابی، بازاریابی محتوا دیگر محدود به استفاده از وبلاگها نیست.
در همین راستا برای افیلیت مارکتینگ هم تولید محتوا و بازاریابی از طریق آن اهمیت بالایی پیدا میکند، در واقع ناشران با محتوایی که تولید میکنند گروهی از مشتریان را متقاعد به خرید کنند که در نتیجه این فروش هم ناشران و هم مالک محصول به سود میرسند.
بازاریابی ویدئویی در سایت
محتوای ویدیویی نقش بسزایی در افزایش تبدیل و فروش در اجرای کمپین افیلیت مارکتینگ شما دارد. یک مقاله منتشر شده در فوربس ادعا می کند که ۹۰ درصد از مردم فیلمهای محصول را برای تصمیم گیری در خرید مفید میدانند. به عبارت ساده بدون داشتن یک فیلم محصول، در این برنامه افیلیت مارکتینگ و فروش اینترنتی ضرر میکنید. طبق آمار:
- حدود ۵۰ درصد از مردم قبل از خرید فیلمهای مربوط به یک محصول یا خدمات را مشاهده میکنند.
- طبق وبسایت ورداستیم ۵۹ درصد از مردم تماشای فیلم را به خواندن متن ترجیح میدهند.
- در مقایسه با روشهای سنتی، استفاده از ویدئو در افیلیت مارکتینگ به شما کمک میکند تا نرخ تبدیل را بالا ببرید.
استفاده از ویدئو در اجرای بازاریابی همکاری در فروش ممکن است باعث ایجاد مزیت رقابتی شما در بازار شود و به شما کمک کند بازدهی بیشتری نسبت به روشهای سنتی داشته باشید. برای به کار بردن بازاریابی ویدئو در افیلیت مارکتینگ به صورت موثر نیازی به پیچیدگی و هزینه بالا نیست. تعدادی زیادی ابزار رایگان در دسترس است که میتوانند به شما کمک کنند تا محتوای ویدیویی مناسبی تولید کنید.
بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیجها
لندینگ پیجها یکی از عوامل اصلی هنگام راه اندازی یک کمپین هستند. طراحی مناسب، جلب توجه، انیمیشنهای عالی، کاربرد مناسب فضای منفی و چیدمان درست، کال تو اکشن مناسب از عوامل مهم در بالا بردن نرخ تبدیل هستند.
شما میتوانید با استفاده از گوگل آنالیتیکز برای ردیابی تبدیل فروش در صفحات مختلف لندینگ پیج برای میزان پیشرفت کمپین افیلیت مارکتینگ خود استفاده کنید.
در واقع در بازاریابی همکاری در فروش نیز مانند سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ کاربران به لندینگ پیج شما خواهند رسید و اگر طراحی این صفحه مناسب نباشد و یا آنچه که به کاربران وعده دادهاید در این صفحه قابل دسترس نباشند، این کاربران به راحتی صفحه شما را ترک خواهند کرد. شما میخواهید این لیدها را تبدیل به مشتری کنید بنابراین بالا بودن نرخ تبدیل با طراحی بهترین لندینگ پیج امری ضروری در موفقیت یک کمپین بازاریابی همکاری در فروش است.
همکاری در فروش شبکه های اجتماعی
تا به اینجای مطلب شاید سوال پیش بیاید که آیا افیلیت مارکتینگ فقط مخصوص وب سایت است؟ باید گفت که خیر. همکاری در فروش کالا در هر پلتفرم آنلاینی و برای هر کسی امکان پذیر است. فقط کافی است یک وب سایت، کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام داشته باشید و نیازی هم به تعداد زیادی مخاطب نیست اگر حتی یک نفر هم به خرید ترغیب شود شما کمیسیون تان را دریافت می کنید. به عنوان مثال برای همکاری در فروش تلگرام، لینک فروشگاه (صاحب محصول) مورد نظر را در کانال تلگرامی خود قرار دهید و به ازای خرید هر مشتری پورسانت بگیرید. کار در منزل به همین راحتی!
Amazon نمونه ی جهانی بهترین سیستم همکاری در فروش
Amazon Associates یکی از بهترین سیستم های همکاری در فروش جهانی است. همانطور که گفتیم در سطح جهانی شرکت آمازون اولین و معتبرترین شرکتی بود که سیستم افیلیت را پایه گذاری کرد. هنوز هم بعد از گذشت سالها همکاری در فروش آمازون یکی از بهترین سیستم های افیلیت است.
روش کار به این صورت است که شما در این سیستم ثبت نام می کنید و یک لینک افیلیت خاص به شما تعلق می گیرد. این لینک را در وب سایت یا شبکه اجتماعی تان قرار می دهید و هر فردی که روی آن کلیک کند یک کوکی به Browser آنها اضافه می شود که از آن طریق می توان محل ورود مشتری را مشخص کرد و فهمید از کدام سورس وارد شده است.
نمونه ایرانی: سیستم همکاری در فروش دیجی کالا
در سال های اخیر Affiliate marketing در ایران نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده و تعداد زیادی از فروشگاه های اینترنتی از این سیستم استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین سیستم های افیلیت ایران سیستم همکاری در فروش دیجی کالا است که در سال ۹۶ راه اندازی شد و از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید کنندگان محتوا که دارای صفحات پر مخاطب بودند دعوت به همکاری کرد به طوری که تا به امروز در حدود ۴۴ هزار نفر در این سیستم عضو شده اند و حدود ۱۱۰ هزار خرید از این طریق ثبت شده است.
یکی از رقبای سرسخت دیجی کالا افیلیت، تا قبل از فروپاشی شرکت بامیلو، بامیلو افیلیت بود که امروزه کمتر نامی از آن شنیده می شود و این فروشگاه تبدیل به فروشگاه اسنپ مارکت شده است.
مزیت های سیستم همکاری در فروش
- صاحبان محصول در سطح وسیع تری می توانند محصولات و خدمات خود را بفروشند.
- صاحبان محصول بدون صرف وقت برای پیدا کردن مشتری به مارکت بزرگ تری دست پیدا می کنند.
- برنامه هایی که آمار های خرید را در وب سایت ناشر افیلیت مشخص می کنند یک منبع قابل اعتماد و حاضر برای بررسی تقاضای مشتری هستند.
- برنامه های افیلیت مارکتینگ برای تولید کنندگان محتوا و وب سایت ها یک منبع درآمد آسان در کنار منابع درآمدی دیگر هستند و پلتفرمیی بسیار کم هزینه برای تبلیغات صاحبان محصول به شمار می آیند.
- سیستم همکاری در فروش نیازمند سرمایه گذاری نیست.
- ناشر افیلیت تنها با قرار دادن یک لینک بدون هیچ زحمتی کسب درآمد می کند.
معایب سیستم همکاری در فروش
- صاحبان محصول ممکن است ابتدا با درصد کمیسیون های بالا شما را ترقیب به همکاری کنند اما بعد از همکاری میزان کمیسیون را کاهش دهند. باید مراقب بود و با فروشگاه های معتبر و شناخته شده همکاری کرد.
- ممکن است هکر ها لینک های افیلیت شما را بدزدند و کمیسیون شما را برای خودشان بردارند که یک نوع سرقت اینترنتی است.
۹ راه کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش
- یک وب سایت بسازید
ابتدا باید خاطر نشان کنیم که قبل از ساختن وب سایت باید حوزه مورد علاقه تان را تعیین کرده باشید تا بی گدار به آب نزنید. وقتی موضوع مورد علاقه تان را پیدا کردید شروع به ساخت وب سایت کنید. سعی کنید از پلتفرم های رایگان ساخت وب سایت مانند ابزارهای WordPress یا IM creator استفاده کنید تا در صورت پشیمانی های احتمالی، زیاد هزینه نکرده باشید.
طبیعتا قسمت وبلاگ وب سایت برای افیلیت مارکتینگ مهم ترین قسمت سایت به شمار می رود. اما قسمت های دیگر وب سایت نیز نیازمند توجه هستند مثل:
- About درباره ما: کمی این قسمت را شخصی کنید و درباره خودتان بنویسید تا بازدید کننده ها اطلاعات بیشتری از شما به دست بیاورند و به شما اعتماد کنند.
- Contact تماس با ما: این قسمت باید شامل تمام اطلاعات دسترسی به شما مانند یک شماره تماس یا آدرس باشد تا صاحبان محصول و تبلیغ کننده ها و یا همکارهای احتمالی افیلیت برای ارتباط با شما سر در گم نشوند.
- Disclaimer رفع مسئولیت: در این قسمت باید مشتری را از ریسک های احتمالی آگاه کنید و هشداری تحت عنوان اینکه مسئول پیگیری خرید نیستید و فقط به عنوان یک واسطه کار می کنید مطرح کنید.
- Privacy Policy قوانین و مقررات: اگر اطلاعات خاصی از مشتری جمع می کنید حتما او را آگاه کنید.
- Advertise تبلیغات: حتما صفحه ای جداگانه برای قوانین تبلیغاتتان طراحی کنید و قسمت هایی از صفحه را که می خواهید به لینک افیلیت یا تبلیغ اختصاص دهید مشخص کنید.
بسیار مهم است که قوانین و مقررات تان را شفاف مطرح کنید تا از طرف مشتری شکایت و بهانه ای وجود نداشته باشد.
- تولید محتوای با کیفیت، کلید اصلی
برخی از شبکههای خدمات دهنده تبلیغات و افیلیت و یا فروشگاههایی که می خواهند محصولشان را بفروشید قبل از هر گونه همکاری از شما انتظار دارند که از قبل محتوا را تولید کرده بر روی وب سایت قرار داده باشید و بازدید های ماهانه و ترافیک وب سایتتان را شفاف مطرح کرده باشید تا همکاری با شما را بپذیرند. قبل از اینکه درخواست هرگونه همکاری بدهید از قوانینشان اطمینان حاصل کنید و بعد اقدام کنید.
البته این به آن معنا نیست که از قبل باید ۱۰۰ تا محتوا در وبلاگ تان منتشر کرده باشید و بعد به فکر همکاری در فروش بیفتید. اما حداقل و تا حد امکان باید ۵ تا پست عالی در وبلاگ تان منتشر کرده باشید تا فروشگاه های معتبر روی وب سایت شما حساب کنند و خواهان همکاری باشند.
محتوا را طی زمان بندی مشخص شده منتشر کنید و فعال باشید. هر چه محتوای بیشتری تولید کنید امکان انتقال خریدار به سایت فروشنده را افزایش می دهید و در صورت خرید پورسانتتان را دریافت می کنید.
- خودتان محصول تبلیغ شونده را انتخاب کنید
اگر در یک زمینه خاص کار کنید و موضع تان را مشخص کرده باشید قطعا باید محصول تبلیغ شونده را خودتان انتخاب کنید و انتخاب تان باید سازگار با محتوایتان باشد تا شانس تان را در فروش بالا ببرید.
- محصولی را که بیشتر مورد تقاضاست تبلیغ کنید. مشکلات و گپ های مخاطبتان را بررسی کنید و محصولاتی که فکر می کنید مشکلشان را برطرف می کند ارائه کنید.
- محصولی که خودتان قبلا استفاده کردید و دوس داشتید را تبلیغ کنید. در گوگل سرچ کنید و برنامه های افیلیت سایت فروشنده آن محصول را بررسی کنید و سپس درخواست لینک کنید.
- محصولاتی که همکارانتان تبلیغ می کنند پیشنهاد دهید. در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بررسی کنید و ببینید کسانی که محتوای مشابه با شما تولید می کنند بیشتر چه نوع محصولاتی را پیشنهاد می کنند؟ حتی می توانید با هشتگ #افیلیت بسیاری از آنها را پیدا کنید.
۴. لینک های افیلیت را در پست های محبوب قرار دهید
اگر تولید کننده محتوا باشید قطعا می دانید که محبوبیت پست های مختلف در وب سایتتان مثل هم نیست و بعضی از پست ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. در این مرحله دو حالت پیش می آید:
- محصول پیشنهادی مرتبط با همان محتوای محبوب است
- محصول پیشنهادی به محتوای محبوب ربطی ندارد و غیر مرتبط است
در حالت اول که به راحتی لینک انتقال به سایت فروشنده را میان محتوا و یا انتهای آن قرار می دهید و مشکلی وجود ندارد. در حالت دوم باید سعی کنید در آن پست محبوب، مخاطب را به پست هایی که در آن لینک افیلیت قرار دارد ارجاع دهید.
- لینک افیلیت را در کمپین ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید
اگر مطمئن هستید محصول مورد نظر با ایمیلی که می خواهید به کاربر بفرستید مرتبط است و ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند هیچ مشکلی ندارد که لینک افیلیت را در آن قرار دهید. بهر حال اگر تولید محتوا انجام می دهید و کاربرانی دارید که در عضویت سایت تان هستند خیلی هم عاقلانه است که همراه محتوای مناسب محصول مکمل آن را معرفی کنید و اگر اعتماد کافی را با مخاطب تان ساخته باشید به احتمال زیاد ممکن است منجر به فروش شود.
در غیر این صورت و اگر محصول بی ربط با محتوا است اصلا این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است به ظن تبلیغات بی جا به اسپم هدایت شوید. مطمئنا کاربری که برای خواندن مقالات بیزینسی در سایت شما عضویت انجام داده خوشش نمی آید در ایمیلش تبلیغات لوازم آرایش و اسباب بازی ببیند!
- با افیلیت های مختلف همکاری کنید
سیستم همکاری در فروش زمان زیادی برای نتیجه بخشی می طلبد و نیازمند صبر بسیار است. اما اگر یک سیستم افیلیت نتیجه بخش نبود اصلا نگران نشوید چرا که تعهدی از لحاظ پایبندی به یک سیستم همکاری در فروش خاص وجود ندارد و باید بدانید که این سیستم یک معادله برد برد است پس نه از لحاظ قانونی و نه اخلاقی مانعی برای لغو همکاری با یک فروشگاه وجود ندارد و آزادید با افراد و شرکت های مختلف همکاری کنید. البته فراموش نکنید در تنوع دادن به افیلیت های مختلف زیاده روی نکنید چرا که با این کار با اعتبار خودتان بازی می کنید.
- از مدل لینک های مختلف استفاده کنید
لینک های افیلیت در قالب ها و مدل های مختلفی از جمله بنر، عکس محصولات، کد تخفیف و یا حتی در قالب یک لینک ساده می توانند ساخته شوند. بسته به نوع محصولی که تبلیغ می کنید این مدل می تواند فرق کند. مثلا اگر محصول پیشنهادی از لحاظ بصری جذاب است لینک آن را در قالب عکس قرار دهید و یا اگر تبلیغ دوره آموزشی و تحصیلی را انجام می دهید قرار دادن بنر مناسب به نظر می آید.
-
- پیج منبع بسازید
Resource page یا پیج منبع صفحه ای است که تمام محصولات پیشنهادی تان را در آن قرار می دهید تا به صورت یکجا در دسترس باشند. البته داشتن پیج منبع ضروری نیست اما در بلند مدت و زمانی که در افیلیت مارکتینگ پیشرفت کردید می تواند یک نیاز باشد. مثلا اگر یک بیوتی بلاگر هستید و یا در حوزه پوست و زیبایی محتوا تولید می کنید یک پیج منبع از تمام برند های لوازم آرایشی و مراقبتی که معرفی کردید می تواند برای دنبال کننده هایتان مثل بهشت باشد.
سعی کنید محصولاتی را که بیشتر خرید شده در قسمت بالای پیج منبع قرار دهید تا توجه بیشتری را جلب کند و یا حتی یک قسمت را به محصولاتی که خودتان استفاده کرده اید اختصاص دهید و آن را با عنوان ” پیشنهاد من” از بقیه جدا کنید.
- از صاحب محصول برای مشتریان تقاضای تخفیف کنید
بعد از اینکه تعدادی محصول را توسط لینک هایتان فروختید و برای صاحب محصول شناخته شدید و اعتمادش را جلب کردید از آنها بخواهید اگر امکانش وجود دارد برای مشتریانی که از طرف شما می روند کد های تخفیف خاص و یا فروش های ویژه ای در نظر بگیرند و با قرار دادن آن روی محصول تعداد افراد بیشتری را به سایت فروشنده منتقل کنید.
-
جمع بندی
سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ در واقع نوعی از بازاریابی دو سر برد است که به سیستم همکاری در فروش بازار آنلاین اطلاق می شود. در این معامله طرفین سود می کنند و ضرری در میان نیست و خبری از قرارداد های جدی نیست. به هر جهت درست است که این نوع بازاریابی روشی آسان و بدون هزینه برای کسب درآمد است و از شرکت های بزرگ گرفته تا افراد عادی می توانند در آن شرکت کنند. اما نتیجه بخشی آن نیازمند زمان و صبر بسیار است و قطعا ساختن پلتفرمی که بر روی اعتماد کاربر بنا شده به پیشرفت در این موضوع کمک شایانی می کند
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.