تولید محتوا

پادکست (Podcast) چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

پادکست (Podcast) چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

از اصطلاح پادکست (Podcast) امروزه با دو معنای عام و خاص استفاده می‌شود.

معنای خاص و مفهوم دقیق و اصلی پادکست، فایل های صوتی است که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شود و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده‌اند، مشترکِ ‌‌آنها بشوید یا اصطلاحاً Subscribe کنید.

همچنین معمولاً امکان دانلود پادکست هم برای شما فراهم می‌شود و مجبور نیستید همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.

بنابراین وقتی از اصطلاح پادکست به معنای دقیق آن استفاده می‌کنیم باید دو ویژگی زیر وجود داشته باشد:

شما بتوانید مشترک (Subscriber) آنها بشوید.

 یک سلسله فایل صوتی وجود داشته باشد و نه صرفاً یک فایل صوتی (در غیر این صورت، مشترک شدن هم معنایی ندارد).

معنای عمومی‌ترِ پادکست چیست؟

امروز بسیاری از مردم و حتی فعالان حرفه‌ای تولید محتوا، خود را به تعریف بالا مقید نمی‌کنند.

به همین علت پادکست محدوده‌ی بسیار گسترده‌تری را شامل شده است:

اصطلاح پادکست برای مجموعه فایل‌های صوتی که در وب‌سایت‌ها یا شبکه های اجتماعی عرضه می‌شوند نیز به کار می‌رود. حتی اگر امکان مشترک شدن برای آنها در نظر گرفته نشده باشد.

 اصطلاح پادکست گاهی برای مجموعه فایل‌های ویدئویی نیز به کار می‌رود. حتی بسیاری از نرم افزارهای استفاده از پادکست، امکان مشترک شدن سرویس‌های ویدئویی را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

با این روش، علاوه بر پادکست‌های واقعی و کلاسیک (با امکان Subscribe کردن)، فایل‌های صوتی وب‌سایت‌ها، مجموعه فایل‌هایی که در نرم افزارهای پیام رسان یا شبکه های اجتماعی عرضه می‌شوند و حتی CD‌ها و DVD‌های صوتی هم شامل بحث ما خواهند شد.

آینده‌ی فایل‌های صوتی و پادکست‌ها چه خواهد بود؟

طبیعی است با توجه به سرعت بالای تغییرات در فضای دیجیتال، پیش‌بینی تغییرات در افق زمانی بلندمدت (مثلاً پنج سال یا بیشتر) امکان‌پذیر نبوده یا لااقل چندان دقیق نیست.

اما مشخصاً در افق زمانی دو تا پنج سال عموم صاحب‌نظران معتقدند که روند گوش دادن به فایل‌های صوتی و پادکست‌ها افزایش خواهد یافت.

اتصال دائمی و پیوسته به اینترنت توسط موبایل‌ها و نیز گسترش خودروهایی که اتصال دائمی اینترنت دارند، در کنار رواج یافتن خودران‌ها، می‌تواند روند رو به افزایش مصرف محتوای صوتی را حفظ کرده و حتی تشدید کند.

یشنهاد چند پادکست خوب: (اگه اپ پادکست داشته باشید با زدن هرکدوم از اسم‌های زیر اتوماتیک تو اپ باز می‌شود و می‌توانید مشترک شوید)

زبان فارسی:

کانال‌بی (عمومی)، بی‌پلاس(عمومی)، رادیوگیگ (تخصصی آی‌تی)، استرینگ کست (عمومی-علمی)، کُرُن (عمومی-موسیقی)، دایجست (عمومی-علمی)، رادیو دال (مهاجرت از ایران)، هزارتو (درباره سریال وست‌ورلد)، پاپریکا (سینمای ایران)

انگلیسی:

پادکست masters of scale موضوع این پادکست عالی درحوزه کارآفرینی هست.

پادکست the pitch ارایه استارتاپ‌های واقعی برای سرمایه گذاران واقعی هست.

پادکست Work life with Adam Grant به سری مسایل شناختی، اجتماعی و روانشناسی کسب و کار و زندگی شخصی رو بررسی می‌کند. کلی پادکست دیگه هم وجود دارد.

پادکست‌های فارسی علاوه از اینکه به طور مستقل توسط این اپ ها تو اینترنت پخش می‌شوند و توسط سایت‌هایی مثل شنوتو و ناملیک هم پشتیبانی می‌شوند.

پادکست (Podcast) چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

چطور و از کجا پادکست بشنویم؟ بهترین برنامه پادکست چیست؟

برنامه های بسیاری برای گوش دادن به پادکست طراحی و عرضه شده‌اند (در فارسی به این برنامه‌ها پادگیر می‌گویند). اگر انتظارات عجیب و خارق‌العاده نداشته باشید، قابلیت‌های پایه در بسیاری از آن‌ها مشابه است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

چند اپلیکیشن هستند که هم بر روی سیستم عامل iOS و هم سیستم عامل اندروید قابل استفاده‌اند. پیشنهاد ما این است که گوش دادن به پادکست را با یکی از این‌ها شروع کنید:

  • Castbox
  • Pocket Casts
  • Player FM
  • Stitcher
  • Podbean
  • Tunein Radio

اگر کاربر iOS هستید گزینه‌هایی مانند Overcast و ListenApp و Downcast هم برایتان وجود دارد. کاربران اندروید هم گزینه‌های اختصاصی خودشان را دارند که از آن جمله می‌توان به Google Podcasts و Podcast Addict اشاره کرد.

 روش کسب درآمد از پادکست چیست؟

برای درآمدزایی از پادکست روش‌های متعددی وجود دارد. البته در ابتدا هنگام ساخت پادکست ممکن است نتوانید در این باره تصمیم بگیرید. چون برآوردی از تعداد و نوع مخاطبان خود ندارید. اما راه‌هایی مثل اسپانسر گرفتن، دعوت از مخاطبان برای پرداخت داوطلبانه‌ی پول (حمایت یا دونیت) و بازاریابی مشارکتی یا افیلیت مارکتینگ از جمله متداول‌ترین روش‌ها هستند. 

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *