وردپرس ووکامرس

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

برخی محصولات به گونه‌ای هستند که چند ویژگی مختلف برای آن‌ها موجود است. به عنوان یک مثال خیلی ساده می‌توان رنگ محصولات را به عنوان یک ویژگی در نظر گرفت. از یک گوشی تلفن همراه ممکن است چند رنگ در بازار موجود باشد که فروشگاه نیز آن را ارائه می کند.
در فروشگاه اینترنتی نیز شما قادر به افزودن انواع مختلف یک محصول در ووکامرس هستید و این امر باعث می‌شود که حق انتخاب را به مشتریان خود بدهید و دست آن‌ها را باز بگذارید تا بتوانند به راحتی و با رضایتمندی از شما، خرید خوبی را تجربه کنند.

انواع مختلف یک محصول در ووکامرس

زمانی که شما اطلاعات بیشتری را برای محصول خود در نظر می گیرید یا به عبارتی برای یک محصول تنوع بیشتری قائل می‌شوید، یعنی صفت یا ویژگی‌های متعددی را برایش تعریف می‌کنید. در این سری از آموزش ووکامرس می‌خواهیم در مورد این ویژگی‌ها و انواع مختلف یک محصول در ووکامرس صحبت کنیم.

برای افزودن محصولات به ووکامرس باید دقت داشته باشید که محصول شما از چه نوعی است. چرا که با توجه به نوع محصولات، نحوه افزودن آن ها و تنظیمات و ویژگی ها نیز متفاوت خواهد بود. در زیر به انواع مختلفی از محصولات پرداخته شده است که قابلیت افزودن آن ها در ووکامرس وجود دارد. به طور کلی انواع مختلف محصول در ووکامرس را به دو دسته محصول فیزیکی و مجازی (دانلودی) تقسیم می‌کنیم:

  • محصول فیزیکی: گروهی از محصولات که ماهیت فیزیکی دارند مانند یک لباس، کیف، کفش و هر چیز دیگری که کاربر می‌تواند به صورت اینترنتی خریداری کرده و جنس فیزیکی آن را تحویل بگیرد. در مورد این محصول در ووکامرس، پرداخت و دریافت کالا همزمان انجام نمی‌شود و هزینه ی ارسال نیز در نظر گرفته می‌شود. همچنین شما باید تصاویر بسیار زیادی از این محصولات داشته باشید و از این رو به عکس برداری حرفه‌ای نیاز است.
  • محصول دانلودی: انواعی از محصول در ووکامرس که ماهیت فیزیکی ندارند. محصولاتی مانند یک فایل صوتی، یک کتاب الکترونیکی، یک افزونه، یک فایل ویدئویی و غیره در این گروه قرار دارند، پرداخت و دریافت محصول، در این حالت در لحظه انجام می‌شود. برای محصولات دانلودی شما به تصویر زیادی نیاز ندارید و بیشتر، توضیحات شما است که می‌تواند بر تصمیمِ خرید کاربران تأثیر بگذارد.

تفاوت محصولات دانلودی و فیزیکی در نحوه اضافه کردن محصولات و تنظیمات مربوط است. به صورت خلاصه می‌توان گفت تفاوت محصولات فیزیکی و دانلودی در آن است که برای محصولات فیزکی نیاز به تعیین آدرس پستی و تنظیمات مربوطه است اما محصولات دانلودی نیاز به انجام این تنظیمات ندارید.

بر اساس ویژگی تقسیم بندی های دیگری نیز موجود است که در ادامه به تعریف آنها می‌پردازیم.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Simple Products: محصولات ساده

یک محصول ساده متداول ترین و قابل درک ترین نوع محصول در ووکامرس است. محصول ساده یک محصول منحصر به فرد، مستقل و فیزیکی است که ممکن است مجبور شوید آن را برای مشتری حمل کنید. برای شروع، می‌توانید یک محصول ساده ایجاد کنید، قیمت و SKU برای محصول اختصاص دهید و فروش آنها را شروع کنید. به عنوان مثال: کتاب ها.

پیکربندی محصول ساده در WooCommerce یکی از ساده‌ترین آنهاست. شما می‌توانید قیمت، SKU و جزئیات محصول را اضافه کرده و یک محصول ساده را منتشر کنید. هنگام ایجاد یک محصول جدید، می‌توانید “Simple Products” را از لیست کشویی انتخاب کنید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Variable Products: محصولات متغیر

این نوع محصول به شما امکان می‌دهد برای ایجاد محصولی پیچیده و متغیر، تغییرات را به همان محصول اضافه کنید. هر نوع محصول دارای قیمت، SKU ، موجودی خود و غیره است. به عنوان مثال: یک پیراهن یا تی شرت با اندازه‌های مختلف و رنگ‌های مختلف.

هنگام ایجاد محصول، می‌توانید از فهرست کشویی گزینه “Variable product” را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید تغییرات مختلف ایجاد کنید، باید ویژگی‌هایی را تنظیم کنید و مقادیر را برای هر یک از آنها تعریف کنید. برای ایجاد تغییرات می‌توانید از ویژگی‌ها و مقادیر مختلف استفاده کنید. پس از آن، می‌توانید تغییرات را به صورت دستی ایجاد کنید یا همه تغییرات ممکن را با یک حرکت ایجاد کنید. بعد از ایجاد همه تغییرات مورد نیاز، می‌توانید جزئیات جداگانه را برای هر تغییر به روز کنید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Grouped Products: محصولات گروه بندی شده

یک محصول گروهی مجموعه‌ای از محصولات ساده است که با هم ترکیب شده و یک نهاد واحد را تشکیل می‌دهد. محصول گروه بندی قیمت یا ویژگی‌های دیگری نخواهد داشت. هویت محصول گروه بندی شده توسط تعدادی از محصولات فرزند ایجاد می‌شود که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. به محض ایجاد یک محصول گروهی، می‌توانید حداقل یک محصول فرزند را به محصول گروهی اضافه کنید. مشتریان شما می‌توانند هر یک از محصولات فرزند را از محصول گروه بندی شده به صورت جداگانه نیز خریداری کنند. به عنوان مثال: مجموعه ای از شش لیوان.

می‌توانید از منوی کشویی گزینه “Product Grouped” را انتخاب کرده و محصولی را که به هم پیوند می‌دهید مشخص کنید. برای کالای Grouped نیازی به تعیین قیمت نیست زیرا به کالاهای فرزند وابسته خواهد بود.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

External/Affiliate Products: محصولات خارجی / شرکت های وابسته

مواردی وجود دارد که شما کالایی را در فروشگاه خود لیست می‌کنید، اما شما فروشنده واقعی کالا نیستید. مشتریان شما که مایل به خرید چنین محصولاتی هستند به URL که در تنظیمات محصول مشخص کرده‌اید هدایت می‌شوند. دیگر نیازی به افزودن داده‌های خاص محصول در فروشگاه خود ندارید.

هنگام ایجاد محصول، می‌توانید گزینه “External / Affiliate product” را از لیست کشویی انتخاب کنید. در اینجا، شما باید آدرس محصول و همچنین متن نمایش داده شده در دکمه افزودن به سبد خرید را مشخص کنید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Virtual Product: محصول مجازی

محصول مجازی به سادگی به عنوان محصولی تعریف می‌شود که موجودی فیزیکی نباشد. به همین دلیل دیگر نیازی به ارسال چنین محصولی نیست. بنابراین تعریف و پیکربندی یک محصول مجازی روندی ساده و آسان است. لازم نیست در مورد جزئیاتی مانند ابعاد و وزن محصول که معمولا بخشی از تنظیمات محصولات دیگر است، زحمت بکشید. به عنوان مثال: شما یک سرویس (ارائه حضوری) را به عنوان یک محصول در فروشگاه خود لیست می‌کنید.

برای مجازی سازی یک محصول، می‌توانید در هنگام ایجاد محصول، کادر تأیید آن را انتخاب کنید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Downloadable Product: محصول قابل بارگیری

مشابه محصولات مجازی، محصولات قابل بارگیری نیز نیازی به ارسال ندارند. آنها به عنوان یک فایل قابل بارگیری با یک مسیر مشخص یا URL در دسترس هستند. در بیشتر موارد، تعداد بارگیری اینگونه محصولات محدودیت دارد. WooCommerce به روشی به ظاهر کنایه‌آمیز، امکان تنظیم گزینه‌های حمل و نقل برای محصولات قابل بارگیری را فراهم می‌کند. این در واقع شامل سناریویی است که می‌خواهید یک نسخه بسته بندی شده (مانند CD) محصول را برای مشتری ارسال کنید. اگر محصول شما فقط قابل بارگیری است و نسخه فیزیکی ندارد، می‌توانید آن را به عنوان یک محصول مجازی علامت گذاری کنید.

مشابه محصولات مجازی، می‌توانید هنگام ایجاد محصولات قابل بارگیری، کادر انتخاب خاص را علامت بزنید. یک مرحله دیگر در هنگام ایجاد محصولات قابل بارگیری، تعیین مسیر پرونده و سایر جزئیات مانند محدودیت‌های دسترسی کاربر است.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Bundled product: بسته‌های محصول

با بسته های محصول ووکامرس، می‌توانید محصولات بسته بندی شده را در فروشگاه خود ایجاد کنید. در جعبه متا Product Data گزینه‌ای برای انتخاب نوع محصول به عنوان “Product Bundle” وجود دارد. شما می‌توانید به غیر از محصولات گروه بندی شده و خارجی، هر نوع محصول دیگر را به انتخاب خود به بسته نرم افزاری اضافه کنید. برای یک محصول بسته بندی شده، می‌توانید یک قیمت جدید اضافه کنید یا همان قیمت را برای محصولات جداگانه در بسته نگه دارید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Auctions: حراج ها

حراج برای پلاگین ووکامرس، نوع محصول سفارشی دیگری به نام حراج ایجاد می‌کند. با کمک این نوع محصول می توانید حراج‌های مختلفی را در فروشگاه خود به نمایش بگذارید. به راحتی می‌توانید مشخصات دیگری را که برای یک محصول حراجی مورد نیاز است مانند زمان شروع و پایان، افزایش قیمت و غیره اضافه کنید.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

Bookable product:محصول قابل رزرو

افزونه هایی مانند WooCommerce Bookings به شما کمک می‌کند محصولات قابل رزرو در فروشگاه خود ایجاد کنید. هنگام ایجاد محصول، می‌توانید گزینه “محصول قابل رزرو” را از لیست کشویی انتخاب کنید. این محصول دارای گزینه‌هایی برای کمک به شما در تعریف اسلات زمانی موجود برای رزرو است که مشتریان می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند. این می‌تواند یک گزینه عالی برای اجاره، رزرو محل اقامت، قرار ملاقات و رویدادها باشد.

معرفی انواع مختلف محصول در ووکامرس

معرفی انواع محصولات موجود در ووکامرس

انواع مختلفی از محصولات نیز وجود دارد که با استفاده از ووکامرس قابل فروش هستند. Events (رویدادها)،  memberships (عضویت) و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید با بستر تجارت الکترونیکی قدرتمند ووکامرس امکان پذیر است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *