بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

ویروس‌ها زندگی جالبی دارند، پس بهتر است، بعد از شنیدن کلمه بازاریابی ویروسی نگران نشوید! می‌دانیم که ویروس‌ها به میزابن خود می‌چسبند و قرار است از منابع آن تغذیه کنند. اصول بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing نیز بر همین هدف استوار است. بازاریابی ویروسی قرار است تکثیر صورت بگیرد تا تعداد مورد نظر انتخاب شود. بازاریابی ویروسی نیاز به محیط مناسب دارد، به این ترتیب سرعت رشد آن زیاد می‌شود و در نهایت تکثیر مقدار قابل توجهی خواهد داشت.

وایرال مارکتینگ چیست ؟

وایرال مارکتینگ که در فارسی به بازاریابی ویروسی مشهور است، به مفهوم یک روش بازاریابی به منظور اشتراک گذاری مطالب توسط افراد مختلف گفته می شود. در این روش کاربران نقش اصلی را برای پخش مطالب بر عهده دارند و اگر محتوای شما از نگاه آن‌‌‌‌‌‌‌ها با ارزش باشد به احتمال زیاد محتوای شما را با سایر کاربران، به اشتراک خواهند گذاشت.

عناصر مهم بازاریابی ویروسی

ارائه محصولات و خدمات ارزشمند: کلمه “رایگان” کلمه‌ای ارزشمند و قدرتمند است. این کلمه در دامنه لغات بازاریابان یک عبارت شگفت انگیز محسوب می‌شود. بیشتر برنامه‌هایی که برای بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می‌شود می‌بایست برای جلب توجه مخاطبان صورت بگیرد و یک سری خدمات ارزشمند به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار بگیرد. مثلاً ارائه نرم افزارهای رایگان، سرویس ایمیل رایگان و همینطور اطلاعات مفید رایگانی که از نظر مشتری بسیار ارزشمند باشد. مشتریان علاقه زیادی به محصولات و خدمات ارزان قیمت دارند و تلاش زیادی برای به دست آوردن آن می‌کنند. در بازاریابی ویروسی مزد تلاش‌های شما با تاخیر دریافت می‌شود اما نتیجه کار در نهایت باب میل خودتان است. نتیجه تبلیغاتی که برای بازاریابی ویروسی دیده می‌شود بسیار مهم است. محصول و خدمات رایگانی که کیفیت مطلوب را در بر بگیرد اولین و مهمترین گام بازاریابی ویروسی محسوب می‌شود.

انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات: ویروس‌ها زمانی راحت تکثیر می‌شوند که امکان انتقال آن به سادگی فراهم شود. به هر صورت راه ارتباطی و رسانه‌ای برای انتقال پیام تبلیغاتی نیز به همین شکل است. می‌بایست راه انتقال باز باشد و مسیر نیز هموارسازی شده باشد. امکان تکثیر و انتقال به درستی فراهم شود. در این روش مثلاً استفاده از نسخه رایگان از نرم افزار یا وب سایت‌ها موارد مهمی محسوب می‌شوند.

ایجاد شرایط برای رشد : در بازاریابی ویروسی می‌بایست شرایط برای گسترش فراهم باشد. شیوه‌های انتقال ویروس می‌بایست با سرعت مقیاس پذیری صورت بگیرد و شرایط قابل اندازه گیری فراهم شود. قبل از شروع بازاریابی ویروسی نیاز است که جزئیات به طور دقیق بررسی شود و همینطور آمادگی لازم برای تطابق سریع سیستم با درخواست‌ها وجود داشته باشد.

استفاده از شبکه‌های ارتباطی موجود: اغلب افراد موقعیت اجتماعی خوبی دارند. اینطور که روانشناسان صحبت می‌کنند، هر شخص در اطراف خود شبکه‌ای متشکل از ۸ الی ۱۲ نفر دارد. در بازاریابی ویروسی که می‌توان به آن شبکه‌ای نیز گفت از قدرت شبکه ارتباطی انسانی استفاده می‌شود به طوری که گروه‌های قوی و به هم پیوسته با گروه‌های ضعیف‌تر وارد ارتباط شوند.

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی روش‌های مختلفی دارد. ویروس‌ها خود دسته بندی‌های مختلفی دارند و هر یک وظایف مخصوص به خود را شامل می‌شوند. به هر صورت در بازاریابی ویروسی موقعیت دقیق پروژه بسیار مهم است. در این بخش قرار است انواع روش‌های بازاریابی ویروسی را بررسی کنیم و ویروس‌ها را شناسایی کنیم.

بازاریابی ویروسی ارزشی:

برخی از ویروس‌ها در سبک ارزشی شناسایی می‌شوند. در این شرایط شرکت محصولی را ارائه می‌دهد که کیفیت خوبی دارد و مشتری ترغیب می‌شود که این محصول را به دیگران معرفی نماید. بازاریابی دهان به دهان بر این اصل استوار است. در این روش کیفیت محصول حرف اول را می‌زند و باید آنقدر با کیفیت باشد که در مشتری انگیزه ایجاد شود تا تبلیغ محصول به طور دقیق صورت بگیرد و شرایط دقیق‌تری ایجاد شود.

بازاریابی ویروسی حیله‌ای:

این روش به صورتی است که فرد محصولی را به فرد دیگر معرفی می‌کند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کند. در واقع آنچه این روش را قابل قبول نشان می‌دهد، کیفیت محصول و روش معرفی است. این روش ریسکی است و اغلب سرمایه مشخصی در میان است. این روش بازاریابی به طور کلی سبب می‌شود موقعیت ریسک نیز مشخص باشد.

بازاریابی ویروسی مارپیچی:

در بازاریابی ویروسی فرد بر اساس تجربیاتی که از محصول و خدمات دارد می‌تواند به باز نشر آن بپردازد. مشخص است که این روش می‌تواند سیاست‌های مخصوص را در بر بگیرد.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند:

در این روش فرد تجربیات خود را به فرد دیگر به اشتراک می‌گذارد، به طوری که جنبه هشدار دارد و به فرد این امکان را می‌دهد که از انتخاب‌های اشتباه دوری کند.

روش‌های انتقال بازاریابی ویروسی

اولین روش برای انتقال بازاریابی ویروسی نوشتن اطلاعات در وب سایت‌هایی است که اطلاعات را به ایمیل دریافت کنندگان ارسال نماید. این روش “کلمه به وب” نامیده می‌شود و با اصطلاح WOW نشان داده می‌شود. روش دیگر ارسال پیام به صورت جوک و تصویر از طریق ایمیل است که “کلمه به ایمیل” نامیده می‌شود. یک نوع دیگر از بازاریابی ویروسی دیده می‌شود که به صورت دهان به دهان است و شایعات و اخبار را شامل می‌شود. مشخص است که این روش در بازاریابی دهان به دهان گزینه بهتری محسوب می‌شود.

در روش دیگر پیام‌هایی که گسترش بیشتری در بین کاربران اینترنت دارد ارزیابی می‌شود. این روش به طور کلی می‌تواند سطح مشخصی از شرایط بازاریابی را در بر بگیرد. این روش در بهترین شرایط می‌تواند تاثیرات خود را داشته باشد.

روش دیگر بازاریابی بر اساس بازگشت است. در این کشور سایت‌ها برای رجوع مشتریان خود پاداشی تعیین می‌کنند و می‌توانند شرایط خاصی را در بر بگیرند.

بحث‌های مردمی از دیگر روش‌هایی است که شامل بسیاری از انجمن‌های فرم آنلاین می‌شود. این سبک به طور کی با عنوان‌های بسیاری سر و کار دارد. این عنوان‌های مردم می‌تواند هم بار مثبت داشته باشد و هم بر اساس فرهنگ انجمن بررسی می‌شود.

در نهایت نیز شبکه‌های اجتماعی بر اساس انواع محتوا و تصاویر و متن و همینطور فیلم و صدا موقعیت مشخصی را در بر می‌گیرند.

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

مزایای Viral Marketing یا بازاریابی ویروسی چیست؟ 

بازاریابی ویروسی ممکن است جایگزین بازاریابی سنتی نشود، اما یک روش عالی برای تکمیل فعالیت‌‌های بازاریابی شما خواهد بود. اما مهم‌‌‌‌‌‌‌ترین مزیت‌‌‌‌های viral marketing چیست؟

  • افزایش آگاهی از برند یا brand awareness
  • دریافت لید و افزایش فروش
  • کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌های بازاریابی
  • افزایش ارتباط با مشتریان موجود
  • افزایش ترافیک وب سایت

معایب بازاریابی ویروسی

  • در این روش کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت کار سختی است.
  • مسیر رشد در این روش قابل پیش بینی نیست.
  • سنجش و اندازه‌گیری به سختی دیده می‌شود و شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار کاربران را به طور دقیق دریافت کنند. این روش بر اساس برخورد کاربران بررسی می‌شود. در این روش کپی برداری بسیار دیده می‌شود و بارها دیده شده است که رقیبان نیز از ابزارهای ارتباطی استفاده می‌کنند. این روش بر اساس تلاش‌های مستمر یک سری اثرات معکوس دیده می‌شود و در نهایت پیام مورد نظر به شکل ناصحیحی ترویج پیدا می‌کند.

تکنیک های پیشرفته در Viral Marketing چیست ؟

خب بعد از آشنایی با مفهوم viral marketing چیست و نحوه راه‌‌‌‌اندازی کمپین، وقت آن است که شانس خود را در ویروسی کردن مطالب افزایش دهید. مهمترین مواردی که شانس وایرال شدن مطالب را افزایش خواهند داد عبارتند از:

۱- استفاده از ویدئو

واقعیت این است که فیلم‌ها بهترین فرمت برای انتشار ویروسی مطالب هستند. بنابراین اگر تصمیم گرفته‌‌‌‌‌اید که یک محتوای viral تولید کنید ویدئو بهترین انتخاب است.

دو دلیل مهم برای انتخاب ویدئو:

اول: ویدئوها بصری هستند و می توانند احساسات کاربران را کاملا تحت تاثیر خود قرار دهند.

دوم: ویدئوها در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب و آپارات قابلیت اشتراک‌‌‌‌‌گذاری دارند.

در این باره می توانید به مقاله اهمیت ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟ مراجعه نمایید و آنجا با تمام مزایا و نحوه تولید ویدئو مارکتینگ ایجاد آن آشنا شوید.

۲- تبلیغ در اجتماعات

انجمن‌‌‌ها، بلاگ‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضاهایی هستند که می توانید برای نمایش اولیه مطالب خود از آن ها استفاده کنید. این مکان ها به دلیل برخورداری از اجتماعات گسترده کاربران می‌توانند در بازنشر سریع مطالب به شما بسیار کمک کنند.

۳- ارسال به کاربران از طریق ایمیل

معمولا افرادی که ایمیل خود را از طریق خبرنامه و یا فرم‌‌های موجود در سایت در اختیار شما قرار داده‌‌‌‌‌اند بهترین افراد برای دریافت ایمیل‌‌‌‌های شما هستند.
اگر آشنایی چندانی با ایمیل مارکتینگ ندارید، می‌‌‌توانید مقاله ایمیل مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

۴- استفاده از کانال‌‌‌‌‌‌ های مناسب

هیچ چیز به خودی خود ویروسی نمی‌‌‌‌‌‌‌شود مگر آن که پیام مناسب را به کاربران مناسب نمایش دهید! اگر می‌‌‌‌‌‌‌خواهید افراد مطلب شما را به‌‌‌‌‌‌‌‌اشتراک بگذارند باید به مطلب شما علاقه‌‌‌‌‌‌مند باشند.

انتخاب کانال یا رسانه به اندازه محتوا اهمیت دارد چون اگر نتوانید محتوای خود را به مخاطب هدف خود ارائه کنید به احتمال زیاد کمپین شما با شکست مواجه خواهد شد.

۵- ارائه پیشنهادات ارزشمند

اگر محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما به گونه‌‌‌‌‌ای است که می توانید آن را به صورت دوره تست و یا استفاده رایگان در اختیار کاربران قرار دهید حتما آن را در ویدئوی خود ذکر کنید. استفاده از پیشنهادات ارزشمند می‌‌‌‌‌‌‌تواند به ویروسی‌‌‌‌شدن محتوای شما کمک کند.

۶- ایجاد جذابیت عاطفی

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بازاریابی ویروسی، بهره بردن از احساسات مخاطب و ایجاد یک جذابیت عاطفی است. این روش یکی از موثرترین تکنیک‌‌‌‌ها در وایرال مارکتینگ است.

اما سوال مهم این است که چگونه می‌‌‌‌‌توان احساسات مخاطب را درگیر کرد؟

برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • محتوایی تولید کنید که پر از عشق یا نفرت باشد.
  • موضوع ویدئو خود را طوری انتخاب کنید که باعث خوشحالی یا خشم مردم شود.
  • از افراد خیلی باهوش و یا خیلی احمق استفاده کنید.
بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟
  • ویژگی‌های یک محتوای ویروسی چیست؟

خب، تا اینجا در مورد تعریف بازاریابی ویروسی و ویژگی‌های آن با هم صحبت کردیم. مطمئناً، حالا شما هم به خوبی می‌دانید که وایرال مارکتینگ چیست و ویژگی‌های اصلی یک کمپین ویروسی خوب چه هستند؛ اما آیا این کافی است؟ فکر نمی‌کنم، به نظرم لازم است با ویژگی‌ها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی هم آشنا شویم.

ابتدا بگذارید در مورد ویژگی‌های یک محتوای ویروسی خوب صحبت کنیم. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، اینترنت این امکان را برای یک کمپین فراهم می‌کند تا به سرعت ویروسی شود و به عبارتی، یک برند را یک شبه معروف کند. البته، نباید فراموش کنید که اینترنت صرفاً بستری است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای خود را سریع‌تر با دیگران به اشتراک بگذارید. اما هر محتوایی ویروسی نیست.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که محتوای ویروسی دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا برخی از محتواها هیچ‌گاه مورد توجه مخاطبان خود قرار نمی‌گیرند؟ خب، در پاسخ بایستی گفت که یک محتوا، برای انتشار بی‌شمار باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کیفیت محتوا بایستی بالا و برای بیشتر مخاطبان خوشایند باشد.
  • محتوا ارزش به اشتراک‌گذاری با دایرۀ دوستان و خانواده را داشته باشد.
  • محتوا جذاب و خلاقانه باشد و مخاطب خود را برانگیزد.

البته، می‌توان گفت که خلاقیت اصلی‌ترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسی است. روش تبلیغاتی فست فود برگر کینگ، مثال خوبی در استفاده از خلاقیت است. تیم بازاریابی این فست فود، برای تبلیغ ساندویچ‌های جدید خود، سایتی را راه‌اندازی کرد که کاربران می‌توانستند از طریق آن، ساندویچ مورد علاقۀ خود را به مردی در لباس مرغ سفارش دهند. این خلاقیت باعث شد اکثر بازدیدکنندگان بیش از 6 دقیقه در سایت بمانند، در حالی‌که بیشتر افراد، سایت‌ها را در کمتر از 8 ثانیه ترک می‌کنند!

با این حساب، لازم است که شما هم در خلق محتوای بازاریابی خود، از سرمایه رایگان و منحصر به فرد خود، یعنی خلاقیت، استفاده کنید. کافی است یکبار به خود جرات این کار را بدهید و محتوایی متفاوت خلق کنید. مطمئن هستم که اگر این خطر را به جان بخرید، حتی خودتان هم هر بار پس از دیدن خلاقیت خود لذت ببرید و مهم‌تر از آن، این لذت را به دیگران هم هدیه دهید!

مثال‌هایی برای بازاریابی ویروسی

شبکه تلویزیونی تی ان تی در بلژیک برای اولین بار دکمه‌ای بزرگ و قرمز را طراحی کرده و در یکی از میدان‌های خلوت بلژیک اجرا کرد. در کنار این دکمه تابلویی زده شده بود و بر روی آن نوشته بود فشار دهید تا صحنه‌ای هیجان انگیز را تماشا کنید. در واقع قرار بود در میدانی خلوت غافلگیری هیجان انگیزی دیده شود. این روش آنقدر قابل توجه افراد قرار گرفت که توانست در عرض یک هفته آمار بسیار قابل توجهی را در نظر بگیرد. دفعات بازدید از این ویدیو آنقدر زیاد شد که لقب تاریخی پر بازدیدترین به آن اختصاص یافت.

شرکت ردبول فردی را با بالن به ارتفاع ۳۹۰۰۰ متری زمین فرستاد و سپس سقوط آزاد شکل گرفت و هدف اصلی این بود که نشان دهد ردبول به شما بال می‌دهد. این تبلیغ پس از مدتی از سوی مراجع قضایی ممنوع اعلام شد. پس از آن مسابقات هوایی و ورزشی و … اجرا شد و در نهایت ویدیویی ساخته شد که خود منشا بازاریابی ویروسی بود.

چالش سطل یخ نیز وابسته به بازاریابی ویروسی است. در واقع این چالش با هدف اطلاع رسانی در خصوص بیماری نورون حرکتی در نظر گرفته شده بود و سرمایه قابل توجهی نیز در این زمینه برای پیشبرد فعالیت‌های درمانی بیماری در نظر گرفته شد. این چالش در قالب ویدیو وایرال شد و توانست در زمانی کم به تکثیر بی‌سابقه‌ای دست یابد.

سخن پایانی

در پایان توجه شما را به چکیده این مقاله جلب می‌‌‌کنیم:

محتوای ویروسی باید جذاب، خلاقانه و تاثیرگذار طراحی شود.

راز موفقیت یک کمپین ویروسی استفاده از کانال‌های مناسب و نمایش محتوا به مخاطب هدف است.

محتوای ویروسی باید ارزش اشتراک‌‌‌‌‌‌‌گذاری را داشته باشد.

هرچه سرعت انتقال پیام بیشتر باشد سرعت ویروسی شدن مطلب بالاتر خواهد بود.

هزینه پایین و سرعت انتشار بالا از مهم‌‌‌‌‌‌‌ترین مزایای کمپین‌‌‌‌‌‌‌‌های ویروسی است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *