سئو

لینک سازی برای سئو: راهنمای افراد مبتدی

راهنمای لینک سازی - مشهد سئو

به زبان ساده لینک دهی یک وب سایت به وب سایت دیگر را بک لینک یا لینک سازی می‌گویند. سایتی دیگر به سایتمان لینک می دهد و ما را معرفی می کند تا کاربران بتوانند از طریق این لینک وارد سایت ما شوند. بک لینک ها به وب سایت شما کمک می کنند تا رتبه بالاتری در گوگل کسب کنید. در این مقاله سعی شده است تا به زبان ساده لینک بیلدینگ یا همان لینک سازی را توضیح دهیم.

نکات مهم در ساخت بک لینک

داشتن رابطه خوب با صاحب وب سایت، قبل از درخواست پیوند به گرفتن بک لینک به شما کمک می کند. افراد به صفحاتی که جالب و مفید هستند لینک می دهند. بنابراین اگر صفحه شما این ویژگی را ندارد، برای لینک سازی به آن و گرفتن بک لینک کار بسیار سختی در پیش خواهید داشت. لینک های صفحات مرتبط در وب سایت های معتبر بیشترین تأثیر را در رتبه بندی شما در گوگل دارند.

لینک بیلدینگ چیست و چگونه آن را انجام می دهید؟

لینک بیلدینگ یا لینک سازی فرآیندی است که باعث می شود سایر وب سایت ها به صفحات وب سایت شما پیوند دهند. هدف آن تقویت “اقتدار” صفحات شما در نظر گوگل است. به زبان ساده تر می توان پیوند ها را به عنوان رای در نظر گرفت، به این صورت که وقتی وب سایت های دیگر به صفحه شما لینک می دهند، به گوگل می گویند صفحه شما مهم و دارای محتوای قابل قبول می باشد.

از نظر مفهومی، بیشتر استراتژی های لینک بیلدینگ یا لینک سازی در یکی از چهار مورد زیر قرار می گیرد: 

1 – افزودن پیوند: زمانی که به وب سایتی می روید و پیوند خود را به صورت دستی در آنجا اضافه می کنید.

2 – درخواست پیوند: زمانی که برای صاحبان وب‌سایت‌های مرتبط ایمیل می‌فرستید و از آن‌ها می‌خواهید به شما پیوند دهند. 

3 – پیوندهای خرید: مانند توضیح بالا، با این تفاوت که شما به آنها پول یا نوع دیگری خدمات ارائه می دهید. 

4 – پیوندهای درآمد: ایجاد و تبلیغ چیزی (خدمات، محصول و …) به قدری قابل توجه مردم می باشد که به طور طبیعی به آن ها پیوند می دهند. 

وب سایت هایی را انتخاب کنید که به نوعی با صفحه شما مرتبط هستند، زیرا احتمال بیشتری دارد که به درخواست شما توجه کنند.

باید سعی کنید تا سایت های مرتبطی را برای گرفتن بک لینک پیدا کنید. و هر چه تلاش بیشتری برای یافتن اهداف مشابه سایت خود انجام دهید میزان موفقیت شما بالاتر خواهد بود. 

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد اینکه هر صفحه از وب سایت شما یک شاهکار منحصر به فرد نیست که ارزش هزار لینک را داشته باشد.

بنابراین متخصصان سئو مجموعه ای از تاکتیک ها را ابداع کرده اند تا صاحبان وب سایت های دیگر را متقاعد کنند که به صفحات خود پیوند اضافه کنند.

  • پست مهمان: یک مقاله عالی برای وب سایت مورد نظر بنویسید، که از آن می توانید به خودتان پیوند دهید.
  • ایجاد پیوند در صفحه منبع : صفحاتی را پیدا کنید که منابعی مشابه شما را فهرست کرده و درخواست کنید که لینک وب سایت شما در آنجا اضافه شود.
  • ساخت لینک تصویر: در صورتی که متوجه شدید سایت هایی هستند که از تصاویر شما بدون ذکر منبع مناسب استفاده کرده اند می توانید به آن ها ایمیل بزنید و از آنها لینک بخواهید.

باید بدانید موفقیت و گرفتن بک لینک کار ساده ای نیست، اگر موفق به دریافت پنج لینک از صد ایمیل ارتباطی شدید، می توانید به خود افتخار کنید. داشتن ارتباط با افراد صنعت خود را فراموش نکنید، اگر در گذشته لطف کوچکی برای آن ها انجام  داده اید، در آینده با درخواست پیوند مشکلی نخواهید داشت.

PageRank

پیج‌رنک یا رتبه صفحه (به انگلیسی: PageRank) به فناوری گفته می‌شود، که بر پایه آن، موتورهای جستجو همانند گوگل، بینگ و…، وب سایت هایی که به هدف جستجوگر نزدیک‌ترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران در صفحه نتایج قرار می‌دهد. رتبه پیج به یاد لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از مؤسسین اولیه گوگل، نام‌گذاری شده‌ است. به این روش کاربرانی که کلمه ویژه‌ای را جستجو می‌کنند، می‌توانند ابتدا وب سایت هایی را ببینند که هم به خواسته آن‌ها نزدیک‌تر است و هم بازدید بیشتری داشته‌ است.

پست مهمان

وبلاگ نویسی مهمان (تولید محتوا برای سایت های دیگر) یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت بک لینک به سایت شما است و لینک‌هایی که از پست مهمان به دست خواهید آورد قطعا به ترافیک صفحۀ شما کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که از پست‌های مهمان در وب سایت‌ها و صفحات معتبر و مربوط به محتوای خودتان استفاده کنید وگرنه گوگل آن پست را اسپم حساب می‌کند. برای انتشار پست مهمان میتوانید با پرداخت هزینه این‌کار را انجام دهید.

انواع مختلف لینک ها تاثیرات متفاوتی بر رتبه صفحه شما در گوگل دارند. هیچ کس با اطمینان نمی داند که گوگل دقیقاً چگونه لینک ها را ارزش گذاری می کند.

اما پنج مفهوم کلی برای ارزیابی لینک ها وجود دارد که جامعه سئو معتقد است درست است. 

1- اقتدار

به نظر شهودی می‌رسد که گوگل نمی‌تواند یک پیوند از نیویورک تایمز را با پیوندی از وبلاگ سفر کوچک دوست شما را یکسان تلقی کند. نیویورک تایمز یک مرجع معتبر جهانی است و وبلاگ دوست شما حتی در بین دوستانتان به سختی شناخته شده است.

در طول سالیان متمادی سئوکاران شواهد تجربی زیادی را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد پیوندهای وب سایت های شناخته شده و معتبر تأثیر بیشتری در رتبه بندی صفحه شما در گوگل دارند.

اما چگونه “اقتدار” وب سایت را اندازه گیری می کنید؟ 

طبق یک نظرسنجی صنعتی که توسط Aira انجام شده است، محبوب‌ترین معیارهای اعتبار وب‌سایت را نوع دامنه رتبه‌بندی می کند.

2 – ارتباط

اگر وبلاگی در مورد سلامت و تناسب اندام راه اندازی می کنید، پیوندهای سایر وب سایت ها (و صفحات) با موضوع مشابه در مقایسه با پیوندهای وب سایت های مربوط به اتومبیل یا امور مالی، از نظر گوگل ارتباط و جایگاه بهتری خواهند داشت.

به عنوان مثال، تغذیه برای سلامتی و تناسب اندام بسیار مهم است. بنابراین برای وب سایت های تناسب اندام کاملاً طبیعی است که به مقالاتی در مورد غذا پیوند دهند. و اگر می خواهید به طور منظم ورزش کنید، باید در برنامه خود زمانی برای آن پیدا کنید، بنابراین پیوند دادن به مقالاتی در مورد مدیریت زمان نیز غیرطبیعی نخواهد بود.

3 – انکر تکست

انکر تکست (یک قطعه متن قابل کلیک است که به صفحه دیگری پیوند داده می شود و به طور خلاصه توضیح می دهد که صفحه پیوند داده شده در مورد چیست.) 

بنابراین جای تعجب نیست که گوگل از کلمات موجود در انکر تکست استفاده می کند تا بهتر بفهمد صفحه ارجاع شده در مورد چیست و چه کلمات کلیدی شایسته رتبه بندی هستند. 

4 – محل قرارگیری

در سال 2010، بیل اسلاوسکی حق ثبت اختراع گوگل را معرفی کرد که “مدل موج سوار معقول” را توصیف می کرد. این مدل توضیح می‌دهد که چگونه احتمال کلیک روی یک پیوند ممکن است بر میزان قدرت انتقال آن تأثیر بگذارد. و اینکه این احتمال بیشتر با محل قرارگیری پیوند در صفحه تعیین می شود. 

فرض کنید یک صفحه وب وجود دارد که از سه بلوک تشکیل شده است: محتوا، نوار کناری و پاورقی، به عنوان یک قاعده کلی، لینک های موجود در محتوا کلیک بیشتری می گیرند زیرا بلوک محتوا بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

5 – مقصد

هنگام ایجاد پیوند به وب سایت خود، سه مقصد کلی وجود دارد که می توانید به آنها اشاره کنید: 

  1.  صفحه اصلی شما
  2.  دارایی های قابل پیوند شما (محصول – خدمات و …)
  3.  صفحات واقعی سایت شما که باید در گوگل رتبه خوبی داشته باشند (معمولا “صفحات پول” نامیده می شوند.) 

یکی از رایج ترین سؤالات در سئو این است که “چگونه به صفحات خسته کننده لینک سازی انجام دهیم؟”

استراتژی که معمولاً سئوکاران با تجربه پیشنهاد می‌کنند این است که تعداد زیادی لینک با کیفیت به «دارایی‌های قابل پیوند» خود بدهید و سپس مقداری از آن «اقتدار پیوند» را به «صفحات پولی» خود که می‌خواهید رتبه خوبی در گوگل کسب کنند، منتقل کنید. 

نتیجه گیری

اگر فردی جالب و سخاوتمند نباشید، دوست پیدا کردن بسیار سخت است. همین امر در مورد وب سایت شما نیز صدق می کند، اگر وب سایت شما هیچ چیز جالب یا مفیدی ندارد، چه کسی به پیوند دادن به آن اهمیت می دهد؟ تیم مشهد سئو با سال ها تجربه در زمینه سئو سایت و لینک سازی راهنمای شما در این مسیر خواهد بود.

سوالات متداول

1 - آیا لینک سازی به بهبود سئو کمک می کند؟

لینک ها نقش مهمی در بهبود سئو دارند زیرا آنها یک عامل کلیدی در تعیین میزان ترافیک جستجوی وب سایت هستند .هم لینک های خارجی از سایر وب سایت ها و هم لینک های داخلی در سایت شما مهم هستند .هر چه یک وب سایت لینک های باکیفیت بیشتری داشته باشد، رتبه آن در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود و در نتیجه ترافیک ارگانیک بیشتری خواهد داشت .برای کسب و کارهای کوچک، داشتن لینک های بیشتر به معنای جذب ترافیک جستجوی بیشتر است که در نهایت می تواند منجر به مشتریان بیشتر شود.

2 - چرا لینک سازی مهم است؟

ساخت لینک به موتورهای جستجو کمک می کند تا در صفحات وب سایت شما بخزند (Web Crawlers) تا تعیین کنند چه چیزی به عنوان یک پیوند خوب به حساب می آید. لینک ها به افزایش ترافیک به وب سایت کمک می کنند و در نتیجه اعتبار سایت شما را افزایش می دهند.

3 - اشتباهات رایج لینک سازی چیست؟

رایج ترین اشتباهات ایجاد لینک عبارتند از: نادیده گرفتن کیفیت محتوا، نادیده گرفتن بهینه سازی موبایل، عدم تنوع متن لنگر(Anchor Text)، عدم تمرکز بر وب سایت های خاص، شکست در ایجاد روابط و نظارت نکردن بر بک لینک ها

نویسنده

مریم صلاحی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *