سئو منفی Negative SEO چیست؟

استفاده از روش‌های غیرقانونی و سئو کلاه سیاه، باعث جریمه و کاهش رتبه سایت شما می‌شود. اگر استفاده از این روش‌ها تا این حد خطرناک و مضر هستند آیا استفاده از آنها برای سایت های دیگر می‎‌تواند جایگاه آنها در نتایج جستجو را تغییر دهد؟

گاهی اوقات سایت هایی که رقیب شما هستند تصمیم می‌گیرند به جای بهتر کردن سایت خود، شما را هدفِ حمله قرار دهند. به عبارت دیگر، این سایت ها به جای اینکه به فکر بهبود تجربه کاربری و تولید محتوای ارزشمند برای سایت خود باشند، از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند، اما نه برای اینکه رتبه سایت خودشان را افزایش دهند، بلکه به این خاطر که سایت شما را از چشم گوگل بیاندازند!

جالب است بدانید که این تفکر در فضای رقابتی اینترنت تازه نیست و حتی برای آن نامی نیز انتخاب شده است؛ سئو منفی!

سئو منفی چیست؟

سئو منفی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که به‌ نوعی شبیه تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است و روی رتبه سایت شما اثر منفی می‌گذارد و باعث کاهش آن می‌شود.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را هم نیز ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید.

برای آنکه بتوانیم استراتژی مناسبی برای مقابله با سئو منفی داشته باشیم ابتدا باید رایج ترین تکنیک هایی که برای این کار استفاده می‌شوند را به خوبی بشناسیم. در واقع تنها با اطلاع از روش های مختلف سئو منفی است که می‌توانیم سایت خود را در برابر حمله ناگهانی سایت های رقیب بیمه کنیم. حالا وقت آن است که با انواع سئو منفی آشنا شویم:

در این تکنیک فرد مهاجم دسترسی به سایت و یا محتوای صفحات شما ندارد در نتیجه کلیه فعالیت های خود را بر روی لینک سازی های مخرب برای سایت شما متمرکز می‌کند. دسترسی به اطلاعات هاست یا پنل مدیریت سایت ها کار دشواری است و در واقع نیازمند عبور از سد امنیتی سایت هدف است در نتیجه می‌توان گفت سئو منفی خارجی بیش تر از سئو داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

الگوریتم پنگوئن گوگل وظیفه دارد تا وضعیت سلامت لینک سازی سایت ها را بررسی کرده و در صورتیکه مطمئن شود بک لینک ها با هدف کسب جایگاه در نتایج گوگل خریداری شده اند سایت خاطی را جریمه کند. همین نکته ساده کافیست تا افرادی به این فکر بیافتند تا با لینک سازی مخرب برای رقبای خود آنها را هدف جریمه این الگوریتم قرار دهند.

سئو منفی خارجی در واقع ایجاد لینک های خارجی بسیار و کم ارزش برای سایت رقیب است.

الگوریتم پنگوئن برای بررسی سلامت لینک سازی یک سایت؛ به تعداد، اعتبار، متن لینک شده و بازه زمانی ایجاد لینک ها توجه می‌کند. افرادی که از این تکنیک ها استفاده می‌کنند معمولا نکات زیر را در لینک سازی در نظر می‌گیرند:

  1. لینک ها عموما از سایت ها و وبلاگ هایی با اعتبار دامنه پایین و اسپم اسکور بالا هستند.
  2. تعداد زیادی لینک و در بازه زمانی کوتاه، برای صفحه اصلی سایت شما یا صفحاتی که بازدید و جایگاه مناسبی دارند ایجاد می‌شود.
  3. برای لینک سازی از عبارات یکسان به عنوان Anchor Text استفاده می‌شود که دقیقا کلمات کلیدی سایت شما هستند.
  4. سایت هایی که به شما لینک می‌دهند هیچ ارتباطی از نظر موضوع و مفهوم با سایت شما ندارند.
  5. لینک هایی که به سایت شما داده می‌شوند همگی فالو هستند.

این فعالیت ها موجب می‌شوند که در بازه زمانی کوتاهی، انبوهی از لینک های بی کیفیت و البته هدف گذاری شده بر روی عبارتی خاص برای سایت شما ایجاد شوند. در نتیجه سایت شما اعتبار خود را نزد گوگل از دست داده و با افت شدید رتبه مواجه می‌شود.

روش های پیشگیری و مقابله با لینک سازی مخرب

تصور کنید که اعتبار سایت شما یک فنجان چای است و لینک های خارجی، شکرِ حل شده در آن! حالا یک سایت رقیب با استفاده از لینک سازی های مخرب تلاش می‌کند تا میزان شکر موجود در آن را افزایش دهد و این کار موجب شیرینی بیش از اندازه چای شما خواهد شد. شیرینی بیش از حد موجب می‌شود که الگوریتم پنگوئن نسبت به سایت شما مشکوک شده و یا حتی آن را جریمه کند.

2- هک سایت و تغییر در محتوای صفحات

تکنیک های سئو منفی داخلی به مراتب پیچیده تر و سخت تر از روش خارجی آن است. چراکه برای انجام آن، دسترسی مستقیم به پنل مدیریت یا هاست سایت مورد نیاز خواهد بود. در واقع تکنیک های سئو منفی داخلی زمانی قابل اجرا هستند که سایت شما توسط فرد متخاصم هک شده باشد.

هک کردن سایت ها در گذشته هدفی جز خودنمایی یا قدرت نمایی نداشته است و معمولا نتیجه آن قرار دادن صفحه ای سیاه رنگ با نام و مشخصات هکر بود که به سرعت توسط مدیر سایت برطرف می‌شد.

عد از آنکه سایت شما هک شد، فرد نفوذی دو راهکار پیش روی خود خواهد داشت. در روش اول با استفاده از منابع و اعتبار سایت شما، صفحاتی جدید ایجاد کرده یا محتوای شما را به گونه ای ویرایش می‌کند تا برای سایت خود لینک سازی انجام میدهد.

روش دوم هدفی جز تخریب سایت شما ندارد، و معمولا شامل فعالیت هایی مانند موارد زیر خواهد بود:

  1. تولید صفحات کم ارزش و بی کیفیت با تعداد زیاد
  2. لینک سازی برای سایت های مخرب و مستهجن از صفحات شما
  3. محدود کردن دسترسی ربات های گوگل به صفحات مهم سایت با استفاده از تگ noindex یا فایل robots.txt
  4. نمایش محتوایی متفاوت به ربات های گوگل و محتوای اصلی به کاربران
  5. حملات DDOS به سرور با هدف خروج سایت از دسترس کاربران
  6. فعال کردن اسکریپت ها و کدهای مخرب و سنگین در صفحات برای استخراج ارزهای دیجیتال
  7. و …

همه موارد ذکر شده می‌توانند ارزش و اعتبار سایت شما را نزد گوگل کاهش داده و موجب از دست رفتن جایگاه در کلمات کلیدی مهم شوند.

سئو منفی Negative SEO چیست؟

روش های مقابله با هک سایت و تولید محتوای مخرب

برای جلوگیری از این روش در سئو منفی، مهمترین کاری که باید انجام دهید حفظ امنیت سایت است. سایت های اینترنتی از سه لایه مختلف امنیتی قابل نفود هستند؛ اطلاعات کاربری، حفره های امنیتی کدنویسی، حفره های امنیتی سرور.

1- امنیت سمت کاربر

جالب است بدانید که رایج ترین روش هک برای سایت های اینترنتی ضعیف بودن رمز عبور مدیر سایت است! بله بسیاری از ما تصور می‌کنیم که با قراردادن یک رمز عبور ساده سرعت و کارایی خود را در ورود به پنل مدیریت افزایش می‌دهیم غافل از اینکه این اشتباه ساده میتواند تبعات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

معمولا سایت هایی که توسط چندین نفر مدیریت می‌شوند نظارت کمتری بر این مساله خواهند داشت زیرا ممکن است فردی که برای مدیریت سفارشات خود انتخاب کرده اید اطلاعات کافی از امنیت یک سایت و عواقب عدم رعایت آن نداشته باشد. پس اولین قدم انتخاب رمز عبور مناسب و البته مخفی کردن صفحات ورود برای دیگران است.

2- امنیت در کدنویسی سایت

مرحله بعدی رعایت نکات امنیتی در زمان کدنویسی سایت است. به عنوان مثال ممکن است در بخشی از سایت شما فضایی برای ارسال فایل توسط کاربران وجود داشته باشد در صورتیکه شما فایل های ارسالی را پیش از ارسال به سرور بررسی و پاکسازی نکنید ممکن است کدهای مخرب به سرور شما ارسال شده و دسترسی به اطلاعات آن برای فرد نفوذی ممکن شود.

اگر از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید باید به صورت مرتب هسته اصلی و افزونه های خود را به روزرسانی کرده و با استفاده از افزونه های امنیتی معتبر مانند IT Security سطح ایمنی آن را بالا ببرید.

3- امنیت سرور یا هاست

مرحله بعدی، حفظ امنیت سرور در مقابل حمله های احتمالی است. اگر سرور شما ابزارهای لازم برای جلوگیری از این حملات را نداشته باشد به راحتی می‌توان با ارسال بازدید یا درخواست های زیاد منابع CPU و RAM آن را اشغال کرده و دسترسی کاربران به سایت را مسدود کرد.

اگر دانش کافی برای حفظ امنیت سرور ندارید یا از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، ابزارهای جانبی مانند Cloud flare وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

راهکار برای سایت وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب و یک رمز عبور دو مرحله‌ای بسازید. به این ترتیب، هر بار که می‌خواهید وارد وب‌سایت خود شوید از شما خواسته می‌شود کدی که توسط این افزونه روی تلفن همراه شما تولید شده است را وارد کنید.

همچنین، به شدت توصیه می‌شود رمز عبوری متشکل از عدد و کاراکترهای ویژه انتخاب کنید، به طور مرتب از فایل‌ها و پایگاه داده خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید و اگر وبسایت شما به کاربران اجازه می‌دهد فایلی آپلود کنند، با شرکت میزبان (هاست) تماس بگیرید و از آنها بپرسید چطور می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها یک آنتی‌ویروس نصب کنید.

گوگل قبل از شما متوجه هک سایت خواهد شد!

اگر سایت خود را در ابزار گوگل سرچ کنسول ثبت کرده باشید، ربات های گوگل به صورت مستمر سایت و صفحات شما را بررسی می‌کنند. هرگونه تغییر ناگهانی در محتوای صفحات یا ایجاد صفحات کم ارزش بر روی آن به سرعت توسط این ربات ها شناسایی شده و از طریق بخش Security Issues به شما اطلاع رسانی می‌شود.

3- تخریب برند و انتشار محتوای انتقادی در اینترنت

زمانی که شما به یک برند معتبر و قدرتمند تبدیل میشوید احتمالا نکات امنیتی سایت خود را به شدت جدی خواهید گرفت و لینک سازی های ارزشمند و معتبری در سطح اینترنت دارید. در این شرایط استفاده از دو تکنیک قبلی عملا غیرممکن خواهد بود و دشمنان شما تلاش می‌کنند تا شخصیت و هویت برند شما را تخریب کنند.

کاربران اینترنتی عادت کرده اند که قبل از انتخاب یک شرکت یا محصول در مورد آن تحقیق کنند و زمانیکه با جستجوی نام شما صفحات زیادی از تجربه منفی مشتریان پیشین یا نظرات انتقادی مشاهده کنند در تصمیم گیری دچار تردید خواهند شد.

برخی از رایج ترین فعالیت های سئو منفی، در زمینه تخریب برند، عبارتند از:

  1. حذف شرکت شما از نقشه گوگل یا درج نظرات منفی در این فضا
  2. انتشار مقالات انتقادی و تجربه های منفی در فروم ها و سرویس وبلاگ دهی رایگان
  3. انتشار مقالات تخصصی و تحلیلی برای بررسی و مقایسه خدمات شما با رقبا به صورت یک طرفه و هدفمند
  4. گزارش صفحات سایت شما از طریق فرم مبارزه با اسپم گوگل
  5. ارسال نظرات منفی در صفحه محصولات یا خدمات سایت شما

جلب اعتماد مشتریان کار بسیار دشواری است و هر اشتباه کوچک می‌تواند دیدگاه آنها را در مورد کیفیت خدمات و محصولات شما تغییر دهد. در نتیجه این روش ها موجب می‌شود همه تلاش های شما برای تبدیل یک کاربر به مشتری در یک لحظه از دست برود.

چطور از تخریب برند خود در اینترنت جلوگیری کنیم؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است، نکته مهم آن است که معمولا این روش برای برندهایی استفاده می‌شود که شناخته شده و معتبر هستند ولی ارتباط مستقیم و قوی با مخاطبین خود ندارند. در واقع این تکنیک ها زمانی کارآمد که است که خود شما توجهی به میزان رضایت مشتریان نداشته اید.

اگر فعالیتِ برند در شبکه های اجتماعی مناسب و همیشگی باشد، پاسخ گویی به انتقادها و سوالات سریع انجام شود، روابط عمومی آنلاین به صورت مستمر و هدفمند برنامه ریزی شده باشد؛ هیچ کس نمی‌تواند با استفاده از تکنیک های سئو منفی برند شما را تخریب کند و حتی اگر چنین فعالیت هایی به دور از واقعیت انجام شود احتمالا مشتریان وفادار شما پاسخ آنها را خواهند داد.

در نتیجه برای جلوگیری از این تکنیک ها بهترین راه حل ها عبارتند از:

  1. پایش همیشگی اینترنت، برای سنجش میزان رضایت کاربران از محصولات و خدمات شماست.
  2. فعالیت هدفمند در شبکه های اجتماعی و ارتباط مستمر با مخاطبین.
  3. انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما در سایت های تخصصی و خبرگزاری ها.
  4. گزارش صفحات مخرب و نظرات بی پایه به مدیران سایت ها و گوگل.

شانس موفقیت در استفاده از سئو منفی چقدر است؟

تیم مبارزه با اسپم گوگل طی سال‌های گذشته همواره بر این نکته تاکید داشته اند که سئو منفی و تکنیک های مرتبط با آن تاثیری بر رتبه بندی نتایج جستجو ندارند. کاهش تاثیر بک لینک، شناسایی سایت های مخرب و در دسترس گذاشتن ابزار Disavow Tool و Spam Report نشان میدهد که گوگل عزم جدی برای مقابله با سئو منفی دارد.

البته این بدان معنا نیست که ما از بررسی وضعیت سایت خود و لینک های خارجی آن غافل شویم. به عنوان یک متخصص سئو شما همیشه در حال بررسی وضعیت ایندکس صفحات، سرعت بارگذاری، لینک های دریافت شده و … هستید؛ در نتیجه هر تغییر ناگهانی یا پیش بینی نشده در رتبه بندی و آمار بازدید سایت می‌تواند زنگ خطری برای بررسی احتمال جریمه گوگل و سئو منفی باشد.

هر چقدر تاکید شما بر تولید محتوای ارزشمند و جلب رضایت کاربران بیشتر باشد، اعتبار و جایگاه برند شما در نزد گوگل و مردم افزایش خواهد یافت و هرچقدر که اعتبار شما بیشتر باشد احتمال اثرگذاری این تکنیک ها بر سایت شما کاهش می یابد.

در واقع سئو منفی معمولا نقاط ضعف ما را هدف قرار می‌دهد. این حملات، جدای از عواقب احتمالی آن (که قابل رفع هستند) به شما کمک می‌کند که تا برای رشد و ارتقای برند خود تلاش کنید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *