اینترنت

به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت چه می گویند؟

معرفی خدمات اینترنت ISP

ارائه دهنده خدمات اینترنت یا ISP (مخفف Internet Service Provider) شرکتی است که واسطه بین کاربران و اینترنت بوده و امکان اتصال (Connection) به اینترنت و استفاده از آن را (در قبال دریافت هزینه اشتراک) به کاربران می‌ دهد. ISPها معمولاً علاوه بر ارائه خدمات اتصال کاربران به اینترنت، خدماتی از قبیل میزبانی وب (Web Hosting)، ثبت دامنه‌های اینترنتی (Domain Registration)، خدمات میزبانی ایمیل (E-mail Hosting) و … را نیز انجام می‌دهند.

راه های ارتباط ISPها با اینترنت

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، باید پس از کسب مجوزهای لازم از مراجع قانونی ذیربط و تهیه تجهیزات لازم، نسبت به دریافت اینترنت پهن باند (Broadband) از شرکت زیرساخت اینترنت کشور یا یکی از ISPهای مادر اقدام کنند. برای این کار راه‌های متنوعی وجود دارد. اما رایج ترین بسترهای تامین اینترنت مورد نیاز برای ISPها، بستر فیبر نوری، ماهواره و شبکه بیسیم (Wireless) می‌باشد.

راه‌های ارتباط کاربران با ISPها

این بخش مهم‌‌ترین خدمات یک ISP است، اینکه چگونه یک ISP می‌‌تواند شما را به اینترنت وصل کند. اتصال کاربران به اینترنت می‌تواند به طرق مختلفی توسط ISPها انجام شود:

۱) خطوط تلفن یا Dial Up

 این همان روشی است که همگی ما با آن آشنایی داریم. یعنی داشتن یک Username و Password به همراه یک خط تلفن، یک مودم و یک کامپیوتر. از آنجا که در این روش با شماره‌ گیری تلفن به ISP متصل می‌شوید، به آن Dial Up یا شماره‌ گیری می‌‌گویند.

۲) خطوط اشتراک دیجیتال (DSL)

 این روش خود شامل روش‌های مختلفی نظیر ADSL (مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line) و HDSL (مخفف High-bit-rate Digital Subscriber Line) می‌شود.

۳) اتصال بی‌سیم (Wireless)

 بر خلاف روش‌های قبلی که در آن‌ها اطلاعات از طریق زوج سیم مسی تلفن مبادله می‌شود، در این روش محیط انتقال (Media) هوا می‌باشد. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و xDSL است.

۴) م-ا-ه-و-ا-ر-ه (Satellite)

۵) فیبر نوری (Fiber Optic)

با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جا به‌ جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره‌ گیری از فرکانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبر نوری به عنوان یکی از راه‌‌های فوق‌ العاده پر سرعت (سرعت‌های بالای ۱۰۰ Mbps و ۱ Gbps) به اینترنت استفاده می‌‌شود. اخیرا سرویس FTTH (مخفف Fiber TThe Home) نیز در بستر فیبر نوری ارائه می‌شود.

حسابداری مشترکین ISPها

شرکت‌های ISP برای مدیریت کاربران (User Management)، احراز هویت (Authentication) و حسابداری مشترکین (Accounting) از نرم افزارهای (Billing) مخصوصی که به طور تخصصی برای این حوزه طراحی شده است استفاده می‌کنند.

ISP من کیست؟

یک وبسایت است که ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما را که استفاده می‌کنید نمایش می‌دهد.

اکثر ISP ها آدرس IP های همیشه پویا را به مشتریان ارائه می‌دهند، اما کسب و کارهایی که در خدمت وب سایت ها هستند، معمولا با یک آدرس IP ثابت، که تغییر نمی‌کند، مشترک می‌شوند.

برخی از انواع خاصی از ISP ها عبارتند از میزبانی سرویس دهنده های اینترنتی، مانند آنهایی که فقط میزبان ایمیل یا ذخیره سازی آنلاین و ISP های رایگان یا غیر انتفاعی هستند (گاهی اوقات به نام شبکه‌های رایگان) که دسترسی به اینترنت را به صورت رایگان ارائه می‌دهند، اما معمولا با تبلیغات.

وظیفه‌ی شرکت های ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنت چیست؟

به شرکتی که شما اینترنت خود را از آن خریداری می‌کنید، اصطلاحاً ISP می‌گویند که مخفف عبارت Internet Service Provider است. این شرکت‌ها بدون توجه به نوع اینترنت شما ( بی‌سیم ، Dial-up و … ) موظف به ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن هستند. شرکت هایی مانند شرکت مخابرات، آسیاتک، مبین نت و … یا حتی ایرانسل و همراه اول را می‌توان جز شرکت های ISP به شمار آورد.

برترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت در ایران کدام است؟

در ایران تعداد شرکت‌های ISP نسبت به چند سال قبل بسیار زیاد شده است. برترین ارائه دهندگان خدمات اینترنت باتوجه به نظرسنجی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۵ عبارتند از: شاتل، پیشگامان، آسیاتک، های وب، پارس آنلاین و … . این نظرسنجی‌ براساس کیفیت سرویس دهی، تناسب قیمت، تنوع طرح، وفاداری مشتریان و رسیدگی به شکایات ارزیابی شده.

یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهد؟

همه‌ی ما در محل کار و منزلمان از طریق دستگاهایی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل به اینترنت دسترسی داریم. دستگاه شما توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت به اینترنت متصل می‌شود. پس در اصل وظیفه اصلی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت برقراری اتصال شما با اینترنت است.

وقتی شما می‌خواهید از طریق کامپیوتر خود وارد سایت https://mashhad-seo.ir شوید. مرورگر وب از DNS های موجود در سیستم استفاده می‌کند تا mashhad-seo.ir را به آدرس IP تبدیل کند. آدرس IP توسط مودم به ISP یا شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت مورد استفاده شما ارسال می‌شود.

تمامی این مراحل در کسری از ثانیه انجام می‌شود. فقط زمانی شما می‌توانید سایت مشهد سئو را باز کنید که هم شما به اینترنت متصل باشید و هم مشهد سئو از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت معتبر استفاده کند.

شرکت ISP چگونه اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند؟

برای درک بهتر مفهوم از یک دفتر کوچک نزدیک به محل زندگی شما شروع می‌کنیم. یک شرکت برای تاسیس دفترهای اینچنینی در سراسر شهر و کشور ابتدا نیاز به مجوز ServCo یا عقد قرارداد با شرکتی که این مجوز را دریافت نموده است، دارد. فرض می‌کنیم که دفتر مورد نیاز با یکی از شرکت‌های ServCo قرارداد بسته است. بنابراین شرط اول که دسترسی به اینترنت باند پهن است برای او فراهم شده است.

گام دوم برای ارائه خدمت اینترنتی به کاربران در دست داشتن تجهیزات مورد نیاز برای آماده سازی بستر ارتباطی است. (گاهی خود شرکت‌های طرف قرارداد این تجهیزات را فراهم می‌کنند؛ اما در بیشتر موارد این شرکت نهایی است که باید تجهیزات را فراهم کند) 

پس از خرید تجهیزات مورد بعدی خرید پورت مخابراتی برای ارسال و دریافت داده مشترکین روی خطوط تلفن است. که از طریق خود مخابرات و توسط شرکت نهایی ارائه دهنده اینترنت باید خریداری شود. قرارگیری تجهیزات در مخابرات و اتصال مشترکین به اینترنت از طریق متخصصین استخدام شده توسط این شرکت‌ها (ISP) انجام می‌شود و بستر اتصال اینترنت برای کاربران فراهم می‌شود.

هنگام مراجعه به ISP چه اتفاقاتی روی خط تلفن می‌افتد؟

زمانی که شما به یک شرکت ارائه دهنده اینترنت یا به عبارتی همان ISP مراجعه می‌کنید. کارشناس مربوطه ابتدا وضعیت خط شما را جهت سرویس‌دهی بررسی می‌کنند. بعضی از خطوط تلفن در انحصار مخابرات هستند و هیچ شرکت خصوصی امکان سرویس‌دهی به این خطوط را ندارد. اگر شانس با شما یار باشد و شماره شما امکان سرویس‌دهی داشته باشد اقدام به بررسی وضعیت آزاد یا مشغول بودن اینترنت روی خط شما می‌کنند.

اگر تا کنون از خدمات اینترنت روی خط تلفن خود استفاده نکرده‌اید قطعا مشکلی نخواهید داشت ولی در غیر این صورت باید ابتدا به دفتری که قبلا از آنجا سرویس اینترنت دریافت کرده‌اید مراجعه و درخواست تخلیه خط را بدهید. در صورت عدم مشکل و امکان سرویس دهی پس از انتخاب سرویس مورد نظر یک قرارداد بین شما و شرکت ارائه دهنده برای دریافت خدمات بسته می‌شود.

چگونه مشکل اتصال به اینترنت را برطرف کنیم؟

اگر در اتصال به اینترنت دچار مشکل شدید نیازی نیست خودتان آن را حل کنید، کافی است با شرکتی که از آن اینترنت را خریداری کرده اید تماس بگیرید آن ها شما را راهنمایی خواهند کرد.

در برخورد با این مشکل چند روش زیر پیشنهاد می‌شود:

  • اگر سایتی برای شما باز نشد، راحت ترین راه آن است که سایت دیگری را امتحان کنید، اگر به آن دسترسی پیدا کردید مشخص می شود مشکل از کامپیوتر شما نیست.
  • اگر هیچ کدام از سایت‌هایی که امتحان می‌کنید، باز نشد باید در اولین قدم سایت را با یک کامپیوتر دیگر که به همان اینترنت متصل است باز کنید. اگر سایت باز شود مشکل از کامپیوتر شما می‌باشد، اما اگر باز نشد مودم یا روتر خود را دوباره راه اندازی کنید.
  • اگر باز هم در دسترسی به اینترنت مشکل داشتید به شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت خود تماس بگیرید.

چگونه دسترسی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت را محدود کنیم؟

یک شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات به اینترنت شما دسترسی دارد و می‌تواند بر فعالیت اینترنت شما نظارت داشته باشد، برای رفع این نگرانی می‌توانید از یک شبکه‌ خصوصی مجازی یا همان VPN خودمان استفاده کنید. سرویس VPN ترافیک مورد استفاده شما را به ISP خود انتقال می‌دهد و از آن به ISP مورد استفاده شما ارسال می‌کند. در واقع سرویس VPN می‌تواند به ترافیک مورد استفاده شما دسترسی داشته باشد.

چگونه میزان سرعت اینترنت را تعیین کنیم؟

شما برای تست سرعت اینترنت خود می‌توانید از یک برنامه‌ی تست سرعت استفاده کنید. این برنامه سرعت اینترنت شما را نشان می‌دهد. اگر این سرعت با سرعتی که سفارش داده اید تفاوت داشته باشد، شما می‌توانید با ISP خود تماس بگیرید و نتیجه را با آن‌ها در میان بگذارید و نسبت به درست کردن سرعت اینترنت خود اقدام کنید.

در این مطلب با ISP یا شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت به صورت مختصر آشنا شدیم، که اینترنت را به شما ارائه می‌دهد و اتصال شما را با اینترنت جهانی برقرار می‌کند. 

مراکز ISP چه سرویس هائی را ارائه می دهند؟

همانگونه که اشاره گردید، خدماتی که توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ارائه می‌گردد بسیار متنوع و در عین حال متفاوت است:

تقریبا” تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت، سرویس‌هائی نظیر پست الکترونیکی و استفاده از اینترنت را ارائه می‌نمایند.

اکثر مراکز ISP، سرویس هاستینگ وب را نیز ارائه می‌نمایند. با استفاده از سرویس فوق، متقاضیان می‌توانند صفحات وب شخصی خود را ایجاد و از آنان نگهداری نمایند. اختصاص فضای لازم به منظور ذخیره سازی اطلاعات از جمله وظایف یک ISP در این رابطه است.

اکثر مراکز ISP عملیات متفاوتی نظیر تهیه Backup از نامه های الکترونیکی و فایل های وب را نیز انجام می‌دهند. در صورتی که بازیافت نامه های الکترونیکی و فایل های وب برای شما مهم است ( در صورت بروز اشکال )، یک ISP را انتخاب نمائید که Backup گرفتن از داده ها را در دستور کار خود قرار داده است.

برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت سرویس هائی را به منظور طراحی و پیاده سازی صفحات وب ارائه می‌نمایند.

تعدادی از مراکز ISP گزینه های متفاوتی را در ارتباط با نوع دستیابی به اینترنت در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. ( Dial-up ، DSL ، مودم های کابلی ). برخی از مراکز ISP امکان دستیابی به اینترنت را  صرفا” از طریق خطوط معمولی تلفن فراهم می‌نمایند.

آیا اطلاعات من در دسترس ISP قرار می‌گیرد؟

باید گفت بله، ولی در اکثر موارد این اطلاعات دریافتی و ارسالی بررسی نمی‌شوند. این بررسی‌ها نیاز به صرف هزینه‌های مازاد دارند و اینکه شما به کدام سایت‌ها متصل می‌شوید برای شرکت‌های ISP اهمیتی ندارد و همین که شما حق سرویس و هزینه‌های مورد قرارداد را به موقع واریز کنید برای آن‌ها کافی است.

اما با توجه به این که اطلاعات شخصی ما مهم است. ممکن است ناخواسته به این فکر کنیم که نکند یک ISP اطلاعات شخصی ما را شنود کند. باید بدانید که این اقدام به دلیل درگیر بودن شرکت‌های مختلف در اینترنت رسانی بسیار سخت است و احتمال این اتفاق تقریبا یک در میلیارد است چرا که علاوه بر مواردی که ذکر شد قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای اعطای مجوزهای عبور مرور به مراکز مخابراتی جهت نصب تجهیزات اعمال می‌شود و شنود اطلاعات تنها از طریق نصب تجهیزات روی خط شما امکان پذیر است.

شاید با خود بگویید اگر اطلاعات من شنود نمی‌شوند چگونه سایت‌های مسدود شده تشخیص داده می‌شوند؟ نحوه اعمال محدودیت به برخی سایت‌ها به این صورت است که آدرس این سایت‌ها به یک آدرس دیگر هدایت می‌شوند که به صورت پیش‌فرض تنظیم و انجام می‌شود.

نحوه حفظ امنیت اطلاعات شخصی

گاهی برخی از کاربران فکر می‌کنند با استفاده از VPN امکان دسترسی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به اطلاعات شخصی‌شان را غیر ممکن می‌سازند، در حالی که این امکان هنوز برای این شرکت‌ها وجود دارد مگر اینکه از سرویس‌هایی استفاده کنید که اطلاعات توسط سرور VPN رمزگذاری شود.

در این صورت تنها مراجعه شما به IPهای مربوط به آن VPN سرور ثبت می‌شود. مورد دیگری که شاید سبب نگرانی شما شود دسترسی به اطلاعات ارسالی و دریافتی توسط سایت‌های دارای پروتکل HTTPS باشد. مانند ارسال اطلاعات بانکی به درگاه‌های پرداخت که بسیار حائز اهمیت و نگران کننده است. بهتر است بدانید در زمان استفاده از سایت‌هایی که آدرس آن‌ها با https:// شروع می‌شوند همه چیز بین رایانه شما و سرور آن سایت رمزگذاری می‌شود بنابراین ISP شما نمی‌تواند هیچ یک از داده‌های شما را شنود کند.

به صورت خلاصه به فرض محال اگر یک ISP تصمیم به شنود اطلاعات کاربران خود داشته باشد تنها اطلاعاتی که رمزگذاری نشده باشند را در اختیار خواهد داشت (برای مثال سایت‌های معمولی بدون مجوز https) البته باید ذکر کرد در صورت شنود اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های ISP عواقب بسیار ناگواری در انتظار آن‌هاست. پس زیاد نگران این موضوع نباشید.

چگونه سریع ترین ISP را در ناحیه زندگی خود پیدا کنیم؟

گر فردی خوش شانس باشید، می‌توانید انتخابی بین چندین ISP در ناحیه زندگی خود داشته باشید. همیشه به تبلیغ هایی که درمورد سرعت‌های اینترنتی شرکت‌ها می‌بینید اعتماد نکنید، به اطلاعات و داده ها توجه کنید تا بتوانید سریع ترین ISP که در نزدیکی شما قرار دارد را پیدا کنید.

سرعت های دانلود و آپلودی که ISP ها ارائه می دهند مشخص است وسقف معینی دارند! پس گول تبلیغات را نخورده و  در مورد آن ها واقع بین باشید…

معرفی وبسایت OOkla Net Index !

اگر تا حالا سعی کرده باشید که سرعت اتصال اینترنت خود را تست کنید به احتمال زیاد از Speedtest.net استفاده کرده اید. OOkla’s Net Index تمام داده ها را از وبسایت مرجع Speedtest.net گرفته و دسته بندی کرده و بدین صورت درهنگام جستجو در کوتاهترین زمان بهترین ننیجه را به کاربر نشان خواهد داد …

پس از ورود به وبسایت OOkla Net Index، با کلیک بر روی کلید Get Started  و انتخاب کشور ایران از نقشه موجود لیستی از شهرها و Ispهای موجود در ایران به نمایش در خواهد آمد …

شما حتی خواهید توانست یک شهر مشخص را پیدا کرده و ISPها را بر اساس آخرین نتایج سرعت دانلود مشترکین آن ها که توسط Speedtest.net رده بندی شده اند، مقایسه نمائید! 

بنابراین سریعترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی در شهر و ناحیه خود را براحتی خواهید یافت . . .

همچنین این وبسایت این امکان را به شما می‌دهد که سرعت اینترنت را  در کشورهای مختلف، نواحی و حتی شهرهای مختلف با هم مقایسه کنید.

 

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *