دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و …امکانپذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با بازاریابی آنلاین آشنا هستید. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار نداشتن برنامه برای استراتژی  می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد.

آیا شما یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ دارید؟

از سال 2012، در خصوص مقدار استفاده از بازاریابی دیجیتال توسط صاحبان کسب و کار نظر سنجی های مختلفی انجام شده است. نتایج این تحقیقات یک رشد چشم گیری در استفاده از دیجیتال مارگتینگ را نشان می دهد .تا چند سال پیش حدود دو سوم یا سه چهارم کسب و کارها بازاریابی دیجیتال خود را به دلیل آشنا نبودن به تکنیک های جدید بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می بردند که این مقدار امروزه به 44 درصد کاهش پیدا کرده است، البته هرچند که هنوز مقدار بالایی است اما می توان امیدوار بود که در چند سال آینده تمامی کسب وکارها طبق یک برنامه و استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت های خود را انجام می دهند.

توصیه هایی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مهمتر از داشتن یا نداشتن استراتژی، این می باشد که در برنامه خود جایگاهی را که الان دارید و جایگاهی را که می خواهید چند سال بعد به آن دست پیدا کنید را در نظر بگیرید و با هم مقایسه کنید. در حقیقت شما باید در برنامه ریزی خود هدف و جایگاه و نیازهای خود را تعیین کنید. شما یک برنامه ریزی بلند مدت دارید که در سال دهم قصد دارید به آن دست بیابید اما باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت خود دربین این ده سال هدف های کوچکتری تعیین کنید که با کمک این هدفها بتوانید به هدف بزرگتر دسترسی داشته باشید.

برنامه ریزی استراتژی دیجیتالی هم به همین صورت است. یکی ازبهترین نکات آن داشتن ابزارهای اندازه گیری است تا اینکه متوجه شوید راهی که انتخاب کرده اید برای تبلیغات چه مقدار بازخورد داشته است مانند ایمیل مارکتینگ شما باید بررسی کنید، ایمیل هایی که ارسال می کنید چه مقدار از آنها خوانده می شوند و چه مقدار کلیک روی آنها می شود.

هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها بازاریابی دیجیتال خود را بدون برنامه پیش می برند. بسیاری از شرکتها ارزش رسانه های دیجیتال را می دانند و بیشتر تلاش می کنند از شبکه های اجتماعی،ایمیل و موارد مرتبط با آنها استفاده کنند چون که نتیجه بیشتری گرفته اند اما دیجیتال مارکتینگ فقط به این موارد محدود نمی شود در واقع شما باید از قبل پیش زمینه هایی نیز برای این کار آماده کنید بعد اقدام به آن بکنید.

یک نکته را که حتما باید در نظر داشته باشید شرکت شما هر چقدر که بزرگ یا کوچک باشد، به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، از این‌رو بسیاری شرکت برای بازاریابی دیجیتال خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصر به فرد دارند.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

در ادامه ما می خواهیم به مشکلات نداشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ بپردازیم:

1. بدون جهت بودن

شرکتهای بدون استراتژی ، هیچ گونه هدف استراتژیکی برای بدست آوردن چیزی که می خواهند از طریق آنلاین بدست بیاورند را ندارند از این رو نه می توانند مشتریان جدیدی را بدست بیاورند نه میتوانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریان فعلی خوب برقرار کنند. اگر شماهیچ هدفی نداشته باشید احتمالا هیچگونه منبعی متناسب با هدفتون نخواهید یافت و نخواهید توانست میزان دسترسی به اهداف خود را ارزیابی کنید.

2. شما سهم بازار آنلاین خود را نخواهید دانست

اگر شما در خصوص سهم بازار خود هیچ گونه تحقیقی نکنید، نمی توانید متوجه تقاضای مشتریان گردید و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته می شود. امروزه بازار سنتی با سرعت فراوانی در حال تغییر است و ما شاهد تفاوت در رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمن های بازاریابی هستیم. برای همین شما باید با آخرین متدهای روز چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در تغییرات، اطلاعات خود را بروز کنید. دانستن نبض بازار یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی برای استراتژی است.

3. رقبا سهم بازار را بدست می آورند

اگر شما نتوانید سهم بازار با بدست بیاورید و هیچگونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته و بدون استراتژی و هدف جلو بروید، رقبای شما سهم شما را هم خواهد گرفت و در واقع شما دیگر هیچ گونه جایی نخواهید داشت.

4. شما هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت

تعریف کردن پیشنهادات و توضیحات محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث می شود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی بین شما و بقیه برندها ایجاد نماید و خود این مساله، مشتریان جدیدی را به سمت را هدایت می کند که در نهایت به خاطر ویژگی محصولات، به شما وفادار خواهند بود.

5. مشتریان آنلاین خود را به درستی نخواهید شناخت

ابزارهای زیادی برای بررسی وب سایتتان وجود دارد مانند گوگل آنالیتیک و.. اما هیچ کدام از اینها نمی توانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما بدهند، البته ممکن است مثلا مقدار جستجوی کلمات کلیدی را بدست بیاورید اما به شما هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اخلاق مشتریان و نحوه خرید آنها نمی دهد. شما باید از ابزارهای دقیقتر که خود طراحی می کنید استفاده کنید مانند فرم تماس یا فرم های نظرسنجی که نوع علاقه و میزان خرید آنها رابسنجید.

6. کسب و کارتان از هم می پاشد

مهمترین ویژگی در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، صبر است.البته راه های زیادی برای دورزدن و بهتر کردن کسب و کارتان از راه های میانبر وجود دارد اما این را بدانید که اگر شما سایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب سایت شما را جریمه کرده و رتبه شما تنزل پیدا خواهد کرد و دیگر هیچگاه نمیتوانید به رتبه قبلی خود برگردید.

7. قراردادن بودجه کافی 

اگر شما برای برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ خود منابع کافی در اختیارتان نباشد و از مهارت لازم برای اینکار را نداشته باشید، به سختی می توانید در بازار رقابتی دوام بیاورید و به تقاضای مشتریان پاسخ دهید.

8. هدر رفتن پول و زمان

شما ممکن است که منابع کافی هم در اختیار داشته باشید اما ندانید چگونه این منابع را استفاده کنید و هیچگونه استراتژی نداشته باشید، نه تنها نمیتوانید ازمنابع خود استفاده بهینه کنید بلکه پول و زمان خود از دست خواهید داد. حتی شرکتهای بزرگ که سازمانها و بخشهای مختلفی دارند باید بیشتر در این باره تحقیق و بررسی کنند.

9. هیچ پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک فروشگاه معمولی فعالیت خواهید کرد

اگر شما به برندها و وب سایت های معروف نگاه کنید، مشاهده می کنید که آنها هر دفعه روند بازاریابی دیجیتال خود را عوض می کنند یعنی پیشنهاد ویژه ای را ارائه می دهند و سعی می کنند که وب سایت خود از حالت تکراری دربیاورند. اگر کاربر وارد وب سایت شما گردد و هیچگونه مطلب جدیدی را پیدا نکند، وب سایت شما را یک وب سایت متروکه فرض خواهد کرد و در ضمن به دلیل بروز نشدن هم نیزاز طرف گوگل جریمه خواهید شد.

10. وب سایت شما بهینه سازی نخواهد شد

هر شرکت برای خود یک سری اصول و قواعد باری تجزیه وتحلیل دارد اما مدیران ارشد هیچگاه اعتماد کافی را به تیمشان ندارند که آنها وقت کافی برای این کار را داشته باشند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت می توان امیدوار بود که بقیه جنبه های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به خوبی پیش می روند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

تبدیل آسان و راحت

بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند. آنها می‌توانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی می‌دهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

ارتباط بیشتر با مشتریان

بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مهمتر از همه، این امکان را به شما می‌دهد تا با شما ارتباط برقرار کنند و در نهایت می‌تواند حس وفاداری به برند ایجاد کند.

نتایج کمی

برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می‌کند، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می‌کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. اما چگونه می‌توانید این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام دهید؟

بهره وری هزینه

بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد.

دستیابی به یک گسترده جغرافیایی

وقتی یک تبلیغ را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، مردم می‌توانند بدون توجه به مکانشان، آن را ببینند در نتیجه تبلیغات شما به گستره‌ی وسیع‌تری از مخاطبان دست پیدا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

انواع تکنیک‌های رایج دیجیتال مارکتینگ

در ادامه مطلب برخی از رایج‌ترین تکنیک‌ها و روش‌هایی که می‌توان در جهت خدمات دیجیتال مارکتینگ انجام داد را معرفی می‌کنیم:

سئو به روند بهینه‌سازی سایت در جهت افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو گفته می‌شود و هرچه وب‌سایت شما در جایگاه بالاتری قرار گیرد می‌توانید ترافیک ورودی وب‌سایت خود را افزایش دهید.

وب‌سایت‌ها، اینفوگرافیک ها و وبلاگ‌ها از جمله راه‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها سئو سایت را بهبود بخشید.

معرفی راهکارهایی جهت افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها

در ادامه مطلب روش‌هایی را در جهت افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت به شما معرفی خواهیم کرد تا با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانید قدمی در جهت ارتقای سئوی وب‌سایت خود بردارید.

  • استفاده از سئوی آن پیچ (on-page seo)

سئوی آن پیچ یکی از اقداماتی است که می‌توان در جهت گسترش دیجیتال مارکتینگ انجام داد. این نوع از سئو مربوط به تمام محتواهای موجود بر روی وب‌سایت می‌باشد.

شما می‌توانید تمام کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکار خود را که فکر می‌کنید کاربران به دنبال آن‌ها هستند، پیدا و به کار ببرید و از این طریق رتبه وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید.

  • سئوی آف پیچ (off-page seo)

سئوی آف پیچ مربوط به تمام فعالیت‌هایی می‌شود که خارج از وب‌سایت در جهت ارتقای رتبه آن صورت می‌گیرد. البته گفتنی است لینک‌های داخلی یا بک لینک‌ها از جمله اقداماتی است که بر سئوی آف پیچ تأثیر می‌گذارند.

تعداد وب‌سایت‌هایی که به وب‌سایت شما لینک می‌دهند و هم‌چنین ارزش و اعتبار هریک از لینک‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

با ارتباط با صاحبان وب‌سایت‌ها و اشتراک‌گذاری لینک‌ها، گذاشتن نظر در وب‌سایت‌ها به‌عنوان مهمان، لینک دادن به مطالب دیگر در سایت خود (لینک سازی داخلی) می‌توانید بک لینک‌هایی در جهت ارتقای رتبه وب‌سایت خود در موتورهای جستجو ایجاد نمایید.

  • سئوی فنی

سئوی فنی مربوط به نحوه کد نویسی وب‌سایت شما است. از جمله اقداماتی که می‌توان در جهت ارتقای سئوی وب‌سایت انجام داد می‌توان به فشرده‌سازی تصاویر، استفاده از داده‌های ساخت‌یافته و بهینه‌سازی فایل‌های css اشاره کرد که با انجام هریک از این موارد می‌توان تا حد زیادی سرعت سایت را افزایش داد همان‌طور که می‌دانید عامل سرعت یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث ارتقای رتبه وب‌سایت می‌گردد.

  • بازاریابی محتوا

گسترش دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوا

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

بازاریابی محتوا در جهت ایجاد محتوای مناسب و با هدف معرفی برند، افزایش ترافیک ورودی و جذب مشتریان صورت می‌گیرد. اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد به شرح زیر می‌باشند:

  1. نوشتن وبلاگ

تولید محتوا و انتشار آن بر روی وب‌سایت به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید کسب‌وکار خود را معرفی کنید و رتبه وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. نوشتن مطلب برای وبلاگ به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بتوانید مشتریان بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنید. این امر باعث توسعه کسب و کار شما خواهد شد.

  1. استفاده از کتاب‌های الکترونیکی و ارائه گزارش‌های دقیق

این گزارش‌ها و کتاب‌های الکترونیکی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سطح آگاهی بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را افزایش دهید.

  1. استفاده از اینفوگرافیک ها در جهت گسترش دیجیتال مارکتینگ

بعضی اوقات کاربران از شما انتظار دارند محتوایی در اختیار آن‌ها قرار دهید که با مشاهده آن‌ها اطلاعاتی به دست آورند. اینفوگرافیک ها از جمله محتواهای دیداری هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مطالب را تصویرسازی کنید و از این طریق آن‌ها به‌راحتی بتوانند مفاهیم را درک کنند.

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برند خود را به مشتریان خود معرفی کنید، ترافیک ورودی وب‌سایت خود را افزایش دهید.

توییتر، فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام، اسنپچت، پینترست از جمله معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. شما به آسانی می‌توانید با اشتراک‌گذاری مطالب خود در این شبکه‌ها رتبه وب‌سایت خود را ارتقا دهید.

  1. استفاده از تکنیک پرداخت به ازای کلیک(ppc)

تکنیک پرداخت به ازای کلیک یکی از تکنیک‌های تبلیغات اینترنتی است که می‌توان برای افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت استفاده کرد.

تبلیغات گوگل نمونه‌ای از این نوع تبلیغات‌ها محسوب می‌شود، در این روش بایستی به ازای هر کلیک کاربر روی لینک موردنظر هزینه تبلیغات پرداخت کنید. تبلیغات پولی فیس‌بوک، کمپین‌های تبلیغاتی توییتر و لینکدین از رایج‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی نوع ppc هستند.

  1. بازاریابی از طریق همکاری در فروش

بازاریابی در فروش نمونه‌ی دیگری از تبلیغات اینترنتی است که در آن برای افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات خود در فروشگاه آنلاین کمیسیون دریافت می‌کنید.

تبلیغات‌ مربوط به میزبانی ویدئو از طریق یوتیوب، ارسال لینک‌های همکاری در فروش در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از روش‌های بازاریابی از طریق همکاری در فروش هستند.

  1. تبلیغات بومی

این نوع از تبلیغات محتوا محور هستند و علاوه بر محتوای غیر پولی در یک بستر خاص معرفی و تبلیغ می‌شوند. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و همینطور تولید محتوای اینستاگرام نمونه‌هایی از تبلیغات بومی هستند.

  1. اتوماسیون بازاریابی

این اتوماسیون به نرم افزاری اشاره می‌کند که در راستای اتوماسیون عملیات بازاریابی اصلی شما عمل می‌کند. به‌عنوان‌ مثال اتوماسیون ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد تا به‌صورت خودکار ایمیل‌های دلخواه خود را به کاربران ارسال کنید.

در واقع به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید و از طرفی دیگر فقط ایمیل‌های شما به دست افرادی برسد که به آن‌ها نیاز دارند.

گذاشتن پست در انواع شبکه‌های اجتماعی به‌طور منظم یکی دیگر از انواع روش‌های اتوماسیون بازاریابی است. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود را ردیابی کنید.

  1. بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی ایمیلی در جهت گسترش دیجیتال مارکتینگ

شرکت دیجیتال مارکتینگ مختلف از ایمیل به‌ عنوان ابزاری در جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بهره می‌برند به‌عبارت‌دیگر این روش به شما کمک می‌کند تا محتوا، اخبار مربوط به تخفیف‌ها و رویدادهای مهم را به‌راحتی در اختیار کاربران خود قرار دهید و قدمی در جهت گسترش دیجیتال مارکتینگ بردارید.

  1. روابط عمومی آنلاین

این نوع از روابط عمومی در فضای آنلاین انجام می‌شود و از طریق انتشار محتوای دیجیتالی، وبلاگ‌ها، سایر وب‌سایت‌های محتوا محور صورت می‌گیرد.

گزارش‌گیری از طریق شبکه‌های اجتماعی، نقد و بررسی آنلاین مشارکتی، گذاشتن نظر در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ شخصی نمونه‌هایی از کارهایی است که می توان در این زمینه انجام داد.

  1. بازاریابی درونگرا

این نوع از بازاریابی به روش‌هایی اشاره می‌کند که در آن تلاش می‌شود تا در هر مرحله از بازاریابی مشتریان را جذب کرده و از آن‌ها بخواهید با شما مشارکت کنند و سعی کنید رضایت آن‌ها را فراهم کنید.

وبلاگ نویسی نمونه‌ای از بازاریابی درون‌گرا است که می‌توان به‌جای تبلیغات پاپ آپ از آن استفاده کرد.

بازاریابی از طریق ویدئو نمونه‌ی دیگری از فعالیت‌ها است که می‌توان به‌جای تبلیغات بازرگانی از آن استفاده کرد. بازاریابی ایمیلی برای مخاطبان به‌جای ارسال ایمیل‌های اسپم نیز حائز اهمیت می‌باشد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *