سئو

کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟

کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟

کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟ کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود که قرابتی با استاندارهای سئو ندارد. در این مطلب با تعریف، انواع و مضرات این تاکتیک و راهکارهایی آشنا خواهید شد که با استفاده از آن‌ها هیچ‌گاه نیازی به توسل به کیورد استافینگ پیدا نخواهید کرد.

در هنگام انجام امور مرتبط با سئو (SEO) و بهینه سازی وب‌سایت برای کسب رتبه‌های بهتر در صفحه نتایج جستجو، هیچ بعید نیست که وسوسه شوید و بخواهید از راه‌های میانبر استفاده کنید. شاید تصور کنید که استفاده از تاکتیک‌هایی که در کوتاه مدت باعث کسب سریع‌تر رتبه‌های بهتری می‌شوند ضرری نخواهد داشت؛ اما توسل به راه‌های میانبر و تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه نه‌ تنها به بهبود وضعیت سئوی سایت شما کمک نمی‌کند؛ بلکه صدماتی را بر پیکره کسب‌وکارتان وارد می‌کند که جبران آن‌ها اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. در این مطلب به سراغ یکی از این روش‌ها به نام کیوُرد اِستافینگ (Keyword Stuffing) می‌رویم و پس از تعریف و شرح مضرات آن، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها بدون توسل به این روش ناکارآمد می‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید…

کیورد استافینگ چیست؟

وقتی می‌خواهید وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید، استفاده از میانبرها ممکن است بسیار وسوسه‌انگیز برایتان باشد. ممکن است بخواهید تاکتیک‌هایی را امتحان کنید که روند را تسریع کرده و به شما کمک می‌کند تا هرچه سریعتر رتبه بالاتر را در گوگل بدست آورید. اما استفاده از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه نه‌تنها به بهبود وضعیت سئوی سایت شما کمک نمی‌کند. بلکه حتی ممکن است صدمات جبران ناپذیری به آن وارد کند.

کیورد استافینگ(Keyword Stuffing) یک تکنیک بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. «کیورد استافینگ» ترکیبی از دو واژه Keyword (کلمه کلیدی) و Stuffing (پر کردن) است. می‌توان گفت که «کیورد استافینگ» در واقع یک روش قدیمی سئو برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل به حساب می‌آید؛ به این صورت که افراد برای تولید محتوای سایت خود، کلمات کلیدی را در محتوای خود اصطلاحا بمباران می‌کنند.

انواع کیورد استافینگ

گاهی کیورد استافینگ‌ها از دید کاربران و مخاطبان مخفی می‌شوند که ممکن است در نگاه اول، برای کاربران قابل رویت نباشند. اما در این قسمت می‌خواهیم به انواعی از کیورد استافینگ‌ها اشاره کنیم که مخاطبان و کاربران می‌توانند به وضوع مشاهده کنند:

– تکرار بی‌مورد کلمات یا عبارات

گاهی می‌توان به راحتی متوجه شد که برخی از کلمات چقدر بی مورد و زیاد از حد در متن تکرار شده‌اند.

– افزودن کلماتی که خارج از موضوع هستند

 گاهی ممکن است متوجه موضوعی شوید که برخی کلمات به محتوا ربطی ندارند اما در جاهای مختلف متن بی‌دلیل استفاده شده‌اند. در واقع این کلمات، کلمات کلیدی مد نظر مدیر وبسایت هستند که قصد داشته هنگام سرچ این کلمات در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو باشد و با اینکه با متن نامرتبط هستند باز هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

– درج کلمات کلیدی بصورت بلوک یا انبوه

گاهی در برخی از متن‌ها می‌توان دید که دسته‌ای از کلمات در قالب یک بلوک و بصورت انبوه داخل متن استفاده شده‌اند.

– استفاده از کلمات کلیدی که مربوط به موضوع صفحه نیستند

گاهی دیده می‌شود که موضوع یک صفحه از یک وبسایت چیز دیگری است اما کلمات کلیدی که مرتبط با این عنوان نیستند، به وفور در متن دیده می‌شوند. یعنی مسئول وبسایت صرفا خواسته که این کلمات کلیدی در موتورهای جستجو دارای رتبه باشند و با اینکه بی‌ربط به موضوع اصلی صفحه هستند، باز هم بکار گرفته شده‌اند.

کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟

تکنیک تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟

حال که متوجه شدید، کیورد استافینگ چیست و چطور می‌تواند سئوی سایت شما را نابود کند، به تاریخچه این تکنیک می‌پردازیم. در گذشته برای بدست آوردن رتبه‌بندی بهتر در موتور جستجو و نمایان بودن عبارات خاص، از پر کردن کلمات کلیدی (کیورد استافینگ) استفاده می‌شد.

در ابتدا که موتورهای جستجو طراحی شدند، الگوریتم‌هایی که در آن زمان طراحی و اجرا شدند بسیار ساده بودند که قادر به تشخیص مفهوم محتوا نبودند و حتی کلمات و مفهوم کلمات را نمی‌توانستند تشخیص دهند. اصول کار این الگوریتم ها به این شکل بود که برای تشخیص موضوع مربوطه، عباراتی که بیشتر در صفحه تکرار می‌شدند را تشخیص داده و جایگاه مناسبی برای آن صفحه در نظر می‌گرفت.

به همین منظور متخصصین سئو برای رتبه گیری در کلمه مورد نظر، عبارات را تا جایی که ممکن بود در محتوا تکرار می‌کردند. با گذشت زمان و توسعه یافتن الگوریتم های گوگل همچون الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain روی کار آمدند که قادر به شناسایی ارتباط معنایی بین کلمات و کیفیت محتوا شدند. با افزایش هوش ربات های گوگل، کم کم تکرار کلمه کلیدی کمتر و کمتر شد و به جایی رسید که استفاده از روش keyword stuffing از روش های اسپم شناخته شد.

اصلاً چند بار کلمه کلیدی را در متن سئو شده تکرار کنیم؟

طبق قانون قراردادی بسیاری از مدیران سایت، چگالی یک کلمه کلیدی باید 3 درصد از محتوای مقاله باشد. ولی این قانون در حال حاضر منسوخ شده و دیگر جواب نمیدهد. تجربه ما در مقالات طراحی سایت مشهد سئو نشان داده که تکرار 3 تا 5 کلمه کلیدی هدف در صفحه نه تنها ضرر ندارد بلکه به رتبه گرفتن شما سرعت هم می دهد.

نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که همین 3 تا 5 بار تکرار باید در فضاهای مناسبی باشد. با مراجعه به صفحه فاکتور های سئو داخلی، این فضاها را به شما توضیح دادیم.

چه روش های جایگزینی برای تکرار کلمه کلیدی وجود دارد؟

در این جا دو راه حل جایگزین تکرار کلمه کلیدی را به شما می گوییم که با اینکه انجام آن وقت و انرژی بیشتری از شما می گیرد ولی تاثیر آن همیشگی است:

  1. مفهوم کلیدی
  2. نوشتن مقالات طولانی

راه حل جایگزین اول (مفهوم کلیدی و روش های استفاده از آن)

خستگی یک مفهوم است، زمانیکه شما خسته هستید میتوانید این نیاز را با عبارات گوناگونی بیان کنید. مثلا عباراتی مانند “من خستم” یا اینکه “امروز خیلی راه رفتم” یا عبارتی مثل “دیگه جون ندارم” همگی مفهوم خستگی شما را به مخاطب اعلام می کنند. هریک از این عبارت ها میتوانند یک کلمه کلیدی در سئو باشند، با این تفاوت که به جای کلمه کلیدی، مفهوم کلیدی هستند!

امروز به جای استفاده از عبارات تکراری چند روش جایگزین را پیشنهاد می دهیم:

  • استفاده از عبارات هم خانواده و هم معنی
  • استفاده از عبارات توصیفی و مرتبط
  • پاسخ گویی به سوالات حاشیه ای و مرتبط با موضوع

راه حل جایگزین دو (نوشتن مقالات طولانی چرا و چگونه؟)

گوگل به عنوان بهترین موتور جستجو تلاش می کند بهترین صفحات را به کاربران خود پیشنهاد دهد و در بیشتر مواقع بهترین صفحات آن هایی نیستند که مملو از کلمات کلیدی و کلمات تکراری هستند. بلکه صفحاتی هستند که یک مفهوم کلیدی را به صورت کامل بررسی کرده اند.

صفحاتی که یک موضوع را به صورت کامل بررسی کرده باشند سوالات زیادی از کاربر را در همان صفحه پاسخ می دهند. به همین دلیل محتوای طولانی در حال حاضر شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج گوگل دارد. البته دلیل این جایگاه فقط طولانی بودن محتوا نیست بلکه مفهوم ارایه شده در آن باید دقیق و جامع باشد.

محتوای طولانی و مفهوم کلیدی، هایپراستار با اقلام متنوع!

وقتی یک محتوای کم و با تکرار کلمه کلیدی داریم مثل این است که وارد یک مغازه کوچک خواروبار فروشی شدیم که به سختی حتی نیازهای اولیه ما را برطرف میکند. برعکس وقتی از محتوای طولانی و مفهوم کلیدی بیشتر استفاده کنیم مثل این است که وارد یک فروشگاه زنجیره ای مثل هایپراستار شدید و نه تنها نیازهای اولیه، بلکه نیازهای ثانویه ( که از آن بی خبر بودید!) شما را هم تامین میکند.

چطور راه حل های جایگزین 1 و 2 را اجرا کنیم؟

برای اینکه بتوانید عبارت های مفهومی یک کلمه کلیدی را پیدا کنید و درباره آن های یک مقاله طولانی بنویسید چند راه در پیش دارید:

  • پیشنهادات گوگل هنگام جستجو

به محض اینکه در تایپ جستجو شروع به تایپ کردن کنید، گوگل پیشنهاداتی به شما می دهد که معمولاً عبارت هایی هستند که کاربران بیشتر آن ها را سرچ می کنند. این پیشنهادات برای یک مقاله طولانی حکم یک گنج را دارند چرا که می توانند موضوعات نزدیک به کلمه کلیدی هدف که مردم به دنبال جواب آن ها هستند را رایگان در اختیار شما قرار دهند.

  • پیشنهادات گوگل در صفحه جستجو

اگر عبارت جستجو شده شما مفاهیم کلیدی متنوعی داشته باشد، گوگل در صفحه نتایج جستجو به شما پیشنهاداتی مرتبط با آن عبارت میدهد. با این عبارت ها چند کار ارزشمند می توانید انجام دهید: یک اینکه آن ها را به محتوای فعلی خود اضافه کنید، دو اینکه از آن ها برای عنوان یک مقاله جدید استفاده کنید.

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

  • ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

در حال حاضر سایت های زیادی وجود دارد که می توانند اطلاعات ارزشمندی از عبارت های مربوط به یک کلمه کلیدی و تعداد جستجوی آن را به شما بگوید. سایت های زیر می توانند به عنوان ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک کنند:

  1. MOZ
  2. AHREFS
  3. SEMRUSH
  4. KWFINDER
  5. KEYWORD PLANNER

  • استفاده از دیتای سرچ کنسول (اثبات شده)

راهی که می تواند صد در صد به شما در جایگاه بهتر کمک کند، استفاده از دیتای سرچ کنسول است.

تمام کاری که در این روش باید بکنید این است که مقاله ای که چند وقت پیش نوشتید را در سرچ کنسول وارد کنید و با مراجعه به بخش Queries، عبارت هایی که این مقاله جایگاه را پیدا کنید و درباره آن ها در محتوای خود بنویسید.

با اینکار مقاله بهینه شده، گستره بیشتری از کلمات کلیدی را پوشش می دهد و این یعنی شما نه تنها در یک عبارت، بلکه در چند عبارت کلیدی مهم می تواند به صفحه اول بیایید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *