وردپرس ووکامرس

اشتباهات رایج در ووکامرس را بشناسید

اشتباهات رایج در ووکامرس را بشناسید

در هنگام کار معمولا همه ما، ناخودآگاه با اشتباهاتی مواجه می‌شویم که ممکن است ما را سردرگم کند. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در وردپرس با کمک افزونه‌ای به اسم ووکامرس انجام می‌شود که کمابیش همه با آن آشنا هستیم. نصب یک افزونه مثل ووکامرس که کاری ندارد اما تنظیمات آن کمی پیچیده است و کاربران را دچار اشتباهاتی می‌کند. این را از آنجایی متوجه شدیم که دیدگاه‌های کاربران عزیز را در سایت بررسی کردیم. بسیاری از سوالات پاسخی ساده داشته و حاکی از اشتباهات رایج در ووکامرس است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به بررسی این اشتباهات رایج پرداخته و پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهیم. اگر شما هم دوست دارید فروشگاه اینترنتی خود را بدون نقص راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

اشتباهات رایج در ووکامرس

پس از فعال‌سازی افزونه ووکامرس به این نتیجه می‌رسید که تنظیمات و پیکربندی درست آن، سرویس‌های مربوط به مشتری، مدیریت موجودی انبار، بازاریابی، بروزرسانی‌ها، سئوی فروشگاه، بخش سفارشات و … کار پیچیده‌ایست و به همین دلیل ممکن است با اشتباهات متداول در ووکامرس مواجه شوید. برای اینکه مسیر را برایتان هموار کنیم و شما را از شر این اشتباهات رایج در ووکامرس نجات دهیم، گزینه‌های جالب و مشترکی را انتخاب کردیم تا برایتان حل کنیم.

1- اجرای نسخه قدیمی ووکامرس

به طور متوسط ووکامرس هر ۶ ماه یکبار یک نسخه جدید ارائه می‌کند و بروزرسانی می شود. مسلما باید تصمیم به بروزرسانی آن بگیرید تا هم از وجود امکانات جدید بهره‌مند شوید و هم باگ‌های موجود که در نسخه جدید از بین رفته را نداشته باشید. اما همین‌جاست که یکی از اشتباهات رایج در ووکامرس پدیدار می‌شود؛ زیرا شما در بخش افزونه‌ها با پیام تست نشده با آخرین نسخه ووکامرس مواجه شده و از این‌کار صرف‌نظر می‌کنید. تحت هیچ شرایطی از بروزرسانی نگذرید. برای اینکه بتوانید این مشکل را برطرف کنید، کافیست محیطی تستی مشابه نسخه اصلی داشته باشید و اول همه این بروزرسانی‌ها را روی آن انجام دهید. در صورتی که مشکلی وجود نداشت می‌توانید با خیال راحت سایت اصلی را بروز کنید.

2- نادیده گرفتن پیام‌های ووکامرس در پیشخوان

یکی دیگر از اشتباهات متداول در ووکامرس، نادیده گرفتن پیغام‌هایی است که ووکامرس به شما می‌دهد. در واقع یکی از امکانات مفیدی که در ووکامرس موجود است همین سیستم اطلاع‌رسانی آن است. درباره هر مشکلی که در فروشگاه شما به وجود می‌آید و هر تغییری که لازم است انجام دهید به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر به آن‌ها توجه کنید به موقع مشکل را برطرف خواهید کرد. البته تمامی این اعلانات برای رخ دادن مشکلات نیست، بلکه گاهی برای بروز شدن ووکامرس و افزونه‌های آن است.

اشتباهات رایج در ووکامرس را بشناسید

3- عدم تعیین موقعیت مکانی برای فروش محصولات

فروشگاه خود را با ذوق و شوق راه‌اندازی می‌کنید، روی مارکتینگ آن کار می‌کنید و در نهایت سفارشاتی ثبت می‌شوند. اما تازه متوجه می‌شوید که سفارش‌ها از کشور شما نیست یا در محدوده‌ای نیست که در نظر داشتید و اینجاست که با یکی از اشتباهات رایج در ووکامرس مواجه می‌شوید و مجبورید سفارش را رد کنید و وجه را بازگشت بزنید. اعتبار خود را نیز اینگونه خدشه‌دار می‌کنید. چه باید کرد؟
همان ابتدای کار موقعیت مکانی را مشخص کنید. برای این منظور به بخش ووکامرس>> پیکربندی>> حمل و نقل مراجعه کنید و موقعیت را تعریف کنید.

اشتباهات رایج در ووکامرس را بشناسید

4- مشتریان خود را به عضویت در لیست ایمیلی دعوت نمی‌کنید

واقعیتی که در یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد، مشتری است و تمام. تا زمانی که شما مشتری را اولویت قرار ندهید به هیچ سودی نمی‌رسید. برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید حتما از عضویت در لیست ایمیلی استفاده کنید. یکی از اشتباهات متداول در ووکامرس همین است که برخی تصور می‌کنند این‌کار باعث آزار مشتری می‌شود. خیر؛ اگر به درستی از آن استفاده کنید خیلی هم درست جواب می‌گیرید. آن‌ها عضو شده و شما می‌توانید در زمان‌های مهم به آن‌ها ایمیل ارسال کنید. همچنین در هنگام ثبت سفارش باکس ایمیل را فعال بگذارید تا کاربران حتما ایمیل خود را وارد کنند. از این طریق نیز می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

5- قالب ایمیل را برندسازی نمی‌کنید

اینکه ایمیل فروشگاه شما با چه قالبی و به چه صورتی برای مشتریان ارسال شود، شرط است. برای اینکه بتوانید برند خود را رعایت کنید باید این مسئله را جدی بگیرید. برای اینکه بتوانید چنین عملیاتی را ممکن سازید در ووکامرس و از بخش پیکربندی در بخش ایمیل‌ها می‌توانید تنظیماتی را برای قالب ایمیل خود تعریف کنید:

اشتباهات رایج در ووکامرس را بشناسید

چنانچه دوست دارید از یک الگوی خاص و منحصر به فرد استفاده کنید، می‌توانید از افزونه YITH WooCommerce Email Templates استفاده کنید.

6- امکان پیش‌فروش ندارید

از یک فروشگاه اینترنتی نمی‌توان انتظار داشت که همیشه محصولاتش موجود باشند. اما نباید کاری کرد که مشتری ناامید شده و به سمت فروشگاه دیگری کوچ کند. زمانی که محصول مورد نظر موجود نیست می‌توانید اطلاعات مشتری را بگیرید و در صورت موجود بودن محصول به او اطلاع دهید تا در صورت تمایل مجدد بازگردد و خرید کند. یکی از اشتباهات رایج در ووکامرس همین است که ما از این بُعد قضیه غافل می‌شویم. چنانچه تصمیم گرفتید از این امکان استفاده کنید بد نیست افزونه YITH Pre Order for WooCommerce را تست کنید.

7- به امنیت سایت بی‌توجهی می‌کنید 

به امنیت فروشگاه اینترنتی خود اهمیت دهید. امنیت موجب اعتبار و اعتماد مشتریان می‌شود؛ اینکه از گواهینامه SSL برای سایت خود استفاده می‌کنید یعنی به کاربران این اطمینان را می‌دهید که اطلاعاتشان نزد شما محفوظ می‌ماند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. همچنین حتما از یک افزونه امنیتی مانند Sucuri استفاده کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

8- ارسال رایگان را نادیده می‌گیرید

یکی از مسائلی که معمولا مشتریان از شما انتظار دارند، ارسال رایگان محصول است. وقتی شما محصولی می‌خرید و بابت آن پولی پرداخت می‌کنید، دوست دارید دیگر هزینه اضافی از شما گرفته نشود؛ در نتیجه حتما ارسال رایگان محصول را در سایت در نظر بگیرید و از کنار آن ساده عبور نکنید.

9- بک‌آپ را فراموش می‌کنید

فراموشی خصلت آدمیزاد است. اما گاهی همین فراموشی به ضرر ما تمام می‌شود. دقیقا زمانی که هیچ برنامه منظمی برای تهیه نسخه پشتیبان از سایت خود ندارید، ممکن است با یک مشکل جدی مواجه شده و تمام زحمات خود را از دست بدهید. حتما یک برنامه‌ریزی دقیق برای بک‌آپ گیری از فروشگاه اینترنتی تنظیم کنید و با یک افزونه قدرتمند که امکان تهیه بک‌آپ و بازگردانی آن در زمان مورد نیاز را دارد، اقدام کنید.

10- افزونه‌های جدید را اول تست نمی‌کنید

یکی از اشتباهات رایج در ووکامرس، نصب افزونه‌ها بصورت مستقیم روی سایت اصلی است. هر افزونه‌ای را بی‌محابا روی فروشگاه اینترنتی خود تست نکنید. ممکن است افزونه ناسازگار بوده یا دارای کدهای مخربی باشد که فروشگاه را با اختلال رو به رو کند بنابراین اول در یک محیط تستی که مشابه با فروشگاه خود (روی لوکال هاست) ایجاد کرده‌اید، نصب کرده و بررسی کنید. در صورتی که هیچ گونه مشکلی ایجاد نکرد و کاملا سالم بود، آن را در سایت اصلی نیز نصب کنید.

جمع‌بندی (اشتباهات متداول در ووکامرس)

در هر نرم‌افزای، سیستم و سایتی ممکن است دچار اشتباهاتی شویم که گاهی به راحتی قابل حل هستند و گاهی تاوان سنگینی دارند. پس بد نیست کمی درباره مشکلات رایج آن مطالعه کنیم تا دیگر دچار چنین خطایی نشویم. اشتباهات رایج در ووکامرس هم کم نیستند و کاربران زیاد دچار خطا می‌شوند به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم مقاله امروز را بصورت کامل بررسی کنید و چنانچه اشتباه دیگری به ذهن شما می‌رسد از بخش دیدگاه‌ها به اطلاع ما برسانید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *