اپلیکیشن

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون برای سایت و اپ موبایل

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون برای سایت و اپ موبایل

پایتون به دلیل آسانی و پرکاربرد بودن آن بسیار شناخته شده می‌باشد. زبان برنامه‌نویسی پایتون را می توان در همه حوزه‌های توسعه نرم‌افزار و طراحی اپلیکیشن ، استفاده کرد. پایتون حضور خود را در هر زمینه در حال ظهور انجام می دهد. این زبان سریعترین زبان برنامه‌نویسی برای سایت و اپ موبایل است. اما این زبان کاربردهای فراوانی را نیز دارد که در این مقاله به انواع کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون می‌پردازیم.

کاربرد زبان پایتون

زبان پایتون کاربردهای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:

برنامه‌های وب

ما می‌توانیم از پایتون برای توسعه برنامه‌های وب استفاده کنیم. پایتون، پایگاه داده‌ای را برای رسیدگی به پروتکل‌های اینترنتی مانند XML و JSON و پردازش ایمیل و غیره فراهم می‌کند. یکی از کاربردهای پایتون به نام Django (جانگو) نیز در اینستاگرام است. 

پایتون چارچوب‌های مفیدی را ارائه می‌دهد که دو مورد از آن‌ها در زیر آورده شده است:

  • چارچوب جانگو و هرم (استفاده برای کاربردهای سنگین)
  • چارچوب فلاسک و بطری (میکرو چارچوب)

برنامه‌های GUI دسکتاپ

 GUI (رابط کاربری گرافیکی) مخفف Graphical User Interface است که تعامل روان را برای هر برنامه‌ای فراهم کرده و پایتون نیز پک پایگاه داده برای توسعه رابط کاربر فراهم می‌کند.

نرم افزار مبتنی بر کنسول

اپ های مبتنی بر کنسول از خط فرمان یا پوسته اجرا می‌شوند. این برنامه‌ها، نرم افزارهای رایانه‌ای هستند که برای اجرای آنها از دستورات خاصی استفاده می‌شود. این نوع برنامه در رایانه‌های قدیمی‌تر محبوبیت بیشتری داشت. پایتون می‌تواند این نوع نرم افزارها را به شکل موثرتری توسعه دهد. داشتن (REPL (Read-Eval-Print پایتون را به مناسب‌ترین زبان برای طراحی اپلیکیشن تبدیل می‌کند؛ زیرا پایتون کتابخانه های بسیاری را می‌سازد که این کتابخانه‌ها به ساخت اینگونه نرم افزارها کمک شایانی می‌کند.

توسعه نرم افزار

پایتون برای فرایند توسعه نرم افزار مفید است؛ چون به عنوان یک زبان پشتیبانی عمل می‌کند و می‌تواند برای ایجاد کنترل، مدیریت، تست کردن و غیره استفاده شود.

علمی و عددی

در عصر هوش مصنوعی، ماشین می‌تواند همان وظیفه انسان را انجام دهد. زبان پایتون مناسب‌ترین زبان برای هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین است. این پایگاه داده از بسیاری از کتابخانه‌های علمی و ریاضی تشکیل شده است، که حل محاسبات پیچیده را آسان می‌کند.

پیاده سازی الگوریتم‌های یادگیری ماشین، نیاز به محاسبات پیچیده ریاضی دارد. پایتون دارای کتابخانه های علمی و عددی مانند  Nump،Pandas ،Scipy ، Scikit-learn و غیره است. بعضی از چارچوب‌های محبوب کتابخانه‌های ماشین عبارتند از:

  • SciPy
  • Scikit
  • NumPy
  • Matplotlib

برنامه های تجاری

برنامه‌‌های تجاری با برنامه‌های استاندارد متفاوت می‌باشند. تجارت الکترونیکی و ERP نمونه‌هایی از یک برنامه تجاری‌اند. این نوع برنامه‌ها به گستردگی، مقیاس پذیری و خوانایی نیاز دارند و پایتون همه این ویژگی ها را فراهم می‌کند.

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون برای سایت و اپ موبایل

نرم افزار صوتی یا تصویری

پایتون برای انجام چندین کار انعطاف پذیر است و به همین منظور، می‌تواند برای ایجاد نرم افزارهای چندرسانه‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد. برخی از اپ های چندرسانه ای که با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند، شاملTimPlayer  وcplay هستند.

برنامه های 3D CAD

CAD (طراحی با کمک رایانه) برای طراحی معماری مربوط به مهندسی استفاده می‌شود و به شکل توسعه نمایش سه بعدی بخشی از سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون با استفاده از ویژگی‌های زیر می‌تواند یک برنامه 3D CAD ایجاد کند.

  • Fandango
  • CAMVOX
  • HeeksCNC
  • AnyCAD
  • RCAM

برنامه های سازمانی

از پایتون می‌توان برای ایجاد برنامه‌هایی استفاده کرد که می‌توانند در یک شرکت یا یک سازمان استفاده شوند. برخی از برنامه‌هایی که در حال حاضر توسط سازمان‌ها استفاده می‌شوند و با برنامه پایتون ایجاد شده‌اند، عبارتند از OpenERP، Tryton و Picalo.

برنامه های پردازش تصویر

پایتون شامل بسیاری از پایگاه‌های داده است که برای کار با تصویر استفاده می‌شوند. تصاویر را می توان با توجه به نیاز کاربران، دستکاری کرد. برخی از کتابخانه‌های پردازش تصویر نیز در زیر آورده شده است:

  • OpenCV
  • Pillow
  • SimpleITK

جمع بندی

در این مقاله، ما انواع برنامه‌هایی را که پایتون قادر به گسترش آن‌ها می‌باشد و نقش اساسی در توسعه این برنامه‌ها دارد را شرح دادیم. امیدواریم بتوایند به کمک زبان برنامه نویسی پایتون در طراحی اپلیکیشن و توسعه بیزنستان گام‌های موثری را بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت طراحی سایت مشهد سئو تماس بگیرید.‌

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *