سئو

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟
تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) یکی از سرویس های مهم گوگل، حاصل تلاش گوگل برای بازسازی برند و ادغام همه امکانات تبلیغاتی اش در یک پلتفرم واحد است. ادوردز به زودی بازنشسته می شود تا کسب و کارها از کلمات فراتر بروند و ثابت شود که تبلیغات از روش های سنتی عبور کرده است.

اگر به تازگی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده اید، شاید چیزهایی در مورد PPC, AdWords و واژه هایی مثل CPC، مزایده و کمپین، بدون اینکه اصلاً بدانید این واژه ها بیانگر چه مفهومی هستند شنیده باشید.

نگران نباشید، ما در این مطلب قصد داریم شما را بصورت تمام و کمال با این واژه ها آشنا کنیم.

گوگل ادوردز پلتفرم تبلیغاتی گوگل است، کسانی که می خواهند تبلیغ کنند می توانند از این پلتفرم برای پیدا کردن جایگاه خود در صفحات جستجوی گوگل و همچنین محصولات گوگل چون یوتیوب، جیمیل و … و هزاران وبسایت دیگر که شما می توانید در گوگل ادسنس از آنها بهره ببرند.

به عنوان تبلیغ کننده در پلتفرم گوگل ادوردز شما دو راه برای تبلیغات پیش روی خود دارید یا می توانید انتخاب کنید وقتی کسی روی تبلیغات شما کلیک می کند مبلغی از حساب گوگل ادوردز شما کسر شود که اصطلاحاً به این روش CPC یا Cost Per Click گفته می شود و یا اینکه می توانید انتخاب کنید فقط زمانیکه کسی تبلیغ شما را مشاهده کرد هزینه تبلیغ از حساب گوگل ادوردز کسر شود که به این شیوه از تبلیغات اصطلاحاً CPM یا Cost per Thousands Impressions  گفته می شود.

کل سیستم ادوردز به صورت مزایده ای کار می کند به این صورت که مثل یک مزایده بزرگ کسانی که می خواهند تبلیغ بدهند بر سر جایگاه بهتر با هم به رقابت می پردازند و هر کسی پیشنهاد مبلغ بیشتری بدهد برنده این مزایده است.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

سئو چیست؟

بهینه سازی برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization یا سئو SEO برای داشتن رتبه های بالاتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل Google، موتور جستجوی یاهو Yahoo، موتور جستجوی بینگ Bing و یا موتورهای جستجوی دیگر سر و کار دارد. برای بدست آوردن جایگاه بهتر در این موتورهای جستجو باید از اینکه سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد مطمئن شوید یا به اصطلاح دیگر سایت شما Search Engine Friendly باشد.

یک سایت Search Engine Friendly هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربر خوانا و جذاب است.

شما می توانید مقالات سایت ما را برای اینکه یاد بگیرید چگونه سایت خودتان را با تنظیمات سئوی درست و صحیح تطبیق دهید و یا آنرا Seo Friendly یا Search Engine Friendly کنید مطالعه کنید ولی صرفاً اینکه موارد سئو را در سایت خودمان رعایت کنیم کافی نیست شما حتماً باید یک سایت سریع با محتوای منحصر به فرد داشته باشید که نیاز کاربر نهایی را به طور کامل برطرف می کند و از سایت شما تجربه خوشایندی داشته باشد.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

ادوردز در مقابل سئو

حالا که درک بهتری از ادوردز و سئو پیدا کردیم ببینیم چطور میتوان این دو موضوع را با هم مقایسه کرد:

  • ادوردز برای وب سایت هایی است که از گوگل ادسنس استفاده میکنند و همچنین اصول سئوی آنها برای تمامی موتورهای جستجو مناسب است.
  • ترافیک ایجاد شده توسط ادوردز برای شما متحمل هزینه است در حالیکه در سئو این کار تقریبا رایگان است. (در واقع در سئو هم این امر بصورت رایگان اتفاق نمی افتد زیرا سئو هم امری زمان بر است.)
  • تبلیغات ادوردز در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود و در برخی شرایط خاص فقط می توانید یکی از این جایگاهها را بدست آورید، اما توسط سئو شما باید خیلی سخت تلاش کنید تا به نتایج بالاتر و رتبه های بهتری در نتایج جستجوی ارگانیک دست پیدا کنید.
  • ادوردز سریعتر از سئو شما را به نتیجه دلخواهتان میرساند طوری که شما میتوانید کمپین تبلیغاتی ببندید و سریعا جایگاه مورد نظر خود را کسب کنید ولی سئو زمان بیشتری را برای گرفتن نتیجه و جایگاه دلخواه به شما متحمل می کند خصوصاً برای سایت های تازه تاسیس و نوپا این موضوع بیشتر صدق می کند.
  • در ادوردز شما تا زمانی که هزینه ها را پرداخت می کنید جایگاه و رتبه خوبی خواهید داشت ولی به محض این که هزینه های تبلیغات را پرداخت نکنید  ترافیک شما از بین می رود در صورتیکه در امر سئو شما ماندگاری به مراتب طولانی تری در کلمات و رتبه سایت خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل خواهید داشت.
  • با گوگل ادوردز شما می توانید کلمات زیادی را در یک زمان هدف قرار دهید ولی در سئو شما باید تمرکز خود را بر روی تعداد کمی از کلمات کلیدی بگذارید و برای کسب بهترین رتبه و جایگاه تلاش بسیاری انجام دهید.
  • با گوگل ادوردز می توانید در سایت های دیگر گوگل مثل یوتیوب یا… و سایت هایی که از گوگل ادسنس استفاده می کنند هم تبلیغات کنید ولی نتایج سئو صرفا فقط برای صفحه نتایج جستجو است.
تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

ادوردز برای کسب و کار شما بهتر است یا سئو؟

شرکت های نوپا می توانند با گوگل ادوردز شروع کنند.

وقتی شرکت ما به عنوان یک شرکت سئو شروع به کار کرد، هدف اصلی ما این بود که به مشتریانمان کمک کنیم تا بتوانند از طریق سئو برای سایت خود ترافیک جذب کنند.

این مساله هنوز هم جزء بزرگترین دغدغه ها و اهداف اصلی شرکت طراحی سایت مشهد سئو است اما با گذر زمان و با کسب تجربه بیشتر و کار با مشتریان در موضوعات متفاوت متوجه شدیم که مدیران کسب و کارها گاهی اوقات می خواهند سریعتر نتیجه ای که دلخواه شان است را داشته باشند و اینجاست که گوگل ادوردز به کمک آنها میآید.

“بیشترین و بهترین مزیتی که گوگل ادوردز نسبت به سئو دارد اینست که سریعتر شما را به نتیجه دلخواه تان می رساند”

برای هر ترافیکی که از طریق گوگل ادوردز دریافت می کنید باید هزینه ای پرداخت کنید ولی اگر کمپین هایی که داخل گوگل ادورد می بندید سودآور باشند می توانید تبلیغات خود را هدفمندتر کنید و سریعتر به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کنید.

ادوردز برای استارت آپ ها و شرکت های نوپایی که قصد دارند سریعتر ترافیک هدفمند دریافت کنند و از طریق آن فروش خود را چند برابر کنند و یا مشتریان جدیدی دریافت کنند یا حتی محصولات خود را تست کنند و اثربخشی سایت را بسنجند، بسیار مناسب است.

مطلب بالا در صورتی درست است که شما بصورت هوشمندانه و با دقت از ادوردز استفاده کنید. کار بسیار راحتی است که بخواهید روی گوگل ادوردز هزینه  کنید ولی اگر از ابزارهای نظارتی و کنترلی درستی استفاده نکنید ممکن است بجای اینکه سود کنید ضرر کنید.

چیزی که ما همیشه در مورد ادوردز به مشتریان مان میگوییم اینست که اگر بدرستی از آن استفاده نکنید مثل کازینویی است که وارد آن می شوید و به این امید هستید که پول خود را سرمایه گذاری می کنید و چند برابر آنرا برداشت می کنید ولی همیشه صرفاً اینطور نیست.

پس با توجه به اینکه گوگل ادوردز نتیجه سریعتری را به شما می دهد ولی اگر دانش و تجربه کافی برای استفاده درست از آنرا ندارید توصیه می کنیم از یک متخصص خبره گوگل ادروردز برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنید.

با اینکار هم در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد و هم در هزینه های خود صرفه جویی می کنید.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

هیچوقت سئو را فراموش نکنید!

درست است که شروع با گوگل ادوردز به این دلیل که سریع تر شما را به نتیجه دلخواه می رساند کاره عاقلانه تری بنظر می رسد. ولی شما باید در ادامه مسیر کسب و کارتان به سئوی سایت خود هم فکر کنید و همچنین از تاثیر بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی هم غافل نشوید. این سه ابزار برای موفقیت کسب و کارتان در طولانی مدت ضروری هستند.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند محتوای درست و اصولی تولید کنید سئو هم به شما کمک می کند محتوای خود را برای جذب ترافیک بیشتر بهینه کنید و شبکه های اجتماعی به شما در جهت بهتر دیده شدن محتوای سئو شده کمک می کند.

آیا باید از سئو و ادوردز بصورت همزمان استفاده کنم؟

برخی فکر می کنند وقتی شما ترافیک از طریق سئو دریافت می کنید دیگر نیازی به ادوردز ندارید ولی این افراد کاملاً در اشتباه هستند.

“حتی اگر شما رتبه و جایگاه خوبی دارید، همچنان می توانید از ادوردز استفاده کنید تا برخی کلماتی که رتبه پایینتری در آنها دارید بهبود ببخشید”

پس کدام بهتر است سئو یا ادوردز؟ 

جواب کاملاً مشخص است، هر دوی آنها. از گوگل ادوردز برای شروع و جذب ترافیک استفاده کنید و بصورت موازی روی سئوی سایت خود هم کار کنید، از بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی برای دریافت ترافیک طبیعی و ارگانیک هم غافل نشوید!

سخن پایانی
ادوردز و سئو رقیب یکدیگر نیستند ولی، این دو ابزار بسیار قوی در دیجیتال مارکتینگ کمک بسیاری به شما می کنند.

می توانید از گوگل ادوردز برای مواقعی که می خواهید سریعتر به نتیجه برسید استفاده کنید ولی برای پایداری و ماندرگاری در جایگاه و رتبه کلمات کلید سایت خود باید از سئو سایت هم بهره ببرید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *