تولید محتوا سئو

چند محتوا یا مقاله در هفته باعث موفقیت سئو میشود؟

چند محتوا یا مقاله در هفته باعث موفقیت سئو میشود؟

برای کسی که تجربه و دانش زیادی در حوزه سئو دارد، پاسخ این سوال کاملا مشخص و بدیهی به نظر می‌رسد ولی برای افرادی که به‌تازگی با مفهوم سئو و تولید محتوا آشنا شده‌اند، پیدا کردن یک عدد منطقی برای تعداد مقالات بسیار مهم است.

اگر شما هم جزء همین دسته هستید، نگران نباشید؛ به توصیه‌های ساده ولی سرنوشت ساز این مقاله گوش دهید، به شما قول می‌دهیم که بودجه خزش سایت شما بهینه شده و می‌توانید به مرور ورودی بیشتری از گوگل دریافت کنید.

تولید محتوا باکیفیت نیازمند صرف زمان و هزینه است، تعادل میان کیفیت و کمیت را بودجه تعیین می‌کند. قبل از تعیین تعداد مقالات در هفته باید به ماهیت کسب و کار و منابعی که در اختیار داریم فکر کنیم.

بزرگ‌ترین سایت وبلاگی دنیا، Huffington Post هر 58 ثانیه یک مقاله جدید منتشر می‌کند. این یعنی 1600 تا 2000 پست در روز!

وقتی سوال «در هفته باید چند مقاله بنویسیم؟» را از خودمان می‌پرسیم، بی اختیار به این فکر میکنیم که هر چی بیشتر، بهتر!

اما این تنها یک طرف داستان است، در طرف دیگر، سایت هایی مثل Backlinko هستند که تنها با تولید 32 مقاله تخصصی، در بسیاری از عبارت‌های پرجستجو و مهم در سئو، رتبه اول تا سوم را دارد.

حسابی گیج شدید، نه؟ به دنیای جذاب و پر از چالشِ تولید محتوا خوش آمدید.

ارتباط تعداد مقالات با سرعت ایندکس

اولین نکته‌ای که باید در مورد زمان انتشار مقالات بدانیم این است که؛ گوگل روزهای انتشار محتوا در سایت را ثبت می‌کند. یعنی اگر دوشنبه‌ها را برای انتشار مقاله جدید انتخاب کرده و همین روند را برای مدت زیادی ادامه دهیم، ربات‌های گوگل به روزهای انتشار محتوا عادت کرده و در همین روز به سایت ما مراجعه خواهند کرد!

به همین دلیل، در مقالات متعددی توصیه شده؛ روز و ساعت مشخصی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنیم تا مقالات ما سریعتر توسط گوگل ایندکس شوند. فراموش نکنیم که سرعت ایندکس صفحه هیچ ارتباطی با جایگاه آن در نتایج جستجو ندارد. در واقع، سریع‌تر ایندکس شدن، موجب نمی‌شود تا جایگاه بهتری در گوگل کسب کنیم.

تا همین چند سال پیش، داشتن برنامه زمانی مشخص برای انتشار محتوا، نکته مهمی در سئو محسوب می‌شد. ولی با معرفی ابزارهای کاربردی در پنل گوگل سرچ کنسول و امکان درخواست ایندکس برای یک آدرس خاص (ابزار URL Inspection)، دیگر اهمیتی ندارد.

از طرف دیگر، سرعت ایندکس مقالات جدید ارتباط مستقیمی با بودجه خزش یا همان Crawl Budget سایت ما دارد. بودجه خزش زمانی مهم می‌شود که سایت ما تعداد صفحات زیاد و نرخ انتشار محتوای بالایی داشته باشد. مثلا اگر در روز 20 محصول، مقاله یا دسته‌بندی جدید به سایت اضافه می‌شود مدیریت بودجه خزش اهمیت بالایی خواهد داشت چرا که امکان معرفی همه این صفحات به گوگل، به صورت دستی را نداریم.

اگر سایت ما صفحات محدودی داشته و نرخ تولید محتوای ما پائین است نیازی به مدریت بودجه خزش نداریم. به عنوان مثال، اگر دو تا پنج مقاله در هفته منتشر می‌کنیم معرفی آن‌ها به گوگل کار بسیار ساده‌ای بوده و زمان زیادی از ما نخواهد گرفت.

کیفیت محتوا از تعداد مقالات مهم‌تر است

هر صفحه از سایت ما توسط گوگل بررسی شده و براساس محتوایی که ارائه می‌کند در مورد مفهوم و جایگاه آن در نتایج جستجو تصمیم‌گیری می‌شود. مهم نیست که در همان روز چه تعداد مقالات دیگری منتشر کرده باشیم، ارتباط معنایی و کیفیت هر یک از آن‌ها برای گوگل اهمیت دارد.

تعداد مقالات را براساس استراتژی محتوایی خود و توان اجرایی تیم تعیین می‌کنیم. مثلا سایت مشهد سئو در حوزه آموزش سئو فعالیت می‌کند، موضوعات بسیاری برای انتشار مقالات جدید داریم که هرکدام از آن‌ها بخشی از پازل محتوایی را کامل کرده و سوالات مخاطبین را پاسخ می‌دهند. این‌که چه تعداد از آن‌ها را در هفته منتشر کنیم بستگی مستقیم به برنامه زمانی و توانمندی تیم ما دارد.

ایده‌آل ما این است که، دو نویسنده توانمند داشته باشیم که هرکدام 3 مقاله تخصصی در هفته بنویسند، ولی اگر تنها یک نفر را در تیم محتوا داشته باشیم نباید انتظار تولید 6 مقاله تخصصی در هفته را داشته باشیم. با تحمیل این حجم کاری عملا کیفیت محتوای خود را پایین می‌آوریم. اگر احساس کنیم که رقبای ما توان اجرایی بالایی دارند به جای افزایش فشار کاری بهتر است تیم خود را توسعه دهیم.

هر محتوایی که در سایت ما منتشر می‌شود براساس آنالیز و هدف‌گذاری انجام شده در استراتژی انتخاب شده است، انتشار یک مقاله ضعیف یا بی‌محتوا برای موضوعی پرجستجو، نه تنها کمکی به سئو نمی‌کند بلکه موجب از دست رفتن فرصتی مهم خواهد شد. چرا که ممکن است در آینده زمانی برای بازبینی و بهبود این محتوا را نداشته و با این تصور که قبلا در این موضوع مقاله‌ای نوشته‌ایم برای همیشه آن را کنار بگذاریم.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم تعداد انتشار مقاله را براساس توان اجرایی تیم محتوا تعیین کنیم و کیفیت را بر کمیت ترجیح دهیم. دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

چند محتوا یا مقاله در هفته باعث موفقیت سئو میشود؟

چه زمانی کمیت از کیفیت مهم‌تر است؟

آن‌چه در مورد کیفیت مقالات گفتیم برای سایت‌های تخصصی و آموزشی کاربرد دارد ولی اگر یک سایت خبری یا مجله تفریحی هستیم چطور؟ باز هم می‌توان به دو مقاله در هفته نتیجه گرفت یا چند ساعت برای یک محتوای جدید زمان صرف کرد؟ قطعا نه.

قبل از طراحی تقویم محتوا بهتر است به ماهیت کسب و کار خود توجه کنیم.

اخبار و اتفاقات روزانه به‌ندرت جستجو می‌شوند مگر آن‌که موضوع بسیار مهمی باشد. برای یک سایت خبری، سرعت انتشار از هرچیزی مهم‌تر است. بیشتر کاربران برای دریافت اخبار روزانه مستقیما سایت شما را باز کرده و عناوین اصلی را دنبال می‌کنند، هر سایتی که سریعتر و بهتر از بقیه این اخبار را پوشش داده باشد شانس تبدیل یک کاربر به مشتری وفادار را خواهد داشت.

در فروشگاه اینترنتی چطور؟ کیفیت محتوای محصولات مهم است یا تعداد تنوع؟ بازهم به ماهیت محصولات خود توجه می‌کنیم. برای یک فروشگاه موبایل، ارائه بررسی‌های تخصصی و معرفی کامل محصول اهمیت زیادی دارد چرا که بسیاری از کاربران نام محصول را جستجو خواهند کرد. در مقابل، برای سایتی که در حوزه فروش قاب موبایل فعالیت می‌کند تنوع انتخاب مهم‌ترین فاکتور است.

اگر بعد از تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی سئو متوجه شدیم که مهم‌ترین صفحات سایت ما از جنس دسته‌بندی یا آرشیو هستند؛ تمرکز خود را بر روی سرعت ورود محتوا قرار می‌دهیم و بعد از تکمیل فروشگاه، صفحات دسته‌بندی و محصولات پرجستجو را از نظر محتوایی تقویت می‌کنیم.

امیدوارم تا اینجا پاسخ سوال اصلی را دریافت کرده باشید؛ در یک جمع‌بندی کوتاه می‌توان گفت؛

تعداد مقالات در هفته، به ماهیت کسب و کار و توان اجرایی تیم محتوا وابسته است.

کیفیت و کمیت را هم‌زمان داشته باشیم

هدف از تولید محتوا، سئو نیست! موفقیت در سئو تنها یکی از نتایج تولید محتواست. مهمترین دلیل ما برای تولید محتوا، ایجاد ارتباط و حس رضایت در مخاطب است.

بسیاری از مقالات سایت ما ممکن است هرگز در گوگل جستجو نشوند یا آمار جستجوی پائینی داشته باشند. این صفحات از طریق لینک‌سازی داخلی، انتشار در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و … در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرند و مطالعه آن‌ها موجب ایجاد حس رضایت و وفاداری در کاربر می شود.

چطور به یک مرجع در کار خود تبدیل شویم؟

سایت مرجع در ذهن شما چه معنایی دارد؟ بسیاری تصور می‌کنند که افزایش تنوع موضوعات و ارائه محتوا در همه زمینه‌ها موجب تبدیل شدن یک سایت به مرجع می‌شود. در حالیکه تمرکز بر یک موضوع و توجه به همه نیازها و انتظارات کاربر می‌تواند سایت ما را به یک مرجع تخصصی تبدیل کند.

  • در یک سایت خبری؛ مقالاتی از جنس تحلیل داشته باشیم
  • در یک فروشگاه اینترنتی؛ ویدئو، مقاله و خبر برای معرفی و مقایسه محصولات داشته باشیم
  • در یک سایت آموزشی؛ فضایی برای تعامل از جنس ارسال دیدگاه، آزمون، ویدئو رایگان و … داشته باشیم.

همیشه یادمان باشد که گوگل طرفدار کیفیت است و اگر جایی سر دو راهی باقی ماندیم، کیفیت مقاله را در اولویت قرار دهیم، حتی اگر مجبور باشید یک مقاله در هفته تولید کنیم.

سخن پایانی؛ استاندارد تولید محتوای هدفمند

طبق تجربه ما طی سال‌ها فعالیت در حوزه سئو و انجام پروژه‌های متعدد؛ برای بیشتر کسب و کارها انتشار 8 تا 12 مقاله تخصصی و هدفمند در ماه کفایت می‌کند. اگر با حفظ کیفیت محتوا، تیم خود را تقویت کنیم، می‌توان با انتشار مقالات بیشتر زمان رسیدن به موفقیت در سئو را کوتاه‌تر کرد.

شما در هفته چند محتوای جدید منتشر می‌کنید؟ چند درصد از آن‌ها موفق به کسب جایگاه و افزایش بازدید سایت شما شده است؟ به پنل سرچ کنسول خود نگاه کنید و مقالاتی که بیشتری بازدید را برای شما ایجاده کرده شناسایی کنید. این مقالات الگوی مناسبی برای ادامه مسیر تولید محتوا خواهند بود.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *