بازاریابی پایگاه داده Database Marketing چیست؟

بازاریابی پایگاه داده یا دیتابیس مارکتینگ عبارت است از شناسایی، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و اطلاعات خاص درباره مشتریان قبلی، فعلی و احتمالی از منابع داخل و خارج از سازمان تا به کمک آن‌ها بتوانیم برنامه‌های راهبردی بازاریابی را اجرا کنیم. دیتابیس مارکتینگ معمولا با سازماندهی اطلاعات مشتریان در یک پایگاه داده که اطلاعات از آن قابل بازیابی باشد، آغاز می شود.

اهمیت دیتابیس مارکتینگ

بازاریابان امروزی دسترسی بیشتری به اطلاعات مشتری نسبت به گذشته دارند. به همین دلیل است که دیتابیس مارکتینگ بار دیگر بسیار مهم شده است. همه چیز به استفاده از این اطلاعات برای ایجاد پیام های بازاریابی، مربوط است تا بهتر به کام مشتریان (هم بالقوه و هم جاری) خوش آید.

اهداف دیتابیس مارکتینگ (Database Marketing)

Database Marketing از اطلاعات بازاریابی استفاده می‌کند تا برنامه‌های عملیاتی لازم را برای پیشبرد اهداف بازاریابی تدوین و اجرا کند. در این کار اهداف متعددی از برنامه‌ریزی استراتژیک تا کاهش هزینه‌ها می‌تواند تحقق پیدا کند اما مهم‌ترین هدف آن افزایش سودآوری سرمایه‌ای است که بابت بازاریابی هزینه می‌شود. این هدف با تعیین معیارهایی برای ارزیابی مداوم فعالیتهای بازاریابی محقق می شود.

 ۱- بهبود سودآوری

یکی از اهداف دیتابیس مارکتینگ، توانایی متمرکز کردن تلاش‌های بازاریابی و تخصیص منابع به‌گونه‌ای است که باعث افزایش کارایی و افزایش حاشیه سود شود.

 ۲- افزایش فروش

هدف تعدادی از تکنیک‌های دیتابیس مارکتینگ بازاریابی پایگاه داده صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق کاهش اتلاف منابع و محدود کردن فعالیت در بخش‌های غیر سودآور بازار است. هدف اولیه بازاریابی پایگاه داده معمولاً افزایش فروش و استفاده از فرصت‌های جدید بازار است.

۳- بهبود ارتباطات

شما ممکن است با مشتریان خود از طریق نامه‌های مستقیم، برگ خریدها، نامه‌ها یا برگه‌های تمدید قرارداد، تبلیغات، کنوانسیون‌ها، نامه‌های خدمات مشتری، اطلاعیه‌های جدید درباره محصول و به‌روزرسانی محصولات ارتباط برقرار کنید. خوب است که حداقل سالی یک‌بار تمام این روش‌های ارتباطاتی با مشتری را جمع‌آوری و بررسی کنید تا ببینید آیا کیفیت و محتوای پیام شما با مشخصات، نیازها و خواسته‌های مشتری شما مطابقت دارد و پیام مناسب و جذابی را به او ابلاغ می‌کند؟

۴- بهبود توسعه محصول

با داشتن یک پایگاه داده مشتریان، شما باید بتوانید به‌طور منظم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات مربوط به نوع بهبودی که آن‌ها دوست دارند در محصولات یا برنامه‌های شما مشاهده کنند جمع‌آوری کنید. به همین ترتیب، اگر شما یک پایگاه داده در مورد مشتریان احتمالی داشته باشید، خوب است که با این مشتریان بالقوه صحبت کنید تا تعیین کنید که چرا آن‌ها تمایل ندارند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. شما همچنین می‌توانید نظرسنجی‌هایی را از طریق تلفن و یا پست الکترونیکی به‌صورت منظم انجام دهید.

برقراری ارتباط با مشتری کلید بازاریابی پایگاه داده

درهرصورت بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده یا دیتابیس مارکتینگ یک روش تعاملی است و با فروش شروع می‌شود. کلید بازاریابی پایگاه داده، برقراری ارتباط با مشتری است. توسعه و درک این رابطه سنگ بنای بازاریابی پایگاه داده است. توسعه این رابطه می‌تواند حفظ مشتری را بهبود بخشد، ارزش مشتری را در طول عمر افزایش دهد و به توسعه محصول بر مبنای نیازها و خواسته‌های مشتری کمک کند. همچنین درک این رابطه به‌طور قابل‌ توجهی کارایی جذب مشتریان جدید را افزایش می‌دهد.

مزایای بازاریابی پایگاه داده

  • صرفه جویی در زمان
  • بازاریابی هدفمند و شناسایی مشتریان بالقوه
  • روابط بهتر مشتری
  • سازگاری و حفاظت از نام تجاری
  • هزینه بازاریابی کم تر
  • ارزیابی و جداسازی 

بازاریابی پایگاه داده Database Marketing چیست؟

چالش های بازاریابی پایگاه داده

بازاریابی بانک اطلاعاتی مزایای قانع کننده ای را ارائه می‌دهد، اما برای موفقیت در این زمینه، بازاریابان باید چالش ها را نیز درک کنند.

مراقب این چالش‌های دیتابیس مارکتینگ باشید:

  • زوال داده ها: هر وقت مشتری یا چشم انداز، شغل ها را تغییر می‌دهد یا ارتقاء به دست می آورد، به یک آدرس جدید نقل مکان می کند، نام خود را تغییر می‌دهد، یک آدرس ایمیل جدید دریافت می کند، یا تغییرات دیگر در زندگی ایجاد می کند، پروفایل آنها از بین می‌رود. یک پایگاه داده دارای مدیریت خوب، در هر ماه به طور متوسط ​​%3-2 تخریب می‌شود، یعنی فقط در یک سال، یک سوم از داده های شما ممکن است نامعتبر باشد. برای محدود کردن زوال اطلاعات، تمرکز بر اطلاعاتی است که کمتر متحمل تغییر هستند برای مثال: نام و شماره تلفن، به جای ایمیل کسب و کار.
  • صحت داده: مشتریان همیشه اطلاعات دقیق ارائه نمی‌دهند. تایپ، خوانایی دست خط و یا اطلاعات ناقص می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت پایگاه داده شما داشته باشد. شما می توانید ناصحتی ها را با جایگزینی فیلدهای ورودی با منوها یا کادرهای منفرد استاندارد شده محدود کنید.
  • کار به موقع روی اطلاعات مشتری: جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری تنها اولین قدم است. شما باید به اندازه کافی سریع عمل کنید تا از علاقه مشتری و تعامل با نام تجاری خود بهره ببرید. این جایی است که ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مثل CleverTap بسیار مهم می شوند. با متحد کردن پروفایل های غنی از کاربران و با تقسیم بندی قدرتمند و کمپین های بازاریابی omnichannel، شما می‌توانید تجربیات به موقع و شخصی برای هر کاربر ارائه دهید.

استراتژی‌های بازاریابی پایگاه داده موثر

چگونه می توان شروع به ایجاد استراتژی دیتابیس مارکتینگ خود کرد؟ با مراحل زیر شروع کنید.

  1. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. آن ها چند ساله هستند؟ سطح درآمدشان چقدر است؟ چه عنوان شغلی دارند؟ آنها کجا زندگی می‌کنند؟ علایق‌شان چیست؟ چه چیز دیگری خریداری می کنند؟ پروفایل باجزئیات و ایده آل مشتری برای محصول خود را بسازید و سپس از این پروفایل برای تصمیم گیری در مورد نوع اطلاعاتی که باید در پایگاه داده خود وارد کنید، استفاده کنید.
  2. با تیم های دیگر همکاری کنید. بازاریابی، فروش و پشتیبانی همه ارتباط مستقیم با مشتریان و چشم انداز دارند. چه اطلاعاتی از هر تیم باید موثر باشد؟
  3. نرم افزار مناسب را پیدا کنید. داده های مشتری را هیچ کس در تیمتان انجام نمی دهند. اگر آنها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند یک ابزار را انتخاب کنید که اطلاعات مختلف، انواع مشتریان و حتی سازماندهی اطلاعات مشتری را برای مطابقت با محصولات مختلف یا گروه های خدماتی شما، آسان کند.

  1. اطلاعات مشتری را جمع آوری کنید. به منابع داخلی و خارجی داده ها نگاه کنید. از جمله:

  • به دست آوردن داده: یک مشتری جدید از کدام کانال یا منبع آمد؟ کدام کمپین بازاریابی؟
  • اطلاعات دموگرافیک: سن، جنس، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، محل سکونت و … مشتری چیست؟
  • داده های تکنولوژیکی: دستگاه های مورد استفاده برای ارتباط با نام تجاری شما چیست؟ دسکتاپ یا موبایل؟ اندروید یا iOS؟
  • اطلاعات روانشناختی: دیدگاه های شخصی، ارزش ها و منافع شخصی آنها چیست؟ چه چیزی به آنها انگیزه می دهد؟
  • داده های فعالیت: چگونه آنها با وب سایت شما، صفحات رسانه‌های اجتماعی و یا برنامه‌های موبایل ارتباط برقرار کرده‌اند؟
  • داده های تراکنش: چند بار آنها از شما خرید می کنند و چقدر هزینه می‌کنند؟ کدام موارد را معمولا با هم خرید می‌کنند؟
  • داده‌های مربوط به مکاتبه: آیا تا به حال یک تیکت پشتیبانی مشتری اخذ کرده اند؟ یک سوال یا شکایت به صفحات رسانه‌های اجتماعی ارسال کرده‌اند؟ پاسخ به یک نظرسنجی چطور؟

  1. اطلاعات را به روز و پشتیبانی شده نگه دارید. ساخت یک پایگاه داده مشتری زمان و تلاش زیادی می‌برد. از سرمایه گذاری خود از طریق محافظت در مقابل قطع برق و مشکلات فنی حفاظت کنید. نرم افزار CRM می تواند به طور خودکار هنگامی که مشتریان اطلاعات جدید را وارد می کنند، پروفایل‌ها را به‌روزرسانی کند، و ابزارهای آنلاین می‌توانند از طریق ادغام با نرم افزارتان و به روز رسانی هر مخاطب در هنگام مرور وب سایتتان از تخریب اطلاعات محافظت کنند.
  2. به حریم خصوصی مشتری احترام بگذارید. رسانه‌های اجتماعی دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد منافع، دیدگاه ها و به روز رسانی‌های زندگی مشتریان را راحت تر کرده است. شخصی سازی موثر در مورد ارائه یک پیام مرتبط به یک مخاطب علاقه‌مند است، ثابت نمی‌کند که اطلاعات شخصی شما چقدر است.

کلام آخر دیتابیس مارکتینگ (Database Marketing)

اگر فقط یک راه وجود داشته باشد که تنها با یک کلیک بر روی یک دکمه کامپیوتر بتوانید لیستی از همه افرادی که در این زمینه هستند و ممکن است علاقه خاصی به محصول شما داشته باشید ایجاد کنید، آن استفاده از بازاریابی پایگاه داده است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *