تولید محتوا سئو

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از چیزهایی که در موفقیت تولید محتوا نقش مهمی دارد، تقویم محتواست. احتمالا این عبارت بارها و بارها در زمینه تولید محتوا به گوش‌تان خورده اما هنوز تعریف دقیقی از آن در ذهن‌تان ندارید. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم تقویم محتوا چیست و چه کاربردی دارد و در باره اهمیت تقویم محتوا نکاتی را بیان کنیم. همراه ما باشید…

تقویم محتوا چیست؟

وقتی از تقویم محتوا (Content Calendar) حرف می‌زنیم به تقویمی اشاره داریم که در آن این موارد آمده باشد: زمان انتشار شامل روز، تاریخ و ساعت، نوع محتوا، موضوع یا نام محتوا، نام نویسنده و ویراستار، کلمات کلیدی، دسته‌بندی مربوط به هر محتوا و همه نکاتی که در مورد انتشار محتوا باید رعایت شود.

با این توضیحات می‌توان تقویم محتوا را یک برنامه روزانه برای انتشار محتوا دانست که بر اساس اهداف و استراتژی تیم محتوا ، سئو و مارکتینگ تنظیم می‌شود.

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

تقویم محتوا چه قدر اهمیت دارد ؟

برای آنکه اهمیت تقویم محتوا را درک کنید باید بگوییم که تقویم محتوا:

  •        ابزاری بسیار کارآمد برای سازماندهی استراتژی محتوا، بازاریابی و سئو به شمار می‌رود.
  •        قابلیت ارزیابی جزییات محتوا را در یک نگاه به شما می‌دهد.
  •        در موفقیت محتوا ،نقش تعیین‌کننده‌ای دارد چرا که برای برنده شدن، برنامه‌ریزی مدون نقشی اساسی را ایفا می‌کند.
  •        موجب سهولت اجرای برنامه‌ها و صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود.
  •        باعث می‌شود تاریخ‌های مهم و کلیدی را از دست ندهید و برای آنها برنامه‌ریزی محتوایی داشته باشید.
  •        اعضای تیم تولید محتوا را هماهنگ می‌کند و به کارهای تیم‌های بازاریابی و سئو سامان می‌دهد.
  •        موجب سهولت در مدیریت تیم تولید محتوا می‌شود و امکان نظارت بر کار و خروجی آنها را فراهم می‌کند.
  •        ازتولید و انتشار موضوعات تکراری یا افزایش وزن محتوا در یکی از دسته‌بندی‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از داپلیکیت شدن (کپی شدن) موضوعات در گوگل می‌شود.
  •        پیاده‌سازی ایده‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد و مانع از سردرگمی برای اجرای آنها می‌شود.
  •        بالا آمدن لینک‌ها در صفحات جستجو را سرعت می‌بخشد.
  •        تصویر واضحی از تولید محتوا برای مدتی مشخص را به شما می‌دهد.
  •        مشکلات بروزرسانی محتوا را به حداقل می‌رساند.

و اینها تنها بخشی از دلایلی هستند که بر اساس آنها می‌گوییم تقویم محتوا اهمیت بسیاری برای موفقیت در تولید محتوا دارد.

ویژگی های یک تقویم محتوایی خوب

زمانی می‌توان گفت یک تقویم محتوایی خوب است که :

  •        نیازهای کمپین‌های تبلیغاتی را برآورده کند.
  •        بدون ابهام و گویا باشد.
  •        بر اساس توانمندی‌های تیم تولید محتوا تنظیم شده باشد.
  •        هماهنگ با سیاست‌های تیم سئو و بازاریابی باشد.
  •        مناسبت‌های تقویم را پوشش دهد.
  •        هدف آن مشخص باشد.
  •        منعطف و تغییر پذیر باشد.
  •        برای تنظیم آن ایده‌پردازی، صورت گرفته باشد.
تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

مراحل ساخت تقویم محتوا

تهیه تقویم محتوا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در واقع چنین نیست. برای آنکه یک تقویم محتوایی کارآمد تنظیم کنید، باید مرحله به مرحله پیش بروید و هر مرحله را نیز به دقت انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

بررسی استراتژی محتوا: باید مرتبا به استراتژی محتوا مراجعه کنید و از آخرین تغییرات آن آگاه باشید. کلمات کلیدی، پرسونای مخاطب، دسته بندی ها و … همه و همه در استراتژی محتوا جای دارند و برای تنظیم تقویم محتوایی مهم هستند.

تعیین اهداف: باید مشخص کنید که هدف شما از تولید محتوا چیست و می‌خواهید با انتظار محتوا روی سایت یا شبکه های اجتماعی به چه چیزی برسید؟ روی کدام دسته‌بندی‌ها در سایت تاکید دارید و می‌خواهید کدام کمبودها را در محتوای سایت پوشش دهید؟ آیا تازه می‌خواهید شروع به تولید محتوا برای سایت کنید یا قصد ارتقای محتواهای پیشین را دارید و …. . این اهداف هستند که تعیین می‌کنند تقویم محتوایی چگونه تنظیم شود.

شناخت مخاطب: چه در ابتدای راه تولید محتوا باشید و چه در میانه راه، باید مخاطب را به طور مرتب بررسی کنید و بشناسید. ممکن است بنا به هر دلیلی مخاطب شما تغییر کند و یا سلیقه مخاطب پیشین شما عوض شود. شما باید برای تنظیم هر دوره تقویم محتوایی، مخاطب و نیازهایش را در نظر بگیرید.

بررسی انواع محتوا: انواع محتواهایی را که می‌توانید استفاده کنید و به کارتان می‌آید را مشخص کنید و آنها را در برنامه بگنجانید. مثلا ترکیبی از متن، ویدیو و عکس داشته باشید و یا انیمیشن و متن را به عنوان انواع محتوا انتخاب کنید. به هر حال شما باید بدانید که می خواهید کدام یک از انواع محتوا را در سایت یا صفحات شبکه اجتماعی داشته باشید.

بررسی توانایی تیم تولید محتوا: نویسندگان، گرافیست‌ها، سردبیر، ویراستار و … هر یک توانایی‌های خاصی دارند. به ویژه در مورد نویسندگان و گرافیست‌ها دقت زیادی به خرج دهید. هر نویسنده نوعی از متن‌ها را بهتر می‌نویسد و یا تبحر بیشتری در موضوعاتی خاص دارد و این امر در مورد گرافیست‌ها و کارهای‌شان نیز صدق می‌کند. برای تعیین اینکه چه کسی کدام محتوا را تولید کند حتما توانایی‌های تیم را در نظر داشته باشید.

تعیین موضوعات و دسته بندی‌ها: موضوعاتی را که قرار است روی آنها کار شود را مشخص کنید و نام دسته‌بندی را هم کنار آنها بنویسید. هر یک از موضوعات را به نویسنده یا گرافیست بسپارید و نام او را در تقویم، قید کنید.

زمان‌بندی برای به‌روزرسانی محتوا: زمانی را برای به‌روزرسانی محتواها در نظر بگیرید و بازه زمانی به‌روزرسانی‌ها را نیز در تقویم مشخص کنید. مثلا اگر به روزرسانی هر 6 ماه یک بار است، در کنار موضوع، آن را بنویسید و یا بر اساس زمان انتشار، زمان به‌روزرسانی را در تقویم مشخص کنید.

تعیین برنامه انتشار محتوا: تاریخ و ساعت انتشار را در کنار موضوعات بنویسید و حتما قید کنید که زمان تحویل چند روز پیش از انتظار محتوا است.

حالا شما یک تقویم محتوایی دارید که حسابی به کارتان می‌آید.

ابزارهای تقویم محتوا

برای تنظیم تقویم محتوایی ابزارهای مختلفی وجود دارد که کار با آنها خیلی هم سخت نیست و شاید بارها از آنها استفاده کرده باشید. از جمله ابزارهای ساده برای این کار می‌توان به اکسل (Excel)، ورد (Word) و گوگل شیت (Google Sheets) اشاره کرد. شما می‌توانید پنلی را برای این کار بسازید و یا از ابزارهای دیگری مانند CoSchedule، Agorapulse و ابزارهای مدیریت پروژه مانند Monday یا Trello استفاده کنید.

Microsoft Excel

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین روش برای ساخت تقویم محتوا، استفاده از اکسل است. به خصوص برای فریلنسرها یا افرادی که قصد دارند برای سایت و شبکه‌های اجتماعی شخصی خود تقویم بسازند اکسل گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. حداقل بدون اینکه وقت زیادی بگیرد و نیاز به دانش خاصی داشته باشد، به شما اجازه می‌دهد یک جدول زمانی ساده و کارآمد برای محتواهایتان درست کنید.

Google Sheets

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر می‌خواهید یک تقویم محتوا مثل جدول‌های اکسل داشته باشید که همیشه در هر کجا به آن دسترسی داشته باشید و همچنین بتوانید با دیگر اعضای تیم‌تان به اشتراک بگذاریدش؛ از این ابزار استفاده کنید.

google sheets آنلاین است. همیشه آخرین نسخه تغییرات خود را می‌توانید ببینید. می‌توانید app آن را روی موبایل خود نصب کنید و در برنامه محتوای خود تغییراتی بدهید. می‌توانید برای سایر اعضای تیم‌تان سطح دسترسی‌های مختلفی تعیین کنید تا آن را ویرایش کنند، یا که نه فقط محتویات تقویم را مشاهده کنند.

ابزار دیگری که برایتان کار مشابهی انجام می‌دهد Excel Live مایکروسافت است. اما خب من همیشه محصولاتِ گوگل را به رقبا ترجیح می‌دهم. به خاطر اینکه بیشتر با یکدیگر هماهنگ (sync) هستند، و می‌توان آن‌ها را به سایر ابزارهایی که در ادامه آشنا خواهیم شد متصل کرد.

سایت google sheets، دانلود برای اندروید و IOS

Google Calendar

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

کلِ کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که یک تقویم بسازیم و روی آن جدول زمانی پست‌هایمان را وارد کنیم، درست؟ پس یکی از معمولی‌ترین روش‌ها، استفاده از برنامه‌های تقویم مثل همین google calendar است. اینگونه دیگر نیازی نیست وقت چندانی برای طراحی تقویم بگذاریم، مستقیم می‌رویم سر اصل ماجرا.

برای ساخت تقویم محتوا، تقریباً هر نیازی که داشته باشیم تقویم گوگل کارمان را راه می‌اندازد. اول از همه اینکه از تقویم شمسی و زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. این امکان را دارید از یادآور (reminder) اضافه کنید. تقویم محتوای خود را به سایر ابزارهای گوگل مثل Google Taks و جیمیل متصل کنید. همچنین یک رویداد (مثل نوشتن یک پست وبلاگی) را با دیگران به اشتراک بگذارید تا در اطلاع آن قرار بگیرند.

نسخه وب google calendar و دانلود برای اندروید و IOS

افزونه Editorial Calendar برای وردپرس

این گزینه برای کاربران وردپرسی بهترین انتخاب است. یک تقویم ساده و تمیز درست در پیشخوان سایت‌تان که همیشه دمِ دست است تا با سرعت بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

مهم‌ترین مزیتی که استفاده از این افزونه دارد، مربوط به یکپارچگی‌اش با وبلاگ است. زمانی که شما Editorial Calendar را باز می‌کنید، تمام پست‌های وبلاگ‌تان را روی تقویم مشاهده خواهید کرد و در همان لحظه می‌توانید هر تغییری که نیاز باشد روی آن‌ها اعمال کنید؛ مثلاً تاریخ انتشارشان را با درگ دراپ (drag-and-drop) جابجا کنید، وضعیت نمایش پست را تغییر بدهید،  تغییراتی در متنِ نوشته به‌وجود بیاورید و یا یک پست جدید برای چند هفتۀ دیگر تنظیم کنید.

دانلود افزونه editorial calendar

StoryChief

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال یک تقویم محتوای همه جانبه می‌گردید StoryChief به شما کمک زیادی خواهد کرد. این ابزار قبل از هر چیزی یک جدول زمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید روی آن برنامه‌ریزی پست‌ها را وارد کنید. همچنین اعضای تیمتان را مدیریت کنید و برای آن‌ها وظایف گوناگون تعریف کنید.

اما امکانات StoryChief به همینجا ختم نمی‌شود. StoryChief بیشتر از اینکه فقط یک تقویم محتوا باشد، در واقع یک ابزار بسیار قدرتمند برای بازاریابان محتواست. این ابزار از برنامه‌ریزی تا توزیع و اندازه‌گیری محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی به کار می‌آید.

بعد از اینکه شما تقویم محتوای خود را ساختید، می‌توانید وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی‌تان را به StoryChief متصل کنید تا پست‌هایتان در ساعت و روز مقرر، به صورت خودکار در همه کانال‌ها منتشر شوند. کانال‌هایی مثل وبلاگ (وردپرس، جوملا و دروپال)، شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین.

البته StoryChief تنها ابزار موجود برای برنامه‌ریزی و توزیح محتوا نیست. اپ‌های دیگری مثل buffer، agorapulse و hootsuite هم امکانات مشابهی ارائه می‌دهند. با این تفاوت که در این میان تنها StoryChief سرویس رایگان نامحدود (از نظر زمانی) در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

نسخه وب StoryChief

Terllo

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

ترلو در ایران بسیار شناخته شده است. بیشترِ شرکت‌هایی که با آن‌ها کار کردم، از این ابزار به عنوان تقویم محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعیِ خود استفاده می‌کردند.

فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث محبوبیت ترلو شده رابط کاربری بصری قابل فهم و ساده‌اش است. Terllo برای هر پروژه‌ای که تعریف می‌کنید، یک داشبورد شبیه به یک تابلوی وایت بُرد در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید روی آن ستون‌های مختلف ایجاد کنید و برنامه‌هایتان را مثل برچسب و کارت بچسبانید.

زمانی که کارت‌ها را ایجاد کردید، همانطور که چند دقیقه قبل صحبت کردیم؛ شخص یا اشخاصی را که باید روی آن Task کار کنند را مشخص می‌کنید و و یک دِدلاین (فرصت نهایی تحویل کار) در نظر می‌گیرید. همچنین این امکان را دارید که برای هر کارت چک لیستی از نکات مهم اضافه کنید، و فایل‌های مورد نیاز را ضمیمه کنید تا در دسترس اعضای تیم‌تان باشد. سایر اعضای تیم هم قادر خواهند بود برای هر Task کامنت ارسال کنند و درباره آن تعامل داشته باشید.

همه چیز خوب به نظر می‌رسد، نه؟ نکته هیجان‌انگیز اینجاست که استفاده ترلو برای تیم‌های 10 نفرِ رایگان هست و اجازه دارید فایل‌هایی با حجم 10 مگابایت را آپلود کنید.

نسخۀ وب ترلو و دانلود برای موبایل و کامپیوتر

Asana

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

خب ابزار بعدی که قرارِ با آن آشنا شویم، گزینه مورد علاقه من هست که برای پروژه‌های شخصی‌ام استفاده‌اش می‌کنم؛ یعنی آسانا.

خوبیِ آسانا این است که همان امکانات ترلو را باز هم با رابط کاربری بهتری به شما می‌دهد: برخلاف ترلو که در آن پروژه‌ها را با نمای تخته‌ای ایجاد می‌کنید، در آسانا این امکان را دارید که پروژه‌ها را به صورت لیستی، تایم لاین و در تقویم هم بسازید. همیشه یک تقویم شخصی کاربردی برایتان وجود دارد که می‌توانید برنامه‌های آینده خود را روی آن مرور کنید. و از همه مهم‌تر یک Inbox بسیار قوی که شما را از همه چیز باخبر می‌کند تا چیزی از دستتان در نرود.

ثبت‌نام و استفاده در آسانا برای تیم‌های 15 نفرِ بدون محدودیت زمانی رایگان است. همچنین شما این قابلیت دارید پرونده‌های 100 مگابایت را با هم‌تیمی های خود به اشتراک بگذارید.

نسخۀ وب آسانا، دانلود برای اندروید و IOS

تسکولو

تقویم محتوا یا برنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

تسکولو یک ابزار ایرانی برای مدیریت پروژه‌هاست. از نظر امکاناتی بسیار شبیه به ترلو و آسانا است اما خب ویژگی‌هایی دارد که بعضی افراد و تیم‌ها استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

توی دو ابزار قبلی که برای مدیریت پروژه و ساخت تقویم محتوا معرفی کردیم، ما با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. محدودیت‌هایی مثل پشتیبانی نکردن از زبان فارسی، نداشتن تقویم شمسی و مسئله همیشگی سال‌های گذشته یعنی تحریم!

در انتها …

تقویم محتوا، موجب می‌شود تا محتوای سایت شما هدفمندتر باشد و بتوانید با آن به اهداف بازاریابی و سئو برسید. پس برای تولید محتوا حتما نسبت به تنظیم تقویم محتوا اقدام کنید. برای این کار می‌توانید با کارشناسان تیم مشهد سئو تماس بگیرید تا هر آنچه مربوط به محتواست را برای‌تان انجام دهیم.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *