Dwell Time یکی از مهم ترین و در عین حال کمتر شناخته شدهترین متریکهای سایت میباشد. بسیاری از بازاریابان بیشتر زمان خود را صرف “زمان روی سایت” موقع ارزیابی ترافیک میکنند، اما این متریک غیرقابل اتکا بوده و گاهی اوقات میتواند آنها را گمراه کند. پس زمان توقف کاربر چیست؟ آیا موتورهای جستجو واقعاً از آن استفاده میکنند؟ آیا این یک فاکتور رتبه دهی است؟ اگر این طور است، چطور میتوانید بر روی آن تاثیر بگذارید؟ در این مقاله به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.
تاریخچه ای مختصر از Dwell Time
زمانی که به معنی Dwell نگاه میکنیم، این اطلاعات را کسب می کنیم. Dwell به عنوان فعل به معنی زندگی کردن در یک مکان مشخص یا فکر کردن، صحبت کردن یا نوشتن در مورد یک سوژه بخصوص، مخصوصاً سوژه ای که منبعی از عدم خوشحالی، اضطراب یا نارضایتی باشد. به عنوان یک اسم، Dwell به معنی یک توقف کوچک مستمر در حرکت یک ماشین است. برای این که در این مقاله به مشکل برنخورید، ما سعی میکنیم به مترادفهای بیشتری از این کلمه اشاره کنیم.
Duane Forrester در مقاله ای از خود زمانی که به عنوان وب مستر در Bing کار می کرد و در مورد تولید محتوای با کیفیت نوشته است میگوید:
“در حالی که ممکن است به نظر بیاید که شما تمام روح و جان خود را پای تولید محتوای با کیفیت برای سایت کرده باشید، کیفیت در چشمان بیننده شماست و Dwell Timeهای کوتاه صفحات میتواند نشان دهنده این باشد که محتوای شما علاقه بیننده را به خود جلب نمیکند… اگر محتوای شما آنها را تشویق به ماندن با شما نمیکند، خواهند رفت. موتورهای جستجو با نگاه کردن به Dwell Time میتوانند به این موضوع پی ببرند.
از آن جایی که من با موتورهای جستجو کار کرده ام (Bing)، زمان زیادی را به همراه مهندسان موتورهای جستجو و تیمهای اسپم سپری کردم. به عنوان یک متخصص سئو، میتوانید تصور کنید که گرفتن پاسخهای منطقی (و گاهی اوقات غیرمنطقی) برای سوالاتی که داشتم از تیم هدایت کننده موتور جستجو چقدر میتواند جالب باشد. Dwell Time یکی از مفهوماتی بود که زمانی که توضیح داده شد برای من بسیار منطقی به نظر میرسید و کاملاً مشخص بود که چنین متریکی میتواند در تعیین میزان رضایت فرد جستجو کننده بسیار مهم باشد.”
زمان حضور کاربر یا همان Dwell Time چیست؟
زمان توقف (Dwell Time) به زبان ساده مدت زمانی است که یک شخص برای نگاه کردن به یک صفحه وب بعد از کلیک کردن وی بر روی یکی از نتایج صفحه نتایج جستجو و قبل از فشردن کلید Back برای برگشتن به صفحه نتایج جستجو صرف میکند. شما این کار را خیلی وقت ها انجام دادهاید. این همان لحظه کوتاهی است که شما صفحه وبی را که روی آن کلیک کردهاید برای این که ببینید ارزیابی میکنید. این صفحه یا بلافاصله پاسخی که میخواستید را به شما داده است یا انقدر اوضاع بدی داشته است که شما بلافاصله دکمه برگشت را فشردهاید.
ارزش این متریک برای موتورهای جستجو قطعاً مشخص است؛ هرچقدر زمان بیشتری را صرف استفاده از محتوای صفحهای که روی آن کلیک کرده اید بکنید، احتمال این که صفحه مذکور نیازهای شما را برآورده کند بیشتر خواهد بود. قطعاً این موضوع به صورت کلی توافق شده است؛ چرا که ما می توانیم یک سری سناریوهای مخالف این موضوع را در این تئوری پیدا کنیم، اما در مقیاس گسترده، قطعاً این منطق میتواند حقیقت داشته باشد. البته که مخالف آن نیز به صورت گستردهای میتواند حقیقت داشته باشد، هر چقدر زمان کمتری را روی یک صفحه سپری کنید، کمتر راضی خواهید بود.
اگرچه که اگر میخواهید از وضعیت آب و هوا با خبر شوید، یک نگاه سریع به صفحه ممکن است کاملاً نیاز شما را رفع کند. در وضعیتهای این چنین، یک متریک ساخته شده بر اساس Dwell Time باید بتواند این موضوع را محاسبه کند: زمان کوتاه = رضایت.
بنابراین می بینید که این مفهوم را به این راحتی ها نمیتوان به صورت گسترده بر روی همه اعمال کرد، اما این متریکی است که استفاده شده است و در سطوح مختلفی دارای ارزش اعمال شده روی رتبه بندیها می باشد. میزان اهمیت این متریک نسبی است و باید به صورت ترکیبی از فاکتورهای مختلف در نظر گرفته شود، بنابراین دنبال کردن زمان توقف نمی تواند استفاده خوبی از زمان شما باشد.
تمرکز روی بهبود بخشیهای گستردهتر برای یک وب سایت که تعامل کاربران را افزایش میدهد اما، ارزشش را دارد. زمان توقف ممکن است در نتیجه این فعالیتها افزایش پیدا کند، اما نباید تنها موضوع مورد تمرکز شما یا دلیل شما برای انجام کاری باشد.
Dwell Time چه چیزی نیست؟!
اطلاعات غلط فوق العاده زیادی در دنیای اینترنت در مورد زمان توقف وجود دارد. بسیاری از مواقع زمان توقف را با دیگر متریکهای بسیار متفاوت اشتباه میگیرند. بنابراین قبل از این که جلوتر برویم، بیایید یک سری شفافسازی در مورد چیزهایی که زمان توقف نیست داشته باشیم. به یاد داشته باشید که زمان توقف متریکی است که درون موتورهای جستجو استفاده می شود. این چیزی است که این مقاله روی آن متمرکز است، زمانی که یک کاربر روی یک نتیجه کلیک می کند و مدت زمانی که وی قبل از بازگشت به صفحه نتایج در صفحه مورد نظر باقی میماند.
Dwell Time نرخ پرش نیست.
پرش زمانی اتفاق میافتد که فردی تنها یک صفحه را بازدید کرده و از سایت خارج شود. بنابراین نرخ پرش شما درصدی از سشنهای تک صفحهای تقسیم بر تمامی سشنهای روی سایت شما (یا یک صفحه جداگانه) میباشد.
افرادی که پرش میکنند همگی به صفحه نتایج جستجو برنمی گردند. حتی اگر یک سری از پرش کنندگان از طریق یک نتیجه در صفحه نتایج جستجو به سایت شما وارد شده باشند، بدین معنی نیست که حتماً به صفحه نتایج جستجو برگشتهاند. ممکن است صفحه را بسته باشند یا مستقیماً به یک سایت دیگر رفته باشند.
Dwell Time میانگین زمان توقف روی صفحه نیست
از زمان توقف همچنین خیلی از مواقع به جای میانگین زمان روی صفحه (Time on Page) استفاده شده است. اگرچه که میانگین زمان روی صفحه مقدار زمانی است که شخص روی یکی از صفحات شما به صورت میانگین سپری میکند. این کاربر ممکن است به این صفحه از طریق شبکههای اجتماعی، یک لینک روی یک صفحه وب دیگر، یک ایمیل یا منبع دیگری رسیده باشد.
Dwell Time مدت زمان session نیست
زمان سشن (Session Duration) چطور؟ این مورد هم ربطی به زمان توقف ندارد. متریک زمان سشن مدت زمانی که هر شخص بر روی سایت شما سپری می کند را اندازه گیری میکند. اگر سشن یک کاربر با یک جستجو شروع نشده باشد، قطعاً نمی تواند روی همان صفحه نتایج جستجو بازگردد.
Dwell Time نرخ کلیک CTR نیست
نرخ کلیک ارگانیک شما درصدی از افراد است که روی لینک صفحه وب شما تقسیم بر تعداد افرادی که لینک را در صفحه نتایج جستجو دیدهاند. این موضوع معمولاً با زمان توقف اشتباه گرفته میشود که البته نباید این طور باشد. زمان توقف تنها به اتفاقاتی که بعد از کلیک کردن رخ می دهد اهمیت میدهد، نه درصد افرادی که کلیک میکنند.
زمان توقف RankBrain نیست
این موضوع شاید یکی از شگفت انگیزترین سوء تفاهم هایی باشد که همچنان در دنیای سئو در مورد زمان توقف وجود دارد. اگر بخواهیم به ساده ترین زبان بگوییم، RankBrain از دادههای قدیمی جستجو برای پیش بینی در مورد کوئری های دیده نشده قدیمی استفاده میکند. RankBrain داده ها را از تعاملات کاربران به وسیله موتور جستجو دریافت می کند، نه شیوه تعامل آن ها با یک قطعه محتوا.
به نظر شما این موضوع دقیقاً بر خلاف مفهوم زمان توقف نیست؟ ما که این طور فکر میکنیم! یک مورد دیگر که زمان توقف نیست؛ یک متریک در دسترس عموم که می توان آن را با ابزارهای ثالث اندازه گیری کرد. تنها موتورهای جستجو به زمان توقف دسترسی دارند. امیدواریم که در پایان این بخش همگی به یک اندازه بدانیم که زمان توقف چه چیزی هست و چه چیزی نیست.
آیا زمان توقف کاربر یک سیگنال رتبه دهی است؟
سوال این که آیا زمان توقف توسط موتورهای جستجو به عنوان یک سیگنال رتبه دهی استفاده می شود یا خیر سال هاست که مورد بحث متخصصان سئو در سراسر دنیاست. اگرچه که گوگل در مورد هر گونه متریک مشخصی که در الگوریتم هایش از آن استفاده می کند سکوت کرده است، معرفی یک قابلیت مشخص در گوگل نشان می دهد که زمان توقف یک فاکتور رتبه دهی است. آن قابلیت در واقع آپشن بلاک کردن تمامی نتایج از یک دامین مشخص است.
توافق کلی میان سئوکارها این است که گوگل مشخص کرده است که آیا آپشن بلاک کردن یک دامین از صفحه نتایج جستجو را بر اساس زمان توقف بدهد یا خیر. مشخصاً پاسخ دقیق همچنان تا به امروز یک معما باقی مانده است، اما به نظر می آید که زمان توقف کوتاه به بازدیدکننده امکان بلاک کردن دامین را می دهد، چرا که نتیجه این کار تجربه کاربری بهتر (هدف اصلی گوگل) است.
یک نشانگر دیگر از توجه کارکنان گوگل به زمان توقف به عنوان یک سیگنال رتبه دهی قابلیت “More by” در صفحه نتایج جستجو است. این قابلیت ارتباط بسیار نزدیکی با Authorship دارد. تولیدکنندگان محتوای معتبر که مقالاتی با زمان توقف طولانی را منتشر می کنند ظاهراً در صفحه نتایج جستجو موقعیت های بالاتر و لینک های More Byـی بیشتری در زیر نتیجه جستجوی اصلی دارند.
اگرچه که Authorship همچنان یک سیگنال اجتماعی مهم است، هر دو قابلیت “More By” و بلاک کردن دامین توسط گوگل کنار گذاشته شده اند که با توجه به کاربردی بودن آن ها واقعاً می تواند مایه تاسف باشد.
بدون توجه به این گفته ها، سخنان فورستر در پستی که گذاشته بود را فراموش نکنید که زمان توقف برای نتیجه گیری در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای یک صفحه به کاربر است. بسیاری از اوقات ما نمی توانیم چنین نشانه واضحی دریافت کنیم که یک موتور جستجو قطعاً روی یک متریک مشخص برای تغییر الگوریتم خود تمرکز کرده است. فعلاً سوال این که آیا زمان توقف قطعاً یک سیگنال رتبه دهی است یا خیر بدون پاسخ باقی می ماند، اما اکثر افراد فکر می کنند که همین طور است.
چه موقع زمان توقف تبدیل به یک بازدید می شود؟
به صورت فنی، هر کلیک یک بازدید محسوب میشود، اما اگر بخواهیم رک و راست بگوییم، تمامی بازدیدها به صورت یکسان ایجاد نشده اند. شما به تنهایی می دانید که چه نسخه ای از متریک ها بیشترین اهمیت را برای بیزینس شما دارد، اما می توان گفت که تقریباً برای تمامی بیزینس ها، یک بازدید کمتر از یک ثانیه خیلی از ایده آل ها فاصله دارد.
در کمترین حالت میتوان گفت که تمامی بیزینسها دوست دارند که مردم زمان بیشتری نسبت به یک ثانیه را بر روی سایتشان بگذرانند. پکیج آنالیتیکس شما ممکن است در زمینه نحوه ردیابی این موارد متفاوت عمل کند، اما دیدن بازدیدهای دسته بندی شده بر اساس مدت زمانی که بازدیدکننده با شما تعامل داشته است بسیار خوب است.
اگر مسیر تبدیل خود را بهینه سازی کرده باشید، قطعاً حدوداً میدانید که میانگین زمان لازم برای یک تراکنش چقدر است و به راحتی میتوانید ظاهر یک بازدید با ارزش را ترسیم کنید. راههای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و بدون توجه به شیوهای که در این زمینه در پیش می گیرید، انجام این کار ارزشش را خواهد داشت.
چطور می توان بر روی زمان توقف تاثیرگذار بود؟
چیزی که ما سعی داریم بگوییم تمرکز بر روی بهبود کلی تجربه کاربری و ارائه محتوای مفید روی صفحات شماست. هنوز هم ویدیوهای خود پایین رونده را هنگام بازدید کاربر از سایت خود انجام میدهید؟ خب، کاربران این کار را دوست ندارند. پاسخ های سوالات را در پایین ترین قسمت صفحه زیر یک عکس هدر غول پیکر دفن نکنید. مطمئن شوید که محتوای شما مشخص باشد و به راحتی پیدا شود، به صورتی که اولین چیزی که کاربران زمان رسیدن به صفحه شما می بینند، محتوای آن باشد.
آیا تابحال برای تان سوال شده است که چرا گوگل و بینگ در مورد “Above the Fold” راهنمایی کرده اند و هیچ پاپ آپ و موارد مشابه دیگری ندارند؟ بخشی از دلیل ایجاد این راهنما بهبود تجربه کاربری بود. موتورهای جستجو می دانند که اگر یک جستجو کننده روی یک صفحه ای که در صفحه نتایج جستجو لیست شده است فرود بیاید و سپس تقریباً بلافاصله به صفحه نتایج جستجو بازگردد، شانس زیادی وجود دارد که فرد جستجو کننده موتور جستجو را مقصر این امر بداند. اگر این الگو چندین بار تکرار شود، باعث خسته شدن کاربر از موتور جستجو می شود، بنابراین این الگویی است که موتورهای جستجو سعی در اجتناب از رخ دادن آن دارند.
چطور می توان زمان توقف کاربر را افزایش داد؟
۱ – محتوای بهتری تولید کنید
اولین و بدیهی ترین پیشنهاد به شما جهت افزایش زمان توقف می تواند تولید محتوای بهتر باشد. هرچه باشد هیچکس در صورتی که محتوای شما ارزشی نداشته باشد زمان بیشتری را روی صفحه شما سپری نخواهد کرد، درست است؟
فرقی نمی کند که پست بلاگ، اینفوگرافیک یا ویدیو تولید میکنید، محتوای عالی باید:
- کاربردی باشد (عملی یا آموزشی)
- سرگرم کننده باشد (خنده دار، خارج از عرف، تعجب برانگیز)
- قابل دسترسی باشد
هر چقدر محتوای شما بهتر باشد، احتمال بیشتر ماندن بازدیدکنندگان روی صفحه بیشتر می شود و در نتیجه زمان توقف افزایش پیدا میکند.
۲ – از لینک دهی داخلی قوی و منطقی استفاده کنید
از آن جایی که زمان توقف مدت زمان ورود به یک صفحه تا برگشتن به صفحه نتایج جستجو است، ارائه دادن فعالیتهای اضافی به کاربران برای انجام دادن زمانی که خواندن محتوای شما را به اتمام رساندند منطقی خواهد بود، مخصوصاً زمانی که این فعالیت اضافی بتواند به یک کوئری ثانویه احتمالی یا پاسخ دادن به یک سوال دیگر نیز کمک کند. نتیجه این کار تجربه کاربری بهتر برای بازدید کننده است، به همین دلیل لینک دهی داخلی اهمیت زیادی دارد.
البته که لینک دهی داخلی برای بیشینه سازی سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون داشتن لینکدهی داخلی قوی و منطقی سایت شما ممکن است در زمینه رتبه گرفتن با مشکل مواجه شود، چرا که عنکبوتهای موتورهای جستجو ممکن است نتوانند به درستی تمام سایت شما را ایندکس کنند.
3 – تاکتیک های تعامل را بیشتر بکار ببرید
درست همان طور که لینکهای داخلی به دیگر مقالات و صفحات می توانند بازدید کنندگان شما را ترغیب به بیشتر ماندن روی سایت بکنند، تکنیکهای تعامل برانگیز مانند پیشنهادات محتوا نیز میتوانند همین وظیفه را انجام دهند.
با پیشنهاد دادن مقالات مرتبط به خوانندگان خود، شما به آن ها دلیل قدرتمندی برای ماندن در سایت خود ارائه میکنید. این تاکتیک زمانی که به درستی پیادهسازی شود میتواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و هر چقدر مقالات پیشنهاد شده ارتباط بیشتری با محتوایی که کاربر در حال مشاهده آن است داشته باشند، احتمال این که با کلیک کردن روی مقاله مذکور مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند بیشتر خواهد بود. اگر یک بازدید کننده بتواند بدون این که لازم باشد به صفحه نتایج جستجو برگردد در مورد یک موضوع دیگر مورد علاقه خود اطلاعات کسب کند، چرا باید از سایت خارج شود؟
۴ – طراحی صفحه بدون اسکرول
یکی دیگر از تکنیک هایی که می توانید از آن برای افزایش زمان توقف استفاده کنید معرفی یک طراحی بدون Scrolling برای صفحه های وب خود است.
اگر چه که صفحاتی که Scroll کردن آن ها تا بی نهایت طول میکشد میتواند از نظر تجربه کاربری عالی باشد، آنها در صورتی که به درستی پیاده سازی نشوند میتوانند به سئوی شما آسیب برسانند. به این دلیل که ربات های موتورهای جستجو احمق هستند و همیشه نمیتوانند رفتار کاربر را درک کنند، مانند کلیک کردن یا اسکرول کردن.
خوشبختانه، یک راه حل خوب در این زمینه وجود دارد که شامل کار زیادی نیز نمیشود. برای کمک کردن به ربات های موتورهای جستجو برای ایندکس کردن کامل محتوای یک صفحه اسکرول شونده، صفحه باید به صورت بخش های صفحه سازی شده تفکیک شود. هر بخش title> tag> یکسان دارد، به همراه ارزش های”rel=next” و “rel=prev” که در head> tag> اعلان شده اند.
۵ – از فرمول PPT استفاده کنید
اگر میخواهید افراد مدت زمان بیشتری را روی سایت شما سپری کنند، باید به شیوه مناسب آن ها را گیر بیاندازید. این جا جائیست که فرمول PPT وارد میشود. این یک فرمول اثبات شده معرفی محتواست که مشخصاً برای افزایش زمان توقف طراحی شده است. ظاهر این فرمول به این صورت است.
اولین خط محتوای شما باید یک پیش نمایش (Preview) خلاصه از محتوا باشد. این پیش نمایش به جستجو کنندگان گوگل میگوید که محتوای شما دقیقاً چیزیست که به دنبال آن هستند. بیایید به مثال پایین نگاه کنیم:
خطوط دوم و سوم شما باید مدرک (Proof) دال بر این باشند که محتوای شما می تواند به کاربران کمک کند. این موضوع بلافاصله به مردم نشان میدهد که محتوای شما به درد بخور است. در نهایت، شما باید بقیه محتوا را در بخش انتقال (Transition) سرهم کنید. انتقال به آرامی خواننده را از مقدمه به بخش بعدی محتوای شما میبرد. به این مثال نگاه کنید. با تشکر از فرمول PPT، پست نشان داده شده در مثال زمان روی صفحه ۶ دقیقه و ۵۸ ثانیه ای داشته است.
۶ – ویدیوها را بگنجانید
تعبیه کردن ویدیوها میتواند به طور قابل توجهی زمان توقف شما را افزایش دهد. در واقع، بلاگ Wistia زمان توقف خود را با اضافه کردن ویدیو به محتوایشان تا ۲۶۰ درصد افزایش دادند!
چندین شیوه مختلف برای تعبیه کردن ویدیوها بر روی صفحات وجود دارد. ابتدا، شما می توانید از یک ویدیو در موقعیت محتوای متنی استفاده کنید. مثلا اگر یک ویدیوی ۱ دقیقه و ۱۳ ثانیه در متن قرار دهید اگر کسی تمام ویدیو را مشاهده کند، در همین حال ۱ دقیقه به زمان توقف اضافه می شود. شما همچنین می توانید ویدیوهای مرتبط با محتوا را پیاده سازی کنید.
۷ – ارتباط و کامنت ها
یکی از کارکنان گوگل جایی گفته بود که اجتماع می تواند کمک خیلی زیادی به رتبه بندی بکند. آیا اجتماع یک سیگنال رتبه دهی مستقیم است؟ یا داشتن یک جامعه فعال به صورت غیرمستقیم به گرفتن رتبه بهتر برای شما کمک می کند؟ آن ها جواب این سوال را نگفتند. در هر صورت، طبق تجربه، داشتن یک جامعه قطعاً زمان توقف شما را بهتر می کند. اول از همه، کامنت ها در واقع محتواهایی هستند که افراد می خواهند بخوانند. همچنین، افرادی که کامنت می گذارند قطعاً زمان اضافی را روی صفحه سپری می کنند، که میانگین زمان توقف شما را افزایش می دهد.
۸ – بهبود سرعت صفحه
بر هیچکس پوشیده نیست که مردم در دنیای آنلاین امروزی صبر ندارند و اگر سایت شما زمان زیادی برای بارگزاری نیاز داشته باشد، مردم قبل از این که اولین کلمه را بخوانند آن را ترک میکنند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که صفحات مهم شما همگی از نظر سرعت صفحه بهینه سازی شده هستند. سرعت صفحه یک سیگنال رتبه دهی مستقیم تایید شده است و بر روی ماندن یا نماندن بازدید کنندگان شما تاثیر میگذارد. به همین دلیل است که انجام دادن هرکاری که در توانتان است برای بهبود سرعت بارگزاری میتواند حرکت هوشمندانهای باشد.
9 – محتوای خود را بخش بندی کنید
کامنت های مانند این گاهی اوقات در بعضی از پست ها دیده می شوند: ” من تا آخرین کلمه مقاله را مطالعه کردم، عالی بود” آیا این موضوع به این دلیل است که نویسنده قطعاً نویسنده فوق العادهای است؟ لزوماً خیر. احتمالاً به این دلیل است که وی کاری کرده است که محتوایش به راحتی هرچه تمام تر قابل خواندن باشد.
مخصوصاً در صورتی که محتوای خود را قطعه قطعه کرده باشد. از زیرتیترهای H2 برای جدا کردن هر موضوع به بخش های فاصله دار استفاده کنید. از بولت برای آسان سازی خواندن اطلاعات استفاده کنید. از تعداد زیادی تصویر و اسکرین شات استفاده کنید. تصاویر نه تنها به مردم در تحلیل محتوا کمک می کنند، بلکه محتوا را به قطعه های کوچک تر تبدیل میکنند.
۱۰ – بهینه سازی برای موبایل
این موضوع به نظر ساده می رسد، اما توجه کنید؛ اگر استفاده از سایت شما سخت باشد، مردم در آن نمیمانند. متاسفانه، بسیاری از سایت ها هنوز هم برای موبایل بهینه سازی نشدهاند. برای این که بدانید صفحه شما برای دستگاه های موبایل بهینه سازی شده است، باید به گوگل سرچ کنسول سری بزنید. بر روی Mobile Usability کلیک کنید.
این بخش به شما می گوید که کدام صفحات سایت شما از نظر گوگل دارای تجربه کاربری بدی روی موبایلها هستند. شما همین طور اطلاعاتی مبنی بر این که مشکل کجاست و چطور میتوانید آن ها را حل کنید نیز دریافت خواهید کرد.
اندازه گیری زمان توقف
زمان توقف کاربر را چطور میتوان اندازه گیری کرد؟
هیچ گزارش زمان توقفی در گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول نیست. با این وجود؛ گوگل آنالیتیکس به شما میانگین زمان سشن سایت را میگوید. این میانگین مدت زمانی است که شخص روی سایت شما بعد از فرود روی یک صفحه سپری میکند که تقریباً می توان گفت به زمان توقف نزدیک است. برای انجام این کار:
- وارد گوگل آنالیتیکس شوید.
- روی Behavior، سپس Site Content و سپس Landing Pages کلیک کنید.
- یک طبقه بندی ایجاد کنید که تنها به ترافیک ارگانیک توجه کند.
با انجام این مراحل میتوانید ببینید که جستجوکنندگان گوگل چه میزان زمان را روی هر صفحه از سایت شما سپری می کنند. چه کاری می توان با این اطلاعات انجام داد؟
ابتدا می توان دید که کدام صفحات به خوبی کار میکنند و همان موارد را روی صفحات دیگر اعمال کرد. شما همچنین میتوانید صفحاتی که زمان توقف بدی دارند را بهبود بخشید.
زمان توقف خوب چقدر است؟
پاسخ کوتاه به این سوال این است، بستگی دارد. پاسخ بلند به این سوال این است؛ یک زمان توقف خوب به ده ها فاکتور بستگی دارد که شامل موارد زیر میشوند:
- Niche شما
- مدل محتوا
- کوئری جستجوی استفاده شده توسط مردم برای پیدا کردن صفحه شما
- ترندهای فصلی
- موارد دیگر
چه بخش های در محاسبه زمان توقف تاثیر دارند:
۱ – بازه ی زمانی بخش ها
۲ – نرخ پرش یا بونس ریت
۳ – CTR یا نرخ کلیک در نتایج موتور جست و جو
برای آشنایی با این بخشها و تاثیر اونها روی زمان توقف و درک بهتر اون توضیحاتی در زیر در مورد آن ها گفته میشود.
۱. بازه ی زمانی یا Session Duration
این بخش میانگین مدت زمانی است که کاربران وقت خود را در یه سایت میگذرانند.
۲. نرخ پرش
نرخ پرش وب سایت درصدی از بازدیدکنندگان است که بعد از بازدید یه صفحه از سایت خارج شده است.
۳. CTR یا نرخ کلیک در نتایج موتور جست و جو
SERP یا نتایج موتور جست و جو دارای امکاناتی شامل نتایج پولی است که از طریق گوگل ادوردز نشان داده میشود، نتایج عمومی در کنار نتایج نرمال و ارگانیک نشان داده میشود و همینطور قابلیت نمایش گراف دانش که در قالب پنل است را دارد.
به طور کلی SERP CTR تعداد دفعات نمایش سایت در نتایج جست و جو و همینطور تعداد کلیک کاربران است.
نرخ کلیک یک شاخص مهم برای جستجو در سایت است. گوگل در مورد ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران توجه ویژه ای میکند. بنابراین، اگر کاربران سایت شما را بیش از سایتهای دیگر کلیک کنند گوگل فکر میکند سایت شما باید بسیار خوب باشه و باید ارزش داشته باشد. سپس گوگل شما را با رتبهبندیهایی پاداش میدهد.
نرخ کلیکهای SERP به طور جدی بخشی از عوامل دادههای زمان توقف نیستند، اما آنها روی آن تاثیر می گذارند. همانطور که گفتیم زمان توقف یا دوئل تایم، زمانی است که یک کاربر روی سایتی کلیک میکند و دوباره به صفحهی نتایج جست و جو برگردد. CTR نقطه ورود زمان توقف است.
چه زمانی زمان توقف به یک بازدید تبدیل میشود؟
از نظر فنی، هر کلیک یک بازدید است. اما بیایید صریح باشیم … همه بازدیدها یکسان نیستند.
شما به تنهایی خواهید دانست که کدام نسخه از متریک بیشترین اهمیت را برای تجارت شما دارد، اما به جرات می توان گفت برای بیشتر مشاغل، بازدید از یک ثانیه (یا کمتر) خیلی با ایده آل فاصله دارد.
حداقل میتوانیم با اطمینان بگوییم که هر کسب و کاری دوست دارند که مردم مدت طولانی تری با آنها درگیر شوند.
اکنون، بسته تحلیلی شما ممکن است در نحوه ردیابی این موارد متفاوت باشد، اما ارزش دیدن بازدیدهای شما را بر اساس میزان زمانی که بازدید کننده با شما سپری میکند، مشاهده میکند.
اگر مسیر تبدیل خود را بهینه کرده اید، ایده ای از میانگین زمان معامله را در اختیار دارید و میتوانید به راحتی نقشه آنچه از یک بازدید ارزشمند به نظر می رسد را ترسیم کنید.
مثالی از اهمیت زمان توقف
لاری کیم هم برای بررسی اهمیت زمان توقف در سئو، از آزمایشی استفاده کرده است. او موقعیت سایت Word Stream درون SERPها را قبل و بعد از معرفی Rank Brain از جانب گوگل مورد بررسی قرار دارد. قبل از معرفی الگوریتم Rank Brain (در سال ۲۰۱۵) بسیاری از صفحات این سایت رتبه بندی خوبی داشتند.
طبق تصویر فوق برخی از صفحات آنها زمان توقف کمتر از مقدار میانگین دارند. پس گوگل قبل از این صفحات را براساس مدت زمان صرف شده روی صفحه رتبه بندی نمیکرد. ولی بعد از به کارگیری Rank Brain از سال 2017، رتبههای صفحات وب آنها تحت تأثیر زمان صرف شده کاربران روی آنها قرار گرفت.
طبق تصویر فوق تمامی صفحات به جز دو مورد دارای زمان بالاتر از حد متوسط هستند. یعنی رتبه بندی نتایج جستجو با زمان صرف شده یا همان زمان توقف روی صفحه در ارتباط است. بدون شک، گوگل صفحات دارای زمان توقف بالاتر را در صدر نتایج جستجو قرار میدهد. آیا این امر به معنای اهمیت این عامل در رتبه بندی سئو نیست؟
در نهایت . . .
هیچ روش ثابتی برای کمک به ارتقای زمان توقف وجود ندارد. باید مجموعهای از روشها را به طور همزمان برای ارتقای زمان توقف و بهبود نتایج سئو به کار بگیرید. با این حال، تولید محتوای مرتبط با مخاطب و هدفشان اهمیت زیادی دارد. باید تجربه کاربری عالی را در اختیار کاربران قرار دهید تا زمان توقف هم افزایش یابد.
گوگل، زمان توقف را به عنوان عامل رتبه بندی معرفی نکرده ولی بهبود آن رابطه مستقیمی با تقویت کیفیت کلی سایت دارد. صفحات حاوی محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مناسب، رتبه بالاتری را در SERPها میگیرند. یعنی با کارکردن روی تاکتیکهای ارتقای زمان توقف روی نتایج سئو هم اثر مثبتی میگذارید. اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول درباره DwellTime در سئو
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.