صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

همه افرادی که در دنیای کسب و کارهای آنلاین حضور دارند و با بازاریابی آنلاین با شیوه سئو و بهینه‌سازی سایت آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که صفحه فرود ، لندینگ پیج‌ یا همان Landing Page چیست و چه اهدافی را در طراحی وب سایت دنبال می‌کند. اگر بخواهیم به بحث اهداف صفحه فرود، افزایش نرخ کلیک یا CTR, Call To Action یا CTA بپردازیم، لازم است که در ابتدا چیستی صفحه فرود و انواع آن را بررسی کنیم.

Landing Page یا صفحه فرود چیست؟

به صورت کلی در بحث طراحی وب سایت به اولین صفحه که مخاطب سایت شما از طریق آن وارد بخش محتوایی شما می‌شود، Landing Page گفته می‌شود که دارای اهمیت بسیار بالایی است. معمولاً صفحات ورود تنها چند هدف خاص را دنبال می‌کنند و کاربران در برابر این صفحات یکی از رفتارهای زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • مرور کلی محتوای موجود در لندینگ پیج و بستن صفحه
  • حرکت به سمت دیگر بخش‌های سایت یا وبلاگ با کمک لینک‌هایی که در صفحه گذاشته‌اید!
  • انجام یک اقدام یا همان اکشن (Action) که شما درخواست کرده‌اید

هر سایت می‌تواند تعداد زیادی صفحه فرود داشته باشد و یا اصلاً نداشته باشد! (نداشتن لندینگ پیج نشان در ضعف طراحی سایت است!) البته باید در نظر بگیرید که صفحه اصلی هر سایت که به صفحه خانه معروف است، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین صفحات فرودی است که باید به آن توجه کرد.

انواع لندینگ پیج که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید!

مهم‌ترین لندینگ پیج‌ های هر سایتی به غیر از صفحه اصلی آن، عبارت اند از:

  • صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند!
  • صفحاتی که در سایت‌های دیگر به آن‌ها لینک داده شده‌است.
  • صفحاتی که در پروفایل شبکه‌های اجتماعی هر کسب و کاری برای هدایت به سایت وجود دارند. (مانند صفحاتی که در استوری‌های اینستاگرام به آن‌ها لینک می‌دهید)
  • صفحاتی که در ایمیل‌های ارسال شده به مشتریان به آن‌ها لینک داده‌اید!
  • صفحاتی که در پیامک‌های کوتاه یا اپلیکیشن‌ها معرفی می‌شوند و از کاربران درخواست می‌شود که بر روی آن‌ها کلیک کنند.
  • و …

چرا باید به لندینگ پیج‌ ها اهمیت بدهیم؟

به نظر نمی‌رسد که صحبت در مورد اهمیت لندینگ پیج‌ ها نیاز باشد، اما به هر حال به صورت کلی در این مقاله کمی این موضوع را بررسی کرده‌ایم تا برای کسانی که آشنایی کمتری با صفحه فرود دارند، بتوانند بهترین استفاده را از چنین صفحاتی ببرند. این صفحات به دلیل این که می‌توانند، کاربردهای زیر را داشته باشند در هنگام هر طراحی سایتی باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • جذب مشتریان بالقوه
  • رسیدن به هدف صاحب کسب و کار که می‌تواند، افزایش فروش، دریافت آدرس ایمیل مشتری، عضویت در سایت و … باشد!
  • افزایش ترافیک و میزان ورودی‌های سایت
  • و …
صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

چگونه باید اقدام به تحلیل یک صفحه فرود کنیم؟

اگر دوست دارید که یک صفحه فرود عالی و کاربردی داشته باشید، در اولین قدم نیاز دارید که در مورد هدف یا اهداف صفحه فرود خود به صورت شفاف مسائل را بیان کنید. این کار کمک می‌کند که شما به راحتی هرچه تمام قادر باشید که از دریچه ذهن مخاطب خود وارد دنیای طراحی وبسایت شوید و آن را برای داشتن یک عملکرد عالی راهنمایی کنید.

معمولاً افرادی که می‌خواهند بدانند آیا کسب و کارشان می‌تواند به خوبی از صفحات فرود برای هدف مدنظرشان استفاده کند یا نه، این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا افراد غربیه با دیدن محتوا و فضای صفحات فرود این کسب و کارها، قادر هستند که ترغیب به هدف شوند؟ آیا مخاطب من متوجه منظور من برای ایجاد چنین صفحه ای می‌شود؟ اگر به دنبال اهداف صحیحی برای ایجاد یک لندینگ پیج هستید، بهتر است که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اهدافی که یک لندینگ پیج می‌تواند، دنبال کند، چیست؟

مهم‌ترین اهدافی که هر صفحه فرود می‌تواند دنبال کند، عبارت است از:

انجام تراکنش‌های مالی (خرید محصولات یا خدمات)

یکی از رایج‌ترین اهداف هر صفحه فرود، فروش محصولات و خدمات است! اکثر سایت‌های فروشگاهی که با کمک سئو و بهینه‌سازی سایت اقدام به طراحی سایت‌هایی کرده‌اند که با صفحات محصولات خود در نتایج گوگل حاضر می‌شوند، قصد دارند که محصولات خود را به شما بفروشند و از این راه سود کسب کنند.

تراکنش مالی یا Money Transaction زمانی صورت می‌گیرد که شما در لندینگ پیج خود به خوبی توانسته باشید در ابتدا اعتماد مخاطب را جلب کنید و در رابطه با محصول یا خدمت خود یک نیاز اساسی ایجاد کنید. معمولاً زمانی یک مشتری خرید انجام می‌دهد که به محصول یا خدمات شما نیاز واقعی یا کاذب داشته باشد.

دریافت ایمیل بازدید کننده (و یا هر راه ارتباطی دیگر)

یکی دیگر از اقداماتی که معمولاً در لندینگ پیج‌ ها مشاهده می‌کنید، دریافت شماره، ایمیل و یا هر راه ارتباطی دیگر با شماست که از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را به شما معرفی کنند. این کار برای ریتارگتینگ و جذب دوباره مشتریان کمک زیادی کند. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید، آیا تابحال این کار را انجام داده‌اید؟

کسب و کارها و بیزنس‌هایی که ایمیل‌های مخاطب را دریافت کرده‌اند، معمولاً بعد از مدتی اقدام به ارسال حراج‌های خود، مقالات جدید مجله سایت خود و … می‌کنند. این کار باعث می‌شود که بهانه و انگیزه ای جدید در مخاطب ایجاد شود تا دوباره وارد سایت کسب و کار شما شود.

ایجاد انگیزه در مخاطب برای برقراری تماس تلفنی

معمولاً کسب و کارهای آنلاینی که نمی‌توانند به صورت آنلاین محصولات خود را بفروشند با کمک صفحات فرود قصد دارند که شما را به انجام تماس تلفنی ترغیب کنند. این کار به شما کمک می‌کند که خیلی راحت و آسان قادر باشید که اطلاعات تماس خود در اختیار آن‌ها قرار دهید تا در کمپین‌های آینده سعی کنند که فروش خوبی به شما داشته باشند.

البته باید در نظر بگیرید که انجام چنین کاری آسان نیست چرا که می‌خواهید مخاطب را از فضای آنلاین وارد یک فضای سنتی کنید. معمولاً در طراحی سایت و یا طراحی وب سایت با کمک اصول روانشناسی، شماره در جایی از سایت می‌گذرانند که مخاطب را به انجام تماس تلفنی ترغیب کند.

ایجاد انگیزه و ترغیب مخاطب به ارسال SMS به سامانه‌های پیامکی

برخی دیگر از کسب و کارهای آنلاین که به خوبی با اصول طراحی وبسایت و صفحه فرود آشنایی دارند، سعی می‌کنند با ایجاد انگیزه‌هایی شما را ترغیب به ارسال یک شماره یا کلمه خاص به سامانه پیامکی خود کنند. به این طریق شما در دام فروش این کسب و کارها می‌افتید که در نهایت محصولات یا خدماتشان را دریافت کنید.

معمولاً مخاطبی که اقدام به انجام چنین کاری کند، دارای یک انگیزه قوی برای ارتباط با شماست. این هنر بخش فروش و بازاریابی کسب و کار شماست که چطور می‌تواند از چنین مشتری بالقوه ای، یک مشتری وفادار و ثابت بسازد. آیا تابحال در صفحه فرود سایت خود، از مخاطب درخواست چنین کاری کرده‌اید؟ چه نتیجه ای در پی داشته‌است؟

اصول اصلی و اساسی برای طراحی لندینگ پیج (Landing Page)

حالا که با مفهوم اصلی صفحه فرود آشنا شدید و برخی از انواع آن را مطالعه کردید، بهتر است که بر اساس CTA مورد هدف خود اقدام به طراحی اصولی یک لندینگ پیج قدرتمند کنید که شما را به اهداف بازاریابی مدنظرتان نزدیک کند. برای هر نوع صفحه خاصی که مدنظر دارید، می‌توانید یک طراحی خاص در نظر بگیرید. برای این که بهتر متوجه اصول و فنون این کار شوید، به صورت اختصاصی برای طراحی هر نوع صفحه فرود، موارد مهم را بیان می‌کنیم:

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

طراحی صفحه اصلی یا خانه سایت باید چگوه باشد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، صفحه اصلی یا خانه هر سایتی جزو صحفات مهم و اساسی آن محسوب می‌شود که جزو مهم‌ترین صفحات فرود است. در این نوع صفحات شما باید انواع خدمات (محصولات) ارائه شده، صفحه راه‌های ارتباطی، صفحه درباره ما و … را به وضوح در جلوی چشم مشتریان قرار دهید.

البته طراحی ظاهری جذاب و ترغیب کننده هم در رسیدن به هدف مدنظرتان (CTA) بی تأثیر نیست و می‌تواند مهم باشد. البته بهتر است در این زمینه رقبای خود را بررسی کنید و ببنید که آن‌ها چگونه بر اساس تحقیقات مشتری که انجام داده‌اند، صفحه خانه خود را طراحی کرده‌اند. طراحی وبسایت معمولاً با طراحی صفحه هوم (Home) شروع می‌شود.

لندینگ پیج‌های اختصاصی با تمرکز بر یک CTA خاص

برخی از صفحات فرودی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، دارای یک فراخوان یا CTA خاص هستند. این صفحات بدون شک جزو محبوب‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صفحاتی هستند که هنگام طراحی سایت اولیه باید به آن‌ها توجه کرد و نیاز را مشخص کرد. این صفحات معمولاً دارای یکسری ویژگی خاص هستند که از دیگر صفحات سایت جدا می‌شوند که عبارت اند از:

  • میزان حواس‌ پرتی پایین به دلیل تمرکز بر روی هدف اصلی صفحه فرود
  • تنها یک هدف خاص برای این صفحات وجود دارد!
  • فرایند تبدیل مخاطب به مشتری، کاربر و … به راحتی و با چند کلیک قابل انجام است!
  • به صورت هدفمند و بر اساس یک شناخت دقیق از مخاطبان طراحی می‌شود!

این صفحات خود به دو نوع Lead Gen و Click Through تقسیم‌بندی می‌شوند. به صورت مختصر در ادامه این دو نوع صفحه را بررسی کرده‌ایم:

صفحه فرود Lead Gen

نوعی از صفحات فرود است که باید در آن‌ها از مخاطب بخواهید تا اقدام به دانلود یک کتاب الکترونیک، مقاله آموزشی، عضویت در خبرنامه یا وبلاگ اختصاصی سایت، ثبت نام در یک دوره یا سیمنار آنلاین، ایجاد یک درخواست برای دریافت مشاوره و … کند. این صفحات به خودی خود، دارای نکات در هنگام طراحی هستند که تنها افراد حرفه ای در مورد آن‌ها اطلاع دارند.

صفحه فرود Click Through

نوع دیگری از لندینگ پیج‌ های اختصاصی که با هدف متقاعد کردن کاربران برای بازدید از یک صفحه دیگر ایجاد شده‌اند. در این صفحات معمولاً از مخاطب خواسته می‌شود که اقدام به خرید یک محصول یا خدمت اینترنتی کند، برای مشاهده دموی یک محصول در سایت ثبت نام کند و یا …! این نوع از صفحات در صورتی که به درستی طراحی شوند، دارای کاربردهای زیادی هستند!

نتیجه‌گیری: طراحی سایت بدون صفحه فرود، هیچ است!

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *