وردپرس مشهد

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز قدرتمند اما رایگان است که بیش از یک سوم در سراسر جهان با قالب وردپرس طراحی شده‌اند. طراحی سایت با وردپرس نیازی به کد نویسی ندارد و به راحتی انجام می‌شود و ما در این مقاله آموزش نصب وردپرس روی سایت را به شما خواهیم آموخت.

نکته جالب اینجاست که هر آنچه را که نیاز داشته باشید می‌توانید در قالب افزونه به سایت خود اضافه کنید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد، که در مقاله بعدی به افزونه های وردپرس خواهیم پرداخت. در این مطالب، مراحل طراحی سایت با آموزش نصب وردپرس را قدم به قدم بیان می‌کنیم. هر مرحله ممکن است شامل جزئیاتی باشد اما کلیات آن، فارغ از اینکه سایت شما در چه زمینه‌ای باشد، در این مقاله خلاصه می‌شود.

خرید و ثبت دامنه

دامنه، آدرس اینترنتی شماست که افراد از طریق آن وارد سایت شما خواهند شد. در اولین قدم از مراحل طراحی سایت با وردپرس باید یک نام برای دامنه خود خریداری کنید. با یک جستجو کوتاه سایت های زیادی پیدا می‌کنید که خدمات ثبت دامنه را انجام می‌دهند و می‌توانید دامنه سایت خود را خریداری و ثبت کنید.  توجه داشته باشید که یک نام دامنه مطلوب، مرتبط به حوزه فعالیت و کوتاه است و نیز به راحتی می‌توان آن را به خاطر سپرد. دامنه‌ها با پسوندهای مختلفی وجود دارند مثل : .io, .com, .ir, .net که دامنه‌های بین المللی با پسوند com. بهترین نوع آن‌ها است؛ البته از دامنه‌ ملی یعنی ir.  نیز می‌توانید استفاده کنید.

هاست

پس از ثبت دامنه، در مراحل طراحی سایت با وردپرس به تهیه فضای هاست میرسیم. هاست در واقع سیستم همیشه آنلاین است که اطلاعات سایت شما روی آن ذخیره می‌شود و۲۴ ساعته در دسترس بازدید کنندگان سایت شماست. با خرید هاست نیز مانند خرید دامنه به سادگی و با یک جستجو در گوگل انجام می‌شود. نام دامنه خود را باید به هاستی که میخرید متصل کنید.

هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی؟

هاست اشتراکی برای سایت‌های کوچک یا تازه تاسیس است. روی این نوع از هاست‌ ها، چند سایت وجود دارد و هزینه خیلی کمی دارد. البته با رشد سایت و جذب ترافیک بیشتر، می‌توانید هاست خود را بدون هیچگونه مشکلی برای سایت، تغییر داد یا میتوانید آن را ارتقا دهید. اما سرور اختصاصی برای سایت‌های بزرگ مناسب است که این نوع هاست تنها از یک سایت میزبانی می‌کند. قیمت سرور اختصاصی نیز به نسبت هاست‌های دیگر هزینه بالایی دارد و برای شروع توصیه نمی‌شود.

افزونه وردپرس

آموزش نصب وردپرس

در گام سوم باید به سایت وردپرس بروید و آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنید. البته شرکت مشهد سئو نیز میتواند این کار را برای شما انجام دهد. اما اگر میخواهید نصب وردپرس را خودتان انجام دهید، آن را دانلود و در هاست آپلود کنید. حالا می‌توانید مراحل نصب را شروع کنید.

نصب قالب وردپرس

سایت شما به نوعی همان ویترین کار شماست. پس باید از قالب و امکانات مناسب کسب و کار شما برخوردار باشد. خوشبختانه وردپرس در هر زمینه کاری، هزاران قالب متنوع و مناسب کسب و کار شما دارد که می‌توانید یکی را انتخاب و نصب کنید. قالب‌ها می‌تواند شرکتی، فروشگاهی، خبری و… باشند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید یا به صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

  1. قالب رایگان وردپرس: در مخزن وردپرس چند مدل قالب رایگان وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. برای این کار باید از مسیر پیشخوان، نمایش، پوسته‌ها، افزودن پوسته اقدام کنید. همچنین بعضی از فروشگاه ‌های خدمات وردپرس  مثل: ژاکت، راست چین، میهن وردپرس؛ برخی از قالب‌ها را به رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.
  2. قالب پولی وردپرس: این قالب‌ها را می‌توانید از سایت‌های فروش قالب وردپرس خریداری کنید. اغلب دارای پشتیبانی و لایسنس هستند و می‌توانید بعدها از بروزرسانی ها نیز استفاده کنید. سعی کنید قالب‌ها را از سایت‌های معتبر خریداری کنید تا در هنگام مشکل بتوانید از پشتیبانی آن‌ها استفاده کنید.

اضافه کردن محتوا

در مرحله پنجم از مراحل طراحی سایت با وردپرس اضافه کردن محتوا به سایت است. پس از نصب قالب، ظاهر کلی سایت به شما نمایش داده می‌شود. شما در ابتدا باید محتواهای پیش فرض قالب را پاک کرده و محتواهای خود را بارگذاری کنید. محتوای سایت شامل دو بخش میشود: برگه‌ها و پست‌ها. برگه‌ها، صفحات ثابت سایت شما شامل صفحه درباره ما یا تماس با ما هستند که اغلب یک بار نوشته شده و کمتر بروزرسانی می‌شوند. مقاله یا پست‌ها بخش بزرگی از محتوای شما را تشکیل می‌دهد. شما می‌توانید با افزودن نوشته در قسمت نوشته‌ها، مقاله خود را بنویسید و منتشر کنید. حتی می‌توانید برای مطالب خود، دسته ‌بندی‌هایی را در نظر بگیرید. علاوه بر این امکان پیش‌ نویس مطلب یا تنظیم انتشار مطلب وجود دارد.

شخصی‌سازی سایت

شخصی سازی سایت از مهمترین مراحل طراحی سایت با وردپرس است که می‌توانید قالب خود را بر اساس  نیازها و ایده‌ های خود سفارشی کنید. سفارشی یا شخصی ‌سازی قالب وردپرس مطلب گسترده ‌ای است، اما در اینجا چهار قسمت مهم را با هم مرور می‌کنیم:

  • تغییر عنوان سایت: ابتدا باید موقع نصب قالب عنوان پیش فرض سایت را تغییر دهید و برند خود را ثبت کنید. این کار را میتوانید در قسمت داشبورد و از تنظیمات عمومی، عنوان سایت پیدا کنید.
  • افزودن منو به سایت: اگر شما محتوای خوبی را در سایت خود آپلود کنید، تا وقتی که مخاطب به آن دسترسی نداشته باشد، عملا فایده‌ای نخواهد داشت. سایت های کوچک اغلب یک منو دارند و سایت‌های بزرگ ‌تر می‌توانند منوهای بیشتری داشته باشند. منوها را از مسیر داشبورد، نمایش، فهرست‌ها اضافه کنید.
  • شخصی‌سازی صفحه اصلی: محتوای صفحه اول سایت بسیار مهم است، زیرا اولین صفحه ‌ای است که مخاطب به محض ورود به سایت شما با آن روبه رو خواهد شد. میشود گفت صفحه اصلی سایت، ویترین سایت است که می‌تواند افراد را جذب کند. شما می‌توانید در تنظیمات صفحه اصلی، المان های مورد نیاز را با سلیقه خود بچینید و به راحتی المان‌ها را اضافه یا کم کنید.
  • تنظیم کامنت ها سایت: وردپرس به کاربران اجاز می‌دهد تا نظرات خود را برای صاحبان سایت کامنت بگذارند. این ویژگی به طور پیش فرض فعال است؛ اما می‌توانید آن را غیرفعال کنید یا با اعمال فیلتر، از کامنت‌ های بی ‌ربط جلوگیری کنید.
آموزش نصب وردپرس

افزونه وردپرس

تا اینجا مراحل طراحی سایت با وردپرس کامل شده است. اما مرحله آخر؛ اضافه کردن افزونه‌ها یا پلاگین ها است که در صورت نیاز می‌توانید آنها را نصب کنید. افزونه‌های وردپرس قطعه کدهایی هستند که ویژگی‌هایی جدیدی به سایت اضافه می‌کنند. برای هر ویژگی‌ که در نظر داشته باشید، افزونه‌های مختلفی را می‌توانید پیدا کنید که یکی از مهم ترین افزونه ها المنتور است؛ در مقالات بعدی درباره افزونه های وردپرس  صحبت خواهیم کرد.  افزونه‌ها را همانند قالب‌ها می‌توانید از سایت ‌های فروش وردپرسی خریداری کنید یا از نسخه‌های رایگان استفاده کنید. ولی استفاده از تعداد زیادی افزونه موجب کاهش سرعت سایت می‌شود و رتبه سایت را در گوگل تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به نیازهای خود افزونه‌ها را اضافه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله مراحل طراحی سایت با آموزش نصب وردپرس را کوتاه و مختصر توضیح دادیم. نکته ‌ای قابل توجه که می‌توان آن را نکته تکمیلی مراحل طراحی سایت با وردپرس دانست، بروزرسانی قالب‌ها و افزونه‌های سایت است. با این کار از آسیب سایت و همچنین هک و نفوذ به آن جلوگیری میشود. ممکن است با هربار به روزرسانی ویژگی ‌های جدیدی به قالب یا افزونه اضافه شود که می‌توانید از آن بهره ببرید.

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *