بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

میکرو مارکتینگ (Micromarketing) یا بازاریابی خرد چیست؟

میکرو مارکتینگ (Micromarketing) یا بازاریابی خرد و کاربرد آن

برای پرداختن به ماهیت ابررقابتی بازار امروز، کسب و کارها باید جزئی‌تر بیاندیشند. اینجاست که بازاریابی خرد یا میکرومارکتینگ (Micromarketing) وارد عمل می‌شود. این نوع استراتژی بازاریابی به طور خاص برای پرداختن به یک بازار بسیار جذاب در مخاطبان گسترده‌تر طراحی شده است.

استراتژی میکرومارکتینگ قوی می‌تواند به شما کمک کند تا گروهی از افراد خاص را برای بازاریابی یک محصول یا خدمات هدف‌گذاری کنید. در این مقاله به نمونه‌هایی از استراتژی میکرومارکتینگ موفق و روش انجام آن پرداخته‌ایم.

میکرو مارکتینگ چیست؟

میکرومارکتینگ نوعی بازاریابی است که گروه کوچکی از مشتری را هدف قرار می‌دهد. این‌ها مشتریانی بسیار هدفمند هستند که دارای صفات بسیار خاصی مانند موقعیت مکانی، سن، علایق، درآمد خانوار، رفتارهای خرید یا شغل می‌باشند. در واقع، میکرومارکتینگ به جای گروه‌های عمومی، افراد خاص را هدف قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، یک آژانس بازاریابی ممکن است به طور کلی محصولات یا خدمات خود را برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط ​​بازاریابی کند. با این حال، آن‌ها ممکن است دریابند که خدمات تبلیغات دیجیتالی که ارائه می‌دهند مورد توجه فروشگاه‌های کوچک خرده‌فروشی نیز قرار دارد. آن‌ها ممکن است تصمیم بگیرند یک استراتژی میکرومارکتینگ ایجاد کنند که صاحبان فروشگاه‌های خرده‌فروشی با تعداد کمتر را هدف قرار می‌دهد.

چرا کسب و کارها از میکرو مارکتینگ استفاده می‌کنند

میکرومارکتینگ توسط کسب و کارهای بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. به عنوان مثال، این امر می‌تواند یک راه عالی برای یک کسب و کار بزرگ جهت معرفی محصولات یا خدمات جدید باشد یا به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا از طریق تبلیغات محلی جایگاه خوبی کسب کنند.

اصلی‌ترین دلایلی که کسب و کارها از میکرومارکتینگ استفاده می‌کنند یافتن بخشی بسیار خاص از جمعیت است که بتوانند محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشند. اگر شرکتی بتواند مخاطب خاص را با محصول یا خدمات مناسب مطابقت دهد، می‌تواند ROI  (بازده سرمایه‌گذاری) بالاتری نسبت به شبکه‌ای گسترده ایجاد کند. بسیاری از کسب و کارها این کار را برای آزمایش پیشنهادات جدید و همچنین ایده‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند.

به عنوان مثال اگر به یک شرکت بزرگ مانند کوکاکولا نگاه کنید، فقط یک گروه کوچک و خاص از افراد در مخاطبان این برند هستند که محصولی مانند نوشابه رژیمی را با کافئین اضافی و طعم وانیل می‌نوشند. کوکا کولا احتمالاً یک استراتژی میکرومارکتینگ را برای تعیین اینکه آیا علاقه‌ای به آن نوشیدنی خاص وجود دارد، اعمال کرده است.

انواع میکرو مارکتینگ

1.بازاریابی فردی ( Individual Marketing)

میکرومارکتینگ ( Micromarketing ) یا بازاریابی خرد بر اساس بازاریابی فردی است. این بازاریابی محصولات و طرح‌های بازاریابی را با توجه به نیازها و تمایلات مشتریان تغییر می‌دهد.

بازاریابی فردی همچنین به عنوان سفارشی سازی انبوه یا بازاریابی یک به یک هم معروف است. سفارشی سازی انبوه فرایندی را شامل می‌شود که از طریق آن شرکت‌ها با تک تک مشتریان جهت طراحی محصولات و خدمات متناسب با نیازهای فردی در تعامل خواهند بود.

2.بازاریابی محلی ( Local Marketing )

بازاریابی محلی( Local Marketing ) بر اساس نیازها و خواسته‌های مشتریان محلی مانند محلات، شهرها و فروشگاه‌های خاص، برندها و تبلیغات خود را تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال، یک شرکت صنایع غذایی به بسیاری از سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای کمک می‌کند تا انواع شیر مورد علاقه منطقه خود را شناسایی کند. این کار به بهینه‌سازی فروش شیر در فروشگاه‌هایی با درآمد کم، درآمد متوسط و درآمد بالا و جوامعی با فرهنگ متفاوت کمک می‌کند.

البته بازاریابی محلی در کنار محاسنی که دارد، دارای معایبی هم است. یکی از این معایب، این است که در بازاریابی محلی ممکن است هزینه‌های بازاریابی و تولید زیاد باشد. همچنین ممکن است در زمینه تدارکات، دچار مشکلاتی شوید. برای این که شرکت‌ها تلاش دارند نیازهای مختلف بازارهای محلی و منطقه‌ای را تامین کنند.

میکرو مارکتینگ (Micromarketing) یا بازاریابی خرد و کاربرد آن

کاربردهای میکرو مارکتینگ در کسب و کارها به شرح زیر است:

  • میکرو مارکتینگ هم در کسب و کارهای بزرگ و هم کوچک کاربرد دارد. در حقیقت میکرومارکتینگ در کسب و کارهای بزرگ برای معرفی محصولات یا خدمات جدید مورد استفاده قرار می گیرد. میکرومارکتینگ درواقع در کسب و کارهای کوچک از طریق تبلیغات محلی باعث ایجاد جایگاه خوب در بین مشتریان خواهد شد.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم میکرومارکتینگ در کسب و کارها، دستیابی به بخش خاص از مشتریان است که بتوانید محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید. اگر شرکتی توانست مخاطب خاص را با محصول یا خدمات مناسب مطابقت بدهد، می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری (ROI ) بالاتری نسبت به شبکه‌ای گسترده به وجود بیاورد؛ این همان موفقیت در کسب وکار خواهد بود.
  • استراتژی میکرومارکتینگ باعث هم‌سویی بین فروش و فعالیت‌های بازاریابی خواهد شد. این همسویی مهم‌ترین راه حل برای جذب موفق مشتریان می‌شود.
  • میکرومارکتینگ موثرترین استراتژی برای رفع نیازهای شما است. در این استراتژی باید فقط مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید و غیر از آن دیگر کارها فقط اتلاف وقت و انرژی است.

نرم افزار برای میکرو مارکتینگ (CRM)

نرم افزار CRM یکی از بهترین ابزارهایی است که در اجرای پروژه‌های میکرو مارکتینگ هم به صورت محلی و هم به صورت فردی نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید اطلاعات کامل درمورد مشتریان یک منطقه و نیازهای آن‌ها به دست بیاورید.

همچنین اطلاعاتی در مورد پیشینه خرید محصول در مناطق مختلف، ارائه خدمات سفارشی سازی شده به مشتریان، منطقه تحت پوشش هر یک از بازاریابان، میزان سود و فروش یک محصول در یک منطقه خاص و… با استفاده از نرم افزار CRM کسب کنید.

مزایای میکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ مانند سایر بازاریابی‌ها دارای مزایایی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. میکرو مارکتینگ سعی دارد یک هدف خاص را شناسایی و روی آن سرمایه گذاری کند. بر اساس جنسیت، موقعیت جغرافیایی، سلایق شخصی و قومیت این اهداف را می‌توان شناسایی کرد. پس به طور کلی در میکرو مارکتینگ تلاش‌ها هدفمند هستند. در این روش با توجه به مواردی مانند سن یا عنوان شغلی، مشتریان به خوبی شناسایی می‌شوند. با داشتن این اطلاعات نیازهای کلی آن‌ها نیز بهتر تشخیص داده می‌شود.
  2. با استفاده از میکرو مارکتینگ گروه خاصی از مشتریان را جذب خواهید کرد. بعد از این که بازار هدف خوبی را برای خود مشخص کردید این مشتریان تبدیل به مشتریان دائمی می‌شوند. در واقع به خاطر رضایتی که از تجربه خرید از محصولات شما خواهند داشت، شما را به دیگران معرفی خواهند کرد و در زمان کمی بازار هدف‌تان به طور خودکار پیشرفت خواهد کرد.
  3. بازاریابی خرد در مقایسه با بازاریابی کلان مقرون به صرفه‌تر است. فقط کافی است مقابسه‌ای بین بازار هدف مشخص و محدود خود با بازار هدف کلی داشته باشید. به طور کلی میکرو مارکتینگ در افزایش بازگشت سرمایه نسبت به یک فعالیت گسترده بازاریابی در سراسر کشور مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که افراد کمتری را هدف قرار داده و بالطبع هزینه کمتری برای هدف قرار دادن آن‌ها صرف خواهد کرد.

معایب میکرو مارکتینگ

میکرو مارکتینگ مانند دیگر استراتژی‌ بازاریابی معایب‌هایی هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. میکرو مارکتینگ یا بازاریابی خرد نیازمند صرف زمان زیادی برای تعریف و همچنین توسعه استراتژی بازاریابی دارد.
  2. در حالی که هزینه اجرای استراتژی بازاریابی میکرو مارکتینگ به صرفه‌تر از ماکرو مارکتینگ است؛ اما در بازاریابی خرد، یک گروه کوچک و خاص هستند که در ازای ورود هر مشتری جدید با یک میانگین افزایش هزینه روبه‌رو خواهید شد.
  3. عیب مهم در مورد میکرو مارکتینگ این است که چه میزان تعهد زمانی خواهید داشت. از آنجا که شما گروه بسیار خاصی از مشتریان را هدف قرار می‌دهید، باید آن‌ها را به خوبی بشناسید.

نمونه ای از بازاریابی خرد

بازاریابی خرد در بیشتر مواقع موفق است. وقتی برای شناسایی مشتریان، نیازها و علائق آن‌ها وقت، انرژی و هزینه صرف می‌شود حس ارزشمندی خاصی را به مشتریان تلقین می‌کند. آن‌ها پس از مشاهده تلاش شما در جلب رضایت آن‌ها، سعی می‌کنند پاسخ این ارزش و احترام را با خرید محصولات و استفاده از خدمات ارائه شده جواب دهند.

یک مثال از بازاریابی خرد شرکت‌های اسنپ و تپسی هستند. امروزه تقریبا همه ما، اپلیکیشن‌هایی چون اسنپ و تپسی را در گوشی‌های هوشمند خود داریم و از آن‌ها استفاده کرده‌ایم.

هنگامی که به خاطر طرح ترافیک، خرابی خودرو، و یا حتی نداشتن ماشین شخصی مجبور می‌شویم از اسنپ و تپسی استفاده کنیم. این خدمات ارائه شده خیلی راحت مورد استفاده مشتریان است و در زمان کمی مورد توجه آنان قرار گرفت. اولین بار شرکت «اوبر» در امریکا، متوجه این نوع نیاز شد و روز به روز در کل دنیا و بخصوص کشورمان گسترش چشم گیری پیدا کرد.

 اسنپ به دلیل برخورداری از مزایایی مانند جایزه معرفی افراد و یا کدهای تخفیف باعث شهرت بیش از پیش باعث رونق آن در بین مردم شده است.

از جمله شرکت هایی که کمپین های بازاریابی خرد موفقیت آمیزی را انجام داده اند می توان به Procter & Gamble (PG) و Uber اشاره کرد.
وقتی P&G شامپو و نرم کننده Pantene خود را با نام Relaxed & Natural معرفی کرد، یک کمپین بازاریابی منحصر به فرد را برای زنان آفریقایی تبار اجرا کرد و اجرا کرد. در حالی که اوبر در تلاش بود دامنه جغرافیایی خود را گسترش دهد، از داده های بزرگ سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات خاص حمل و نقل در هر شهری که قصد انتقال آن را داشت استفاده کرد. نتیجه حاصل شده، رشد مشتری مشتری شرکت از طریق تبلیغات شخصی و مزایای مراجعه بود.

جمع‌بندی

بازاریابی خرد یا میکرو مارکتینگ یکی از فعالیت‌های مهم در عرصه بازاریابی محسوب می‌شود. این نوع از بازاریابی رویکردی برای تبلیغات است که یک گروه خاص از افراد را در یک بازار خاص مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع، این شیوه بازاریابی را شخصی‌ترین استراتژی بازاریابی به شمار می‌آورند. هدف اصلی بازاریابی خرد، تأکید و تمرکز بر یک هدف مشخص و متمایز است.

در کل، میکرو مارکتینگ در مقایسه با ماکرو مارکتینگ پروژه هزینه‌بری بوده ولی در نهایت، سود نهایی خوبی به همراه خواهد داشت.

به طور کلی تعریف میکرو مارکتینگ (Micromarketing) یا بازاریابی خرد و کاربرد آن در این خلاصه می شود که باید دائما تلاش کنید تا علائق تارگت مارکت خود را شناسایی کنید.

به این ترتیب، هم مشتری به محصولات و خدمات مورد نظر خود دست پیدا خواهد کرد و هم شما با فروش برند خود به سود مورد نظر خود خواهید رسید. در این مقاله در باره بازاریابی خرد، مزایا، معایب و کاربرد آن در کسب و کارهای مختلف صحبت کرده‌ایم. همچنین به معرفی نرم افزارهایی پرداخته‌ایم که می‌تواند برای بازاریابی خرد یا میکرو ماکتینگ بسیار مفید باشد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *