دیجیتال مارکتینگ

پاپ آپ (pop up) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پاپ آپ (pop up) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

پاپ آپ pop up چیست؟ شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام ورود به یک سایت ناگهان پنجره‌ای در بالا و یا در وسط صفحه باز می‌شود و با نشان دادن پیغامی کوتاه شما را به انجام کاری مانند وارد کردن ایمیل یا خرید آخرین کتاب الکترونیکی و یا شرکت در جشنواره دعوت می‌کند. در این مقاله به اهمیت استفاده از پاپ آپ و معرفی انواع آن می‌پردازیم.

به‌صورت کلی به هر نوع پنجره جدیدی که مانع تعامل کاربران با صفحه اصلی شده و از کاربر می‌خواهد کار خاصی را انجام دهد، پاپ آپ گفته می‌شود.

از پاپ آپ عمدتا برای تبلیغ محصولات یا خدمات و افزایش میزان بازدید وب‌سایت، اطلاع‌رسانی‌ها و… استفاده می‌شود. زمانی که در اینترنت جستجو کنید: پاپ آپ چیست؟ اغلب با نام پنجره مزاحم از آن یاد می‌شود زیرا بدون اجازه کاربر نمایش‌ داده می‌شود و اگر کاربر نتواند از دست آن خلاص شود به سرعت سایت را ترک کرده و این موضوع نرخ پرش سایت را افزایش می‌دهد و می‌تواند تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.  بنابراین مهم است که انواع پاپ آپ را به درستی بشناسید. 

در حوزه مارکتینگ پاپ آپ ها عموماً به دو پدیده کلی اطلاق می شوند؛

  • اول پاپ آپ های اینترنتی که در حقیقت گیف یا تصاویری بعضاً دردسرساز و آزاردهنده ای از نظر تعداد و تکرار هستند که با ورود کاربران جدید به یک سایت جلوی دیدگان آن‌ها ظاهر شده و با اتصال به یک لینک خارجی، مخاطبین کنجکاو را به سمت خود می کشانند. جالب اینجاست که اتان زوکرمن که برای اولین بار چنین نقشه ای را در سال 1999 در Tripod.com عملی کرد، سال ها بعد به دلیل اختراع این عامل مزاحم از همه کاربران اینترنتی عذرخواهی کرد.
  • دوم سازه هایی متشکل از یک اسکلت آلومینویومی که با روکشی از کوتد یا لمینت‌های مات و براق مطالبی در خصوص خروجی یک کار را عنوان می کنند.

ویژگی های ساختار و کاربردهای یک پاپ آپ

پیش از بررسی مزایای استفاده از این محصولات باید بدانیم که با وجود عدم محدودیت در ابعاد آن ها و امکان تولیدشان در دو طرح کلی صاف و منحنی، به طور قابل توجهی شاهد استفاده از آن ها در فضای باز نیستیم، چرا که عوامل جوی و محیطی (از باد و بوران گرفته تا آلودگی تا تابش نورخورشید) به سرعت آن ها را از بین برده و وسیله ای را که می توان بارها در فضای بسته از آن استفاده کرد را ضایع می کنند.

در نتیجه اینکه در کاربردهای کوتاه مدت خارجی، از این واسطه های بسیار شیک در کسوت یک میز، کانتر جلوی فروشنده یا زمینه پشت سر وی برای برای معرفی بهتر و بیشتر محصولاتی مانند خوراکی ها یا مواد آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

این چارچوب ها در صورت عدم آسیب دیدگی اسکلت خود می توانند با پذیرش پوسته ای جدید با ظاهری نو خودنمایی کنند.

 در ادامه گفتنیست که پاپ آپ هایی که عملاً به عنوان سازه نمایشگاهی از آن ها یاد می شود، جایگاهی برای قرارگیری افراد آمارگیر در یک نشست، مسئولین پذیرایی در یک گردهمایی، اعطا کنندگان هدایای تبلیغاتی، کارمندان بلیط فروشی، کارمندان احراز هویت، مسئولین روابط عمومی برای ارتباط گرفتن با رهگذران در نمایشگاه ها و کارشناسان یک حوزه خاص برای پاسخگویی به سوالات علاقمندانش می باشد.

مزایای تبلیغات پاپ آپ

  • جلب توجه کاربر
  • یادآوری اطلاعات مهم به کاربر
  • نگهداری کاربر در صفحه به مدت طولانی‌تر
  • برقراری ارتباط با کاربر و دعوت به تعامل با او
  • افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  • به دست آوردن ایمیل مخاطب جهت ایمیل مارکتینگ

معایب تبلیغات pop up

  • از دید کاربر معمولاً اعصاب خورد کن به نظر می‌رسند.
  • حواس کاربر را پرت می‌کنند.
  • برخی مواقع در سئو سایت تأثیر منفی دارند چرا که کاربر به سرعت صفحه سایت شما را می‌بندد!

مهم‌ترین نکاتی که هنگام استفاده از تبلیغات پاپ آپ باید در نظر داشته باشید:

  • متن تبلیغ
  • موقعیت نمایش
  • زمان‌بندی
  • سایز pop up

به عنوان مثال، اثربخشی تبلیغات پاپ آپ زمانی که در صفحه‌ای با محتوای مرتبط با متن تبلیغ نمایش داده می‌شوند، چیزی حدود 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در هر شیوه بازاریابی آنلاینی باید با قوانین مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشید.

پاپ آپ (pop up) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

چگونه در سایتم  پاپ آپ قرار دهم؟

اگر بخواهید یک از pop up ها در سایت خود قرار دهید، اولین راه این است که از صفر کدنویسی کنید و با برنامه‌نویسی به سیستم بفهمانید که این کد کجا و چگونه اجرا شود.

راه بعدی استفاده از ویجت‌هایی است که این کار را برای شما انجام می‌دهند، مثلاً ویجت Elfsight یا Mailchimp دو نمونه از این ابزارها هستند که می‌توانید پاپ آپ خود را از طریق آن طراحی و اجرا کنید.

اما یک راه میانبر و ساده‌تر هم هست. شما می‌توانید تمام این پاپ‌آپ‌ها و تنظیمات را با تگ منیجر به راحتی چند کلیک اجرا کنید.

با این ابزار می‌توانید تعیین کنید که کی، کجا و در چه زمانی آگهی برایش برای کاربر شود. مثلاً وقتی کاربر 50 درصد صفحه را یک اسکرول کرد، آگهی ظاهر شود.

چطور بهترین عملکرد را در استفاده از پاپ آپ‌ها داشته باشید؟

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چطور باید مطمئن شوید که به درستی از پاپ آپ استفاده می‌کنید و باعث آزار بازدیدکنندگان نمی‌شوید؟

مطلبی مرتبط و ارزشمند ارائه دهید

شاید بزرگترین ایراد پاپ آپ‌ها این باشد که به جای اینکه توجه را به صفحه سایت جلب کنند، مانع دیده شدن صفحه سایت می‌شوند. وقتی این مسئله بیشتر مشکل‌ساز می‌شود که پاپ آپ یا ربطی به مطلب صفحه‌ای که کاربر در حال بازدید از آن است، ندارد و یا این پاپ آپ برای کاربر بی‌ارزش است و یا بازدیدکننده به آن علاقه‌ای ندارد.

برای تقویت تعامل با پاپ آپ و بهبود تجربه کاربران بر روی سایت، بهتر است این مشکل را رفع کنید و مسائلی را در پاپ آپ مطرح کنید که هم برای بازدیدکننده با ارزش باشد و هم با مطالب سایت هم‌خوانی داشته باشد.

به نحوه تعامل کاربران با سایت توجه کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هنگام استفاده از پاپ آپ پیش می‌آید این است که آنها در زمان نامناسبی بر روی صفحه سایت ظاهر می‌شوند و باعث آزردگی کاربران می‌شوند. در مورد تعامل بازدیدکنندگان با هر کدام از صفحات سایت اطلاعات کسب کنید و برای راه‌اندازی پاپ آپ در هر کدام از این صفحات استراتژی داشته باشید.

به طور مثال در صفحاتی که مطالب طولانی درج شده‌اند، مسیر تعامل کاربران شما از بالای سایت به پایین است و میانه مطلب محل خوبی برای ظهور پاپ آپ است. اگر می‌خواهید توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید هنگامی که کاربر تا نیمه صفحه را اسکرول کرده، زمان مناسبی برای ظاهر شدن پاپ آپ است.

اگر متوجه شدید که کاربران هنگام خرید محصولات مکث می‌کنند و به طور مثال ۳۰ ثانیه برای هر محصول زمان می‌گذارند. بهتر است بلافاصله پاپ آپ را فعال کنید و چند ثانیه زمان بدهید کاربر با صفحه تعامل برقرار کند.

از لحن مناسب استفاده کنید

اکثر پاپ آپ‌ها قالبی مشخص دارند و در آن می‌توانید از عنوان، متن و در برخی موارد از تصاویر استفاده کنید. به صورت کلی لازم نیست شما کار زیادی برای طراحی اولیه آن انجام دهید.

اما برای انتقال بهتر پیام باید از لحنی مشخص، قابل اجرا و دوستانه استفاده کنید.

لحن مشخص:

برای کاربر کامل مشخص کنید که اگر بر روی پاپ آپ کلیک کند چه اتفاقی خواهد افتاد. به طور مثال به آنها نگویید که به صفحه راهنما فرستاده خواهند شد بلکه بگویید به صفحه راهنمای ۱۰ صفحه‌ای خواهند رفت که نکته‌هایی اساسی در آن مطرح می‌شود.

قابل اجرا:

 به کاربران اطلاع دهید که از آنها توقع دارید چه کاری انجام دهند. به جای استفاده از عبارت‌هایی چون «کلیک کنید» از عباراتی استفاده کنید که باعث ترغیب کاربران برای کلیک کردن شود.

لحن دوستانه:

 به بازدیدکنندگان یادآوری کنید که این پاپ آپ توسط یک فرد ارسال شده‌است و از لحنی دوستانه و محاوره‌ای استفاده کنید. به طور مثال با جای جمله «وبلاگ ما را دنبال کنید» می‌توانید از جمله «ما دوست داریم، که هر وقت مقاله جدیدی منتشر کردیم به شما اطلاع بدیم» استفاده کنید.

تجربه موبایلی را تخریب نکنید

با توجه به صفحات کوچک موبایل استفاده از پاپ آپ‌هایی که در قالب سایت نسخه موبایل نمی‌گنجند، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد، این کار باعث کاهش نرخ مشارکت کاربران بر روی سایت خواهد شد.

پاپ آپ (pop up) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

انواع پاپ آپ

پاپ آپ‌ها را با توجه به معیارهای زیادی می‌توان دسته‌بندی کرد، از زمان یا مکان ظاهر شدن آنها گرفته تا پیامی که منتقل می‌کنند، می‌‎توانند باعث تعریف مجازی درباره گروه‌بندی پاپ‌ها شود. در ادامه انواع پاپ آپ را معرفی می‌کنیم.

۱- پاپ آپ ترک صفحه (خداحافظی)

این پاپ آپ زمانی فعال می‌شود که کاربر قصد ترک صفحه سایت و یا بستن آن را دارد، در استفاده از این نوع پاپ آپ، اختلالی در تجربه کاربری در استفاده از سایت بوجود نمی‌آید.

با توجه به اهداف شما می‌توانید در این پاپ آپ از کاربر آدرس ایمیلش را بخواهید و یا به او پیشنهاد کد تخفیف بدهد. شما با توجه با مالک سایت باید درباره پیام نمایشی در این پاپ آپ تصمیم‌گیری کنید.

۲- پاپ آپ زمانی

اگر کاربر برای بیش از یک دقیقه در سایت غیرفعال بوده‌است، زمان مناسبی است که به او درباره مطالب ارزشمند سایت یادآوری کنید. با این حال اگر کاربر به صفحه دیگری رفته باشد، احتمالا استفاده از این پاپ بدون فایده خواهد بود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید همزمان با باز شدن پاپ آپ یک صدای کلیک نیز روی سایت اجرا کنید. در استفاده از این صدا زیاده‌روی نکنید.

روشی دیگری که می‌توان از این نوع از پاپ آپ استفاده کرد این است که، برعکس حالت قبل درست زمانی که کاربر مدت زیادی را صرف سایت شما کرده‌است به او یک پیام پاپ آپ نمایش دهید. اگر در این صفحه به محصول و یا خدماتی که ممکن است مورد علاقه او باشد اشاره کنید، احتمال کلیک شدن بر روی این پاپ آپ را بالاتر می‌برید.

۳- پاپ آپ همراه با اسکرول

همانطور که از اسم این پاپ آپ مشخص است، در حین مطالعه مطلبی بر روی سایت و هنگام اسکرول کردن برای خواندن ادامه مطلب این پاپ آپ فعال می‌شود. به طور مثال اگر فردی در حال مطالعه مقاله‌ای به عنوان «چگونه به صورت آنلاین کسب درآمد کنیم» است و به قسمت «اهمیت BackLink» می‌رسد، می‌توانید از پاپ آپی با موضوع یک کتاب آنلاین با عنوان «۱۰۱ استراتژی برای تولید BackLink » استفاده کنید.

۴- پاپ آپ کلیکی

اگر به عنوان مدیر سایت بسیار محافظه‌کار هستید، می‌توانید از این نوع از پاپ آپ استفاده کنید. پاپ آپ‌های کلیکی تنها با کلیک کاربر بر روی یک لینک و یا دکمه مشخص فعال می‌شود.

از این پاپ آپ می‌توانید برای اهداف بسیاری از جمله پیشنهاد عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه و اهداف مارکتینگ استفاده کنید.

۵- پاپ آپ شناور

بنرهای شناور تبلیغاتی روی سایت به عنوان پاپ آپ در نظر گرفته نمی‌شوند، اما اگر این بنرها در زمانی خاص و یا با رفتاری خاص از کاربر بر روی صفحه ظاهر می‌شوند، می‌توان آن را به عنوان پاپ آپ در نظر گرفته می‌شود.

برای تاثیر بیشتر بهتر است از این پاپ آپ‌ها به جای بنر استفاده کنید تا توجه کاربران بیشتری را جلب کنید.

۶- پاپ آپ تمام صفحه

این پاپ آپ‌ها به عنوان تهاجمی‌ترین پاپ آپ شناخته می‌شوند. همانطور که از اسمش پیداست این پاپ آپ کل صفحه را می‌پوشاند و توجه بازدیدکننده را به صورت کامل جلب می‌کند. برای استفاده از این پاپ آپ باید قصد انتقال پیام مهمی به کاربران داشته باشید. در استفاده از این پاپ آپ زیاده‌روی نکنید و تا حد امکان محتاط عمل کنید.

۷- لایت باکس

پاپ آپ (pop up) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

این نوع از پاپ آپ با عنوان پنجره‌ای کوچکتر بر روی صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید، ظاهر می‌شود و در حالی که این صفحه روشن است صفحه اصلی سایت در پس زمینه به حالت تیره در می‌آید. لایت باکس یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع پاپ آپ است.

انتخاب بهترین پاپ آپ به عواملی بسیاری چون اهداف شما، بازاریابی شما، طراحی سایت و هدف راه‌اندازی پاپ آپ بستگی دارد. کاربران در حالت پیش فرض علاقه‌ای به پاپ آپ ندارند پس باید تمام سعی‌تان را به کار بگیرید، تا توجه آنها را به خوبی جلب کنید و در جهت دستیابی به اهداف‌تان قدم بردارید.

پاپ آپ چه تاثیری روی سئو دارد؟

گوگل معمولاً درباره یک موضوع خاص اظهارنظرهای رسمی نمی‌کند ولی راجع به pop up موضع خودش را معلوم کرده است و در یک متن رسمی گفته است که راجع به این ماژول‌ها چگونه فکر می‌کند.

گوگل می‌گوید، به کاربران احترام بگذارید و کاری کنید راحت به محتوا دسترسی داشته باشند و محتوایی که جستجو کرده را پیدا کنند. روی همین حساب، سایت‌هایی که از تبلیغات بینابینی (interstitials) در موبایل استفاده می‌کنند، جریمه می‌کند. بگذارید اول ببینیم منظور گوگل چیست؟ پیام بینابینی یک پاپ‌آپ تمام صفحه‌ است که قبل محتوای اصلی ظاهر می‌شود.

می‌بینید؟ گوگل درمورد همه پاپ‌آپ‌ها صحبت نکرده و با آن دسته‌ای مشکل دارد که موقع باز شدن صفحه فرود نمایش داده می‌شوند، آن ‌هم درست زمانی که کاربر از صفحه جستجو وارد شده‌است و هنوز از محتوای اصلی خبر ندارد.

گوگل در راهنمای خود حرفی از مسائل زیر نیاورده است:

  • پاپ آپ‌هایی که در دسکتاپ و تبلت نمایش داده می‌شوند
  • پاپ آپ‌های کوچکی که فضای متناسبی از صفحه را اشغال می‌کنند
  • پاپ‌هایی که مسئولیت‌های قانونی را اجرا می‌کنند، مثل سوال در مورد کوکی‌ها، امنیت و تایید سن قانونی کاربر
  • پنجره‌های که بلافاصله باز نمی‌شوند

پس pop up چگونه بر سئو سایت تأثیر می‌گذارد؟

شاید این آگهی‌ها مستقیم روی سئو تأثیر نداشته باشد، چون گوگل آن را به عنوان محتوای سایت شما حساب نمی‌کند اما با تغییر یکسری از فاکتورها رد پایش را در سئو به‌جا می‌گذارد. در ادامه تأثیر آن را در چند عامل مهم سئو توضیح می‌دهیم.

تجربه کاربری

درست است که مارکترها و وبمسترها علاقه زیادی به تبلیغات پاپ آپ و کسب درآمد از این راه دارند ولی متاسفانه کاربران نظرشان برعکس است؛ طبق نظرسنجی‌ها 80 درصد از کاربران از این آگهی‌ها متنفرند.

خب تنفر آن‌ها چه ربط به سئوی سایت دارد؟

می‌دانید که در بیشتر الگوریتم‌های گوگل رفتار کاربران حرف اول را می‌زند و کاربر اذیت شدنش را با رفتارش در وب نشان می‌دهد.

مثلاً فرض کنید کاربر وارد سایت شما می‌شود، همان لحظه اول با یک پیام از او می‌خواهید که در سایت شما ثبت نام کند! اگر ظظاهر شدن این پیام برای کاربر آزار دهنده باشد، ممکن است سایت را ترک کند و به صفحه جستجو برگردد. اگر این اتفاق بارها برای بقیه افراد مختلف تکرار شود از نظر گوگل شما نتوانسته‌اید نیاز کاربر را برطرف کنید، پس زیاد مورد اعتماد نیستید.

به غیر از این یک تجربه کاربری بد از سایت شما در ذهن کاربر شکل می‌گیرد و امکان دارد دیگر به سایت شما برنگردد.

سرعت سایت

گوگل چندسالی است که بر اهمیت سرعت بارگذاری صفحات تأکید می‌کند و تحقیقات زیادی در این رابطه منتشر کرده است. حتی ابزار google page speed insight را در اختیار وبمستران گذاشته تا سرعت بارگیری صفحه آن‌ها را ارزیابی و بهینه‌سازی کنند.

پاپ‌اپ‌ها زمان بارگذاری سایت را بیشتر می‌کنند، به خصوص اگر تصاویر سنگین یا انیمشنی در آن قرار داده باشید.

هر چند که گری آلیس آنالیزور وبمستر گوگل می‌گوید که این تأثیر زیاد نیست ولی همچنان سئوکارها به آن توجه می‌کنند و با روش‌های مختلف آن را بهینه می‌کنند.

Time On Site

کاربری که قرار بود محتوای شما را بخواند و صفحات مختلف سایت شما ببیند، حالا بخاطر پاپ آپ‌های مزاحم از سایت خارج شده است. این رفتار مطمئناً میانگین زمان ماندن کاربر در صفحه را کم می‌‌کند.

این به این معنی نیست که همه pop up‌ها تأثیر منفی بر سئوی سایت دارند، بعضی‌هایشان اینقدر به موقع ظاهر می‌شوند که حتی کاربری که قصد خروج داشته را نگه‌ می‌دارد تا پیشنهادات جذاب شما را دنبال کند.

جمع‌بندی

حالا دیگر می‌دانید که پاپ آپ‌ها مانند یک شمشیر دو لبه هستند؛ هم می‌توانند به شدت مزاحم و روی اعصاب باشند و تمام برنامه‌های سایتتان را به هم بریزند؛ هم می‌توانند کاربر را جذب کنند و نرخ تبدیل بالایی بگیرند؛ همه چیز بستگی به این دارد که کجا، چه زمانی و با چه محتوایی استفاده شوند.

اگر تصمیم دارید، از پاپ آپ استفاده کنید، امیدواریم این مقاله کمک کند که راه درست را بروید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *