نیم فاصله و تاثیر آن در سئو

آیا نیم فاصله بر سئو سایت تأثیرگذار است؟ در سئو سؤالات پرتکراری وجود دارد که پاسخ شفافی به آن‌ها داده نمی‌شود. تأثیر نیم‌فاصله بر سئو یکی از همین سؤالات پرتکرار است که در هنگام تولید محتوا ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند. گوگل تنها کسی است که می‌تواند تکلیف ما را در مورد نیم‌فاصله مشخص کند. بنابراین برای پاسخ دادن به این سؤال باید عملکرد گوگل را بررسی کنیم.

نیم فاصله چیست؟ آیا گوگل نیم‌فاصله را درک می‌کند؟

زمانیکه در متن های خود برای تایپ کردن کلید space را می زنید یک فاصله کامل بین کامات شما ایجاد می شود. گاهی اوقات دوست دارید که این فاصله کلمات کمتر باشد برای مثال به کلمه “می شود” و “می‌‌شود” با دقت نگاه کنید. در کلمه اول بین می و شود یک فاصله کامل وجود دارد و لی در می شود دوم نیم فاصله، برای ایجاد کردن نیم فاصله در نوشته های خود از ctrl+shift+2 میتوانید استفاده کنید. در زبان فارسی برای نوشتن کلماتی که از دو بخش تشکیل شده اند مانند مثالی که در بالا آورده ایم از نیم فاصله می توان استفاده کرد.

رعایت کردن اصول وقوانین نگارشی همچون نیم فاصله و پرهیز از غلط های املایی، خواندن و درک محتوای شما را برای کاربران راحت تر می کند. مهمترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس است و یکی از مشکلات نگارش فارسی در آن رعایت نیم فاصله هاست.

نیم فاصله و تاثیر آن در سئو

نیم‌فاصله و تاثیر آن در سئوی سایت!

تا اینجا از تاثیر علایم نگارشی و استفاده کردن و نکردن از آن‌ها در کیفیت محتوا و رضایت کاربر و سئوی سایت گفتیم. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدونید مقاله‌ی استفاده از علایم نگارشی بر سئو تاثیرگذار است مشهد سئو رو بخونید و بدونید که رعایت همین نکات جزیی شما رو چند قدم نسبت به رقبا جلو می‌اندازه!

یکی از اصول نگارشی که همیشه در تولید محتوا و سئو چالش‌برانگیز بوده بحث رعایت نیم‌فاصله است. نیم‌فاصله هم مثل باقی علایم نگارشی باعث خواناتر شدن متن میشه. یعنی همون چیزی که ما، کاربر و درنهایت گوگل به دنبالش هستیم! البته در کنار خوانا شدن به زیبایی متن هم کمک می‌کنه پس از نظر جذابیت‌های بصری هم مهمه! با رعایت نیم‌فاصله کاربر متوجه میشه با یک واحد معنایی مستقل سروکار داره. به عنوان مثال وقتی می‌نویسیم روزنامه‌نگار درک این مفهوم و واژه راحت میشه ولی وقتی در جمله بین روزنامه و نگار فاصله بی‌افته هم فاقد جنبه‌ی زیباییه هم اون مفهوم رو در نگاه اول به خواننده القاء نمی‌کنه!

چرا عده‌ای نسبت به رعایت نیم‌فاصله تردید دارن؟

سوال اینجاست که اگر رعایت نیم‌فاصله انقدر اثرگذار و مفیده پس چرا محل نزاع و چالش شده؟ چرا همه رعایت نمی‌کنن؟ پاسخ این سوال اینه که نیم‌فاصله با اینکه باعث زیبا و خواناتر شدن متن میشه و همین نکته هم منجر به تجربه‌ی کاربری بهتر و ایجاد حس رضایت در مخاطب میشه اما باید ربات‌های گوگل را هم در نظر داشته باشیم! آن‌ها هم بخشی از خوانندگان ما هستند! آیا این ربات‌ها قادر به درک نیم‌فاصله هستند؟

می‌دونیم که گوگل فقط با زبان انگلیسی سر و کار نداره! زبان‌های پیچیده‌ای مثل ژاپنی، چینی، تایلندی و هندی وجود دارن که رسم‌الخط اون‌ها بدون فاصله‌ست! پس وقتی گوگل قادر به درک این زبان‌هاست درک نیم‌فاصله هم براش بسیار راحته! در حدی که اگر متوجه بشه درموردی باعث ایجاد حس رضایت در کاربر میشه اون رو پیشنهاد میده. پس اینکه نیم‌فاصله رعایت بشه یا نه و آیا در سئو اثر مثبت داره یا منفی به رفتار کاربر و البته میزان رضایتش بستگی داره. رفتار کاربر مثل وقتی که یک کلمه رو جستجو می‌کنه. آیا می‌نویسه رنگین‌کمان یا رنگین کمان؟

راه درست برای استفاده از نیم‌فاصله چیه؟

به نظر میاد راه درست این باشه که در متن مقاله هردو مورد نیم‌فاصله و نیم فاصله رو رعایت کنیم تا اگر عدم رعایت این مسئله از طرف کاربر بر درک گوگل از محتوای موردنظرش اثر گذاشت فرصت‌سوزی نکرده باشیم!

آیا پیشنهاد بهتری هم هست؟

پیشنهاد بهتر اینه که تمام نکات و علایم نگارشی در متن رعایت بشن. اما در مورد کلمات کلیدی که در عنوان استفاده میشن قضیه کمی متفاوته. چرا؟ چون ممکنه این جور به نظر برسه که رعایت نیم‌فاصله در اون کلمه‌ی کلیدی بر درک گوگل اثر می‌ذاره! اینجا میشه عدم رعایت نیم‌فاصله رو به رعایتش ترجیح داد و کلمه رو با فاصله نوشت!

⚠️ نکته‌ای که همیشه باید به یاد داشته باشیم این است که رعایت اصول نگارشی و رعایت قواعد آن آنقدر اهمیت دارند که می‌تونن روی نگاه کاربران به برند و نام ما اثر بگذارند.

مسلماً هیچ کاربری از خوندن محتوایی که پر از ایراد نگارشی و غلط املایی است لذت نمی‌بره. و این مغایر هدف ما از تولید محتوا و سئوست که جلب رضایت کاربره!

جزایر محتوایی!

یکی از موارد جذابی که باید هنگام نوشتن مقاله رعایت کنیم جزایر محتوایی هستن.

جزایر محتوایی یعنی چی؟ به تصویری که از خوندن جزایر محتوا در ذهنتون نقش می‌بنده اعتماد کنید! هر مقاله از چند بخش تشکیل شده. که اونها رو به جزیره تشبیه می‌کنیم. تکه‌های جدا از هم که هر کدوم محتوای خاصی رو در ارتباط با عنوان اصلی تشکیل میدن.

به بیان ساده به پاراگراف‌های یک مقاله که مفاهیم جداگانه‌ای دارن اما درنهایت به موضوع اصلی مقاله مرتبط و وابسته هستند جزایر محتوا می‌گن. این جزایر به مسایل مختلف در یک مقاله می‌پردازن و به این ترتیب میشه اکثر نیازهای کاربر رو پوشش داد و بهشون پرداخت.

ساختار جزایر محتوایی چیست؟

  • عنوان H1
  • متن
  • تصویر
  • ویدیو
  • پادکست

تمام این موارد در کنار هم یک جزیره‌ی محتوایی رو تشکیل میدن. البته استفاده از ویدئو، پادکست، تصویر و … اجباری نیستن اما می‌تونیم ازشون استفاده کنیم.

نکته‌ی مهم حفظ ارتباط معنایی بین جزایر محتوایی و موضوع اصلی مقاله‌ست. مثلا اگر مقاله‌ای راجع به بررسی گوشی نوت ۴ سامسونگ می‌نویسیم نمیشه یک جزیره رو به بررسی گوشی آیفون۷ اختصاص بدیم! چون با انجام این کار خواننده سردرگم میشه و ممکنه از ادامه‌ی مطالعه منصرف بشه و از سایت بیرون بره. اما اگر این مقاله راجع به ۱۰ مدل برتر گوشی از نگاه کاربران باشه ایرادی نداره که هر جزیره به یک مدل گوشی اختصاص پیدا کنه!چون این دقیقا همون چیزیه که خواننده بعد از خوندن عنوان از مقاله انتظار داره.

چطور جزایر محتوایی رو به هم وصل کنیم؟

یکی از ترفندهایی که با اون میشه کاربر رو تشویق به خوندن ادامه‌ی مقاله و جزایر دیگر بکنیم و شانس زمان حضور و مطالعه‌ی کاربر رو در سایت بالا ببریم ایجاد پل ارتباطی بین این جزیره‌هاست! کاری که باید کرد اینه که قبل از تموم کردن یک بخش مقدمه‌ی بخش بعدی رو هم بنویسم و با یک سوال یا یک جمله‌ی کنجکاوکننده که ذهن کاربر رو درگیر می‌کنه جزیره رو به اتمام برسونیم و توضیحش رو در جزیره‌ی بعد بنویسیم. مثلا اگر در یک جزیره راجع به دلایل هنگ کردن گوشی سامسونگ و داغ شدن اون می‌نویسیم در انتهای جزیره به این نکته اشاره کنیم که «نگران نباشید! با انجام یک کار می‌تونیم جلوی هنگ کردن این گوشی رو بگیریم» به این ترتیب کاربر ترغیب میشه بخش بعدی رو هم بخونه اما نکته‌ی مهم خودداری از دادن اطلاعات غلطه! یعنی اگر راهکاری برای این مشکل نداریم نباید خواننده رو به اشتباه بندازیم چون با این کار اعتمادش رو از دست میده و امکان بازگشتش به سایت رو از دست می‌دیم.

جزیره‌ آخر و مهمترین جزیره‌ی مقاله عموما به نتیجه‌گیری و جمع‌بندی اختصاص داره و در اونجا بعد از ارائه‌ی یک جمع‌بندی از محتوا می‌تونیم کاربر رو به کامنت گذاشتن تشویق کنیم یا ازش دعوت کنیم مقالات مرتبط با اون محتوا رو بخونه و به این ترتیب مدت زمان بیشتری رو در سایت سپری کنه!

جزیره‌ی آخر فرصتیه برای تعامل با کاربر و برقراری ارتباط بیشتر با او.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *