بازاریابی تراکنشی یا سنتی چیست ؟

نام دیگر بازاریابی تراکنشی بازاریابی سنتی است که در این روش از یک فرمول مشخصی پیروی می‌کند. فروش از طریق عرضه صورت می‌گیرد و در پایان پاداش زیادی محاسبه می‌شود. این نوع بازاریابی برای مدت زمان کوتاهی مناسب است. بازاریابی تراکنشی بر روی مشتری تأکید می‌کند. یک نمونه از روش‌های بازاریابی است.
در این نوع بازاریابی‌های تراکنشی با توجه به مدل‌های جدید از دیگر الگوریتم‌های بازاریابی که در جامعه نقش‌آفرینی می‌کند در بخش گسترده‌ای از سازمان از آن‌ها نام‌برده می‌شود.

به زبان ساده‌تر باید گفت که این روش از بازاریابی تأکید دارد تا افراد بیشتری بتوانند درباره یک محصول تبلیغاتی داشته باشند به همین نحو فروش محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

مثال‌های ساده‌ای که برای بازاریابی تراکنشی می‌توان زد مطلب دکتر است. پزشکی که از طریق بازاریابی تراکنشی سعی می‌کند تا بیماران خود را به صورت حضوری ویزیت کند و کمتر به سراغ بیماران تلفنی می‌رود.

4 فاکتور اصلی و مهم در بازاریابی تراکنشی

  1. محصول
  2. قیمت
  3. پروموشن
  4. جایگاه

تولید محصول و مدیریت آن نخستین اقدام است.

قیمت محصول در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

بعد از پشت سر نهادن این دو بخش نوبت تبلیغات است که باید برند سازی به صورت دقیق انجام شود تا پروموشن اجرا شود.

در مرحله پایانی جایگاه محصول است تا مشتری همیشه در هر زمان که نیاز داشته باشد بتواند به محصول دسترسی داشته باشد.

بازاریابی رابطه‌مند Relationship Marketing

در بازاریابی رابطه‌مند هدف نهایی ماندگاری و حفظ روابط با مشتریان است و تأکید اصلی این نوع بازاریابی بر این مورد است. بازار گردشگری رشد چشم‌گیری دارد و کسب‌وکارهای گردشگری نیز هر روز بیشتر می‌شوند از همین رو بازاریابی رابطه‌مند در این حوزه می‌تواند بهترین شیوه بازاریابی تراکنشی باشد.

بازاریابی تراکنشی یا سنتی چیست ؟

 

روش‌های بازاریابی به سمت بازاریابی رابطه‌مند رفته است به نحوی که واکنش‌های موجود تغییرات زیادی داشته است که بیشتر بر روی مشتریان و روابطِ آن‌ها متمرکز است. از جهتی نیز چشم‌اندازهای کوتاه در این نوع بازاریابی کمتر مشاهده می‌شود و روابط طولانی‌تر از نکات مهمی هستند. در حقیقت شما می‌توانید در بازاریابی رابطه‌مند مشتریان را حفظ کنید و روابط آن‌ها را بیشتر کنید. در این روش شناسایی، نگهداری و ایجاد و افزایش الگوریتم‌های اصلی هستند. قوانین و دستورالعمل‌های رابطه‌مند می‌گویند که مشتریان خوب را باید حفظ کرد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش از استراتژی بازاریابی وفاداری مشتریان است که باعث حفظ تعهد عمیق به خرید مجدد یا خدمات به صورت مستقیم می‌شود.

عناصر در بازاریابی رابطه‌مند

توجه به عناصر در بازاریابی رابطه‌مند به شرح زیر است:

  1. عنصر رفتاری
  2. عنصر نگرشی
  3. عنصر در دسترس بودن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. عنصر رفتاری

مشتریانی که اقدام به خرید می‌کنند در این نوع بازاریابی عملیات خرید توسط مشتریان موردنظر تکرار می‌شود.

2. عنصر نگرشی

مشتری باید برای تکرار عمل خرید اطمینان خاطر و تعهد داشته باشد به همین دلیل نگرش و طرز فکر مشتریان باید مطابق با محیط کاری درست و قابل قبول باشد.

3. عنصر در دسترس بودن

مشتری نیاز دارد که گزینه‌های زیادی در اختیار داشته باشد تا بتواند از بین آن‌ها انتخاب کند و اقدام به خرید نماید. مهم‌ترین بخش بازاریاب رابطه‌مند اعتماد است. چنانچه که مشتری در یک فضا ثابت قرار گیرد اعتماد دو طرفه وجود داشته باشد و تفاوت و بازاریابی رابطه‌مند و بازاریابی تراکنشی نیز بر همین مبنا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
مسئله دیگری که در مورد بازاریابی رابطه‌مند وجود دارد تعهد است که بین طرفین معامله صورت می‌گیرد و شرکای تجاری در این زمینه می‌بایستی بتوانند از اهمیت رابطه غافل نشوند.

بازاریابی رابطه‌مند یا تراکنشی

مسئله‌ای که وجود دارد این است که بیشتر مدیران تجربه کافی و لازم در رابطه با بازاریابی رابطه‌مند را ندارند از همین رو به بازاریابی تراکنشی روی می‌آورند. بیشتر مدیران بیشتر تمرکز خود را بر روی ایجاد یک رابطه مستمر با مشتریان ندارند و تنها قصد دارند که با یک‌بار فروش برای هر مشتری داشته باشند.
ارتباطات مسیر دو طرفه‌ای است. به عنوان مثال بعضی از مشتریان دیدگاه و نظر تراکنشی دارند و بر روی دیدگاه خود تأکید زیادی دارند این افراد را نمی‌توان به اجبار وارد بازاریابی رابطه‌مند نمود.

مزایای بازاریابی رابطه‌مند در مقایسه با بازاریابی‌های تراکنشی

نخستین مزیتی که برای بازاریابی رابطه وجود دارد ایجاد یک جریان درآمدی پایدار و ثابت است. در حقیقت در این روش مجموعه‌ای از مشتریان ثابت وجود دارند که سهم اقتصادی خوبی برای شرکت در نظر می‌گیرند.
دومین مزیت مربوط به انجام یک تصویر مثبت از برند است و مشتریان برند شما به عنوان یک وجه تمایز در نظر بگیرید. تصویر مثبت در بازاریابی تراکنشی در مقایسه با بازاریابی رابطه‌ای کمتر دیده می‌شود.

مقایسه بازاریابی رابطه‌مند و تراکنشی

بازاریابی رابطه‌مند یک نوع فعالیت دوستانه است که بازاریابی تراکنشی به ارتباط حرفه‌ای تأکید زیادی دارد. بازاریابی تراکنشی سود شرکت موردنظر است و رضایت یا عدم رضایت مشتری اهمیت چندانی ندارد، زیرا قرار نیست که مشتری ماندگار شود یا مشتری جدیدی جایگزین مشتریان قبلی گردد، در حالی که در بازاریابی رابطه‌مند سود هر دو طرف در نظر گرفته می‌شود و همه چیز مساوی است.

بازاریابی‌های رابطه بر اساس درک انسان‌ها است و قرار است که مشکلات موجود از بین برود کاملا برخلاف روش‌های تراکنشی که درک فرایند مهم‌ترین قسمت از آن است و پیروی از مشکلات در آن مشاهده می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت بازاریابی تراکنشی و بازاریابی رابطه‌ای این است که بازاریابی تراکنشی به افزایش فروش کوتاه مدت اشاره می‌کند، در حالی که بازاریابی رابطه‌مند به ارتباط طولانی مدت بین مشتری و تجارت اشاره دارد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *