الگوریتم های گوگل تولید محتوا سئو

چگونه از بهینه سازی بیش از حد جستجو جلوگیری کنیم؟

بهینه سازی سئو سایت

بهینه سازی جستجو به طور کلی چیز خوبی است. وقتی چیزی مفید ایجاد می کنید؛ یک مقاله، یک صفحه محصول، حتی یک ابزار رایگان  به اطمینان از اینکه مردم می توانند آن را از طریق جستجو پیدا کنند، کمک می کند.

اما آیا می توانید بیش از حد پیش بروید؟ آیا می توانید بیش از حد بهینه سازی کنید؟

گوگل به دو صورت “بله” می گوید.

بهینه سازی جستجو بیش از حد مضر

همانطور که گری ایلیس از گوگل می گوید، بهینه سازی بیش از حد مضر این است که “به معنای واقعی کلمه آنقدر بهینه سازی می شود که در نهایت شروع به آسیب می کند.” ممکن است تلاش زیادی برای رتبه‌بندی انجام دهید که صفحات شما وارد قلمرو هرزنامه شوند و گوگل می‌تواند رتبه محتوای شما را کاهش دهد یا اینکه همه آن‌ها را رتبه‌بندی نکند.

سئو و بهینه سازی

امروزه گوگل معمولاً در شناسایی و نادیده گرفتن بسیاری از انواع بهینه سازی بیش از حد بسیار خوب عمل می کند. اما چند تاکتیک وجود دارد که هنوز خطر جریمه های دستی را به همراه دارد.

1. پر کردن کلمات کلیدی

پر کردن کلمات کلیدی فرآیند پر کردن یک صفحه پر از کلمات کلیدی است، در تلاش برای رتبه بالاتر برای آن کلمات کلیدی.

وقتی کلمه کلیدی پر شده را ببینید، آن را تشخیص خواهید داد: کلمات کلیدی و مترادف آنها بارها و بارها، در جملات و پاراگراف هایی که واقعاً معنی ندارند، تکرار می شوند.

پیدا کردن بهترین دوربین بدون آینه می تواند کار دلهره آور باشد. با این حال، با راهنمای جامع بهترین دوربین بدون آینه، ما این فرآیند را با رتبه بندی بهترین مدل های دوربین بدون آینه و معتبرترین مارک های دوربین بدون آینه ساده می کنیم.

این تمرین خوبی است که کلمات کلیدی را در مکان‌های مرتبط، مانند عناوین یا توضیحات متا قرار دهید: شما به ربات‌ها و انسان‌ها به طور یکسان نشان می‌دهید که صفحه شما روی یک موضوع خاص متمرکز شده است.

اما در حالی که هدف گذاری کلمات کلیدی به صفحات کمک می کند تا در نتایج جستجو برای پرس و جوهای مرتبط ظاهر شوند، پر کردن کلمات کلیدی می تواند اثر معکوس داشته باشد و محتوای مفید را به هرزنامه تبدیل کند.

برای گوگل، کلمات کلیدی بیشتر همیشه بهتر نیستند و برخی از صفحات حتی برای کلمات کلیدی که ذکر نمی کنند رتبه بندی می کنند. پست وبلاگ ما در مورد برچسب های متعارف رتبه 1 را برای کلمه کلیدی “برچسب گذاری متعارف” دارد:

بهینه سازی موتورهای گوگل

با وجود این واقعیت که “برچسب گذاری متعارف” در هیچ کجای صفحه ذکر نشده است:

بهینه سازی سئو داخلی

نیازی نیست کلمات کلیدی را در هر اینچ از مقاله خود بچسبانید. در مورد موضوع خود با جزئیات مفید بنویسید و عناوین و سرفصل های واضح و مرتبط ایجاد کنید و بدون هیچ تلاش اضافی کلمات کلیدی زیادی را ذکر خواهید کرد.

2. ایجاد پیوند با متن لنگر با تطابق دقیق

Anchor text به کلمات قابل کلیک در پیوند به وب سایت شما اشاره دارد. به عنوان مثال، این پیوند دارای متن لنگر “رتبه بندی گوگل” است:

رنکر و انالیز گوگل

زمانی که این انکر تکست با کلمه کلیدی هدف صفحه ای که به آن پیوند می دهد مطابقت داشته باشد، به آن انکر متن تطبیق دقیق می گویند.

این می تواند مفید باشد: گوگل به متن لنگر بک لینک های شما نگاه می کند تا بفهمد صفحه درباره چیست (و چه رتبه ای باید داشته باشد). اما تعداد زیادی بک لینک با لنگر کلمات کلیدی با تطابق دقیق می تواند نشانه واضحی برای گوگل باشد که لینک ها خریداری شده یا تحت تاثیر قرار می گیرند: چیزی که آشکارا مخالف سیاست های هرزنامه گوگل است.

نمایه های بک لینک طبیعی حاوی ترکیبی از انواع مختلف متن لنگر هستند: برخی از کلمات کلیدی تطبیق دقیق، اما معمولاً بسیاری از کلمات کلیدی تطبیق جزئی، مراجع برند، URL های برهنه، پیوندهای تصویری و کلمات تصادفی.

در اینجا نمونه ای از پروفایل بک لینک طبیعی آورده شده است:

بهینه سازی موتور جستجو

لینک‌سازی بخش اصلی سئو است، اما وسواس در متن لنگر هر URL مفید نیست. انرژی خود را در وهله اول بر دریافت لینک متمرکز کنید و انکر تکست را به فردی که به سایت شما لینک می دهد بسپارید.

بهینه سازی بیش از حد اتلاف وقت

انواع دیگر بهینه سازی از یک مشکل متفاوت رنج می برند: کاهش بازده. پس از یک نقطه خاص، تلاش مستمر شما تأثیر کمتر و کمتری بر روی دید جستجو دارد. همانطور که جان مولر از گوگل می گوید، “تمرکز بر تمام جزئیات کوچکی که تفاوت های کوچک ایجاد می کند.”

بهترین محتوای بازاریابی

در اینجا چند نمونه هستند:

1. هدف برای کمال در Core Web Vitals

Core Web Vitals معیارهایی هستند که برای اندازه گیری سرعت و تجربه کاربری یک صفحه وب سایت استفاده می شوند و بخشی از محاسبات گوگل برای رتبه بندی صفحات را تشکیل می دهند.

Core Web Vitals عملکرد صفحه شما را در سه تست مختلف اندازه گیری می کند. عملکرد صفحه به عنوان ضعیف، نیاز به بهبود یا خوب نمره گذاری می شود. برای صفحاتی که داده‌های موجود دارند، می‌توانید این امتیازات را در گزارش عملکرد ممیزی سایت ببینید:

آمار و انالیز سایت برای بهینه سازی

جابجایی از یک دسته به دسته دیگر برای کاربران شما خوب است، صفحات سریعتر و پیوسته تر بارگیری می شوند و حتی ممکن است باعث افزایش کمی در رتبه بندی جستجو شود.

اما در حالی که هر بهبودی در Core Web Vitals به بهبود کمی وب سایت شما کمک می کند، دشواری و تلاش لازم برای ادامه بهبودها افزایش می یابد. در یک نقطه خاص، ممکن است هیچ مزیت اضافی برای عملکرد جستجو وجود نداشته باشد.

اینجاست که بهینه‌سازی بیش از حد وارد می‌شود: ممکن است زمان و تلاش لازم برای کاهش LCP (یکی از معیارهای اصلی Web Vitals) از 2.5 ثانیه به 2 ثانیه بهتر باشد در جای دیگری صرف بهینه‌سازی‌هایی شود که می‌تواند بیشتر باشد. بطور کلی جستجوی شما مفید است.

2. رفع هر زنجیره تغییر مسیر

تغییر مسیر، زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازدیدکننده از یک صفحه وب به صفحه دیگری فرستاده می‌شود؛ یک زنجیره تغییر مسیر، زمانی اتفاق می‌افتد که چندین مورد از این تغییر مسیرها پشت سر هم انجام شوند.

به عنوان مثال: یک بازدیدکننده از یک پست وبلاگ که اکنون حذف شده است ممکن است به یک پست وبلاگ جدیدتر برود. اگر آن پست حذف شود، ممکن است به صفحه اصلی وبلاگ هدایت شود.

وبلاگ سایت

این زنجیره های تغییر مسیر می توانند به راحتی بزرگ شوند و صرف انرژی برای کوتاه کردن آنها وسوسه انگیز است – اما احتمالاً نیاز کمی وجود دارد. گوگل از نظر فنی می تواند تا 10 تغییر مسیر را قبل از ایجاد خطا دنبال کند، بنابراین بیشتر زنجیره های تغییر مسیر شما احتمالاً درست هستند، همانطور که هست. اگر می‌خواهید ایمن باشید، توصیه‌های جان مولر را دنبال کنید: زنجیره‌های تغییر مسیر را با پنج یا بیشتر «پرش» درست کنید.

شما می توانید این موارد را با استفاده از حسابرسی سایت تشخیص دهید. پس از اجرای خزیدن وب‌سایت، به گزارش «همه مسائل» بروید و تعداد زیادی از مشکلات احتمالی تغییر مسیر را مشاهده خواهید کرد، از جمله «زنجیره تغییر مسیر خیلی طولانی است:»

بهینه سازی توضیحات متا

3. بهینه سازی تک تک توضیحات متا و تگ عنوان

توضیحات متا و تگ‌های عنوان به مقالات کمک می‌کنند در نتایج جستجو برجسته شوند و جستجوگران را تشویق می‌کنند تا روی مقاله شما کلیک کنند.

تایتل و دیسکریپشن

با کلیک‌های اضافی روی خط، نوشتن یا بازنویسی هر متا توضیحات و تگ عنوانی که می‌توانید روی آن بگذارید، ممکن است وسوسه‌انگیز باشد – اما این کار مستلزم تلاش زیادی است. حتی در وب‌سایت‌های سالم، بسیاری از صفحات ترافیک بسیار کمی از Google دریافت می‌کنند، بنابراین محتوایی را تغییر می‌دهید که هیچ‌کس نمی‌تواند ببیند.

اگر می‌خواهید توضیحات متا و تگ‌های عنوان را بهینه کنید، باید اولویت‌بندی کنید. ممیزی سایت به خوبی کار می کند: گزارش Page Explorer را باز کنید و فیلترها را طوری تنظیم کنید که صفحات قابل نمایه سازی را که ترافیک ارگانیک دریافت می کنند نشان دهند:

بهینه سازی جستجو

سپس نتایج خود را بر اساس ترافیک ارگانیک تخمین زده شده از بالا به پایین مرتب کنید (حتی می توانید از منوی “ستون ها” برای اضافه کردن ستون هایی استفاده کنید که توضیحات متا و طول فعلی هر صفحه را نشان می دهد).

بکلینک سئو

لیستی از صفحات پرترافیک خود را در کنار توضیحات متا فعلی آنها مشاهده خواهید کرد که به راحتی می توانید ببینید که آیا هر کدام از به روز رسانی سود می برند یا خیر.

افکار نهایی

اگر نگران بهینه سازی بیش از حد هستید، احتمالاً شهود شما راهنمای خوبی است. اگر احساس می‌کنید کاری را انجام می‌دهید که گوگل یا (کاربرانتان) آن را دوست ندارند، یا روی پیشرفت‌های کوچک در زمینه‌هایی که قبلاً عملکرد خوبی دارند، تثبیت می‌کنید، بله، احتمالاً بیش از حد بهینه‌سازی کرده‌اید.

امیدوارم کمک خوبی در این زمینه به شما کرده باشم.

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *