دیجیتال مارکتینگ

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ چیست؟

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) چیست؟

ریتارگتینگ (Re-targeting) یا هدف‌ گذاری مجدد نوعی از تبلیغات است که تبلیغ شما صرفا برای افرادی نمایش داده خواهد شد که قبلا به سایت شما مراجعه کرده‌اند.

در این حالت شما به‌دنبال جذب کاربر جدید برای سایت و کسب و کار خود نیستید، بلکه هدف تبدیل کاربران قدیمی به مشتری است. (مشتری زمانی به‌کار می‌رود که شما فروشنده نوعی محصول یا خدمات باشید ولی به صورت کلی عمل -اکشن- خریدن را می‌توان در کنار عضو سایت شدن، پر کردن فرم، دانلود فایل و… قرار داد)

اگر بخواهیم به بررسی مفهوم هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ بپردازیم، باید بگوییم که این تکنیک نام محصولات و خدمات شما را برای کاربران محدود تکرار خواهد کرد. درواقع بخش عمده‌ای از کاربران سایت، بدون اینکه از کالا یا خدمات شما استفاده کنند، سایت را ترک خواهند کرد.

در صورت استفاده از این نوع تبلیغات، وقتی کاربر سایت شما را ترک کرد و بعدا در حال وب‌گردی در سایت‌های دیگر بود، دوباره با تبلیغ سایت شما (که می‌تواند تبلیغ صفحه معمولی یا صفحه فروشگاهی شما باشد) مواجه خواهد شد. در واقع سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین این امکان را برای شما فراهم خواهند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

امروزه افرادی که به صورت حرفه‌ای و جدی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، از این تکنولوژی به عنوان یک ابزار حیاتی در برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند. آن‌ها به این ترتیب نرخ تبدیل و میزان فروش را افزایش می‌دهند.

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) چیست؟

نحوه کار ریتارگتینگ چگونه است؟

ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد یک فناوری مبتنی بر کوکی (cookie) است که از کد ساده جاوا اسکریپت (Javascript) برای پیگیری مخاطبان شما در سراسر وب به صورت ناشناس استفاده می کند.

نحوه کار به این صورت است که شما یک کد کوچک و ساده ای را در وب سایت خود قرار می دهید (این کد بعضاً به عنوان پیکسل شناخته می شود) کد یا پیکسل برای بازدید کنندگان سایت شما قابل توجه و مشاهده نیست و تاثیری در عملکرد سایت شما نخواهد داشت.

هر بار که یک بازدید کننده جدید به سایت شما می آید، این کد یک کوکی به مرورگر کاربر ارسال می کند و آن را به یک فضای مخصوص اضافه می کند. بعدا وقتی که این بازدید کننده در وب فعالیت کند، این کوکی به شرکتی که تبلیغات ریتارگتینگ را به شما ارائه می دهد، اجازه می دهد که کاربر را شناسایی کرده و تبلیغات مورد نظر را به آن نشان دهد و این اطمینان را می دهد که تبلیغات شما، فقط به افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند ارائه می شود.

نحوه استفاده از آن

برای استفاده از ریتارگتینگ باید مراحل زیر را انجام دهید. این روش ها بیشتر با تبلیغات Google Ads مطابقت دارد. این روش ها عبارت اند از:

  • فهرست های ریتارگتینگ از بازدیده کننده ها ایجاد کنید: بازدیده کننده ها را به چند گروه دسته بندی کنید. با توجه به تنظیمات انجام شده، آن هایی که از صفحه اصلی، صفحه محصولات و سایر خدمات دیدن کرده اند، در گروه هایی خاص اضافه می شوند و با توجه به گروهی که در آن قرار می گیرند، در وب گردی های دفعات بعد، تبلیغات را مشاهده خواهد کرد.
  • از تبلیغات بنری تاثیر گذار استفاده کنید: از تبلیغات متنی و تصویری استفاده کنید.
  • تمام صفحات وب سایت و برنامه های خود را با کد ریتارگتینگ تگ کنید: برای استفاده از ریتارگتینگ باید کد، پیکسل یا تگ، شرکتی که تبلیغات ریتارگتینگ را به شما ارائه می دهد را در تمام صفحات وب سایت خود قرار بدهید.
  • برای هر گروهی یک پیام مناسب ایجاد کنید و بسازید: در تبلیغات ریتارگتینگ می توانید به هر یک از بازدید کننده های مد نظرتان پیام خاصی را نشان بدهید.

چرا ریتارگتینگ اهمیت دارد؟

درحالت ‌ایده‌آل انتظار می‌رود که کاربر پس از اولین بازدید از سایت، کالا یا خدمات مورد نظر خود را خریداری کند. اما در عمل این رویداد به ندرت روی می‌دهد.

در واقع بیش از ۹۶ درصد کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند هرگز وارد پروسه خرید نمی‌شوند و در نهایت سایت را ترک می‌کنند.

اینجا است که نقش این تکینک در پروسه فروش به شکل محسوسی مشخص می‌شود:

  • با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ می‌توانید در حالی که کاربر به جست‌وجوی خود در اینترنت ادامه می‌دهد، کالا و خدمات خود را مجددا به او معرفی کنید. فرقی نمی‌کند کاربر در شبکه‌های اجتماعی به جست‌وجو ادامه دهد یا در سایت‌های خبری محبوب خود یا در سایت‌های رقیب شما؛ در هر صورت هدف گذاری مجدد به یاری شما خواهد آمد و مجددا شما را به کاربر معرفی می‌کند.
  • بر اساس روش‌های متفاوت کاربران را بر مبنای رفتارها و علایق دسته‌بندی کنید. در نهایت بر اساس دسته بندی‌های انجام شده به هدف گذاری آنها بپردازید.
  • صرف نظر از دسته‌بندی که برای ریتارگتینگ در نظر می‌گیرید، این نکته را به خاطر داشته باشید که شما در حال هدف‌ گذاری کاربرانی هستید یک بار از سایت شما بازدید کرده‌اند. این بدان معنا است که آن‌ها یکبار محتوای سایت شما را پسندیده‌اند.

استراتژی‌ها و انواع هدف‌گذاری مجدد

 هدف‌گذاری مجدد مفهومی

بازاریابان جامعه هدف مشتریان را بر اساس محتوای مرتبط با سایت دسته‌بندی می‌کنند. این درحالی است که بازاریابان در هدف گذاری مجدد مفهومی تلاش می‌کنند، آگهی‌ها را در سایت‌هایی برای کاربر به نمایش بگذارند که از نظر محتوا با سایت اصلی در ارتباط مفهومی باشد.

هدف‌گذاری مجدد رفتاری

 افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت دارند سعی می‌کنند جامعه هدف را بر اساس فعالیت‌هایی که از سوی کاربر انجام می‌شود دسته‌بندی و تعریف خواهند کرد. در حالی که هدف گذاری مجدد خود نوعی متفاوت از هدف گذاری رفتاری است که کاربرانی از سایت بازدید کرده‌اند را هدف می‌گیرد.

به عنوان مثال اگر کاربری صفحه به خصوصی را در سایت بازدید کرده باشد در ادامه جست‌وجو‌های خود در دیگر سایت‌ها با بنر تبلیغاتی حاوی محصولی رو به‌رو می‌شود که در سایت قبلی از آن بازدید کرده بوده‌ است.

ریتارگتینگ بر پایه پیکسل (Pixel-Based Retargeting)

این خاصیت به شما اجازه می‌دهد که آگهی خود را به تمام بازدیدکنندگان ناشناس سایت نمایش دهید. زمانی که فردی از صفحه خاصی در سایت بازدید می‌کند مرورگر کوکی حاوی اطلاعات این صفحه را ذخیره خواهد کرد.

در ادامه کوکی برای نمایش دادن آگهی‌هایی که برای کاربر مورد نظر مناسب هستند به کار برده می‌شوند. تنها نقطه عطف این استراتژی این است که شما همواره بر رفتار کاربران وابسته خواهید بود و درواقع اگر ترافیکی وارد سایت نشود، خبری از هدف گذاری مجدد رفتاری و پیکسلی نیز نخواهد بود.

ریتارگتینگ اجتماعی (Social Retargeting)

این استراتژی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و نوعی از هدف گذاری پیکسلی به شمار می‌رود. بنابراین طرز کار این دو کاملا شبیه به یکدیگر است. در پلتفرم‌های اجتماعی کاربران را هدف گذاری کنید و آن‌ها را برای خرید مجدد ترغیب کنید. به این منظور هر لایک، اظهار نظر و رفتار دیگری که در ارتباط با محصول یا خدمات شما باشد فرصتی را برای نمایش بنر ایجاد می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر، لیندکین و یوتیوب از تبلیغات ریتارگتینگ پشتیبانی می‌کنند.

 استراتژی‌ ریتارگتینگ بر پایه فهرست (List-Based Retargeting)

یک راه دیگر برای هدف گذاری مخاطبان سایت استفاده از ایمیل آدرس‌هایی است که تاکنون در فهرست ایمیل خود ذخیره کرده‌اید. در این شیوه فهرستی از ایمیل‌ها را در اختیار خواهید داشت و در ادامه آگهی‌ها را در پلتفرم‌های مورد نظر برای آن‌ها ارسال کنید.

 استراتژی ریتارگتینگ بر اساس جست‌وجو‌ها (Search Retargeting)

همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، این شیوه بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که بر اساس رفتار کاربران در موتورهای جست‌وجو اقدامات لازم را در راستای افزایش میزان فروش انجام دهید. در این شیوه میزان ترافیک سایت نیز قابل افزایش است.

در این شیوه آگهی‌ها تنها برای کسانی به نمایش گذاشته می‌شوند که پیش از این، محصول یا خدماتی مشابه با سایت شما را جست‌وجو کرده‌ باشند.

ریتارگتینگ درون-سایتی

در این نوع از ریتارگتینگ، طبق تعریف بیان شده در قسمت قبل، کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه کرده و یا کار خاصی در وبسایتتان انجام داده‌اند، شناسایی شده و تبلیغات آنلاین را به آنها نمایش می‌دهیم. می‌توان کاربران را بر اساس تعامل آنهاهدفگیری مجدد کرد:

  • هدفگیری بر اساس بازدیدکنندگان از سایت (بازدید از هر صفحه‌ای از سایت)
  • هدفگیری بر اساس محصولی که مشاهده کردند، اما آن را خرید نکردند.
  • هدفگیری بر اساس نحوه رسیدن آن به وبسایت شما (مانند ترافیک ورودی از گوگل، از شبکه‌های اجتماعی و …)
  • هدفگیری بر اساس بازدید از صفحه‌ای خاص (مثلاً صفحه پکیج‌های قیمتی خدمات)

ریتارگتینگ برون-سایتی

شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک، لینکدین و … که تبلیغات هم ارائه می‌کنند، قابلیت هدفگیری مجدد نیز به شما ارائه می‌دهند. در این حالت، می‌توان کاربرانی را هدفگیری مجدد کرد که:

  • صفحه پروفایل شما را دیده‌اند.
  • صفحه پروفایل شما را فالو دارند.
  • با محتوای شما تعامل داشتند (لایک، کامنت و …)
  • سه مورد بالا را برای صفحات رقبا انجام داده‌اند.

تصویر زیر مربوط به تعیین مخاطبان تبلیغات در فیسبوک می‌باشد که می‌توانید نوع تعامل کاربر در فیسبوک را انتخاب کنید.

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) چیست؟

تصویر زیر نشان می‌دهد که می‌توان لیست کاربرانی که می‌خواهیم ریتارگت شوند را در پلتفرمهای مختلف واریز کنیم.

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) چیست؟

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

بازاریابی مجدد را فرآیندی تعریف می‌کنند که در آن، کسانی را که قبلاً توسط کسب و کار، بازاریابی شده‌اند، مجدداً بازاریابی کنیم. به عبارت ساده‌تر، کمپین بازاریابی خود را برای مشتریان فعلی، مشتریان گذشته، کاربران سایت و … انجام داده و تلاش کنیم با آنها وارد تعامل شده و بر اساس سابقه فعالیت و خریدشان در سایت، آنها را برای خرید مجدد بازاریابی کنیم.

معمولاً ریمارکتینگ با کمک ایمیل انجام می‌شود و می‌تواند ایده‌های کمپین ایمیلی مثال زده در زیر را شامل شود:

  • ارائه پیشنهادات خرید محصولاتی که با خرید قبلی مشتریان، مرتبط است.
  • نمایش کمپین‌های فروش ویژه به مشتریان بر اساس رفتار قبلی خرید آنها
  • یادآوری به مشتریان برای محصولی که در سبد خریدشان اضافه کرده اما خرید خود را نهایی نکرده‌اند.
  • ارسال کد تخفیف برای کاربرانی که چند هفته از عضویتشان گذشته اما خریدی انجام نداده‌اند.

تحقیق وبسایت Campaign Monitor بیان می‌کند که کمپین‌های ایمیلی بخش‌بندی و هدفمندی شده، می‌تواند درآمد را تا 760 درصد افزایش دهد. همین نکته، یکی از مزایای مهم ریمارکتینگ است چون مشتریان قدیم را به خرید مجدد تبدیل کرده و می‌توان با کمترین هزینه، مشتریان و فروش جدیدی به دست می‌آورد.

هدف‌ گذاری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) چیست؟

ریتارگتینگ با ریمارکتینگ تفاوت دارد

عبارت‌های ریتارگتینگ (Re-targeting) -هدف‌گذاری مجدد- و ریمارکیتنگ (Re-marketing) -بازاریابی مجدد- در اکثر موارد به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. اما واقعیت این است که این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد طیف گسترده‌ای از کارها را شامل می‌شود که منجر به بازگشت کاربران و مشتریان قدیمی به سایت شما می‌شود. همان‌طور که نامش مشخص است، نوعی از بازاریابی است که مختص کاربرانی است که یک بار روی آن‌ها بازاریابی انجام داده‌اید.

حال یکی از تکنیک‌ها و روش‌هایی که در ریمارکتینگ می‌توانید از آن استفاده کنید، تبلیغات ریتارگتینگ است.

عبارت ریتارگتینگ زمانی به کار برده می‌شود که آگهی‌های تبلیغاتی خود را برای کابرانی نمایش می‌دهید که پیش‌تر از سایت شما دیدن کرده‌اند. این تبلیغات در بستر وب و یا اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند صورت گیرد. کاربران در این حالت یکبار از سایت شما بازدید کرده‌اند. در این تکنیک از اطلاعات مربوط به کوکی‌های (Cookies) مرورگر کاربر استفاده می‌شود.

 اما اصطلاح ریمارکتینگ زمانی به کار می‌رود که شما در آرشیو اطلاعات خود لیست کاربران قدیمی را بازیابی می‌کنید و از طریق روش‌هایی مثل ایمیل، تماس و یا نوتیفیکیشن وب/موبایل از کاربران قدیمی دعوت به انجام کاری (مثل خرید) می‌کنید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *