نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

امروزه اکثر تیم های بازاریابی بر روی هدایت ترافیک به سمت وب سایت ها متمرکز هستند به این امید که این ترافیک‌ها در نهایت به خرید منجر شوند که به اصطلاح به آن نرخ تبدیل یا Conversion Rate گفته می‌شود. این چرخه همواره تکرار می‌شود و در نهایت کسب و کار رشد می‌کند.
اگرچه شاید این موضوع دیدی ساده و آسان به کتاب‌های بازاریابی به نظر برسد، اما برای بیشتر تیم‌های بازاریابی و کسب و کارها این موضوع کاربردی است.

نرخ تبدیل در کسب و کارهای آنلاین

ممکن است که تصور کنید که کسب و کارها آنلاین نیازی به بهینه‌ سازی ندارند، چرا که همه خریداران به سادگی به دنبال کالاهای خاص با بودجه مشخص هستند.
این تصور عمومی وجود دارد که، اگر کسی روی وبسایت یک کسب و کار کوچک کلیک کند، از قبل آماده و مایل به خرید چیزی بوده است، بنابراین این تبدیل آسان است.
اما این نوع تفکر اشتباه است. در بسیاری از موارد، کسب و کارهای کوچک بیش از سایر مشاغل آنلاین به بهینه سازی نرخ تبدیل نیاز دارند.

وب سایتی که پیمایش و گشت و گذار در آن دشوار است، قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد، و یا اگر در نگاه اول برای بازدیدکننده صفحه شما ارزشمند به نظر نرسد، بازدید کننده صفحه را ترک می‌کند و حتی اگر از پیش قصد خرید داشته باشد، محصول شما را به سبد خرید اضافه نمی‌کند.
اهمیت بهینه‌ سازی نرخ تبدیل برای کسب و کارهای آنلاین این است که به آنها این امکان را می‌دهد تا بیشترین استفاده را از بازدید سایت را داشته باشند و به طور موثر درآمد بیشتری کسب کنند بدون اینکه هزینه بیشتری برای بهینه سازی یا جذب مشتری صرف کنند. در ادامه دلایل اهمیت نرخ تبدیل برای کسب و کارهای آنلاین را بررسی می‌کنیم.

دلایل اهمیت نرخ تبدیل برای کسب و کارهای آنلاین

هزینه‌های پرداخت در ازای هر کلیک

احتمالا تا کنون شما نیز متوجه شده‌اید که میزان هزینه به ازای هر کلیک به طور جدی افزایش داشته است.
تقاضایی بالایی که بوجود آمده است، عامل اصلی برای افزایش هزینه‌ها است. این موضوع یک مساله ساده اقتصادی است، اما وجود این مشکل پول در آوردن را سخت تر کرده است.
قبلاً پرداخت به ازای هر کلیک بهترین راه برای جلب توجه برای مشاغل جدید و کوچک هنگام بهینه‌سازی موتور جستجو بود، اما دستیابی به این گزینه هر روز دشوارتر می‌شود، به خصوص اگر همه کلیک‌ها به فروش تبدیل نشوند.
کسب و کارهای آنلاین نیز متوجه افزایش بودجه تبلیغاتی خود شده‌اند در حالی که نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین و بر مبنای تجارت دیجیتال در حال کاهش است.
در اینجاست که بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند بیشترین کلیک را دریافت کنید، بنابراین در واقع هزینه‌ها کاهش می‌یابند.

رقابت آنلاین

در سراسر اینترنت، کسب و کارهای آنلاین زیادی وجود دارند که بر سر بدست آوردن مشتریان بیشتر با شما وارد رقابت می‌شوند. کسب و کارهای بزرگی و موفقی چون، آمازون بازار کسب و کارهای کوچک را تهدید می‌کنند.
این بدان معناست که اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان صفحه خود را به مشتری تبدیل کنید، باید وب سایتی طراحی کنید که استفاده از آن آسان باشد و بازدیدکنندگان را به طور خودکار در جهت اقداماتی که می خواهید انجام دهند (خرید یا ثبت نام در خبرنامه) هدایت کند.

هرچه رقبای بیشتری داشته باشید، باید بیشتر رقابت کنید و بهتر شوید.بهینه سازی تبدیل این مزیت را دارد که به شما این امکان را می‌دهد که در این رقابت از دیگران پیشی بگیرید.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

تأثیرات شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی (مانند: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و پینترست) فضایی عالی برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان جدید و فعلی است. با حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌توان ضریب نفوذ میان کاربران را افزایش داد و وفاداری میان مشتریان بالا برد.
رسانه‌های اجتماعی تعداد بازدیدهای وبسایت را نیز افزایش می‌دهند، با این کار توجه کاربران را جلب کرده و سپس آنها را به مشتری تبدیل کنید.
بهینه سازی نرخ تبدیل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به شما امکان می دهد با دریافت ارزش بیشتر از بازدید کنندگان و کاربرانی که از قبل دارید، هزینه های جذب مشتری خود را کاهش دهید. با بهینه سازی نرخ تبدیل خود می توانید درآمد به ازای هر بازدید کننده را افزایش دهید، مشتری بیشتری کسب کنید و کسب و کار خود را رشد دهید.
به عنوان مثال، اگر یک لندینگ پیج ۱۰ درصد نرخ تبدیل داشته باشد و ماهانه ۲۰۰۰ بازدید کننده داشته باشد، در اینصورت در این صفحه ماهانه ۲۰۰ تبدیل ایجاد می‌کند. اگر می‌توانید با بهینه ‌سازی عناصر مختلف این صفحه، نرخ تبدیل را به ۱۵ درصد رساند، تعداد تبدیل‌هایی که در ماه بوجود می‌آید به ۵۰ تا ۳۰۰ عدد رشد خواهد داشت.
همیشه در مورد افزایش نرخ تبدیل جای پیشرفت وجود دارد و بهترین شرکت‌ها به طور مداوم سایت‌ و برنامه های خود را بهبود می‌بخشند تا تجربه بهتری برای کاربران خود ایجاد کرده و نرخ تبدیل را رشد دهند.

نرخ تبدیل چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل و یا کانورژن CRO یا (Conversion rate optimization) در واقع درصدی از بازدید کنندگانی هستند که کاری مشخص را انجام داده‌اند.
به عنوان مثال، این اقدام ممکن است تکمیل یک فرم در وبسایت، ثبت نام در یک سرویس یا خرید یک محصول باشد.
نرخ تبدیل، با تقسیم تعداد تبدیل (تعداد کاربرانی که عملی خاصی را به سرانجام رسانده‌اند) بر تعداد بازدیدکنندگان و ضرب این عدد در ۱۰۰ برای بدست آوردن درصد محاسبه می‌شود.
بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO، فرآیند بهبود وب سایت و محتوای شما برای تقویت تبدیل‌ها (تعداد کاربرانی که عملی خاصی را به سرانجام رسانده‌اند) است. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که وب سایت شما به خوبی طراحی شده، به طور موثر قالب‌ بندی شده و برای جامعه مخاطبان هدف شما جذاب است.
روند بهینه سازی برای نرخ تبدیل این امکان را به شما می‌دهد که تعداد لید‌های (در دنیای مارکتینگ مشتریان بالقوه و یا کاربران بالقوه با عنوان لید شناخته می‌شوند) با صلاحیت بالا را افزایش دهید، درآمد خود را افزایش دهید، هزینه‌های خرید را کاهش دهید، ارزش بیشتری از مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی خود کسب کنید و به سادگی میزان رشد بهتری داشته باشید.
کانورژن و یا تولید ممکن است در تمام فضای وب سایت (به عنوان مثال صفحه اصلی، صفحه خرید، وبلاگ، لندینگ پیج و غیره) شما رخ دهد.

شما به عنوان یک کسب و کار، خواستار این هستید که وب سایت شما به گونه‌ای طراحی شود که بازدیدکنندگان وب سایت را به مشتریانی که خرید می‌کنند، تبدیل کند. با داشتن پتانسیل بسیار زیاد در سراسر فضای وب سایت شما، باید هر بخش را بهینه کنید تا امکان تبدیل فراهم شود.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام می‌دهند.

عوامل موثر در نرخ تبدیل یا Conversion Rate

در این قسمت به بررسی عواملی می‌پردازیم که در بهینه‌سازی نرخ تبدیل وب‌سایت شما نقش مهمی دارند:

فراخوان عمل یا Call To Action: از خودتان بپرسید آیا فراخوان عمل در وب‌سایت‌تان واضح است و به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد؟ فراخوان عمل چیز عجیب و غریبی نیست. همان دکمه‌ای است که در اکثر کمپین‌ها، تبلیغات و صفحات اینترنتی می‌بیند. دکمه‌هایی که قابل کلیک کردن هستند و داخل آنها متنی ترغیب‌کننده برای کلیک کردن نوشته شده است، مثل: “همین حالا کلیک کنید”، “همین حالا بخرید”، “همین حالا به من آموزش بده“، “رایگان عضو شوید”، “همین حالا رزرو کنید” و … .

ظاهر گرافیکی (UI): آیا محتوای بصری و گرافیکی وب‌سایت شما مرتبط، منحصربفرد و جذاب است و در جای درستی قرار گرفته‌ است؟ یا اینکه تعداد محتوای بصری‌تان بیش از حد است و بیشتر مزاحم است تا جذاب؟

تجربه کاربری: (UX) وب‌سایت‌تان را در نظر بگیرید. آیا بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند در وب‌سایت شما به دنبال چیزی که می‌خواهند بگردند؟ اگر فروش اینترنتی دارید، آیا طی کردن مسیر خرید برایشان راحت است؟ برای تبدیل‌هایی که اندازه می‌گیرید، هر بازدیدکننده باید چند بار کلیک کند یا چند صفحه را پشت سر بگذارد؟ آیا وب‌سایت شما برای استفاده در موبایل مناسب است؟ وب‌سایت‌تان را طوری طراحی کنید که حرکت، جستجو، ثبت نام، اطلاعات تماس و پرداخت به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

اعتمادسازی: آیا بازدکنندگان در وب‌سایت شما احساس امنیت می‌کنند؟ می‌توانند به وب سایت تان به عنوان یک سایت معتبر اعتماد کرده و حتی به شما پول بدهند؟

محتوا: بخش مهمی از بهینه‌سازی نرخ تبدیل، مربوط به محتوای وب‌سایت شماست. از متن صفحات محصول و مقالات گرفته تا ویدیوهای آموزشی، تصاویر و…

تایید اجتماعی: به نظر شما زمانی که کاربر می‌خواهد اقدام به خرید در سایت تان کند یا اصلا ایمیلش را در اختیارتان بگذارد؛ توانایی اعتماد کردن به شما را دارد؟ یعنی اصول اعتمادسازی را به خوبی اجرا کرده‌اید؟

خب، قبل از اینکه به انتهای مقاله برسیم، بیایید یک بار دیگر و به صورت آکادمیک عوامل موثر بر نرخ تبدیل سایت را بررسی کنیم:

  1. ارزش پیشنهادی:در ذهن مشتری، کار کردن با شما چه مزایایی دارد؟ این سودها و هزینه‌ها، ارزش پیشنهادی شما را تشکیل می‌دهند.
  2. مرتبط بودن: محتوای وب‌سایت شما تا چه اندازه به چیزی که مخاطب انتظار دارد، نزدیک است؟ ارزش پیشنهادی شما تا چه میزان با نیازهای مخاطبان هماهنگ است؟
  3. وضوح: ارزش پیشنهادی، پیام اصلی و فراخوان عمل شما تا چه میزان به وضوح بیان شده است؟
  4. اعتماد: آیا عواملی در وب‌سایت شما وجود دارند (یا وجود ندارند) که باعث می‌شود اعتماد مخاطب از بین برود؟
  5. توجه: اولین چیزی که در صفحات شما دیده می‌شود، چیست؟ خودتان می‌دانید که یک عکس چند پیکسلی با متن کوچک پایینش نمی‌تواند نظر و توجه مخاطب را به خودش جلب کند.
  6. ضرورت: چرا مخاطبان شما باید در این لحظه اقدام خاصی کنند؟ چه پیشنهادات، انگیزه‌ها، کلمات و روش‌هایی باعث می‌شود آن‌ها هرچه زودتر، دست به اقدام مورد نظر شما بزنند؟ مثلا یک کد تخفیف، یک پیشنهاد زمان‌دار و…
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

سه راهکار برای افزایش نرخ تبدیل

۱. نحوه تعامل افراد با سایت را بررسی کنید.

اگر نحوه تعامل کاربران با سایت‌تان را درک نکنید، به سختی می‌توانید، نرخ تبدیل خود را بهبود بدهید.
اما چگونه می‌توانید ببینید که بازدیدکنندگان چطور با سایت شما تعامل دارند؟
با ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت، می‌توانید فعالیت کاربران در صفحه خود را ضبط و سپس حرکات آنها را مشاهده کنید. اگر فرمی را نیمه کاره رها می‌کنند، پیشنهادی را رد می‌کنند بر روی چه فضایی کلیک می‌کنند و…
علاوه بر این، این ابزارها نقشه‌های حرارتی از وب سایت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

۲. کال تو اکشن‌های مناسب طراحی کنید

یک فرصت خوب برای افزایش نرخ تبدیل، استفاده از کال تو اکشن‌های (فراخواندن کاربر به انجام کاری) مناسب است. شما می‌توانید از کال تو اکشن‌ها برای تشویق به دانلود یک فایل، به اشتراک گذاشتن یک فایل در سوشال مدیا یا عضو شدن در خبرنامه استفاده کنید.
باید از کال تو اکشن‌ها در سراسر وبسایت و لندینگ پیج‌ها استفاده کنید و باید دسترسی به این صفحات نیز آسان باشد و به درستی طراحی شده باشند.
به طور معمول، هر لندینگ پیج یک کال تو اکشن دارد، که چندین بار در صفحه تکرار شده است.
به عنوان مثال، یک پست وبلاگ ممکن است تا سه کال تو اکشن داشته باشد که یک پیشنهاد را مطرح می‌کنند. شما می‌توانید یک کال تو اکشن در پایین صفحه، یک کال تو اکشن در متن و یک کال تو اکشن به صورت پاپ آپ استفاده کنید.
نکته اساسی این است که باید بدانید در هر جایی از صفحه می‌توانید از کال تو اکشن‌ها استفاده کنید.

۳. انتظارات مخاطبین را برآورده کنید

وقتی کسی پس از خواندن توضیحات متای شما در گوگل یا دیدن آگهی که در موتورهای جستجو منتشر کرده‌اید، بر روی سایت شما کلیک می‌کند، صفحه لندینگ پیج شما باید در ادامه محتوای موتورهای جستجو تهیه شده باشد.
شما باید در این صفحه هم همان قول‌هایی که در تبلیغات مطرح کرده‌اید، معرفی کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری یک پست درباره بهبود نرخ تبدیل از وبسایت شما در گوگل ببیند، انتظار دارد راهکارهایی برای بهبود نرخ تبدیل پیدا کند. اگر بر روی لینک کلیک کند و صفحه لندینگ شما، تصاویر حیوانات را به نمایش گذاشته باشد، کاربر گیج می‌شود.
اگر لندینگ پیج اطلاعاتی که کاربر برای پیدا کردن آنها به سایت شما آمده را ارائه ندهد، این بازدیدکنندگان به کاربر یا مشتری تبدیل نخواهند شد. به همین دلیل باید پیش از منتشر کردن پیشنهاداتی که می‌خواهید در لندینگ پیج مطرح کنید، فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی کرده و در نهایت اجرا کنید.
اگر لندینگ پیج شما باعث تبدیل نمی‌شود، پست‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی، توضیحات موتور جستجو، جستجو کنید و بررسی کنید که آیا به قول‌هایی به کاربران داده‎‌اید عمل می‌کنید یا خیر.

معرفی سه ابزار برای بهبود نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

شما باید بدانید که نرخ تبدیل شما در چه وضعیتی قرار داردِ، آیا خوب کار می‌کند و یا نه؟ نرخ تبدیل سایت شما با توجه به حوزه فعالیت، جامعه مخاطبین هدف، نوع محصول و یا خدمتی که ارائه می‌دهید، ممکن است بسیار متفاوت باشد. بنابراین رقم ثابت و مشخصی برای آن وجود ندارد.
برای اینکه نرخ تبدیل وبسایت خود را بالا ببرید، می‌توانید از ابزارهای آماده بسیاری استفاده کنید.
در ادامه سه ابزار برای بهبود نرخ تبدیل را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. گوگل آنالیتیکس

همانطور که احتمالا شما هم می‌دانید، گوگل در حوزه موتورهای جستجو، سرور و جستجوی کلمات کلیدی با اختلاف زیادی پیشرو است. گوگل آنالیتیکس برای بهبود نرخ تبدیل نیز می‌‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. به طور مثال به شما می‌گوید کاربران شما با چه دستگاهی از سایت شما دیدن می‌کنند، و یا اطلاعاتی چون دموگرافی (جمعیت شناسی) کاربران و یا چقدر طول می‌کشد که هر کاربر سایت شما را ترک کند، منابع بک لینک را در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید گوگل آنالیتیکس اطلاعات جزئی در اختیار شما قرار ندهد ولی بزرگترین مزیت آن این است که این ابزار گوگل رایگان است.

۲. هاب اسپات

اگر در حال حاضر از پلتفرم اتوماسیون بازاریابی هاب اسپات استفاده می‌کنید، ابزاری عالی در اختیار شما قرار دارد. برخی از ویژگی‌های این ابزار کاملا رایگان هستند. نرم افزار هاب اسپات به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ کد نویسی برای سایت خود پاپ آپ طراحی کنید و اطلاعات آن نیز با سی ار ام هاب اسپات همگام سازی شده است. با استفاده از داده‌های که هاب اسپات در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید دید عمیق‌تری نسبت به رفتار و تعامل کاربران و مخاطبین با وبسایت خود داشته باشید و در مورد آینده نیز چشم انداز بهتری داشته باشید. با در اختیار داشتن یک داشبورد آسان و ساده می‌توانید تبدیل‌هایی که در سایت شما اتفاق می‌افتند را مشاهده کنید و در نتیجه بتوانید نرخ تبدیل را بهبود ببخشید.

۳. هاتجر

هاتجر امکان ضبط کردن تحرکات کاربران در سایت را در اختیار شما قرار می‎‌دهد و همچنین با استفاده از هاتجر می‌توانید به نقشه‌های حرارتی نیز دسترسی داشته باشید و می‌توانید تعامل کاربران را سایت را بررسی کنید. این پلتفرم گزینه‌های آموزشی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، هات جر به صورت ماهیانه به ۲۹ دلار هزینه احتیاج دارد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *