انواع بازاریابی یا مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی یا مارکتینگ یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و کارهایی است که یک کسب و کار برای موفقیت و رشد خود انجام می‌دهد. بازاریابی نه تنها باعث آگاهی از برند می‌شود بلکه باعث افزایش فروش، پیشرفت در کسب و کار و ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان می‌گردد. در این مقاله ابتدا بازاریابی چیست؟ سپس انواع بازاریابی و روش های آن را بررسی می‌کنیم.

ترکیب بازاریابی و چهار «P» بازاریابی

یکی از شناخته‌شده‌ترین عبارات بازاریابی، مفهومی با نام «Marketing Mix» است که به عباراتی مانند «آمیزه بازاریابی» یا «آمیخته بازاریابی»، «ترکیب عناصر بازاریابی» و «ترکیب بازاریابی» ترجمه شده است. این مفهوم در دنیای بازاریابی بیشتر با عنوان «چهار P» معروف است؛ چرا که نام انگلیسی هر یک از چهار مؤلفه تشکیل دهنده ترکیب بازاریابی با حرف P آغاز می‌شود. ترکیب بازاریابی از گذشته آمیزه‌ای بوده است از محصول (Product)، قیمت (Price)، ترویج (Promotion) و مکان عرضه و توزیع (Place). اساساً بازاریابی حول محور این چهار مؤلفه انجام می‌شود. در واقع، تاکتیک‌ها و کانال‌های بازاریابی همواره در حال تغییر و تحول هستند، اما این مؤلفه‌ها اصولی هستند که هرگز تغییر نمی‌کنند و تمامی اقدامات بازاریابی با محوریت آن‌ها انجام می‌شود. البته مدل‌های دیگری (از جمله مدل هفت P) هم وجود دارد، اما همین چهار مورد برای درک نحوه کارکرد بازاریابی کفایت خواهد کرد. 

حال نگاهی می‌اندازیم به تک تک این مؤلفه‌های کلیدی بازاریابی: 

  • محصول

این همان چیزی است که کسب‌وکار به دنبال فروش آن است. محصول می‌تواند یک کالای فیزیکی باشد، یا یک سرویس (مانند مشاوره، حق اشتراک یا هر چیز مشابه دیگر). برای بازاریابی هر محصول، موارد زیر باید دقیقاً مشخص شود:- چند نوع مختلف از محصول باید به فروش برسد؟ به عنوان مثال، یک شرکت خودروساز باید برای گروه‌های مختلف خودروهایی که می‌خواهد تولید کند برنامه‌ریزی داشته باشد.- هر محصول باید چطور بسته بندی یا ارائه شود؟ مثلاً فروشنده کف‌پوش خودرو باید برای نحوه ارائه تولیدات خود تصمیم بگیرد که آیا باید در جعبه، کیف یا چیز دیگری به مشتری تحویل شوند.- چه خدماتی برای هر محصول ارائه خواهد شد؟ مواردی مانند ضمانت محصول، روند مرجوع کردن آن و موارد مشابه باید مشخص شود. علاوه بر این‌ها، بازاریابی می‌تواند به طراحی محصول و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد نیز ورود کند. در واقع، بهترین عملکرد در بازاریابی در هنگامی رقم می‌خورد که گروه‌های بازاریابی با گروه‌های تولید همکاری می‌کنند. 

  • قیمت

طبیعتاً چیزی که در اینجا موضوعیت دارد، هزینه خرید یا استفاده از محصول است. در عین حال، قیمت و مسائل مرتبط با آن برخلاف ظاهرشان موضوعات نسبتاً پیچیده‌ای هستند. از جمله موارد قابل ملاحظه در مبحث قیمت محصول عبارت‌اند از:- چه قیمتی می‌تواند برای محصول مورد نظر منطقی باشد؟ تعیین قیمت‌های عادلانه و منطقی با توجه به هزینه‌های تولید و هزینه‌ای که مردم حاضر به پرداخت آن هستند نیازمند آنالیز بازار و تحقیق رقابتی دقیق خواهد بود.- زمان‌بندی و سبک و سیاق اجرایی تخفیفات باید به چه ترتیبی باشد؟ در چه بازه‌های زمانی از سال یا بر اساس چه سیاست‌های تشویقی، مشتری مشمول دریافت تخفیف می‌شود؟ آیا تخفیف به صورت درصدی یا یک رقم ثابت اعمال خواهد شد؟- آیا ارائه گزینه‌های متنوع برای پرداخت هزینه منطقی است؟ به عنوان مثال، شرکت فروشنده خودرو می‌تواند به جای دریافت کل مبلغ در همان ابتدا، گزینه‌هایی مانند لیزینگ یا پرداخت قسطی را در اختیار مشتری قرار بدهد. 

  • ترویج

اگر یک محصول عرضه شود، اما کسی از وجود آن خبر نداشته باشد؛ از ویژگی‌ها و مزایای آن اطلاع نداشته باشد یا به آن علاقه‌ای نداشته باشد و در نتیجه به فروش نرسد، وجود یا عدم وجودش چه توفیری خواهد داشت؟ بنابراین، پس از عرضه هر محصول (یا حتی قبل از آن)، آن محصول باید ترویج و تبلیغ شود تا مردم از وجود و منافع آن اطلاع پیدا کنند. در این راستا، مواردی مانند مؤلفه‌های زیر باید مد نظر قرار داده شود:- از کدام کانال‌ها برای ترویج و تبلیغ محصول استفاده خواهد شد؟ این کانال‌ها می‌توانند آنلاین (مثلاً شبکه‌های اجتماعی) یا آفلاین (مثل بیلبورد) باشند. ‌ترویج و تبلیغ مورد نظر در کدام مکان‌ها انجام می‌شود؟ در فضای مجازی یا حقیقی؟ در فروشگاه‌ها؟ در مراسم‌ها و رویدادهای مختلف؟- از چه پیام و متنی باید استفاده کرد؟ چه متن و لحنی به بهترین شکل ممکن می‌تواند ماهیت و منافع محصول مورد نظر را برای مخاطب آشکار کرده و وی را به خرید ترغیب کند؟ 

  • مکان

مکان با «توزیع» محصول در ارتباط است. هدف در اینجا در دسترس قرار دادن محصول در مکان و زمانی است که مشتری خواهان آن است. به‌عبارت‌دیگر، محصول مناسب باید در مکان و زمان مناسب در دسترس مشتری قرار داشته باشد تا بتواند آن را پیدا و خریداری کند. در این راستا باید به سؤالات زیر پاسخ بدهید:- محصول از چه طریق و از کجا توزیع خواهد شد؟ مثلاً از طریق اینترنت یا به صورت آفلاین؟- محصول مورد نظر دقیقاً در کدام مناطق و نواحی توزیع می‌شود؟ به عنوان مثال، اگر فروشنده لباس‌های پشمی هستید، مناطقی مثل نواحی جنوبی کشور نمی‌تواند مکان مناسبی برای توزیع محصول شما باشد.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ چیست ؟

چرا باید بازاریابی کنیم؟ مزایای بازاریابی چیست؟

حالا شاید برایتان این سوال پیش آید که چرا باید بازاریابی کنیم. مزایای آن چیست؟ به ینج دلیل باید بازاریابی کنیم.

1- آگاهی و اطلاع رسانی

با بازاریابی می‌توان آگاهی و اطلاعاتی در خصوص ارزش و ویژگی های محصول در اختیار کاربران قرار دهیم. همچنین مخاطبان با برند بیشتر آشنا می‌شوند.

2- کمک به شناخت مشتری

بازاریابی به شما کمک می کند که مشتریان را بیشتر بشناسید. با استفاده از بازاریابی می‌توان تحقیقات بازار را نیز انجام داد منظور از تحقیقات بازار یعنی رفتار خریدار اعم از روانشناسی، تقسیم بازار، منطقه جغرافیایی و … است. پس از تحقیقات بازار می‌توان بازار هدف را شناسایی و تحلیل کرد و محصول یا خدمات را مطابق با آن تنظیم نمود.

3- بالا رفتن فروش

با استفاده از بازاریابی می‌توان فروش خود را افزایش داد. حالا چطوری؟ استفاده از بازاریابی در انواع و روش‌های مختلف باعث می‌شود افراد بیشتر متقاعد می‌شوند که خدمات یا محصولات می‌تواند به آنها کمک کند و مشکلی را حل کند. بنابراین تاثیری بر روی رفتار مشتری برای خرید دارد و فروش را بالا می‌برد.

4- مشتری را جذب کنیم

زمانی که شما اطلاعاتی مربوط به شرکت یا محصول جدید را بازاریابی می‌کنید. مشتریان جدیدی را برای خود جذب می کنید به خصوص بازایابی در رسانه‌های اجتماعی، یا ایجاد مسابقه و … باعث می شود مشتری حس مهم بودن داشته باشد و بیشتر به برند شما علاقمند شود.

5- برند سازی

شاید گفت مهم‌ترین مزیت بازاریابی برند سازی است. اما برای اینکه محصول یا خدمات شناخته شود باید به دقت روش های بازاریابی که می تواند موثر باشند و برند شما را بهترین شکل معرفی کنند انتخاب کنید.

خصوصیت استراتژی بازاریابی چیست؟

سه جز اصلی مدیریت بازاریابی استراتژیک  : 1- استراتژی   2- تاکتیک  3- تکنیک

  • استراتژی بازاریابی

از تعداد زیادی از تاکتیک‌های عملیاتی و تکنیک‌های حرفه‌ای تشکیل‌شده است.

اگر استراتژی بازاریابی به خوبی تعریف شده باشد به راحتی می‌تواند نیازهای مشتری را از طریق هدف‌های قابل دستیابی، برآورده سازد.

در حالی که اکثر شرکت‌ها در حال انجام فعالیت بازاریابی هستند، تنها تعداد اندکی از شرکت‌ها به دنبال فعالیت‌های برندسازی وفاداری مشتری از طریق تاکتیک‌های بازاریابی و تکنیک‌های بازاریابی است.

  • تاکتیک بازاریابی

مجموعه‌ای از روش‌های در نظر گرفته شده برای ترویج کالاها و خدمات یک کسب و کار با هدف افزایش فروش و حفظ موقعیت رقابتی محصول یا خدمت است.

تاکتیک بازاریابی اگر درست و مناسب باشند باید به صورت چشمگیری، منجر به رضایت مشتری شوند. تاکتیک‌های بازاریابی بر اساس منابع محدود و برای دستیابی به حداکثر اثربخشی باید تعریف شوند.

  • تکنیک بازاریابی

شیوه‌ها و حالت‌هایی هستند که تاکتیک‌های در نظر گرفته شده را قادر می سازد تا در مسیرهای متفاوتی به نتایج یکسان دست یابند.

بازاریاب سعی خواهد نمود که به تاکتیک‌ها به عنوان گزینه های روی میز نگاه کرده و با توجه نیاز سازمان و محدودیت‌ها و ابزارهای در دسترس، گزینه یا گزینه‌های اصلی را انتخاب نماید.

تکنیک‌های مختلف بازاریابی آنلاین و آفلاین وجود دارد.

بازاریابی آفلاین و بازاریابی آنلاین

با توجه به استفاده از اینترنت یا عدم استفاده از آن، می‌توان بازاریابی را به دو نوع آنلاین (با استفاده از اینترنت) و آفلاین (بدون استفاده از اینترنت) تقسیم بندی کرد.

نمونه‌های عمده آنلاین عبارتند از نمایشگاه‌های تجاری، شبکه‌ها و تعاملات گفتاری شخصی. تکنیک‌های کلیدی آنلاین عبارتند از وب سایت شرکت، بهینه‌سازی برای موتور جستجو و وبینارها.

انواع بازاریابی آفلاین

امروزه کمک گرفتن از اینترنت در بازاریابی نه‌تنها ممکن و مفید است، بلکه اینترنت چنان با زندگی ما درآمیخته است که استفاده از انواع بازاریابی آنلاین به یک ضرورت تبدیل شده است. در عین حال، بسیاری از روش‌های آفلاین یا سنتی هنوز به تاریخ نپیوسته‌اند و استفاده از آن‌ها خالی لطف نخواهد بود. در اینجا به چند مورد از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی آفلاین اشاره می‌کنیم: 

• تبلیغات رادیویی، تلویزیونی یا تبلیغ در نشریات

  •  بازاریابی ویروسی: در این روش کاربران نقش اصلی را برای پخش مطالب بر عهده دارند و اگر محتوای شما از نگاه آن‌‌‌‌‌‌‌ها با ارزش باشد به احتمال زیاد محتوای شما را با سایر کاربران، به اشتراک خواهند گذاشت.

بازاریابی دهان به دهان: به‌این‌ترتیب که یک مشتری تجربه مثبت خود را به مشتری دیگر انتقال می‌دهد، آن شخص مشتری شما می‌شود و او هم تجربه مثبت خود را به فرد دیگری انتقال می‌دهد و این زنجیره ادامه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که امروزه معمولاً بیشتر از اینترنت و ابزارهای مرتبط با آن برای انتقال این تجربه‌ها استفاده می‌شود.

  • بازاریابی فصلی: بازاریابی برای فرصت‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی و تعطیلات.

  • بازاریابی رویدادی: بازاریابی در گردهمایی‌ها و رویدادهای مختلف.

  • بازاریابی رابطه‌ای: تلاش در جهت ایجاد رابطه نزدیک و صادقانه و ایجاد علاقه مشتری نسبت به برند.

• علائم، تابلوها و تبلیغات محیطی

• ارائه رایگان محصولات یا پاداش‌های جانبی

• اسپانسر شدن در رویدادهای بشردوستانه، ورزشی و موارد مشابه

• فلایرها و تراکت‌های تبلیغاتی

• حضور در نمایشگاه‌های محلی و تجاری 

بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی برونگرا

انواع مختلف بازاریابی را می‌توان در یکی از دو گروه «بازاریابی درون‌گرا» و «بازاریابی برونگرا» گنجاند. بازاریابی برونگرا (Outbound marketing) هنگامی اتفاق می‌افتد که بازاریاب به سراغ مشتری بالقوه می‌رود. از جمله تاکتیک‌های بازاریابی برونگرا می‌توان به تبلیغ در موتورهای جستجو یا وب‌سایت‌ها، پیام‌های بازرگانی تلویزیونی و استفاده از بازاریابی ایمیلی اشاره کرد. از طرف دیگر، در بازاریابی درون‌گرا (Inbound marketing) که با عناوین «بازاریابی ربایشی» و «بازاریابی کششی» نیز شناخته می‌شود، به جای آنکه ما به سراغ مشتری برویم به او کمک می‌کنیم تا ما را پیدا کند. بازاریابی محتوایی و سئو از جمله مهم‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی درون‌گرا محسوب می‌شوند. 

محبوترین نوع بازاریابی:

بازاریابی ها در تنوع و کاربردهای زیادی وجود دارند اما مهم‌ترین و محبوب‌ترین نوع بازاریابی که در ایران رواج دارد می‌توان موارد زیر را اشاره کرد.

1-بازاریابی سببی Affinity Marketing

این نوع از بازاریابی را بازاریایی مشارکتی Partnership Marketing یا بازاریابی خیریه ای نیز می گویند. این نوع از بازایابی باعث ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل می‌گردد. به عبارتی می توان گفت بازاریابی خیریه ای توسط یک کسب و کار یا سازمان با همکاری یک موسسه خیریه برای دستیابی به منافع مشترک و با هدف کمک مالی به اجتماع یا اجرای بهتر مسئولیت اجتماعی یک سازمان انجام می شود.این نوع بازاریابی بسیار قدرتمند بوده و نفوذ و اثر گذاری بالایی دارد.

2- بازاریابی اتحاد متقابل ( ائتلافی ) Alliance Marketing

اگر دو یا چند شرکت بر سر منابع خود به یک اتحاد برسند تا یک محصول یا خدمت را تبلیغ کنند و به فروش برسانند در این حالت از بازاریابی اتحاد متقابل استفاده کرده اند. این نوع بازاریابی مزیت های زیادی دارد از جمله سود بیشتر برای شرکت ها و همچنین افزایش سهم بازار و تاثیر آن بر روی فروش می باشد.

3- بازاریابی تله‌ای / حمله گاز انبری Ambush Marketing

یک ترفند جدید بازاریابی است که در آن آگاهی مردم نسبت به یک نام تجاری یا برند به صورت پنهانی و غیر آشکار افزایش می یابد. برای روشن شدن این نوع بازاریابی بهتر است با یک مثال بزنم. فرض کنید برای خرید شامپو به سوپر مارکت رفته اید. در قفسه ها بیش از 30 مدل شامپو برای موهای مختلف چیده شده است اما شما به دنبال شامپوی مناسب برای موهای خشک هستید. چالش بعدی انتخاب بین چندین مدل شامپو با این ویژگی است. در بین شامپوها با این ویژگی چند شامپو با قیمت یکسان نظر شما را جلب می کند. و شاید یک قوطی بزرگتر با حجم بیشتر اما قیمت یکسان نظرتان را بیشتر جلب کند. شما نمی دانید کیفیت آن چگونه است. نمی‌دانید از بقیه بهتر است یا نه؟ اما فریفته خرید می شوید و برای پرداخت خود را آماده می‌کنید. این همان بازاریابی تله‌ای است. حتی این اتفاق می تواند در حوزه کمپین اتفاق بیفتد. یعنی با ادعای کذب خودد را حامی یک کمپین بازاریابی اعلام کنند.

بازاریابی تله‌ای به دو دسته تقسیم می‌گردد:

1-  تله گذاری درنده:

با ادعاهای کلاهبردارانه، خود را حامی رسمی آن کمپین اعلام می‌نمایند.

2- تله گذاری مستقیم: 

برند تله گذار بدون اینکه در کمپین سرمایه‌گذاری کرده باشد، خود را بخشی از آن می‌داند اما سعی می‌نمایند اما ادعای علنی ندارد.

4-بازاریابی درخواست به اقدام Call to Action Marketing : CTA

این بازاریابی بیشتر در وب سایت ها کاربرد دارد. شما از طریق بنر، متن، یا حتی تصویر سعی می کنید تا افراد را ترغیب به کلیک کنید. این امر نهایتاً منجر به فروش می شود.

5-بازاریابی محدود Close Range Marketing ،CRM

استفاده از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌ در یک محدوده‌ی نزدیک به مشتریان. بازاریابی برد نزدیک نیز شناخته می‌شود.

6-بازاریابی اَبری Cloud Marketing

این بازاریابی در فضای اینترنت می باشد. در این نوع بازاریابی تمام منابع و امکانات تحت شبکه اینترنت جابجا می‌شوند و مشارکت‌کنندگان در فرآیند این نوع مارکتینگ قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک‌گذاری آن هستند.

7-بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing

در این نوع بازاریابی نیازهای مشتریان در یک گروه اجتماعی برطرف می‌شود. مبحث بازاریابی اجتماعی برای اولین بار توسط فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن در دهه ۷۰ میلادی مطرح شد. هدف اصلی در بازاریابی اجتماعی تاثیر بر رفتار فردی افراد و در نهایت ارتقاء سطح آگاهی جامعه می باشد و نه کسب منافع اقتصادی. بازاریابی اجتماعی عمدتاً برای پیشرفت بهداشت عمومی، کاهش آسیب‌های سوانح همانند سوانح رانندگی و همچنین حفاظت از محیط زیست به کار می‌رود.

8-بازاریابی محتوا Content Marketing

این بازاریابی بیشتر در فضای مجازی رونق دارد. انتشار محتوا در کانال‌ها و فضای مجازی برای ایجاد آگاهی از خدمات و محصولات مشخص و تاثیر بر روی مشتریان بالقوه از رویکردهای این نوع بازاریابی است.

9-بازاریابی مفهومی Contextual Marketing

این نوع بازاریابی بر روی محصول یا خدمات تمرکز نمی کند بلکه بیشتر بر روی یک سبک زندگی تمرکز دارد. شاید گفت تعریف بازاریابی مفهوم یعنی: هنر و علم تولید محتوای مناسب برای مشتری مناسب، در زمان مناسب است.  بازاریابی محتوایی به معنای انتقال محتوا به مخاطبین مناسب از کانال مناسب و در زمان مناسب است.  البته بازاریابی مفهومی چیزی فراتر از خود محتوا است معمولا در بازاریابی مفهومی تمرکز بر خود محصول یا آن خدمت نیست بلکه تمرکز اصلی بر ایجاد رابطه و معرفی یک سبک زندگی جدید است.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی مفهومی یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی است و به همین خاطر است که اطلاعات چندانی از آن در سطح اینترنت نیست. بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing یکی از بهترین روش‌هایی تاثیرگذاری بر مخاطب است.

10-بازاریابی رسانه متقاطع Cross-media Marketing

استفاده از چندین کانال ارتباطی نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و … در جهت ارائه آگاهی در خصوص محصولات و خدمات به مشتری را بازاریابی رسانه متقاطع می‌نامند.

11-بازاریابی پایگاه داده Database Marketing

ایجاد یک پایگاه داده از مشتریان موجود و یا بالقوه برای ارتباط بهتر با مشتریان و ترویج و تبلیغ محصولات یا خدمات می‌باشد.

12-بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

استفاده از تجهیزات دیجیتالی مانند تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات می‌باشد.

13- بازاریابی مستقیم Direct Marketing

بازاریابی از طریق ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه از طریق پست، ایمیل، فلایر، نامه، پیام کوتاه، پوستر و … می باشد. بازاریابی مستقیم یک مفهوم نسبتاً گسترده است که انواع مختلفی از بازاریابی را در بر می‌گیرد.

14- بازاریابی متنوع Diversity Marketing

با رشد تجارت الکترونیک و گسترش کسب و کارهای اینترنتی، صاحبان این نوع کسب و کارها با طیف زیادی از مخاطبان روبرو هستند که باعث می‌شود با حجم زیادی از انتظارات، علایق، سلایق، نیازمندی‌ها، اعتقادات، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها رو به رو باشند. از این رو پیدا کردن بازاریابی مناسب و موثر یکی از مشکلات آنهاست. استفاده از روش‌های ترکیبی مثل برگزاری کمپین‌ها و تلفیق عکاسی و تهیه‌ی فرم پرسشنامه و … که به جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان می‌پردازند تا بتوانند تاثیرگذاری بیشتری بر روی آن‌ها داشته باشند بسیار موثر است. این شیوه ها را بازاریابی متنوع می‌نامند.

15-بازاریابی بشارتی Evangelism Marketing

مانند بازاریابی دهان‌به‌دهان است. در این شیوه، شرکت باید میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد، تا از این طریق مشتریان حامی ویژگی‌های محصول یا خدمات را ترویج دهند و نهایتاً سود شرکت افزایش یابد.

16- بازاریابی بدون عوض؛ شبه رایگان Freebie Marketing

نمونه ای معمولا کوچک و مجانی از کالا که برای تبلیغ عرضه می شود. (همان اشانتیون) هدف این بازاریابی، فروش سایر کالاهای تکمیل‌کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است. این بازاریابی در ایران خوب جواب می‌دهد.

17- بازاریابی با نمونه رایگان Free Sample Marketing

این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است. این کار برای ترغیب مشتری به خرید در آینده انجام می‌شود. برای بازار ایران بسیار مناسب است.

18- بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی Guerrilla Marketing

استفاده از شیوه‌های نامتعارف که بر ذهن مشتری اثر زیادی دارد. همچنین دارای ریسک بالایی نیز هم هست.

19- بازاریابی تراکنشی Transactional 

بازاریابی با هدف فروش بیشتر بدون توجه زیاد به مشتری و ارزش او

20- بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing

 ایجاد انگیزه در مخاطب با تأکید بر محدودیت موجودی و زمان.

21- بازاریابی پنهانی undercover یا stealth 

معرفی محصول به نحوی که مانند تبلیغ به نظر نرسد.

22- بازاریابی انبوه Mass Marketing

 بازاریابی عمومی برای کل مشتریان بالقوه.

23- بازاریابی شخصی‌سازی‌شده (Personalized Marketing) یا یک به یک (One to One) یا فردی (Individual)

 استفاده از اطلاعات تحلیلی و فناوری‌های دیجیتال برای ارائه پیشنهادات و پیام‌های متناسب به مخاطب.

24- بازاریابی فرقه-فرهنگی Cult-tural Marketing

توجه به دنباله‌روی‌های فرقه‌ای و فرهنگی که با توجه به مؤلفه‌های روانشناسی و رفتاری پشتوانه آن‌ها می‌توان برای اهداف بازاریابی از آن‌ها استفاده کرد.

25- بازاریابی بر اساس نیاز انسانی Humanistic Marketing

 بازاریابی با توجه به نیازهای اجتماعی، فردی، جسمانی و موارد مشابه.

26- بازاریابی معکوس Reverse Marketing

 انواعی از بازاریابی که از طریق آن‌ها به جای تلاش در جهت فروش محصول، مشتری ترغیب می‌شود تا به سراغ شرکت یا محصول مورد نظر برود.

27- بازاریابی برگشتی Retention Marketing

بازاریابی برگشتی با هدف جذب و حفظ مشتری صورت می‌گیرد. در واقع بازاریابی برگشتی به منظور تکرار خرید از سوی مشتریان انجام می‌شود.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ چیست ؟

12 تصور نادرست درباره بازاریابی

حال که با بازاریابی و انواع و پیش نیازهای آن آشنا شدیم بد نیست که در انتها نگاهی بیندازیم به تصورات نادرستی که درباره بازاریابی وجود دارد.

 1. کسب‌وکارهای کوچک یا تازه‌کار به بازاریابی نیازی ندارند: دقیقاً برعکس؛ بیشترین مزایای بازاریابی عاید کسب‌وکارهای کوچک یا تازه‌کار می‌شود. اصلاً از چه راه دیگری می‌توان مشتریان جدید پیدا کرد و کسب‌وکار را توسعه داد؟ 

2. تبلیغات همان بازاریابی است یا برای بازاریابی کفایت می‌کند: بازاریابی چیزی بیشتر از تبلیغات سنتی است و روش‌های متنوع‌تر و به‌روزتری را شامل می‌شود. امروزه برای کسب بهترین نتایج از بازاریابی باید از روش‌های گوناگونی برای رشد برند و تعامل با مصرف‌کنندگان استفاده کرد. 

3. شناختن مشتری کار دشواری نیست: حقیقت این است که هرگز نمی‌توانید ذهن‌خوانی کنید و از تمام خواسته‌ها، نیازها و مشکلات مشتری هدف آگاه شوید؛ به همین دلیل لازم است که همیشه از طریق نظرسنجی، شبکه‌های اجتماعی و هر روشی که می‌توانید تعامل خود را با مشتری حفظ کنید. 

4. بازاریابی برای مشتریان قبلی یا وفادار ضرورتی ندارد: فقط همین‌که یک مشتری از شما قبلاً خرید کرده یا برچسب مشتری وفادار بر پیشانی مشتریان دائمی‌تان خورده، باعث نمی‌شود که در اولین فرصت بهتر به سراغ یک کسب‌وکار دیگر نروند. لذا لازم و ضروری است که در جهت حفظ و تقویت آن وفاداری تلاش کنید تا مشتریان همیشگی خود را از دست ندهید. 

5. بازاریابی همیشه به صرف هزینه‌های سنگین و وقت زیادی نیاز دارد: برای اینکه بازاریابی مؤثر و پربازدهی داشته باشید ضرورتاً نباید پول زیادی خرج کنید؛ از طرف دیگر، خرج کردن هزینه‌های سنگین لزوماً باعث افزایش تأثیر بازاریابی شما نمی‌شود. چیزی که در اینجا اهمیت دارد برنامه ریزی و تعیین استراتژی با توجه به بودجه‌ای است که در اختیار دارید.خوشبختانه امروزه به لطف وجود کانال‌های بازاریابی آنلاین می‌توانید با حداقل هزینه بیشترین بازده ممکن را شاهد باشید. در مورد وقت نیز باید توجه داشته باشید که ارزش بازاریابی به اندازه‌ای هست که لازم باشد در میان برنامه‌های کسب‌وکار خود برای آن اولویت قائل شوید. 

6. شبکه‌های اجتماعی کودکانه‌اند و جای خوبی برای بازاریابی رسمی و جدی نیستند: آمار و ارقام حاکی از افزایش مستمر سن کاربران شبکه‌های اجتماعی است؛ لذا امروزه نسل‌های مسن‌تری در این وب‌سایت‌ها و اپ‌ها فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران این شبکه‌ها در سن و سال مناسبی برای خرید محصولات شما قرار دارند، باید شبکه‌های اجتماعی را رسماً به عنوان جزئی از کانال‌های منتخب خود در استراتژی بازاریابی‌تان بگنجانید. 

7. اگر بازاریابی را به‌درستی انجام بدهید به‌سرعت نتیجه می‌دهد: داشتن صبر در بازاریابی ضروری است؛ چرا که نتیجه اقدامات مرتبط با آن معمولاً به‌تدریج ظاهر می‌شود. با این حال، اگر بازاریابی خود را به‌درستی انجام بدهید، پس از مدتی به معنای واقعی کلمه، کارتان بر روی غلتک خواهد افتاد و پیوسته، نتایج بهتر و بهتری را شاهد خواهید بود. 

8. یکپارچگی در کانال‌های مختلف اهمیت ندارد: انسجام و هماهنگی پیام‌های بازاریابی در کانال‌های مختلف ضروری است و باعث تقویت جایگاه برند شما در ذهن مشتری می‌شود. 

9. اگر محصول شما خوب و فوق‌العاده باشد، اصلاً به بازاریابی نیازی نخواهید داشت: این یکی از رایج‌ترین تصورات اشتباه درباره بازاریابی است. با این فرض که باکیفیت‌ترین محصول دنیا را هم عرضه کنید، اگر کسی از وجود و کیفیت آن خبر نداشته باشد، بود و نبود آن محصول چه تفاوتی خواهد داشت؟ بنابراین هر محصولی را با هر کیفیتی که عرضه می‌کنید، همیشه به بازاریابی برای آن نیاز خواهید داشت. 

10. پایین آوردن قیمت باعث افزایش فروش می‌شود و بهترین بازاریابی است: پایین آوردن قیمت به‌تدریج توانایی شما برای عرضه محصولات جدیدتر و بهتر و همچنین ارائه پشتیبانی مطلوب‌تر را تضعیف می‌کند و غالباً در نهایت به ضرر شما تمام می‌شود. 

11. هدف از بازاریابی، صرفاً جذب مشتریان جدید است: همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، باید به منظور بازاریابی برای مشتریان فعلی و وفادارانتان هم برنامه داشته باشید؛ چرا که یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر کسب‌وکاری همین مشتریان دائمی هستند و باید به هر قیمتی برای حفظ آن‌ها تلاش کنید. 

12. هیچ کدام از ابزارهای قدیمی بازاریابی دیگر مثمر ثمر نیستند: برخی از انواع سنتی بازاریابی، مانند بازاریابی دهان به دهان هنوز هم در زمره مؤثرترین ابزارهای بازاریابی قرار دارند. 

سخن آخر

این بازاریابی ها از محبوب‌ترین بازاریابی ها در ایران می باشند. البته هر شرکت یا سازمانی برای رشد و موفقیت در کسب و کار خود می‌تواند از ترکیبی از این بازاریابی ها استفاده کند.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *