راهنمای جامع آموزش تولید محتوا

به فرآیند تولید و اجرای ایده برای جذب مخاطب، تولید محتوا گفته می‌شود. تولید محتوا می‌تواند به صورت متنی و نوشتاری و یا بصری باشد. برای مثال: تولید پادکست، ویدیو، اینفوگرافی و پست وبلاگی همگی نمونه ای فرمت‌های مختلف تولید محتوا هستند.

چرا محتوا تا این حد اهمیت دارد؟

تولید محتوا در استراتژی‌های بازاریابی یک کسب و کار عملی همیشگی با ورودی بی‌نهایت است. به عبارتی شما با تولید محتوا، اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهید؛ و ضمن جذب مشتری و مخاطب جدید، مخاطبان قبلی خود را نیز با ارائه محتوا با کیفیت ترغیب می‌کنید.

پس در اصل باید این را در نظر داشته باشید که اهمیت محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا حتی در اشل (مقیاس) بزرگتر نیز بسیار زیاد است.

خوب است بدانید، با تولید محتوا، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی را نیز برای کسب و کار خود رقم خواهید زد. در ادامه براخی از آمارهای بازاریابی محتوایی را برای شما آورده ایم:

  • بازاریابی محتوایی نسبت به بازاریابی سنتی، رشد سه برابری داشته و درعین حال ۶۲ درصدخرج کمتری دارد.
  • کسب و کارهای کوچک و متوسطی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، ۱۲۶% بیشتر از رقبای خود که ازاین نوع بازاریابی استفاده نمی‌کنند، رشد دارند.
  • ۶۱% از خریدهای آنلاین درنتیجه خواندن یک پست وبلاگی توسط مشتریان رقم می‌خورد.

کسب وکارها و شرکت‌هایی که در ماه بیش از ۱۶ پست در بلاگ خود منتشر می‌کنند، حدود ۳.۵ برابر بیشتر از رقبایی که در ماه کمتر از ۴ پست بلاگی دارند،  رشد کرده و ترافیک بیشتری جذب می‌کنند. در این شرایط دانستن استراتژی محتوا الزامی است.

“محتوا برابر است با رشد کسب و کار شما”

برنامه ریزی و استراتژی محتوا:

بی شک بدون داشتن نقشه‌ای درست نمی‌توان شروع به ساخت خانه کرد یا بدون داشتن اسکچ و وایرفرم نمی‎توان از صفر تا صد طراحی یک وبسایت را انجام داد. در زمینه تولید محتوا نیز داشتن برنامه و نقشه راه بسیار اهمیت دارد، در واقع اگر برای تولید محتوای خود استراتژی درستی نداشته باشید، ممکن است از مسیر درست منحرف شده و به جای رشد به کسب و کارتان ضرر برسانید.

یک استراتژی محتوا شامل همه چیز از جمله معرفی برند، لحن و آهنگ، نحوه معرفی و تبلیغ محتوای تولید شده که در نهایت منجر به تبدیل آن به مشتری شود، می‌باشد.

تنظیم هدف محتوا:

مشابه کمپین‌های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوا نیز باید در جهت اهداف بازاریابی یک کسب و کار چیده شود که در این حالت، بدون شک اهداف شرکت را نیز دنبال می‌کند.

هدف شما ممکن است افزایش بازدیدکنندگان وبسایت یا هدایت درست کاربر در سایت باتوجه به محتوای تولیدی باشد. در هرصورت، اهداف باید SMART، یعنی: مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و در بازه زمانی مشخصی باشند.

برای مثال، می‌توان اینطور در نظر گرفت که هدف ما از تولید محتوا افزایش ۲۵ درصدی ترافیک ارگانیگ سایت در سه ماه آینده است. در این حالت هر محتوایی که تولید می‌شود باید با هدف در نظرگرفته شده مطابقت داشته و سهمی در بدست آوردن نتیجه دلخواه‌مان داشته باشد. درنتیجه، اول هدف را در نظر بگیرید و سپس شروع به تولید محتوا کنید.

ساخت پرسونای مخاطب (پرسونای مشتری):

چیدن استراتژی محتوا بیشتر مربوط به این موضوع می‌شود که شما قصد دارید چه نوع محتوایی را تولید کنید. پس در ابتدا باید بدانید مخاطب شما کیست، چه حرفی با او دارید و کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

نکته : راه موفقیتِ بی انتها در تولید محتوا این هست که مخاطب احساس کند مستقیم با او صحبت می‌شود.

تنها راه برای ساختن چنین ارتباط صمیمانه‌ای با بازدیدکننده سایت یا مشتری، این است که مخاطب خود را به اندازه یک دوست قدیمی بشناسید و نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و ترس‌هایش را بفهمید تا بدین ترتیب راه حل رویایی چالش‌هایش را پیدا کرده و بهترین نتیجه را برای او رقم بزنید.

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید، که شما درحال پیاده سازی تکنیک‌های بازاریابی روی انسان‌ها هستید. انسانی که به ارتباط برقرار کردن تمایل دارد! در حالت ایده آل، باید بتوانید با هر بازدیدکننده وبسایت به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و حرفی برای گفتن داشته باشید. اگر فکر می‌کنید چنین چیزی ممکن نیست، پس چه راه حلی وجود دارد؟!

ساخت پرسونای مخاطب یعنی چه؟

ساخت پرسونای مخاطب یعنی ساخت فردی که می‌خواهید تولید محتوا را برایش انجام دهید. این کاراکتر نیمه واقعی به عنوان نماینده هدف شما خلق می‌شود. در واقع پیام شما از تولید محتوا به عده‌ای از مردم با چنین ویژگی‌هایی می‌رسد که در نهایت مشتری شما خواهند شد.

برای ساخت پرسونای مخاطب در ابتدا نیاز به کمی تحقیق و پرس و جوست و در نهایت باید بتوانید تصویری واضح از شخصی که هدف بازاریابی شماست و فردی که با خواندن محتوا، احساس خوشایندی به او دست می‌دهد، داشته باشید.

اعتماد به سیر و سفر مخاطب در محتوا

وقتی سردرد می‌شوید اول از همه به دنبال علت آن می‌گردید. یعنی سردرد شما ممکن است ناشی از کمبود خواب و کافئین یا سرماخوردگی باشد. بعد از پیدا کردن علت، قدم بعدی پیدا کردن راهِ حل است. شاید کمی خواب و یا نوشیدن یک فنجان اسپرسو و یا خوردن قرص سرماخوردگی کارساز باشد. اما در مجموع این شما هستید که گزینه‌های مختلف را بررسی و تصمیم نهایی را می‌گیرد.

بنابراین یک تولیدکننده محتوا صرفا چندین راه حل را پیش پای مخاطب خود برای حل مسئله قرار می‌دهد. اما انتخاب هر کدام از این راه حل بر عهده خود فرد است.

در واقع به این روند سفر مخاطب (Coustomer Journey) یا مشتری در محتوا گفته می‌شود. شما باید در تولید محتوا تمام چشم اندازهای لازم برای رسیدن به جواب را بیان کنید تا مخاطب با خواندن محتوا بتواند مسیر آگاهی، سنجش و نتیجه گیری را طی کند.

نکته مهم: چشم انداز اصلی باید در بخش‌های مختلف مسیر و برحسب نیاز کاربر در آن زمان چیده و محتوای هر مرحله نیز در نهایت جذابیت تولید شود.

با اینکه استراتژی اصلی شما تولید محتوای پازلی و مرحله به مرحله است؛ اما بازدیدکننده وبسایت به هیچ وجه نباید متوجه این شکاف شود، بلکه تولید محتوا باید به گونه ای صورت بگیرد که برای هر بازدیدکننده اطلاعات مفید و کافی دربر داشته باشد.

یکی از مسائلی که در سفر محتوایی کاربر باید به آن توجه شود، فرمت محتواست. در واقع شما برای محتوای خود در هر مرحله از مسیر، فرمتی را استفاده کنید تا مخاطب خیلی سریع به جواب سوال خود برسد و درگیر حواشی نشود.

وقتی بازدیدکننده‌ای برای اولین بار وارد سایت می‌شود، بدون شک مشاهده دمو محصولات برای او جذاب نیست. در عوض داشتن یک چک لیست محتوایی مثل: جدول عناوین پست بلاگ بسیار مفید بوده و باعث می‌شود کاربر خیلی راحت به بخش مورد نظر از مقاله رفته و جواب سوالش را بیابد. این تکنیک مخصوص، مسیر آگاهی در سفر محتوای مشتری است.

برای مسیر سنجش و نتیجه‌گیری هم نیازی نیست تمام راه حل‌های ممکن برای حل مشکل را معرفی کنید. در این مرحله مخاطب بیشتر به دنبال توصیه‌های کاربردی و مشاوره‌ای است تا متوجه شود آیا محصول یا خدمات شما بدردش می‌خورد یا خیر. یادتان باشد همیشه در این مرحله به طور مستقیم با مخاطب خود در ارتباط هستید.

در این مرحله بهترین فرمت محتوا برای هر مرحله از سفر محتوایی مشتری را لیست کرده ایم:

  • مرحله آگاهی: ارائه گزارشِ کامل، پست بلاگ، تهیه چک لیست، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی و مسابقه
  • سنجش: پادکست ، وبینار، ارائه الگوهای مقایسه‌ای
  • نتیجه گیری: دمو، نسخه اولیه رایگان، راهنمای محصول، مشاوره، کد تخفیف
راهنمای جامع آموزش تولید محتوا
  • بررسی محتوای قدیمی

ممکن است شما برای مدت طولانی تولید محتوا را بدون داشتن استراتژی مشخصی انجام داده باشید و حالا بخش بازاریابی کاری شما قصد بررسی محتوا و تدوین استراتژی را داشته باشد. در این شرایط هم جای نگرانی نیست. یعنی تنها به دلیل اینکه تاکنون شما برای تولید محتوا استراتژی مشخصی نداشتید، باعث نمی‌شود که بگوییم هیچ یک از محتواهای قدیمی تولید شده در قالب استراتژی جدید جای نمی‌گیرند!

بررسی محتوای قدیمی صرفا جهت سازماندهی محتوا و قراردادن آن در برنامه محتوایی جدید بر حسب استراتژی‌های چیده شده صورت می‌گیرد. این بررسی ممکن است سبب شود برخی از محتواها رو مجدد بازنویسی کرده و برای آنهایی که شکافی را ایجاد می‌کنند، محتوای جدید و جذاب، مطابق سفر محتوایی مشتری تولید کنید.

در این قسمت نحوه بررسی کردن محتوا را به صورت لیستی آورده ایم:

  • عنوان تمام محتواهای تولید شده در یک شیت اکسل جمع آوری کنید.
  • در ستون‌های بعدی شیت، کلمات کلیدی هدف، پرسونای مخاطب، مراحل سفرِ محتوایی مشتری، فرمت محتوا، عنوان اصلی و اینکه هر محتوا مربوط به کدام مرحله از سفر محتوا می‌باشد را مشخص کنید.
  • در ستون بعدی معیارهای اصلی مورد نظرتان مثل: تعداد بازدید، اشتراک گذاری مطلب، کامنت و میزان درگیر شدن کاربر با محتوا را اضافه کنید.
  • سرانجام پست‌های مرتبط را با رنگ‌بندی و هایلات کردن دسته بندی کنید و توضیحاتی برای هرکدام که نیاز به بازنویسی یا ادغام شدن دارند را بنویسید.

با اینکه بررسی محتوا می‌تواند کاری خسته کننده به نظر برسد، با این حال ارزش و ترافیک زیادی را به سمت وبسایت هدایت خواهد کرد. به علاوه باعث می‌شود از این پس تمام محتواها براساس یک استراتژی تایید شده، تولید شوند.

انتخاب فرمت مناسب

در بخش‌های اولیه مقاله پرسونای مخاطب را توضیح دادیم و بر این اساس متوجه شدیم که هدف اصلی در تولید محتوا در نظر گرفتن مخاطب است. پس فرمت محتوای تولیدی نیز باید متناسب با پرسونای مخاطب بوده و برای او جذابیت داشته باشد تا ما را به اهداف و چشم اندازهای بازاریابی‌مان برساند.

فرمت محتوای تولیدی می‌تواند: پست وبلاگ، ارائه یک گزارش جامع، ویدیو، اسلایدر تصاویر، اینفوگرافی، کتاب الکترونی، پادکست و یا هر قالبی که ذهنِ خلاق شما می‌داند، باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید تا زمانی که فرمت محتوا برای مخاطب جذاب است، کارتان درست است.

نکته: برای هر بخش از مسیر محتوایی، لازم نیست فرمتی متفاوت در نظر بگیرد. بلکه کارتان را روی هماهنگی بین محتوا و فرمتش متمرکز کنید. مثلا، در برخی موضوعات تولید یک سری پادکست می‌تواند یک تاکتیک بازاریابی خوب محسوب شود. اما اگر منابع کافی برای انجام این کار ندارید و صبر کردن برایتان دشوار است، دنبال کردن تولید محتوا با فرمت پست وبلاگی گزینه بهتری است.

این سوالات را به عنوان یک راهنما هنگام انتخاب فرمت محتوا از خود بپرسید:

  • این محتوا در کدام مرحله از سفر محتوایی مشتری قرار دارد؟
  • هضم این محتوا چقدر برای بازدیدکننده وبسایت آسان است؟
  • مخاطب شما در زمان آنلاین بودن، وقت خود را برای کدام بخش از محتوا می‌گذارد؟
  • با کدام فرمت محتوا، در ارتباط با مشتری می‌توان به یک پایه و ثبات رسید؟
  • آیا محتوای تولیدی درحدی از کیفیت است که بتواند در حوزه رقابتی قرار گیرد؟

تبلیغ محتوا

فایده‌ی داشتنِ محتوای عالی زمانی که کسی آن را نبیند چیست؟ در دنیایی ایده‌آل‌ به محض منتشر شدن محتوا در وبسایت، سیل بازدیدکنندگان به سمت شما خواهند آمد. اما در واقعیت به ویژه برای تازه کارها چنین شرایطی وجود ندارد و لازم است محتوای خود را در پلتفرم‌های (بسترها) مختلف فضای آنلاین منتشر کرده و مردم را به سمت محتوا هدایت کنید. بنابراین در استراتژی‌های چیده شده، تبلیغ محتوا به همان اندازه تولید محتوا اهمیت دارد.

برنامه تبلیغ محتوا نیز باید بر اساس پرسونای مخاطب چیده شود. یعنی در نظر بگیرید که مخاطبین در چه ساعاتی از روز آنلاین هستند؟ از کدام بسترهای مجازی و چند بار در روز استفاده می‌کنند؟ دوست دارند محتوا با چه فرمتی تولید شود؟ چه تیتری در ایمیل باعث کلیک و ورود به سایت از سمت کاربر می‌شود؟

تنوع در تبلیغ محتوا حد متوسطی دارد. اما همه این روش‌ها  دارای قوانین خاص خود هستند.

شبکه‌های اجتماعی

با اینکه شبکه‌های اجتماعی در اصل، بستری برای برقراری ارتباط هستند، اما می‌توان از آنها برای تبلیغ محتوا نیز استفاده کرد . نکته اصلی در این کار برقراری تعادل بین تبلیغ شخصی محتوا و ارائه اطلاعات مفید و رایگان و یا محتوای سرگرم کننده است.

تکنیک سئو خارجی سایت های شبکه های اجتماعی تولید محتوا

فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ‌چت همگی واسطه‌هایی خوب برای تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط هستند و نکته اصلی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تغییر و سازگار کردن محتوا متناسب با هر پلتفرم است.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راه ها برای ارتباط گرفتن با مخاطب با هر مضمونی، به ویژه در تبلیغ محتواست. در واقع افرادی که در لیست ایمیلی‌تان وجود دارند، بدون شک خواهان شنیدن اخبار شما هستند و می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیام ارسالی مستقیم به دستشان میرسد.

با این همه با بخش‌بندی کردن لیست ایمیلی برای هر دسته از مخاطبان، می‌توانید بازخورد بهتری بگیرید و برای افرادی که بیشتر مشتاق هستند، ایمیل ارسال کنید.

تبلیغات پولی

تبلیغات پولی به ازای هر کلیک (ppc)، کمک می‌کند تا محتوای خود را به مخاطب هدفتان به ازای پرداخت هزینه برسانید. این نوع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و وبسایت‌های پربازدید استفاده می‌شود.

وقتی پرسونای مخاطب دقیقی بسازید، در تبلیغات پولی دقیقا می‌دانید کدام دسته از افراد هدف شما هستند و با محدود کردن مخاطبان کل وب می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه عالی را برای کسب و کارتان رقم بزنید.

بازنشر محتوا

تبلیغ محتوا با بازنشر آن توسط شخصِ سومی معتبر و معروف، باعث می‌شود محتوا مستقیم جلوی چشمان مخاطبانی تازه (سرمایه) قرار بگیرد. شخص سوم در اینجا می‌تواند گروه ها یا انجمن های مردمی باشند که در آنجا به صورت خود جوش از محتوا و برند شما صحبت شود. بدون شک این شرایط توسط تلاش خودتان به تنهایی مهیا نمی‌شود.

استفاده مجدد از محتوا

زمانی که تصمیم به استفاده مجدد از محتوا می‌گیرد، در واقع از محتوایی که قبلا برای تولید آن وقت زیادی صرف شده، استفاده می‌کنید تا با تبدیل آن به فرمت‌های دیگر محتوایی، کاربردش را برای مخاطب بیشتر کنید.

به این روش می‌توان به چشم بازیابی محتوا نگرسیت. زیرا شما در حالت خلق محتوایی برای مخاطبان خود هستید که برای آن زمان کمتری صرف شده و در عین حال فرمت متفاوتی دارد. برای مثال، می‌توانید یکی از پست‌های وبلاگی خود را در قالب یک ویدیو یا اینفوگرافی درآورید.

اگر از یک فرمت محتوا برای کار خود استفاده می‌کنید، بد نیست به روش ها و فرمت‌های موثر دیگر نیز برای جذب بیشتر مخاطب فکر کنید.

فرآیند تولید محتوا:

معمولا تیم‌های بازاریابی دغدغه شغلی زیادی داشته و وقتی برای پیاده‌سازی سیستم‌های بی کیفیت درکار خود ندارند. بنابراین راه منطقی، ایجاد یک فرآیند در هر کاری است که انجام می‌شود. برای مثال، ما به عنوان یک بازاریاب، سیستمی را برای پیاده‌سازی ایده‌های خود طراحی می‌کنیم و تا زمان نتیجه گرفتن، پروسه مورد نظر را بارها تکرار کرده و ادامه می‌دهیم.

تمام کمپین‌های بازاریابی که تاکنون دیده‌اید، از وبینار تا یک نظرسنجی ساده را به خاطر آورید. تمام این موارد برای تولید، فرآیند مخصوص به خود را داشته‌اند. تولید محتوا نیز به همین شکل صورت می‌گیرد و نیازمند داشتنِ فرآیند است.

مراحلِ تولید محتوا خلاقانه :

  1. تحقیق درباره سئو

ساخت پرسونای مخاطب به شما در نوشتن محتوا و پیدا کردن عناوین مناسب ایده‌های خوبی می‌دهد. از طرفی می‌توانید حدس بزنید کاربر شما به دنبال چه سوالاتی است، تا در محتوا خود به آنها پاسخ دهید. این کار برای شروع بسیار عالی است. اما اگر بخواهید برای طیف گسترده تری از مخاطبان کار کنید، با اینکه نوشتن مجزا یک پست بلاگ برای هر مخاطب عالی است، اما به نظر شما این کار، هدر دادنِ انرژِی نیست؟

تحقیق روی کلمات کلیدی و سئو، به شما کمک می‌کند تا میزان یا حجم جستجو کلمه و عبارت مورد نظر خود را بیاید و بر این اساس بتوانید تصمیم بگیرید که آیا کلمه مورد نظر ارزش سرمایه گذاری برای تولید محتوا دارد یا خیر.

یکی از راه‌های خوب برای تحقیق کلمه کلیدی، نوشتن سوالاتی که ممکن است برای مخاطب شما پیش بیاید. این سوالات را با در نظر گرفتن کلمه کلیدی داخل آنها بررسی کنید، تا معلوم شود آیا به اندازه کافی توسط کاربران وب جستجو می‌شوند یا خیر.

این نکته را به عنوان یک ترفند به خاطر داشته باشید. در ابتدای کار بلاگ نویسی به جای کلمات با رقابت بالا، کلماتی را که میانگین سرچ خوبی در ماه (MSV) داشته و نسبت به قدرت دامنه وبسایت قابل دستیابی هستند را هدف قرار دهید، تا نتیجه بهتری برایتان داشته باشد.

قبل از توضیح موارد دیگر در فرآیند تولید محتوا، لازم می‌دانیم نکته‌ای درباره سئو وبسایت ذکر کنیم. همان طور که می‌دانید یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه‌بندی در موتور جستجوی گوگل، اعتبار و قدرت دامنه وبسایت است.

این اعتبار براساس تعداد سایت‌های خارجی که به محتوای وبسایت شما لینک می‌دهند، محاسبه می‌شود. برای اینکه چنین اتفاقی برای سایتتان رقم بخورد و تعداد لینک خارجی به سمت محتوای سایتتان افزایش یابد، بایستی یک بایگانی بزرگ و جامع محتوایی داشته باشید و تمام محتوای شما با کیفیت بالا تولید شوند. در این شرایط تعداد لینک خارجی وارد به سایت بیشتر شده و می‌توانید در میدان رقابت با کلمات سخت، راحت تر به صفحه اول گوگل برسید.

برای اینکه مطلب برایتان روشن‌تر شود، مثالی میزنیم: اگر تازه فرآیند تولید محتوا و سئو وبسایت خود را شروع کرده‌اید؛ درابتدا کلمات لانگ تِیل یا طولانی با سختی کم یا متوسط (<50) و میزان سرچ ماهانه حدود ۲۰۰-۱۰۰۰ MSV را هدف قرار دهید. استفاده از این تکنیک، شانس خوبی به شما برای گرفتن رتبه در کلماتی که مورد جستجو مردم هست را می‌دهد. در ادامه چند روش جهت تحقیق کلمه کلیدی را لیست کرده ایم:

  • استفاده از ابزارهای: SEMRush و Moz Keyword Explorer
  • کلمه کلیدی خود را در نوار جستجوی گوگل تایپ کرده و عبارتی که قبل و بعد از کلمه از سمت موتور جستجو به شما پیشنهاد می‌شود را یادداشت کنید.
  • از عبارات و کلماتی که به عنوان پیشنهادات مرتبط گوگل شناخته می‌شوند و در پایین صفحه SERP قرار می‌گیرند، استفاده کنید.

  1. ایده پردازی

بعد از مشخص کردن کلمات کلیدی هدف، وقت آن است که ایده‌های خود را با جلسه بارش فکری گسترش دهید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بهترین راه برای سازماندهی محتوا استفاده از تکنیک تاپیک کلاستر یا همان محتوای خوشه ای است. در این روش برای عنوان اصلی و هدف خود یک محتوای جامع آماده می کنید که به آن ستون یا پیلار گفته می‌شود. سپس برای سایر موضوعات مرتبط شروع به تولید محتوا می‌کنید و از هرکدام از این محتواها به محتوای پیلار لینک می‌دهید، در این حالت به محتوا با عنوان اصلی، پیلار و به سایر محتواهای مرتبط، کلاستر یا خوشه گفته می‌شود.

استفاده از تاپیک کلاستر، پیاده‌سازی ایده‌های جوشش فکری شما را بسیار راحت تر میکند؛ زیرا در این شرایط شما ساختار را می‌دانید و براساس آن دنبال موضوعات می‌روید. همان طور که قبلا ذکر کردیم، داشتن پروسه و فرآیند مشخص در تولید محتوا به شدت کمک کننده و مفید است.

برای مثال، شما می‌توانید کلید واژه اصلی خود را در محتوای پیلار پیاده‌سازی کنید و سپس برای عمیق‌تر شدن بیشتر در موضوع و پرداختن به موضوعات مرتبط با کلید واژه هدف، محتوای کلاستر تولید کنید. محتوای کلاستر معمولا کلمات لاینگ تیل را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند کوتاه بوده و در فرمت‌های مختلف اینفوگرافیک، پست‌های بلاگ و یا سایر الگوها تولید شود.

نکته: اگر در حوزه کاری منحصر به فردی کار می‌کنید که کمتر از آن صحبت شده و در پیدا کردن ایده برای محتوا سردرگم هستید، توصیه می‌کنیم چند کتاب مرتبط با کسب و کار موردنظرتان را مطالعه کنید تا ایده‌های خوبی به ذهنتان برسد و یا از پیشنهادات و جستجوهای مرتبط صفحه SERP گوگل استفاده کنید. در نهایت بعد از پیدا کردن ایده های مورنظر، تقویم محتوایی خود را تنظیم کرده و فرآیند تولید محتوا را شروع کنید.

  1. نوشتن

در این بخش می‌خواهیم درباره فرآیند تولید محتوا صحبت کنیم. زیرا تولید محتوا یکی از علایق ویژه ما در تیم طراحی سایت مشهد سئو می‌باشد. ممکن است تخصص شما در تولید محتوا، ویدیو، مقاله، اینفوگرافی و یا پادکست باشد. در هرحال با هر فرمت محتوایی که کار می‌کنید، روند تولید آن تقریبا شبیه مواردی است که در ادامه برایتان آورده ایم:

  • تولید محتوا در هر زمینه را شخصی سازی کرده و با نگارش و آهنگ خاصی تولید کنید. حتی می‌توان از طنز یا نکات انگیزشی مرتبط با موضوع نیز استفاده کرد.
  • عنوان و توضیحات متای سئو را طوری بنویسید که کاربر به کلیک کردن ترغیب شود. برخی از مزایای و فواید خواندن مقاله را در توضیحات بنوسید تا به نحوی به کاربر بگویید، خواندن این مطلب چه اطلاعاتی را برای او در پی خواهد داشت.
  • محتوایی منحصر به فرد تولید کنید که مثل آن در فضای آنلاین وجود نداشته باشد. نکات مورد نظر را برای تاکید بیشتر با فرمتی متفاوت ارائه کنید و یا با تحقیق و مطالعه نکاتی منحصر به فرد برای ارائه در حوزه کاریتان بیابید.
  • روی یک ایده مترکز شوید تا بهترین محتوا را در موضوع مورد نظر تولید کنید که مخاطب را به خواندن ترغیب کند و حواستان باشد تا با توضیحات اضافی او رو گیج نکنید.
  • در تولید محتوا سبک و صدای خود را داشته و سعی نکنید با به کار بردن کلمات و استعاره های سنگین کاربر را تحت تاثیر قرار دهید.
  • روشن و مختصر توضیح دهید، هدف اصلی در تولید محتوا، برقراری ارتباط با مخاطب و ارزش آفرینی برای اوست. برای محقق کردن این هدف نیازی نیست از استعاره و یا عبارات گمراه کننده استفاده کنید.

  1. ویرایش محتوا

ویرایش محتوا فرآیندی وابسته به طرز فکر افراد است. شاید شما قصد داشته باشید بلافاصله بعد از تولید محتوا، ویرایش را شروع کنید کنید و یا چند روز صبر کرده و با ذهنی آزادتر کار ویرایش را انجام دهید. مثلا ممکن است رعایت نکات نگارشی برایتان خیلی مهم باشد و یا ترجیح بدهید محتوا با لحن محاوره‌ای نوشته شود.

با این حال برخی موارد در تمام انواع محتوا با هر سبک و سیاقی که دارید باید رعایت شوند. به عنوان مثال، داشتن صدا و آهنگ مشخص در محتوا، زبانی گویا، جملات کوتاه، داشتن فضای سفید به اندازه کافی از جمله موارد اصلی در بررسی و ویرایش محتوا هستند. در نهایت از مدیر یا همکاران خود بخواهید کار شما را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند. در ادامه دو ابزار را که در ویرایش محتوا می‌توانند کمک کننده باشند را آورده ایم:

  • Hemingway Editor
  • Grammarly

  1. بارگذاری محتوا

بعد از آماده شدن محتوا، نوبت به بارگذاری آن می‌رسد. محتوا را باید در جایی آپلود کنید تا مخاطبین به راحتی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. در این شرایط توصیه می‌شود از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای وبسایت استفاده کنید. در واقع سیستم های مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی هر نوع محتوایی را در سایت خود بارگذاری کنید.

استفاده از CMS فواید زیادی دارد. برای مثال، با استفاده از آن می‌توانید بین محتواهای تولیدی لینک داخلی برقرار کنید و صفحه لندینگ (صفحه فرود) مورنظرتان هم لینک بدهید، همه مطالب را به صورت آرشیو یکجا داشته باشید. در برخی مقالات و هرجا لازم هست از ایمیل و یا سایر کال تو اکشن ها (دعوت به انجام عمل) استفاده کنید و از همه مهمتر می‌توانید کمپین های تبلیغاتی و محتوایی را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

  1. انتشار محتوا

انتشار محتوا در سایت بسیار ساده و تنها با کلیک روی یک دکمه اتفاق می‌افتد. بنابراین به نظر شما چرا یکی از مراحل فرآیند تولید محتوا را به انتشار اختصاص داده ایم؟ در جواب باید گفت انتشار محتوا همیشه همین روند ساده را ندارد. یعنی ممکن است شما بلافاصله بعد از آپلود محتوا قصد منتشر کردن آنرا داشته باشید و یا صبر کنید تا بهترین و مناسب‌ترین زمان فرا برسد.

اگر کارخود را تازه شروع کرده اید، انتشار فوری محتوا تاثیری چندانی رو رفتار کاربران وبسایتتان نخواهد داشت. اما اگر خود را متعهد به انتشار محتوا در یک تایم خاص کرده اید؛ یعنی مثلا مخاطب شما را اینطوری شناخته که هر چهارشنبه شب یک پست جدی روی سایت میرود. در این حالت انتشار فوری محتوا بعد از تولید کار جالبی نیست.

نکته دیگری که در انتشار محتوا باید به آن دقت کرد، تاریخ ها و رویدادهای خاص جامعه است. اگر مطالب وبسایت شما مرتبط با رویداد تاریخی خاصی هستند، بهتر است محتوا را در تایم‌های مناسب و مرتبط تری منتشر کنید.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS این امکان را می‌دهد تا انتشار پست در سایت را به صورت زمان دار تنظیم کنید و بعد با خیال راحت به سراغ سایر کارها بروید.

ابزارهای تولید محتوا

با اینکه استفاده از  CMS به شما در مدیریت محتوا یاری میرساند، ولی در تولید آن کمکی نمی‌کند، ما در این بخش از مقاله چند ابزار خوب برای تولید محتوا معرفی می‌کنیم. این ابزارها در صورتی که مهارت های هنری و گرافیکی ندارید و یا نمی‌توانید فردی را برای ساخت اینفوگرافی و گیف استخدام کنید، به شدت کاربردی هستند و با کمک آنها می‌توانید برای هرموضوعی محتوایی حرفه‌ای بسازید.

 ابزار canva:

این برنامه برای ساخت طرح های زیبا در هر پلتفرومی مثل کاور عکس در فیس بوک، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و اینفوگرافی استفاده می‌شود، همچنین Canva دارای هزاران تمپلت طراحی آماده است که می‌توانید با تغییر رنگ، عکس و متن از آنها به صورت رایگان استفاده کنید.

ابزار Giphy:

گیف در واقع جایگزین ایموجی (شکلک) شده و برای برقراری ارتباط و استفاده در محتوا به کار می‌رود. ابزار Giphy این امکان را به شما میدهد تا از میلیون ها گیف رایگان استفاده کرده و حتی گیف مورد نظر خود را بسازید.

ابزار Vidyard:

این ابزار یک پلتفرم (سامانه) هاستینگ برای ویدیوست که در کار بازاریابان به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با Vidyard می‌توانید روی ویدیو لایه های جدید، متن یا CTA، زیرنویس و دیگر ویژگی های مربوط به سئوسازی محتوا را پیاده سازی کنید.

ابزار SurveyMonkey:

برنامه SurveyMonkey پلتفرمی است که برای ساخت فرم‌های نظرسنجی مختلف به کار می‌رود. شاید بپرسید چرا ممکن است به چنین چیزی احتیاج داشته باشیم؟ اما خوب است بدانید یک بازاریاب و سئوکار حرفه ای برای سنجش بازخورد مشتری از کمپین های تبلیغاتی، از نظرسنجی استفاده می‌کند.

ابزار MakeMyPersona:

MakeMyPersona از ابزارهای بسیار خوب سایت HubSpot است که برای ساخت پرسونای مخاطب استفاده می‌شود و باتوجه به مشخصات گرفته شده، فرآیندی را برای تولید محتوا طراحی می‌کند.

ابزار Anchor

مبتدیان برای ساخت پادکست می‌توانند از ابزار Anchor به صورت کاملا رایگان استفاده کرده و به صورت نامحدود نیز پادکست ضبط و ذخیره کنید. تمام پادکست های تولید شده را هم می‌توان به سادگی در سایر پلتفروم ها آپلود کرد.

ساخت برنامه محتوایی:

این روزها محتوا در همه شبکه ها و سایت ها وجود دارد. اما آنچه باعث تمایز و موفقیت شما می‌شود، نحوه تطابق دادن خود با رسانه های محیطی است که در آن زندگی می‌کنید، اینکه در تمام شبکه ها برای انتشار محتوا با موضوعی خاص از یک فرمت استفاده کنید، کار مناسبی نیست.

محتوایی که در شبکه اجتماعی تولید می‌شود با پست یک بلاگ فرق دارد و محتوای وبسایت ها نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند، هنر شماست که به عنوان یک تولیدکننده محتوا بدانید برای هر پلتفرم با توجه به نیاز مخاطبین ضرورت تولید محتوا در چه فرمتی وجود دارد. در ادامه راهکارهایی را برای تولید محتوا در پلتفروم‌های مختلف آورده است:

محتوای شبکه اجتماعی:

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یک هنر است و زمان گذاشتن برای آن ارزش دارد. زیرا ۲،۶ میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر دنیا وجود دارند. به علاوه فردی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می‌کند؛ می‌تواند تبدیل به یک طرفدار دو آتیشه شده که به تمام  فعالیت هایتان علاقه مند شود. یعنی شما مخاطبینی را خواهید داشت که به شدت با محتوا شما درگیر می‌شوند.

در ادامه چند تکنیک جهت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی محبوب برای شما عزیزان ارائه می‌شود:

فیس بوک – Facebook:

از فیس بوک می‌توان برای تعاملات اجتماعی در حد متوسط از طریق به اشتراک گذاری مطالب در گروه هایی با مخاطبین زیاد استفاده کرد. اشتراک گذاری محتوا در فیس بوک، با فرمت سوال و ویدیو بیشترین درگیری کاربر با خود را در پی دارد.

اینستاگرام – Instagram:

شبکه اجتماعی اینستاگرام، بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری عکس و ویدیوهای کوتاه با کپشن مناسب است. هشتگ گذاری در اینستاگرام به شرط مرتبط بودن با محتوای پیج می‌تواند در رشد صفحه موثر واقع شود. از خوبی های دیگر اینستاگرام برای تعامل با کاربران استفاده از استوری، نظرسنجی و لایو است.

یوتیوب – YouTube:

یوتیوب با داشتنِ ۱.۳ میلیارد کاربر، بهترین شبکه برای اشتراک گذاری ویدیوست. در این شبکه هر نوع ویدیو که فکرش را بکنید از آموزشی گرفته تا وبلاگ و بررسی محصولات فروشگاهی پیدا می‌شود.

توییتر – Twitter:

کاربرد توییتر بیشتر ارسال پیغام کوتاه، هشتگ گذاری های مرتبط، اشتراک گذاری تصاویر و ارتباط با کاربران از نزدیک و از طریق ریتوییت کردن است.

راهنمای جامع آموزش تولید محتوا

محتوای وبسایت

محتوای سایت روی چند فاکتور تمرکز دارد: پرسونای مخاطب، کلمه کلیدی هدف و ارائه راه حل. محتوای وبسایت باید به گونه ای تولید شود تا به روشی منجسم و طبیعی، کاربر را راهنمایی کرده و به او راه حل ارائه دهد. توصیه می‌کنیم به محتوای وبسایت به چشم نقشه رسیدن به محصول نگاه کنید.

در این بین حواستان باشد که فکر بازدیدکنندگان وبسایت را از طریق فید شبکه های اجتماعی و سایر المان ها موجود در سایت منحرف نکنید. زیرا پس از جذب مشتری، تلاش برای حفظ و نگه داشتنِ او مهمترین عملکرد محتوایی وبسایت است.

محتوای بلاگ

هدف از تولید محتوا برای بلاگ، ساپورت کردن کسب و کار و جذب افراد تازه و غریبه جهت آشنایی آنها با خدمات وبسایت است. در واقع بلاگ هر سایت یک منبع رایگان از اطلاعات مربوط به آن کسب و کار است که اغلب با فروش محصولات هم در ارتباط است. اما با این وجود قدرت و تاثیرگذاری بلاگ سایت به هیچ وجه دست کم نگیرید. زیرا تحقیقات نشان داده کسب و کارهایی که از بلاگ برای کار خود استفاده کردند؛ نسبت به شرکت هایی که بلاگ ندارند، ترافیک و فروش بیشتری را به خود جذب کرده اند.

آنالیز محتوا

آخرین و مهمترین مرحله تولید محتوا، تجزیه و تحلیل آن است. بدون دیتا (داده) نمیتوان مشخص کرد که محتوا شما چقدر برای کسب و کارتان موثر بوده و آنرا بهبود بخشیده است.

چندین سرِنخ وجود دارد که برای آنالیز محتوا می‌توان از آنها استفاده کرد. از اهداف خود به عنوان راهنمایی جهت انتخاب پارامترهای آنالیز استفاده کنید. هرآنچه از محتوا و میزان اثر آن انتظار دارید، به شما در انتخاب معیارهای تجزیه و تحلیل کمک می‌کند. هر آنچه که تحلیل می‌کنید کاملا شخصی و مربوط به کسب و کارتان است. در این قسمت چند ایده برای پیدا کردن معیارهای درست تجزیه و تحلیل محتوا را آورده ایم:

بازدید صفحه – Page Views: تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید کرده اند.

ترافیک طبیعی – Organic Traffic: میانگین ترافیکی که از سمت موتورهای جستجو بدست می‌آید.

نرخ پرش – Bounce Rate: درصد بازدیدکنندگانی که خیلی سریع پس از بازدید یک صفحه سایت شما را ترک کرده اند.

نرخ تبدیل – Conversion Rates: درصد بازدیدکنندگانی که با کال تو اکشن وبسایت درگیر هستند.

نرخ تعامل کاربر – Engagement Rates: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت و یا روش های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.

میزان رشد مخاطب – Audience Growth: تعداد کاربران جدید سایت و افرادی که از بقیه بخش های محتوا به این بخش هدایت شدند.

استارت تولید

تولید محتوا یک فرایند تکرار شونده است که به شدت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. پس از پایان پروسه تولید محتوا، می‌توانید با کارهای خلاقانه، علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، کسب و کار خود را نیز رشد دهید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *