سئو

کلمات کلیدی LSI و تاثیر روی سئو محتوا چیست؟

کلمات کلیدی LSI چیست؟

کلمات کلیدی (LSI (Latent Semantic Indexing به کلماتی گفته می‌شود که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارد. اجازه دهید این جمله را با یک مثال از دنیای واقعی باز کنیم:

فرض کنید اخیراً از یک جشن تولد برگشتید و دوست شما درباره این تولد از شما سوال می‌پرسد و شما هم جزئیات این جشن را به او توضیح می‌دهید. اگر بخواهیم از تمام حرف‌های شما یک سری کلمات کلیدی دربیاریم به عبارات زیر می‌رسیم:

  • کیک تولد
  • مهمانان جشن تولد
  • تزئین و دکوراسیون خانه برای تولد
  • کادوهای تولد
  • آهنگ مخصوص جشن تولد
  • و …

این کلمات در واقع همان کلمات LSI برای عبارتی مثل «جشن تولد» هستند.

آیا LSI، همان کلمات مترادف است؟

خیلی ها کلمات کلیدی LSI را با کلمات مترادف یکی می‌دانند. اما واقعیت این است که LSI چیزی فراتر از مترادف است. هر کلمه‌ای که شما به عنوان یک کلمه کلیدی در نظر می‌گیرید، در واقع بخش کوچکی از یک دایره بزرگ از کلمات کلیدی مرتبط است. زمانی از LSI استفاده کردید که وارد این دایره شوید و کلمات مرتبط دیگر این دایره هم در متن وارد کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی LSI  با مثال تصویری

تصور کنید می خواهیم یک مقاله با کلمه کلیدی هدف «کلمات کلیدی برای سئو» بنویسیم. برای اینکه اولین کاری که می‌کنیم است است که تحقیق کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کنیم:

کلمات کلیدی LSI چیست؟

می‌بینیم که در بخش پیشنهادات، گوگل عبارت های دیگری به ما نشان می‌دهد که می‌تواند به عنوان مکمل به تقویت صفحه ما کمک کند.

می‌توانید یک قدم هم جلوتر بروید و این عبارت را به شکل دیگر سرچ کنید تا پیشنهادات هم برای شما تغییر کند. مثلاً به جای اینکه «کلمات کلیدی برای سئو» را سرچ کنید، از عبارت های دیگری مثل «پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو، ابزار تحقیق کلمات کلیدی، استخراج کلمات کلیدی یا …» استفاده کنید؛ با تغییر عبارت سرچ شده، پیشنهادهای گوگل هم عوض می‌شود و به این ترتیب هیچ وقت در پیدا کردن کلمات مرتبط دچار سردرگمی نمی‌شوید.

چرا باید به جای کلمات کلیدی، به LSI اهمیت بیشتری بدهیم؟

2 دلیل قانع کننده وجود دارد که باعث نمی‌شود توجه ما به این کلمات بیشتر از قبل شود:

  1. وقتی کلمات کلیدی را در متن خود تکرار کنید، محتوای شما شکل مصنوعی به خود می گیرد و از نظر کاربر کیفیت خوبی ندارد. ولی اگر از عبارات مرتبط و مترادف استفاده کنید، متن شما از نظر ادبیات پربارتر است و کاربر حس بهتری در مورد آن پیدا میکند.
  2. کلمات LSI باعث می شود تا متن شما از نظر سئو هم غنی‌تر باشد. یعنی اگر کلمات و عبارات مرتبط را در متن خود به کار ببرید، شانس شما برای کسب جایگاه در آن کلمات هم بهتر است. مثلاً اگر در کنار کلمه کلیدی اصلی «سئو محتوا» از کلمات LSI آن مثل «اصول سئو در تولید محتوا یا محتوای سئو شده» استفاده کنید، شانس شما در کسب جایگاه در عبارت LSI هم بیشتر می‌شود.

LSI و تاثیرش بر سئو

نظور ما از اینکه می‌تواند موتور جستجو محتوای شما را درک کند چیست؟ قبل ترها که همچین ویژگی‌ای در موتورهای جستجو وجود نداشت موتور های جستجو از یک دستور العمل ساده استفاده می‌کردند. آن هم به این شکل بود که فرض کنیم شخصی به دنبال این بود که ببیند “کلمات کلیدی LSI” چیست؟ وارد گوگل می‌شد و عبارت کلمه کلیدی LSI چیست را جستجو می‌کرد، موتورهای جستجو در بین سایت‌هایی که داشتند بدنبال این عبارت می‌گشتند و هر کسی که دقیقاً این عبارت را در متن خود یا هرجایی در صفحه به کار برده بود پیدا می‌کردند و به کاربر نمایش می‌دادند. اما الان چطور کار می‌کنند؟ امروزه ممکن است هر کسی در مورد LSI سوال دیگری داشته باشد، مثلاً اینکه این کلمه کلیدی در سئو چه تاثیری دارد. وقتی ربات گوگل محتوای ما را می خواند درک می‌کند که ما در مورد همه چیز این موضوع صحبت کرده ایم و وقتی کسی سوالی می‌پرسد که ما دقیقاً با آن عبارت سوال را مطرح نکرده ایم، گوگل این موضوع را تشخیص می‌دهد و آن محتوا را به کاربر نمایش می‌دهد.

در استفاده از LSI زیاده روی نکنید!

LSI یک تکنولوژی خاص اما قدیمی مربوط به دهه 80 میلادی است که یک قدم رو به جلو در زمینه فهرست کردن و بازیابی اطلاعات به شمار می‌آید اما چندتا از تکنولوژی‌های آن دهه را می‌شناسید که هنوز هم بتوان از آن استفاده کرد؟ بله دقیقا هیچی!

ماهیت اصلی گوگل هم فهرست سازی و بازیابی اطلاعات است اما این دلیل بر این نمی‌شود که گوگل از هنوز هم از همان LSI قدیم استفاده می‌کند. بعضی معتقدند حتی اگر شواهدی مبنی بر اینکه گوگل از LSI استفاده می‌کند وجود نداشته باشد، افزودن کلمات هم معنی و مترادف به محتوای شما آسیبی نمی‌زند، در نتیجه ارزشش را دارد که این روش امتحان شود. بر عکس این اعتقاد هم وجود دارد که کار اضافه ارزش کار شما را بالا نمی‌برد. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که هم بطور کم از کلمات مترادف استفاده کنید و هم به معنای کلماتی که در متن بکار می‌برید توجه داشته باشید.

سخن آخر: کلمات کلیدی LSI جای کلمات کلیدی اصلی را نمی‌گیرند!

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که LSI هیچ گاه نمی‌تواند جایگزین کیوردهای اصلی و هدف را بگیرند. چرا؟ برای اینکه LSI تنها می‌تواند به عنوان مکمل تاثیر کلید واژه‌های هدف را بیشتر کنند و نه اینکه به جای آن‌ها بیاید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *