بازاریابی برگشتی یا Retention Marketing چیست؟

ریتنشن مارکتینگ (retention marketing) یا همان بازاریابی برگشتی، یکی از مهم‌ترین مباحث دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن، بازاریابی با هدف جذب و حفظ مشتری صورت می‌گیرد. در واقع بازاریابی برگشتی به منظور تکرار خرید از سوی مشتریان انجام می‌شود.

بازاریابی برگشتی یا Retention Marketing چیست؟

از جمله استراتژی هایی است که کسب و کارها، آن را با هدف تمرکز بر مشتریان فعلی خود، حفظ مشتری و در نهایت افزایش میزان سود از این طریق، به کار می‌گیرند. البته هدف نهایی در ریتنشن مارکتینگ، تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان وفادار است. بنابراین بازاریابی برگشتی، مجموعه کارهایی است که باعث افزایش میزان دفعات خرید مشتری شده و از این مسیر، سود بیشتری فراهم می‌‎آورد.

چرا بازاریابی برگشتی برای هر کسب و کاری بسیار ضروری است؟

هزینه‌های بالای کمپین های تبلیغاتی و از سویی دیگر، هزینه جذب مشتریان جدید، بسیار هنگفت هستند، تا آنجا که برخی کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ هزینه جذب مشتری جدید را حدود ۴۰ برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی می‎دانند.

دومین ضرورت استفاده از ریتنشن مارکتینگ مربوط به مقایسه سبد خرید مشتریان فعلی و مشتریان جدید است. در توضیح باید گفت که: بیش از ۵۰ درصد مشتریان فعلی شما اقدام به خرید محصولات جدید می‎‌کنند، این در حالی است که تنها ۳۰ درصد از مشتریان جدیدی که جذب کرده اید تمایل به خرید همان محصول دارند.

سومین علت به کارگیری این استراتژی مهم در کسب و کارها این است که، موجب صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید می‌شود، زیرا از دست دادن هر یک نفر مشتری فعلی، یکی از بزرگترین اشتباهات و خطاهای راهبردی کسب و کارها محسوب می‌شود.

مؤثرترین تکنیک های بازاریابی برگشتی

در صورتی که بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و با ابزارهای تبلیغات دیجیتال آشنایی داشته باشید؛ با به کارگیری صحیح تکنیک هایی که در این قسمت به آن ها اشاره می‎کنیم، قادر خواهید بود تا حد زیادی منجر به افزایش سود حاصل از حفظ مشتریان فعلی تان شوید.

ابزارهای جانبی رایگان

قطعا محصول یا خدماتی که ارائه می‎کنید، دارای ابزار و وسایل جانبی دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید مشتری خود را حفظ کنید. به این صورت که همان ابزار را رایگان به مشتری هدیه کنید ، این چنین باعث ایجاد انگیزه در او خواهید شد.

ریتارگتینگ

کاربرانی که از سایت تان بازدید کرده اند وآشنایی اولیه با برند شما در ذهن شان ایجاد شده را با استفاده از تکنولوژی جدید مبتنی بر کوکی، شناسایی کرده و مجددا مورد هدف گیری قرار دهید.

پیشنهادات و تخفیفات شگفت انگیز

آیا شما هم دوست دارید هنگامی که محصولی را خریداری می‌کنید برای تان ارزش و جایگاهی ویژه درنظر گرفته شود؟ اگر پاسخ بله هست، سریع تر اقدام به این نمونه کارها بکنید: ارائه تخفیف ویژه در فصول مختلف سال، فقط به مشتریان قبلی. جوایز ویژه درصورت خرید تا سقف معین. هدیه دادن هنگام خرید یک محصول خاص.

به یاد مشتری باشید

زمانی که مشتری اقدام به خرید از شما می‌کند، مشخصات او را دریافت کنید. تاریخ های مهم و مناسبت هایی همچون روز دختر، روز دانشجو، روز مادر و… از فرصت های کم نظیری هستند که برای ایجاد حس خوب در مشتریان و وفادار نمودن آن ها نباید از این مناسبت ها غافل شوید.

مشارکت در سود با معرفی برند

پیشنهادی وسوسه کننده! به مشتریان خود پیشنهاد کنید که برند و محصول شما را به سایرین معرفی کنند( بازاریابی دهان به دهان) و در صورت خرید کردن هر یک از این مشتریان بالقوه، شما با کمال میل درصدی از فروش خود را به آن ها می‎‌دهید.

کمپین‌های مختلف راه بیاندازید

اگر کمپینی در ذهن دارید که هدفی خیرخواهانه دارد، آن را با مشتریان خود در میان بگذارید؛ شاید اهداف مشترکی داشته باشید! اگر می‌خواهید مردم زندگی سالم‌تری داشته باشند، کودکان کار به تحصیل بپردازند یا برای افراد بی خانمان، خانه‌ای تهیه کنید؛ یک یا چند کمپین راه بیاندازید. شرکت در چنین کمپین‌هایی به شما اجازه می‌دهد در بین مشتریان از اعتماد بالاتری برخوردار شوید.

به موقع به شکایات مشتریان خود رسیدگی کنید

در این عصر که برند‌ها به دنبال سرنخ‌های جدید هستند آخرین چیزی که نیاز دارید شکایت است. در حقیقت حضور در شکایات مشتری وقت شما را تلف می‌کند. با این وجود شکایات هنوز ابزاری حیاتی در رشد کسب‌وکار شما به حساب می‌آید. شما باید یک گوش شنوا داشته باشید. از امروز شروع کنید. شکایات به شما فرصت دیدن چیزهایی را می‌دهد که سرسری به آن‌ها نگاه کرده‌اید و یا اصلا آن‌ها را ندیده‌اید. بیشتر شرکت‌ها که به موفقیت بزرگ دست یافته‌اند همه دارای دپارتمان مراقبت از تماس‌های مشتری می‌باشند. در کل ۶۹ درصد از خدمات مشتری در صورتیکه مشکلات و شکایات مشتری به سرعت حل شوند دارای نرخ خوب هستند.

باشگاه مشتریان

تاکتیک بعدی باشگاه مشتریان است. باشگاه­‌های مشتریان ابزار­هایی هستند که در راستای Retention و بازگشتن مشتریان به سامانه و تکرار خرید به ما کمک می­‌کنند. باشگاهی برای مشتریان ویژه و وفادار خود راه اندازی کنید تا به مشتریان خود، حس خاص بودن را القا کنید. یادتان باشد تعادل را بین خدماتی که به مشتریان ویژه و جدید خود می‌دهید، حفظ کنید.

بازاریابی برگشتی یا Retention Marketing چیست؟

ابزارهای کاربردی بازاریابی برگشتی

تکنیک هایی که به آن اشاره کردیم، نیازمند ابزاری برای اجرایی شدن می‎‌باشند. این ابزارها شامل چنین مواردی هستند:

ایمیل مارکتینگ

از بهترین و مؤثرترین ابزارهایی است که توسط آن می‌توانید سطح تعاملات خود را با مشتریان فعلی، افزایش دهید. قاعدتا مشتریان شما روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می‌کنند و خیلی از آنها را نادیده می‌گیرند. اما ایمیلی از طرف برندی که از آن خرید کرده‌اند، باعث می‌شود حس کنند شما به یاد مشتریان خود هستید و ارزش آنها را می‌دانید.

بازاریابی محتوا

Content Marketing یا بحث بازاریابی محتوا ابزار بسیار مهمی است که در زمینه بازاریابی بازگشتی بسیار کاربردی است. با محتوای ارزشمندی که شما در بلاگ خود منتشر می‌کنید، می‌توانید انتظار این را داشته باشید که مشتریان به سایت شما برگردند و شاید نتیجه آن تکرار خرید مشتری شود.

پیامک SMS

یک متن کوتاه و مرتبط با برندتان تهیه کنید و از طریق پنل های پیامکی، به مشتریان خود ازسال کنید. بنابراین می‌توانید پیام خود را کوتاه، جذاب و کاربردی در قالب پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید. البته فراموش نکنید که پیام شما باید سفارشی و شخصی‌سازی شده باشد.

سوشال مدیا یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی فرصتی بسیار عالی برای اشتراک جزئیات محصولات و پاسخ گویی به مشتریان است. از سویی دیگر شما در دسترس و نزدیک آن ها هستید.

 ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن تاکتیک دیگری است که در این موضوع نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که یک کاربر به سایت ما آمد و اپلیکیشن ما را نصب کرد، با اخذ اجازه از ایشان می‌توانید برایش نوتیفیکیشن ارسال کنید که این نوتیفیکیشن از طریق مرورگر دسکتاپ یا موبایل، یا از طریق اپلیکیشن توسط ایشان دریافت می‌گردد. این نوتیفیکیشن­‌ها باعث می‌شوند که مشتریان دوباره ترغیب شوند به وب‌سایت سر بزنند. مثلاً به واسطه مطلب جدیدی که در بلاگ منتشر کرده‌ایم، یا به واسطه آیتم­‌های جدید یا فیچر­های (Feature) جدیدی که به سامانه اضافه کرده‌ایم، یا به واسطه کمپین‌ها یا offer هایی که داریم، و یا کد­های تخفیفی که ارائه می‌دهیم.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

یکی از بهترین ابزارهایی که به‌ویژه به صورت خودکار می‌تواند می‌تواند در ریتنشن مارکتینگ به شما کمک کند، نرم‌افزارها و سامانه‌های CRM است. سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری قابلیت‌های زیادی دارند که باعث می‌شوند بتوانند با گروه‌های مختلف مشتریان به خوبی ارتباط سفارشی و شخصی‌سازی شده داشته باشید.

نرخ بازگشت سرمایه MROI چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه (Marketing Return of Investment) یکی از ضروری ترین فرمول هایی است که کسب و کارها در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی خود، باید از آن استفاده کنند. MROI سودی است که از سرمایه گذاری در هر کسب و کاری به دست می‌آید و برای مدیران بسیار پر اهمیت است.

کمپین های تبلیغاتی، هزینه های گزافی را برای مدیران ایجاد می‎کنند، از این رو آن ها برای تحلیل و ارزیابی سرمایه گذاری ها و تصمیمات آینده کسب و کار، از نرخ بازگشت سرمایه خود که به صورت درصدی محاسبه می‌شود؛ استفاده می‌کنند.

فرمول محاسبه MROI—–>

۱۰۰×هزینه تبلیغات÷(هزینه تبلیغات – سود حاصل از تبلیغات)

اهمیت استفاده از ریتنشن مارکتینگ

بدون شک بسیاری از مدیران کسب‌وکارها می‌دانند جذب مشتریان جدید چندین برابر حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد. ضمن اینکه نارضایتی مشتریان فعلی می‌تواند خطرناک باشد، چراکه آنها می‌توانند سوءتبلیغ کنند. بنابراین حفظ مشتریان و جلب رضایت آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر این نکته را باید در نظر بگیریم که در دنیای تجارت کسب درآمد و سودآوری نیز خیلی مهم است. بنابراین باید کاری کنیم تا مشتریان دوباره به چرخه خرید برگردند و بارها و بارها خرید خود را تکرار کنند.

در نتیجه ریتنشن مارکتینگ، استراتژی بسیار هوشمندی است. بدون یک طرح ریتنشن، تمام استراتژی‌های بازاریابی در فاز جذب مخاطبان و مراحل اولیه، ناقص و بیهوده خواهد بود. اینکه یک برند باید برای جذب مشتری بیشتر تلاش کند، موضوعی بدیهی است، ولی اینکه چطور تعاملش را با آنها حفظ کرده و دوباره آنها را بازاریابی کند، موضوع مهم‌تری است. از دست دادن مشتریان یک اتفاق هزینه‌بر و خطای راهبردی است. اینجاست که ریتنشن مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا ضمن حفظ مشتریان، وفادارسازی آنها و افزایش درآمد، با صرف منابع کمتر نسبت به بازاریابی برای جذب خریدار، بتوانید نتایج بهتری بگیرید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم، تکنیک‌های بازاریابی برای جذب مشتری با اینکه بخش مهمی از کار است، تنها شروع چرخه بازاریابی شما است. چیزی که بعد از جذب مشتری باید بر روی آن تمرکز کنید، بازاریابی بازگشتی است.

این تکنیک بازاریابی به شما کمک می‌کند تا رضایت مشتریان فعلی خود را جذب کنید و رابطه‌ای دوستانه و سرشار از اعتماد را با آنها ایجاد کنید. رابطه‌ای که در نهایت باعث خرید بیشتر همین مشتریان و سود بیشتر برای شما می‌شود.

نکته قابل توجه‌ای که چه در بحث بازاریابی بازگشتی یا ریتنشین مارکتینگ، و چه در بحث دیگر استراتژی‌های بازاریابی باید به آن توجه کرد استفاده از داده‌ها است. هر استراتژی بدون اطلاعات و داده‌ها محکوم به شکست است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *