اپلیکیشن

انواع اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار موبایل چیست؟

انواع اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار موبایل چیست؟

امروزه تلفن های هوشمند تنها برای برقراری ارتباط استفاده نمی شوند، آن ها چندین نیاز ما را پوشش داده و در حل انواع مشکلات کمک می کنند. طراحی اپلیکیشن به ما کمک کرد تا بتوانیم از امکانات بیشتری چون مطالعه و بازی، انجام بسیاری از کارهای اساسی در عرض چند ثانیه بهره ببریم. با توجه به آمار منتشر شده در مورد بازاریابی موبایل، سال 2017 کاربران به طور متوسط 69 درصد از زمان خود را صرف تلفن های هوشمند کرده اند که این آمار به طور مداوم در حال رشد است. امروزه اولین و آخرین کاری که مردم در طول روز انجام می دهند نگاه کردن به گوشی همراه است. تا به حال بیش از چند میلیارد برنامه در فروشگاه های اپل استور و گوگل پلی منتشر شده است و این آمار نشان دهنده محبوبیت اپلیکیشن ها و نرم افزار موبایل در میان مردم است.

در این مقاله قصد داریم تا محبوب ترین انواع برنامه های تلفن های همراه، عملکرد و مزایای آن ها را با هم مرور کنیم.

انواع نرم افزار موبایل

نرم افزارهای تلفن همراه به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

نرم افزارهای کمکی

این نوع از اپلیکیشن ها شاید اصلی ترین و پرکاربردترین نوع نرم افزارهای تلفن همراه باشد. این اپ ها به کاربران امکان می دهد یک مشکل خاص را حل کنند. استفاده از این اپلیکیشن ها به ما کمک می کنند تا در وقت و تلاشمان صرفه جویی کنیم. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به ماشین حساب، ساعت، زنگ هشدار، چراغ قوه، اسکنر بارکد، ابزارهایی برای تبدیل و مدیریت رمز عبور، قفل صفحه و غیره اشاره کرد. این نرم افزار ها در زندگی روزانه به ما خیلی کمک می کنند.

نرم افزارهای لایف استایل

این اپ ها به حوزه های مختلف فعالیت های ما در زندگی مربوط می شوند. معمولا آن ها مضامین، موضوعات و خدمات کاملا عمومی را پوشش می دهند. این نرم افزارها به کاربران کمک می کنند تا مسیرهای خود را پیدا کنند و ظاهر و احساس خوبی داشته باشند. اگر اپلیکیشن شما در مورد املاک و مستغلات، مد ، تربیت فرزند باشد در این دسته قرار دارد.

نرم افزارهای نویکیشن

این اپ ها به شما کمک می کند تا راه خود را پیدا کنید و یا بتوانید بهترین مسیر را برگزینید.

نرم افزارهای غذایی و آشامیدنی

در این اپلیکیشن ها همه چیز در مورد خوردن و آشامیدن، پخت و پز، غذای سالم، غذا خوردن در خانه و موارد دیگر را می توان پیدا کرد. بنابراین، اینگونه نرم افزارها، اپ های متنوعی هستند که دستور العمل ها و منوها، حقایق تغذیه ای، بررسی وعده های غذایی، نوشیدنی، رستوران ها، کافه ها را به کاربران ارائه می دهد. راهنمای غذاهای کشورهای مختلف در این دسته قرار دارند.

نرم افزارهای کتاب

این اپ به کاربر کمک می کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن کتاب مورد نظرش را تهیه و آن را بخواند.

نرم افزارهای آموزشی

در این اپ ها همه چیز در مورد یادگیری و آموزش وجود دارد، هدف اصلی در پشت آن ها اشتراک دانش به روش تعاملی است. اپلیکیشن های مختلف با اهداف آموزشی را پیدا خواهید کرد. در این گروه مبانی چون خواندن، نوشتن، رنگ، الفبا، طبیعت، حیات وحش، نجوم، زبان، نرم افزارهای آماده سازی آزمون، درگاه های مدرسه و … آموزش داده می شود.

انواع اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار موبایل چیست؟

نرم افزارهای سرگرمی

این اپ ها با هدف سرگرمی ایجاد شده اند، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها در این دست قرار دارند.

نرم افزارهای بازی

یک گروه دیگر که هم برای سرگرمی و هم آموزش مورد استفاده قرار می گیرند بازی ها هستند. این نوع از اپلیکیشن ها متنوع ترین سبک بصری در اپ های موبایل را به خود اختصاص می دهند.

نرم افزارهای موسیقی

برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان، موسیقی جزء جدایی ناپذیر از زندگی است، بنابراین اپ های موسیقی متنوعی طراحی و ارائه شده است.

نرم افزارهای تجاری

این اپ های تلفن همراه از افرادی که در فعالیت های تجاری مشارکت دارند پشتیبانی می کند. آنها به ردیابی و تجزیه و تحلیل داده ها، ارائه عملکرد برای همکاری، مدیریت منابع و برنامه ریزی کمک می کنند. اپلیکیشن هایی چون استخدام، جستجوی شغل، نرم افزار های اشتراک فایل و ابزارهایی با افزایش کار تیمی دراین دسته قرار خواهند گرفت.

نرم افزارهای مالی

این اپ ها معاملات مالی را انجام می دهند و از کاربران در مورد شرکت و موارد مالی پشتیبانی می کنند. اپلیکیشن های بانکی تلفن همراه، بیمه و … در این دسته قرار دارند.

نرم افزارهای ورزشی

اپ های این دسته مربوط به انواع فعالیت های ورزشی مانند فعالیت های حرفه ای، آماتور، دانشکده یا تفریحی می باشد. آنها ممکن است برای تیم ها، لیگ ها و مسابقات ورزشی خدمت کنند، اطلاعاتی در مورد ورزشکاران، امتیازات پیگیری، دستورالعمل ها و اخبار ورزشی ارائه دهند.

نرم افزارهای سلامتی و تناسب اندام

این نوع اپلیکیشن ها برای زندگی سالم کاربر است. اپ ها می توانند به نظارت بر شرایط سلامتی، ردیابی و تجزیه و تحلیل این نوع داده ها، کاهش یا افزایش وزن، کنترل استرس، تناسب اندام، استراحت یا تفریحات آرامش بخش کمک کنند. ردیاب های تمرینی، دویدن و دوچرخه سواری، نرم افزار هایی برای کاهش وزن، اپ های پیلاتس و یوگا، اپلیکیشن های بارداری و همه این کمک های مفیدی در این گروه هستند.

نرم افزارهای پزشکی

در مقایسه با دسته قبلی، این اپ ها از نظر مراقبت های بهداشتی و درمان پزشکی حرفه ای تر هستند. آنها بر روی آموزش پزشکی، مدیریت و مرجع بهداشتی برای بیماران و پزشکان متمرکز شده اند. بنابراین، در اینجا با اپ هایی روبرو خواهید شد که در مورد بیماری ها و علائم اطلاع رسانی کرده و به کشف آناتومی و پیگیری شرایط بهداشتی عمیق تر از ردیاب های بهداشت عمومی کمک می کنند. 

انواع اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار موبایل چیست؟

نرم افزار مجلات و روزنامه ها

این نام همه چیز را می گوید: این دسته معمولاً دارای اپ هایی هستند که محتوایی را ارائه می دهند که ما معمولاً در روزنامه ها، مجلات یا سایر نشریات پیدا می کنیم. معمولاً مطالب به طور خودکار تمدید می شوند و ممکن است موضوعات متنوعی را پوشش دهند. همچنین، این ها ممکن است نرم افزارهایی باشند که نسخه آنلاین نشریات چاپی را ارائه می دهند یا ممکن است برنامه فقط به صورت آنلاین اخبار و مقالات را ارائه دهد و هیچ ارتباطی با نشریه موجود فیزیکی نداشته باشد.

نرم افزارهای خبری

هدف این اپ ها ارائه اطلاعات به کاربران در مورد رویدادهای جاری در مناطق مختلف مورد علاقه از سیاست و سرگرمی گرفته تا فناوری، تجارت، علوم و سایر موارد است. نرم افزاری از این نوع معمولاً محتوا را در قالب خواننده خبر یا قالب خلاصه ارائه می دهد، یا ممکن است یک رسانه دیجیتال باشد که دارای به روزرسانی مداوم مطالب است. بنابراین، این گروه اپ هایی برای اخبار تلویزیون و رادیو، خوانندگان RSS، اپلیکیشن های خبری و رسانه ها ارائه می دهد.

نرم افزارهای عکس و فیلم

این اپ ها به ایجاد، مدیریت، ذخیره، ویرایش و به اشتراک گذاری محتوای عکس و ویدیو کمک می کنند. افزودن جلوه های ویژه، چاپ، ایجاد کارت تبریک سفارشی و پست های شبکه اجتماعی، ویرایش محتوا با افزودن متن، تصاویر، ساخت کلاژ و موارد دیگر.

نرم افزارهای خرید (تجارت الکترونیکی)

بیشتر کاربران مشغول خرید اینترنتی خود هستند و بخش عمده ای از آنها این کار را مستقیماً از طریق تلفن هوشمند خود انجام می دهند یا حداقل از اپ هایی به عنوان راهی برای دستیابی سریع و آسان به اطلاعات مربوط به کالا استفاده می کنند. طبق بررسی، 80٪ خریداران از تلفن همراه استفاده می کنند. کاربران از این طریق یا به بررسی محصولات می پردازند یا قیمت ها را با هم مقایسه می کنند. پیش بینی های انجام گرفته بر روی کاربران موبایل نشان می دهد تا پایان سال 2021 بیشتر افراد از این اپلیکیشن ها برای خرید خود استفاده می کنند. پس جای تعجب نیست که تنوع برنامه های تجارت الکترونیکی با انواع رویکردها و ترفندهای طراحی کاربری روز به روز در حال افزایش باشد. این نرم افزارها از چرخه کامل خرید پشتیبانی می کند و یا باعث فروش فیزیکی در یک منطقه خاص می شوند.

نرم افزار های شبکه های اجتماعی

در این شبکه ها افراد با استفاده از متن، عکس، فیلم، صدا و … با یکدیگر متصل می شوند. این اپ ها ممکن است هم در ارتباط شخصی و هم در ارتباط با جامعه باشد.

جمع بندی

طراحی اپلیکیشن برای هر کسب و کاری مهم و ضروری است و با توجه به انواع نرم افزارهای گفته شده در این مقاله باید با استراتژی و برنامه ریزی دقیق اقدام به طراحی اپ نمایید. از این رو می توایند با مشاوران طراحی اپلیکیشن مشهد سئو تماس گرفته تا با آگاهی بیشتری اقدام به این کار نمایید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *