شبکه اجتماعی

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

این روزها که استفاده از شبکه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغه‌های تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفه‌ای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟

اینستاگرام یکی از برنامه‌های پربازدی و محبوب این روزها در دنیای مجازی می‌باشد که دارای طرفداران و کاربران بسیار زیادی است که تمام کاربران می‌توانند بدون هر گونه هزینه اضافی در این صفحه مجازی فعالیت کنند و تبدیل به فردی محبوب شوند. با این حال ترفندهای گوناگونی در این صفحه مجازی وجود دارد که می‌توانند در موفقیت شما موثر و تاثیرگذار باشند. 

اگر شما به دنبال کسب و کار اینترنتی هستید تا خودتان و برندتان را به افرادی که در منطقه سکونت شما زندگی می‌کنند را هر چه بهتر و آسان تر معرفی کنید، با استفاده از برخی ترفندها که فرایند آن کمی به زمان نیاز دارد، می‌توانید شناخته و محبوب شوید و از این گونه اقدام به فروش محصولات خود کنید.

به همین دلیل ما قصد داریم یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه رعایت کنید، کپشن اینستاگرام می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که در حین انتشار پست باید با شیوه درست بنویسید تا با استفاده از آن بتوانید در میان رقبای خود به مرور زمان محبوبیت بیشتری پیدا کنید را آموزش دهیم.

کپشن اینستاگرام چیست ؟

بطور کلی کپشن اینستاگرام عبارت است از نوشته یا متنی که در پائین پست اینستاگرامی وجود دارد که گویای تصویر منتشر شده است و با استفاده از این متن در برخی از پست‌ها می‌توانید از نکات بیشتری مطلع شوید. اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. 

محدودیت‌های کپشن اینستاگرام

نوشتن کپشن فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بیان حزئیات دقیق‌تر است، اما به این معنی نیست که فضای کافی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید کپشن‌های طولانی بنویسید. کپشن اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.
کپشن اینستاگرام دو محدودیت اصلی دارد. اولین محدودیت آن استفاده از ۲۲۰۰ کاراکتر و دومین محدودیت آن امکان استفاده از حداکثر ۳۰ هشتگ است. استفاده از کپشن‌های طولانی اصلا جذاب نیست و از سوی دیگر نیازی نیست متن خود را پر از هشتگ کنید تا به جذابیت آن لطمه بخورد.

معنی پ.ن در اینستاگرام

احتمالا دیده‌اید که برخی افراد در پایان کپشن اینستاگرام خود از علامت مخفف و اختصاری «پ.ن» استفاده می‌کنند که در واقع از حروف اول «پی‌نوشت» گرفته شده است. پی‌نوشت توضیحات تکمیلی در انتهای کپشن اینستاگرام است تا اگر در متن شما شک و شبهه‌ای وجود دارد یا نیاز دارید به نکات بیشتری اشاره کنید، بتوانید در این بخش به آن بپردازید.

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

چرا نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرام مهم است؟

حتما شنیده‌اید که خیلی وقت‌ها می‌گویند یک عکس یا ویدیو می‌تواند بهتر از هزاران کلمه و جمله مفهوم مورد نظر را منتقل کند. اما گاهی این به تنهایی کافی نیست و به دلایل مختلف نیاز دارید تا یک کپشن خوب زیر پست اینستاگرام خوب بنویسید. هر چه بتوانید از طریق محتوای خود با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید، محبوب‌تر می‌شوید و همین باعث می‌شود تا در معرض دید کاربران بیشتر باشید.
برخی از کاربران بدون توجه به کپشن شما پست‌تان را لایک یا بازدید می‌کنند. اما بیشتر مخاطبان علاقه دارند کپشن زیر پست را بخوانند و عکس و فیلم به تنهایی برای آنها کافی نیست. کپشن اینستاگرام کمک می‌کند تا مخاطبان تعامل بیشتری داشته باشند و با توجه به زمانی که صرف می‌کنند مشارکت بیشتری نشان دهند.
هر چه بتوانید کپشن بهتری بنویسید لایک و کامنت بیشتری می‌گیرید و نه‌تنها برای خودتان مهم است، بلکه برای اینستاگرام نیز اهمیت بسیاری دارد.

کپشن‌های خوب در اینستاگرام، توضیح می‌دهند که عکس مربوطه درباره چیست، به دنبال‌کنندگان می‌گویند چه عملی انجام دهند یا نکات ظریف نهفته در تصویر را تفسیر می‌کند و در نتیجه محتوا را لذت‌بخش‌تر می‌کند و دنبال‌کننده ترغیب می‌شود این محتوا را به‌اشتراک بگذارد. اگر فکر می‌کنید یک توضیح مناسب در اینستاگرام درجه آخر اولویت را دارد، فرصت جذب مخاطب را از دست داده‌اید. زیرا این هدف تنها از طریق یک محتوای بصری فراهم نمی‌شود.

چه چیزی کپشن را خوب جلوه می‌دهد؟

جواب خیلی راحت است. باید گفت:

  • داشتن ساختار مناسب
  • استفاده از ایموجی‌های خود اینستاگرام
  • پاراگراف‌بندی و خوانا بودن جملات و نوشته‌ها
  • رعایت حداکثر طول نوشتاری یعنی ۲۲۰۰ کاراکتر
  • استفاده از هشتگ اینستاگرام مناسب و حرفه‌ای (حداکثر مجاز ۳۰ هشتگ است)
  • نوشته عالی و بدون غلط
  • سازگاری عالی با پرسونای فالوورهایتان

همه این‌ها در کنار هم متن شما را بالا می‌برد. اگر بهترین متن را هم بنویسید؛ اما خوانایی پایینی داشته باشد، هیچ‌گاه خوانده نخواهد شد. در نهایت فقط به خاطر اسمتان لایک می‌کنند. چیزی که این روزها زیاد اتفاق می‌افتد.

نحوه نوشتن کپشن در اینستاگرام

اینستاگرام محیطی کاملا بصری می‌باشد که در آن اکثر کاربران سعی می‌کنند تا با استفاده از تصاویر جالب و خلاقانه به محبوبیتی که به دنبال آن بودند دست پیدا کنند. با این حال در کنار کپشن مناسب برای اینستاگرام شما نیاز به تصویر کاملا یونیک و منحصر بفرد خود دارید. بنابراین قدم اول را می‌توان انتخاب تصویر مناسب می‌باشد.

بعد از انتخاب تصویر مناسب در زمینه‌ای که فعالیت دارید و نام صفحه را بر اساس آن ساخته‌اید، نوبت به انتشار آن می‌رسد که باید در ابتدا کپشن مناسب را بنویسید. با این وجود باید با نکاتی حاوی “روش نوشتن کپشن در اینستاگرام” آشنا شوید تا کپشن را هر چه جذاب‌تر و زیباتری با کاربران صفحه خود به اشتراک بگذارید. 

حالا چگونه یک کپشن حرفه‌ای بنویسیم؟

1- طول جملات در کپشن اینستاگرام

پستی که شما در حال انتشار آن هستید قرار است توسط کاربرانی دیده شود که تمامی آنها گوشی هوشمند دارند و زمانیکه پست شما منتشر شود آنها قرار است با اسمارت فون خود پست شما را مشاهده نمایند. با این وجود باید به این نکته توجه کنید که طول مناسبی را برای جملات خود انتخاب نمایید. با این حال طول هر جمله شما باید حداکثر 3 یا 3.5 خط ( 3 یا 3.5 خط در نمایشگر گوشی ) باشد تا بعد از باز شدن پست، به کاربر حس زننده‌ای دست ندهد و از پست شما به سرعت عبور نکند.

2- رعایت علائم نگارشی فارسی در کپشن اینستاگرام

در حین نوشتن کپشن اینستاگرام و با رعایت طول جملات در آن باید علائم نگارشی فارسی را در نیز در آن بگنجانید و در موقعیت مناسب از آنها استفاده کنید تا زیبایی نوشتاری در کپشن اینستاگرام شما وجود داشته باشد و این نکته گرچه ساده بنظر برسد، می‌تواند در جذب کاربر به مطالعه پست اینستاگرامی شما موثر واقع شود.

برای مثال می‌توانید از علائم نگارشی فارسی اعم از ویرگول، نقل قول، نقطه ویرگول، دو نقطه و… استفاده نمایید.

3- مرتبط بودن عکس و کپشن!

شاید تاکنون پیش آمده باشد که در جستجو اینستاگرام، با برخی پست‌هایی روبرو شده باشید که در آن نه تصویر و نه کپشن موجود پائین تصویر با یکدیگر مطابقت ندارند. با این حال بازدید و همچنین دیده شدن این پست بسیار کم خواهد بود و هر کاربری شاید آنرا پسند نکند!

4- استفاده از هشتگ های مرتبط

یکی دیگر از موارد باید بصورت جدی آنرا رعایت کنید، هشتگ‌های اینستاگرام می‌باشد که باید به بیشترین میزان ممکن به آن اهمیت بدهید و با دقت بسیار زیادی آنها را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که هشتگ‌های انتخابی شما نباید بقدری زیاد باشند که بتوانند بیش از 3 یا 4 خط جای بگیرند چرا که می‌توانند منجر به زشت شدن پست شما شوند و کاربر بدون مطالعه پست، از آن رد خواهد شد و توصیه بعدی این است که در انتخاب هشتگ ها عجله نکنید و آنها را مطابق پست اینستاگرامی خود بنویسید.

از هشتگ ها در انتهای کپشن استفاده کنید.

به استثناء عباراتی که باید همراه با هشتگ در جمله بیایند، هیچ یک از هشتگ‌ها را در ابتدای کپشن درج نکنید. بدین ترتیب، بخشی از کپشن که برای افراد جذاب‌تر است در ابتدا می‌آید و کاربردوست‌تر خواهد بود.
همچنین، اگر کپشن شما به اندازه‌ای طولانی است که از فید کاربر پنهان می‌شود، هشتگ‌هایی که در آنجا قرار دارند تا افراد را به یکدیگر متصل کنند نیز پنهان می‌شوند. بنابراین، هشتگ‌ها در کپشن زیر از دیدِ مخاطب پنهان می‌شوند و باید صفحه را پایین بکشند تا بتوانند ادامه‌ی کپشن را ببینند این مسئله مشکلی ندارد زیرا آنها برای جستجو در اینستاگرام هستند.
نکته: به هشتگ معروف برای هشتگ‌های خود نیاز دارید؟ وقتی یک پست جدید را باز می‌کنید و نماد # و پس از آن کلمه ی مورد نظرتان را تایپ می‌کنید، اینستاگرام هشتگ‌هایی را بر اساس محبوبیت‌شان به شما پیشنهاد می‌کند.

5- انتخاب لوکیشن صحیح

نکاتی که باید در نوشتن کپشن اینستا رعایت شوند

بعد از انجام مراحل بالا، نوبت انتخاب لوکیشن مناسب می‌رسد که باید لوکیشن محل کار خود را انتخاب کنید تا بعد از آنکه کاربر پست اینستاگرامی شما را مشاهده کرد، بر روی آدرس و یا لوکیشن در بالای پست اینستاگرامی کلیک کند و سپس این گونه شما تبدیل به یک برند در زمینه کاری خود در آینده ای نه چندان دور خواهید شد.

6- استفاده از استیکرهای مناسب و جذاب در کپشن اینستاگرام

زمانیکه شما با خلاقیت تمام شروع به نوشتن پیغامی مناسب برای کپشن پست اینستاگرامی خود می‌کنید، می‌توانید برای جذابیت هر چه بیشتر متن از استیکرهای جالب و مناسب استفاده کنید که می‌تواند در زیبایی متن شما موثر باشد و حس و حال متفاوتی را به کاربر منتقل کند. با این حال این نکته یکی دیگر از اصلی‌ترین نکات است که باید در نوشتن کپشن اینستاگرام موثر واقع شود.

7- CTA های مختلف بنویسید

بهترین Call-To-Action برای اینستاگرام این است که کاربران را تشویق به لایک، نوشتن کامنت یا اشتراک‌گذاری و همچنین دعوت به کلیک روی لینک در بیو کنید؛ اما چگونه؟ این روزها بهترین راه‌حل این است که با سؤال CTA اینستاگرام را جلو ببرید. اصلاً یکی‌دیگر از نکات حرفه‌ای‌تر کردن کپشن همین پرسیدن سؤال است. درخواست مستقیم لایک بیشتر شبیه به گدایی می‌شود؛ بلکه باید سؤالی را بپرسید که کاربر اعلام موافقت خود را با دو بار لمس کردن نشان دهد یا اینکه کامنت بگذارد. البته نه مثل صفحه‌های زرد که عکسی را گذاشته و در آنجا می‌نویسند که اگر با کار او موافق هستید، لایک کنید.

سؤال بپرسید. نظر خود را بنویسید، بعد در آخر از آن‌ها بخواهید که در کامنت دیدگاه‌های خود را هم بنویسند یا سؤال علمی یا هرچیزی که مرتبط با کسب‌وکارتان است، بپرسید.

8-تغییر رنگ ندهید

از یک لحن یا همان Voice استفاده کنید. لحنی که اول از همه به برند شما نزدیک‌تر باشد، دوم اینکه با پرسونای کاربران شما همخوانی داشته باشد و سوم اینکه ثابت باشد. در یک نقطه طنز و غیررسمی ننویسید و در نقطه دیگر خیلی رسمی. اگر هم تغییر استراتژی دادید، باید خیلی مراقب باشید که این لحن آن‌چنان دچار تغییرات نشود.

9- منشن کنید

آیا در متن کپشن اینستاگرام خود به حساب کاربری دیگری هم اشاره کرده‌اید؟ وقتی کسی را منشن می‌کنید؛ یعنی اینکه متن برای شما اهمیت زیادی دارد؛ یعنی اینکه این متن دلنوشته خود شماست. کاربران در اینستاگرام به دلنوشته خیلی اهمیت می‌دهند. بعد هم اینکه توانسته‌اید با این کار حداقل ارتباطی را حفظ کنید.

10- جملات بزرگان را به کار ببرید

جمله در اینستاگرام خیلی لایک به خود می‌گیرد. حتی به اشتراک هم گذاشته می‌شود؛ اما به کار بردن جمله به صورت تک فقط پست شما را زیباتر می‌کند، نه حرفه‌ای. تحلیل کنید. تجربه خود را بنویسید که چرا به این جمله اعتقاد دارید یا ندارید. سعی کنید با بسط دادن آن مهارت و دانش خود را نشان دهید. به این صورت هم متن حرفه‌ای است و هم اینکه خودی نشان داده‌اید.

11- کانال‌های اجتماعی دیگرتان را نیز تبلیغ کنید

همچنین می‌توانید از کپشن‌تان برای تبلغ حساب‌های رسانه‌های اجتماعی دیگرتان استفاده کنید. این روش فوق‌العاده‌ای برای اطلاع‌رسانی به فالوورها در مورد رسانه‌های اجتماعی دیگر شما است بنابراین فالوورهای اینستاگرام شما می‌توانند به فالوورهای توییتر، طرفداران فیس‌بوک، مخاطبان اسنپ‌چپ و غیره تبدیل شوند.

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

روش فاصله گذاری و رفتن به خط بعد در کپشن اینستاگرام

با استفاده از برنامه یادداشت

• روش نوشتن متن در برنامه یاداشت گوشی: برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام هیچ وقت بطور مستقیم متن را در قسمت بیو و یا زیر عکس ننویسید و ابتدا متن کپشنی که می‌خواهید در اینستاگرام خود منتشر کنید را در برنامه یادداشت برداری گوشی خود بنویسید.

این برنامه پست شما را به طور خودکار با قالب بندی مناسب منتشر می‌کند.

• روش پیش‌نویس ایمیل: می‌توانید از پیش‌نویس‌های ایمیل برای اینکار کمک بگیرید و و برای انتشار یک پست جدید، پیش نویس کپشن خود را در اینستاگرام پُست کنید.

استفاده از اپلیکیشن برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام

چندین برنامه و متن ابزار فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام وجود دارد که راه حل‌های متداول برای اضافه کردن فضا درکپشن‌ها هستند. شما فقط باید آنها را روی دستگاه خود نصب کنید و از آنها برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام استفاده کنید.

در اینجا به معرفی چند برنامه برای فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام می‌پردازیم:

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

 Hashtagie : با Hashtagie می‌توانید متن کپشن خود را به سادگی تایپ کنید، کپی پیست کنید و  آن را دقیقاً همان‌گونه که می‌خواهید در اینستاگرام ببینید، درست کنید.

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

GramSpacer: GramSpacer به شما این امکان را می‌دهد که فضاهای خالی زیبایی برای کپشن‌ها و بیوهای اینستاگرام ایجاد کنید.

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

Insta-SpacerInsta-Spacer ابزاری عالی است که به شما این امکان را می‌دهد که فضاهای چند خطی را بدون استفاده از کاراکترهای ناخوشایند به کپشن اینستاگرام اضافه کنید.

نحوه درست نوشتن کپشن در اینستاگرام

Tailwind : Tailwind به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام نوشتن کپشن در اینستاگرام خود، طول و به صورت خودکار خطوط فاصله را ایجاد کنید.

فاصله انداختن در کپشن اینستاگرام نه تنها خوانایی و درک یک مطلب خاص را بهبود می‌بخشد بلکه باعث می‌شود تا از نظر مخاطب از جنبه بصری جذاب باشد. بسته به آنچه برای شما مناسب‌تر است می‌توانید از مواردی که در بالا ذکر شد، یکی از ترفندها را انتخاب کنید.

نحوه نوشتن متن طولانی زیر عکس اینستاگرام با استفاده از نمادها

برای این کار می‌توانید در هر کجا که به یک خط فضا نیاز دارید از نمادهای خاصی مانند (-) ، (*) و همچنین ایموجی‌های مختلف استفاده کنید. اما این روش یک ایرادی دارد که این نمادها یا کاراکترها برای همه قابل مشاهده است و ممکن است کپشن را برای برخی از افراد مبهم سازد.

نتیجه‌گیری

نکات برای نوشتن کپشن اینستاگرام خیلی زیاد است. زیادتر از این حرف‌ها. فقط دو نکته را به شما می‌گوییم و این مقاله را می‌بندیم: اول از همه اینکه نمی‌توان نسخه واحدی برای حرفه‌ای‌تر شدن کپشن داد. بلکه کاربران و در واقع پرسونای آن‌ها است که تعیین کننده چگونگی نوشتن است. دوم اینکه سخت نگیرید. ساده و روان بنویسید؛ اما اصلاً سبک ننویسید. اصول رفتار حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی را بدانید و سعی کنید تا آن‌ها را رعایت کنید.‌

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *