بازاریابی داده‌محور (Data-Driven Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

بازاریابی داده‌ محور (Data-Driven Marketing) روشی برای بازاریابی است که با استفاده از داده‌های به دست آمده از طریق تعاملات مشتری و اشخاص ثالث، دیدگاه بهتری در مورد انگیزه‌ها، ترجیحات و رفتارهای مشتریان کسب می‌کند. بازاریابی داده‌محور در نهایت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد کانال بازاریابی خود را بهینه کنند و به نوبه خود تجربه مشتری را بهبود بخشند که منجر به درآمد و سود بیشتر می‌شود.

 ساده ترین تعریف بازاریابی داده محور عبارتست از: بازاریابی داده محور به استراتژی هایی تلقی می شوند که از آنالیز داده‌های بزرگ، که از طریق مطالعه برروی رفتارهای مشتریان و تعامل آنها به دست می آید، برای این که رفتارهای آینده آنها را بتوان پیش بینی کرد.

مزیت‌های بازاریابی داده محور

استفاده از بازاریابی داده محور می تواند برای هر دو طرف بیزینس و مصرف کننده مفید باشد.

هنگامی که بتوانید استراتژی های درستی را برای انجام این کار پیاده سازی کنید مزیت هایی مانند:

  • بازاریابی شخصی سازی شده –کمپانی ها باید بتوانند پیغام درست را به مخاطبان هدف درست در زمان درست بفرستند. بازاریابی داده محور به کمپانی ها این اجازه را می دهد که بتوانند کمپین های بازاریابی خودساخته ای را بوجود بیاورند که با استفاده از درک و فهم بیشتر از علایق و سلایق و رفتارهای مشتریان نرخ تبدیل بالاتری را تحویل آنها می دهد.
  • شناخت واضح – هنگامی که بازاریابان با دنیایی از اطلاعات در مورد بازار خود روبرو باشند، می توانند با استفاده از این اطلاعات دقیق ترین و بهترین اطلاعات را در مورد مشتریان و مشتریان احتمالی خود بدست آورند. با راهبرد بازاریابی داده محور کار شما برای گروه بندی و جدا کردن مخاطبان هدف برای افزایش میزان دسترسی به آنها بسیار آسان تر است.
  • تجربه استفاده از چند کانال – بازاریابان می توانند با هماهنگ سازی داده ها با کانال های مختلف میزان دسترسی خود به مخاطبان هدف را به حداکثر برسانند و ارتباطات خود را نسبت به ارتباط با ایمیل خیلی گسترده تر سازند. پخش کردن تبلیغات داده محور در کانال های مختلف و استفاده از کمپین های بازاریابی خودکار به شما اطمینان می دهد که پیام شما با قدرت و نظم در زمان مناسب و در مکان مناسب به مخاطب هدف می رسد.
  • تجربه بهبودیافته مشتریان – بسیاری از برندهای محبوب دنیا از بازاریابی داده محور برای بهینه سازی تجربه مشتریان خود استفاده می کنند. آنها به طور معمول بخش هایی که مشتریان از آنها رضایت دارند را پیدا می کنند، و شروع به بهبود بخشی دیگر بخش ها می کنند.
  • تولید محصولات بهتر –استفاده از بازاریابی داده محور به کاهش نرخ شکست محصولات کمک بسیار زیادی می کند. کمپانی ها می توانند با شناخت بهتر مخاطبان هدف خود، محصولات بهتری را نسبت به نیازهای دقیق آنها تولید و به بازار ارائه کنند.

چالش‌های بازاریابی داده محور

درست همانند دیگر استراتژی های با ارزش بازاریابی، چالش هایی نیز برای رسیدن به بهترین استراتژی بازاریابی داده محور وجود دارد. بیایید نگاهی به فراوان‌ترین چالش‌های بازاریابی داده محور بیاندازیم.

  • تیم درست: به دلیل مخاطب محور بودن کار و مهارت های مورد نیاز، پیدا کردن کادر درست برای آنالیزهای پیشبینی کننده و پیدا کردن مخاطبان هدف ممکن است کمی سخت باشد.
  • بانک اطلاعاتی دپارتمان: موفقیت بازاریابی داده محور به شدت به داشتن داده های با کیفیت و با حجم بالا بستگی دارد، و این دستاورد ساده ای نیست. موفقیت بازاریابی داده محور به شدت به داشتن داده‌های با کیفیت بستگی دارد.
  • تعهد: پیاده سازی استراتژی بازاریابی داده محور بدون این که تعهد کافی برای انجام آن را نداشته باشید احمقانه به نظر می رسد، اگرچه بسیاری از کمپانی‌ها این اشتباه را همیشه انجام می دهند. حتی ممکن است استراتژی‌های خوبی را داشته باشند، اما این موضوع زمانی که تعهد و ابزار کافی برای پیاده سازی این استراتژی را نداشته باشند اهمیتی ندارد.
  • یکپارچه سازی: اگر یک کمپانی در پروسه ی یکپارچه سازی شکست بخورد، بازاریابان این کمپانی برای جمع آوری داده‌های مناسب برای ساخت دید کاملی از مشتری به مشکل برمی خورند. به عنوان مثال؛ کمپانی های خرده فروشی و بیزینس های ای‌کامرس همیشه برای جمع آوری و سازماندهی داده ها از شبکه های اجتماعی و دستگاه های موبایل دچار مشکل هستند.
بازاریابی داده‌محور (Data-Driven Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

۵ استراتژی بازاریابی داده محور

۱ – در برنامه ریزی کمپین های خود از داده های دموگرافیکی استفاده کنید

فرض کنید که شما یک محصول جدید و بهبود یافته از محصول اصلی خود را تولید کرده‌اید و می‌خواهید آن را به مشتریان دائمی و اصلی خود بفروشید. شما مقداری داده از تحلیل‌های خانگی رفتارهای کاربران خود در اختیار دارید اما این مقدار کافی نیست. به عنوان مثال؛ شما ممکن است اطلاعات زیادی در مورد عادت‌های خرج کردن مشتریان و میزان درآمد آن‌ها نداشته باشید.

خوشبختانه شما می‌توانید از بانک‌های اطلاعاتی عمومی استفاده کنید تا پاسخ حداقل چند سوال در این مورد را بدست آورید. بگذارید برای مثال نگاهی به پرونده کمپانی گرین پال بیاندازیم، کمپانی که خود را حامی حفاظت از فضای سبز معرفی می‌کند. این کمپانی اخیراً کمپین گوگل ادوردزی را راه اندازی کرد که مخاطبان هدف را مستقیماً افراد حاضر در ناحیه Nashville یکی از شهرهای کشور امریکا را با جمله ” متخصصان فضای سبز محلی در Nashville تنها یک کلیک با ما فاصله دارند ” قرار داد.

برایان کلیتون Bryan Clayton ، موسس کمپانی گرین پال، متوجه شد که عملکرد این تبلیغ خوب بوده است و نرخ کلیک بالای یک درصد و همچنین نرخ تبدیل بالای ۱۰ درصد را بر روی لندینگ پیج یا صفحه فرود مورد نظر داشته است. کلیتون در این باره می‌گوید ” با توجه با آمار ثبت شده با این که همه چیز خوب پیش می رفت اما ما نیاز داشتیم که این آمار را بهبود بخشیم. چطور می‌توانستیم این تبلیغ را پر جزییات‌تر و مرتبط‌تر با بازدیدکننده سازیم؟ ما شروع کردیم که تحلیل داده‌های آماری این ناحیه، داده‌هایی در مورد میانگین میزان درآمد مردم نشویل و میانگین ارزش خانه‌های ساکنین Nashville ” کلیتون و تیمش متوجه شدند که در شرق نشویل و در یکی از محله‌های بزرگ و شلوغ آن منطقه، مردم بیشتری وجود دارند که نسبت به قیمت‌ها حساسیت بیشتری نشان می دهند.

” بنابراین ما کدهای قرارگیری این افراد را گروه بندی کردیم و یک کمپین تبلیغاتی فقط مخصوص آنها را اجرا کردیم که با هدلاین ” ارزان ترین چمن زنی در نشویل، چمن زنی فقط با ۲۰ دلار ”  اجرا می شد. در ادامه ما یک لندینگ پیج مرتبط با این تبلیغ ایجاد کردیم و پس از اجرا کردن تبلیغ به مدت یک ماه، تحلیل‌های آماری ما رنگ حقیقت به خود گرفت. ما بیش از ۲۰۰ درصد افزایش نرخ کلیک و بیش از ۳۰ درصد بهینه سازی نرخ تبدیل داشتیم. ”

۲ – از ترندها در یک کانال بازاریابی برای اطلاع رسانی به کانال دیگر استفاده کنید

یکی از سخت‌ترین بخش‌های بازاریابی تست کردن است؛ تست کردن یک پلتفرم جدید می‌توانید احساس ریسکی بودن را در شما بوجود بیاورد، مخصوصاً هنگامی که در یک کانال دیگر دستاوردهای ثابت شده، تعامل بالا و نرخ بازگشت بسیار خوبی را بوجود آورده‌اید. در واقع خیلی از مواقع شما ممکن است که نتوانید با هزینه های احتمالی ریسک کردن کنار بیایید. شما باید مطمئن شوید که بیشتری شانس موفقیت را دارید قبل از این که بخواهید اولین دلار را خرج کنید.

برای این که بتوانید این ایده را بهتر متوجه شوید بگذارید مثالی از هایراسکور، یکی از خرده فروشان بزرگ دنیا برای شما بیاوریم، همانطور که ریک واگتز موسس این بیزینس می‌گوید:

” راه‌های زیادی است که در آنها از داده‌های برای بازاریابی در وبسایت خود استفاده می‌کنیم. ما از داده‌های پرداخت به ازای کلیک برای بهینه سازی سئوی وبسایت خود استفاده می‌کنیم. البته که ابزار کیووردها و موارد مشابهی برای این کار وجود دارد، اما آنها بیشتر ابزارهای اندازه‌گیری هستند. با اجرا کردن یک کمپین پرداخت به ازای کلیک برای مدت زمانی کوتاه ما متوجه می‌شویم که نحوه جستجوی مخاطبان چگونه است و در عین حال تمام اطلاعاتی که در مورد کیووردها و کارایی آنها لازم داریم را نیز از گزارش ارائه شده از این کمپین بدست می آوریم.

بازاریابی داده‌محور (Data-Driven Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

ما همچنین از کمپین‌های پی پی سی برای شناسایی موقعیت کیووردها در قیف فروش نیز استفاده می‌کنیم. در حین اجرای این کمپین‌ها ما می‌توانیم عملکرد این کیووردها در قبال نرخ تبدیل را ببینیم. این به ما اطلاعاتی را می‌دهد تا با استفاده از آن بفهمیم که چقدر ارزش دارد تا این کیووردها را دنبال و برروی آنها سرمایه گذاری کنیم.”

همیشه به یاد داشته باشید که آن طرف صفحه لپ تاپ یا کامپیوتر شما یک انسان نشسته است. آنها می‌توانند پرسپکتیو و ارزش های متفاوتی داشته باشند که برای شما مفید باشد. داده‌ها به شما کمک می‌کنند که انسانیت خود را در بازاریابی از یاد نبرید!

۳ – موفقیت خود را در چند قدم کوچک اندازه گیری کنید

روزگاری در اینترنت چرخه های خرید بسیار ساده و مانند یک خط صاف بودند، اما امروزه این معادلات کمی پیچیده شده‌اند. بنابراین در دنیای امروزی کمپین‌های بازاریابی شما نمی توانند فاکتور تعیین کننده باشند، بلکه فقط یکی از فاکتورهای اندازه گیری هستند.

ایوان دیمیتروف Dimitrov ، موسس شرکت پی کلاود که یک شرکت تولید کننده محصولات امنیتی است در این مورد اذعان دارد:

” بگذارید یک داستان بسیار جالب از یکی از کمپین های خود را برایتان تعریف کنم. هنگامی که ما یک قابلیت جدید برای محصول خود را معرفی کردیم، من یک کمپین تبلیغاتی راه اندازه کردم تا بتوانم این قابلیت را به همه نشان دهم. بعد از گذشت یک ماه از شروع کمپین، من شروع به بهینه سازی آن کردم. من یک قیف فروش درست کردم تا تک تک قدم‌هایی که یک مخاطب برای خرید برمی دارد را رصد کنم، و این پروسه همیشه خاص و منحصر به فرد است. ”

ایوان دیمیتروف، یک مدیر بازاریابی با منابع محدود چطور می‌تواند بداند که چگونه استراتژی درست بازاریابی را انتخاب کند؟ ” من متوجه شدم که در یک نقطه بخصوص در قیف فروش، بسیاری از کاربران قیف را ترک می‌کنند.” بنابراین آقای دیمیتروف تعداد قدم های این قیف را کم می کند تا تبدیل سریع تری را شاهد باشد.

” من با تیمم ملاقات کردم، و ما راهی را برای دور زدن قسمتی که کاربران به محض رسیدن به آنجا قیف را ترک می‌کردند پیدا کردیم. نتایجی که پس از این کار دیده شد خیلی خیلی از چیزی که تصور می‌کردیم فراتر بود. در هفته بعد، من افزایش نرخ تبدیل ۱۳۵ درصدی و افزایش نرخ فروش ۱۲۵ درصدی را شاهد بودم. و همه اینها با کاهش ۶ درصدی بودجه به صورت هفتگی اتفاق افتاد. ”

هدف اصلی از استفاده از حرف‌های آقای دیمیتروف این است که همیشه جا برای پیشرفت و بهینه سازی وجود دارد. داده‌ها به شما کمک می‌کنند که پیشرفت مکرری داشته باشید.

۴ – از پرداخت به ازای کلیک برای استفاده بهتر از لیست ایمیل خود بهره گیرید

سال پشت سال، تحقیقات گزارش می‌دهند که ایمیل از دید کانال‌های بازاریابی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد. بنابراین چرا به قوی‌ترین کانال بازاریابی خود با جزییات بیشتر یک فشار دیگر وارد نمی کنید؟

خانم جنی هولمز، یکی از مطرح‌ترین استراتژیست های دیجیتال در این باره می گوید ” چندین کار جالب هست که می توانید در مورد ایمیل‌ها انجام دهید. می توانید تمامی آنهایی که ایمیل شما را باز نمی کنند  هدف بگیرید، اما بهترین کار این است کمپین‌های اختصاصی برای فیس بوک یا هر پلتفرم دیگری را بسازید که درون آنها لینک هایی وجود دارد که افراد مورد نظر روی آنها کلیک کرده اند. این کار نسبت به قبلی عملکرد بهتری دارد چرا که در مورد چیزی است که در حال حاضر مخاطبان به آن علاقه‌مند هستند. همچنین شما می‌توانید از داده‌های دسته سوم برای گروه‌بندی مخاطبان خود نیز استفاده کنید. آنها با ایمیل‌های شما هماهنگ می‌شوند و شما می‌توانید پیام های هدفگذاری شده را برای این مخاطبان ارسال کنید. برای من بسیار شگفت انگیز است که چگونه بعضی از کمپانی‌ها ایمیل‌های دسته جمعی را برای لیست ایمیلی دسته سوم می‌فرستند به جای این که آنها را با اکانت های شبکه های اجتماعی خود هماهنگ کنند. هنگامی که شما مخاطبان هدف خود را ساختید، دسته‌بندی‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید برای هدفگیری‌های متفاوت از آن ها استفاده کنید، دسته‌بندی‌هایی مانند عناوین شغلی و محل زندگی.”

داده‌ها می‌توانند دسته بندی های شما را دقیق تر از گذشته کنند.به یاد داشته باشید که هیچوقت ابتدا به فکر عریض بودن فعالیت‌های خود نباشید و بجای آن، همیشه عمیق‌تر کار کنید.

۵ – تاثیر تغییرات صنعت را برروی کمپین های خود براورد کنید

در فوریه سال ۲۰۱۶، تیم گوگل ادوردز تغییر بسیار بزرگی را با حذف کردن تبلیغات دست راست در تبلیغات کلیکی گوگل بوجود آوردند.

بازاریابی داده‌محور (Data-Driven Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

دیانا لوپز مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت ای پیج در این باره می گوید: ”همه ترسیده بودند. من آنلاین شدم، دیدم که آمارها می‌گویند همه چیز خوب است، نرخ کلیک‌های مشکلی ندارد، رتبه‌های پایین بهتر از همیشه عمل می‌کنند و فضای تبلیغ کننده تغییر زیادی نکرده است و این تغییر طبق گفته‌های گوگل تنها برروی ۶درصد از کوئری‌های جستجو تاثیر گذاشته است. آیا می‌توانید باور کنید؟ سوال من از شما این است که این موضوع چطور برروی شما تاثیر می‌گذارد؟”

خانم لوپز بازاریابان را تشویق می‌کند تا مشکلات را با دنبال کردن این چند قدم در بازاریابی داده محور حل کنند. در واقع این پروسه‌ای است که هنگام بوجود آمدن تغییرات گوگل ادوردز خانم لوپز شروع کرد:

  • در ابتدا نرخ هزینه کلیک و نرخ کلیک را در بازه زمانی ۳ تا ۶۰ روز قبل از تغییر تا روز تغییر را تحلیل کنید. سعی کنید ببینید که ترند بخصوصی در این میان وجود دارد یا خیر.
  • به صفحه داشبورد تبلیغات خود بروید. ببینید که آیا در این بازه زمانی تغییرات قابل توجهی ایجاد شده است یا خیر. آیا در این بازه تبلیغ کنندگان بیشتری وجود داشته اند یا کمتر؟ آیا این رقابلت برروی نرخ هزینه کلیک و نرخ کلیک شما تاثیر گذاشته است؟
  • به بهترین تبلیغات خود سر بزنید و ببینید آیا چیزی در حال تغییر است یا خیر. در صورت وجود تغییر آماده باشید تا سریعاً در جهت رفع آن عمل کنید.

” یک گزارش در مورد قرارگیری در کنار صفحه یا بالای صفحه ایجاد کنید. ببینید که کدام قسمت نرخ تبدیل بهتری به شما می‌دهد. آیا قرار گرفتن در پایین اصلاً سودی برای شما خواهد داشت؟ به گوگل ریپورتس بروید و رتبه بالا و رتبه پایین را به عنوان ستون اصلی اضافه کنید. نرخ تبدیل، میانگین رتبه، کلیک‌ها، هزینه کلیک‌ها، ایمپرشن‌ها را اضافه کنید. این کار به شما اطلاعات مفیدی را خواهد داد تا بفهمید که چه کاری بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت.

برای استفاده از مزایای بازاریابی داده محور چه ابزارهایی وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید از مزایای بازاریابی مبتنی بر داده بهره مند شوید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده نمایید. برخی از این ابزارها عبارتند از:

استفاده از گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو برای ارتقا سطح ترافیکی وبسایت خود

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای قدرتمندی است که می‌توانید با استفاده از آن، داده‌های مفیدی جمع آوری نمایید. در واقع با استفاده از این ابزار می‌توانید به این نکته پی ببرید که نحوه تعامل کاربران با یک سایت و یا برنامه به چه صورت است!

استفاده از SimilarWeb برای مشاهده مقصد بعدی بازدیدکنندگان وبسایت خود

SimilarWeb نیز از ابزارهای هوش بازار است که این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده‌است تا با استفاده از آن، به درک درستی از سهم بازار دیجیتالی برسند. با استفاده از این ابزار کاربردی می‌توانید مخاطبان خود را رصد کنید و ببینید که مقصد بعدی آن‌ها پس از ترک وبسایت شما کجاست!

سخن پایانی

استفاده از بازاریابی داده محور برای انواع کسب و کارها چه یه صورت آنلاین و چه سنتی، کاربرد دارد. صاحبان کسب و کارهای مختلف می‌توانند با استفاده از نکاتی که تا به اینجا بیان نمودیم، از این روش بازاریابی برای توسعه کسب و کار خود استفاده نمایند. امید است که به شما عزیزان در درک این موضوع کمک کرده باشیم. اکنون در پایان این مقاله شما می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از استفاده از روش data driven marketing را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *