تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) چیست؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های انجام تبلیغات در فضای آنلاین هستند. تبلیغات کلیکی درسال ۱۹۹۶برای اولین بار معرفی شدند. مطابق آمار ارائه شده توسط SocialMediaToday در سال ۲۰۱۷ هفت میلیون تبلیغ‌دهنده بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار را به تبلیغات کلیکی اختصاص داده‌اند و شرکت‌های بزرگ و شناخته شده سهم بزرگی از هزینه‌های بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص می‌دهند. برای مثال شرکت آمازون سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغات کلیکی می‌کند.

تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات در میان کسب‌وکارهای ایرانی است. احتمالا همینطور که در حال خواندن این مقاله هستید مثال‌های متعددی از برندهای ایرانی که قبلا تبلیغات کلیکی آن‌ها را در فضای وب دیده بودید به خاطر بیاورید.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانه‌های ناشر، هزینه پرداخت می‌کنند. در این روش تبلیغ‌دهندگان برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شوند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

تبلیغات PPC یا تبلیغات CPC؟

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌شود معمولا دو عبارت CPC و PPC مشابه پنداشته می‌شوند و برداشت اشتباه از این دو عبارت می‌تواند باعث سردرگمی تبلیغ‌دهندگان شود. در ادامه هر دو عبارت را به صورت خلاصه تعریف می‌کنیم.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

PPC کوتاه شده Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک است و به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک انجام شده در رسانه‌های ناشر به روی تبلیغاتشان به ناشر مبلغ مشخصی پرداخت می‌کنند.

هزینه هر کلیک (CPC)

CPC کوتاه شده Cost Per Click و به معنای هزینه هر کلیک است. هزینه هر کلیک زمانی به کار می‌رود که شما در حال برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستید و هزینه‌ای که در نظر دارید برای هر کلیک بپردازید را CPC می‌نامید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) چیست؟

انواع تبلیغات کلیکی

همسان (Native)

در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوب‌ترین روش‌های انجام تبلیغات برای برندهای بزرگ هستند. در تبلیغات همسان، محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در قالب تصویر و متن به کاربران نشان داده می‌شود. تبلیغات همسان در ایران معمولا در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) و در محیط سایت‌ها به کاربران نشان داده می‌شوند. 

تبلیغات در جستجو (Search ads)

تبلیغات در جستجو (Search Ads) یکی دیگر از روش‌های بسیار محبوب انجام تبلیغات در ایران است. در این نوع تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده توسط کاربران به آن‌ها نشان داده می‌شود. یکی از ملموس‌ترین مثال‌های تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. در تبلیغات گوگل تبلیغ‌دهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان را به آن‌ها نشان می‌دهد.

ریتارگتینگ (Retargeting)

تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) نوع دیگری از تبلیغات کلیکی هستند که به سبب عملکرد مناسب خود و نتایج مطلوبی که برای تبلیغ‌دهندگان رقم می‌زنند در طی سال‌های گذشته در میان تبلیغ‌دهندگان محبوب شوند. در تبلیغات ریتارگتینگ تبلیغ‌دهندگان، کاربرانی که حداقل یک بار از سایت تبلیغ‌دهنده بازدید کرده‌اند را در محیط اینترنت شناسایی و تبلیغات مرتبط با هر کاربر را به او نشان می‌دهند. از جمله مزیت‌های کلیدی این نوع تبلیغات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بهینه‌سازی پیشرفته
  • قابلیت هدف‌گیری دقیق
  • بهبود تصویر برند

ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)

تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) نوع پیشرفته‌تری از تبلیغات ریتارگتینگ هستند. در این نوع تبلیغات تبلیغ‌دهندگان کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی می‌کنند و محصولی را که کاربر قبلا در سایت تبلیغ‌دهنده مشاهده کرده بود به او نشان می‌دهند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این نوع تبلیغات نشان دادن محصول دیده شده توسط کاربر در محیط اینترنت به کاربر است، این نوع تبلیغات بیشترین استفاده را برای تبلیغ‌دهندگان مالک سایت‌های فروشگاهی دارند.

تبلیغات بنری (Banner Ads)

تبلیغات بنری از جمله ابتدایی‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند که در ابتدا به صورتاجاره‌ای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش (CPM) به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌شدند. در طی سال‌های گذشته رسانه‌های ناشر تبلیغات به ارائه تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) روی آورده‌اند. تبلیغات بنری همانطور که از نام آن‌ها برداشت‌ می‌شود به صورت بنری و معمولا در بالا و ستون‌های کناری سایت‌های ناشر تبلیغات ارائه می‌شوند.

مزایای تبلیغات کلیکی

مقرون به صرفه بودن

در تبلیغات کلیکی (PPC)، شما به ازای کلیک‌هایی که کاربران به روی تبلیغات شما می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنید، بنابراین به ازای نمایش‌های دریافت شده هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و می‌توانید با توجه به قیف بازاریابی و فروش خود و ارزشی که هر کاربر برای شما دارد، کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود را به صورت دقیق برنامه‌ریزی کرده و قیمت کلیک را متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت تعیین کنید.

هدفمندی

یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های تبلیغات کلیکی که این نوع تبلیغات را در میان تبلیغ‌دهندگان به محبوبیت رسانده هدفمند بودن آن است. در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید تنظیمات مختلف کمپین‌های کلیکی را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید تغییر دهید. برای مثال می‌توانید منطقه جغرافیایی که کاربران شما در آن حضور دارند، دستگاهی که استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که به آن‌ها سرویس می‌دهد، ساعت زمانی نمایش تبلیغات، رسانه‌های نمایش دهنده را با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید انتخاب کنید.

قابل سنجش بودن

پلتفرم‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی‌ معمولا گزارش‌های کاملی از هزینه‌های انجام شده و نتایج حاصل از این هزینه‌ها به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌دهند، همچنین در تبلیغات کلیکی با استفاده از ابزارهایی همانند گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت مانیتور و تحلیل اطلاعات مربوط به کمپین‌های کلیکی به صورت وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها نتایج حاصل از تبلیغات انجام شده را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

 سریع بودن

راه‌اندازی تبلیغات سنتی می‌تواند روزها طول بکشد. اما در تبلیغات کلیکی شما از تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای آن به روی محیط اینترنت تنها نیم ساعت فاصله دارید. همچنین تبلیغات کلیکی نتایج بسیار سریع‌تری نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی برای ما به ثمر می‌آورند. برای مثال در صورت صرف هزینه به روی فعالیت‌های مربوط به سئو، دستیابی به نتایج این فعالیت‌ها می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، در صورتی که نتایج صرف هزینه به روی تبلیغات کلیکی به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده هستند.

معایب تبلیغات کلیکی

نیازمندی زمان

برخلاف مدل‌های تبلیغات اجاره‌ای که شما در پایان دوره کیفیت ترافیک دریافتی را مورد بررسی قرار داده و در مورد تداوم انجام تبلیغات در آن رسانه تصمیم می‌گیرید، در تبلیغات کلیکی به دلیل اینکه داده‌های مربوط به تبلیغات به صورت زنده قابل تحلیل و بررسی هستند، ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر بوده و برای بهینه‌سازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود ملزم هستید که زمان کافی را به بررسی‌ داده‌ها و بهینه‌سازی این تبلیغات اختصاص دهید.

نیازمندی تجربه و دانش کافی

برای برنامه‌ریزی و اجرای موثر و مفید کمپین‌های تبلیغات کلیکی به دانش کافی و تجربه قبلیدر این زمینه نیاز دارید و عدم برخورداری از این دو عامل می‌تواند موجب شود که بودجه‌ بازاریابی شما بی آنکه بهره‌ای داشته باشد هزینه شود. در آژانس‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) به تبلیغ‌دهندگان در برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک می‌کنند.

بودجه کمپین‌ها به سرعت مصرف می شوند

برخلاف سئو که زمان و مهارت‌ها به عنوان سرمایه مورد نیاز آن به حساب می‌آیند، تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی دائمی هستند زیرا اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه می‌باشد که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما بازگشتی در پی نخواهد داشت.

تبلیغ لزوما منجر به فروش نمی‌شود

شما باید به این نکته دقت کنید که کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما می‌آیند لزوما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمی‌شوند و وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و محصولاتی که به شما در تبدیل کاربران اینترنت به خریداران کمک می‌کنند همچنان در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باقی است.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) چیست؟

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌کنیم مخاطبان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صاحبان کسب و کار (تبلیغ‌دهندگان)
  • صاحبان رسانه (ناشران)

تا اینجا ما در مورد چگونگی انجام تبلیغات کلیکی برای دسته اول یعنی تبلیغ‌دهندگان صحبت کردیم. دسته دوم، یعنی ناشران، صاحبان رسانه نمایش دهنده تبلیغات هستند که با ایجاد محتوای ارزشمند و جذب ترافیک به سایت خود رسانه‌ای برای نمایش تبلیغات تبلیغ‌دهندگان ایجاد می‌کنند.

در ادامه به بررسی تعرفه‌ انواع تبلیغات کلیکی می‌پردازیم.

1- تبلیغات همسان (Native)

در تبلیغات همسان تعرفه‌های تبلیغات به ازای هر شبکه تبلیغاتی (Ad Network) می‌توانند متفاوت باشند. هرچه تعرفه بالاتری توسط تبلیغ‌دهنده تعیین شود شانس نمایش تبلیغات تبلیغ‌دهنده در رسانه‌هایی که کیفیت‌ بالاتری دارند بیشتر می‌شود.

2- تبلیغات بنری (Banner Ads)

در گذشته تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش یا هر هزار نمایش (CPM) در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌گرفت. اما با توجه به اینکه نتایج حاصل از انجام تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای و پرداخت به ازای نمایش به صورت دقیق قابل مانیتور و تحلیل نبود، روش محاسبه هزینه تبلیغات بنری از پرداخت به صورت اجاره‌ای و پرداخت به ازای نمایش به پرداخت به ازای کلیک تغییر کرد. البته لازم به ذکر است که همچنان انجام تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای یا پرداخت به ازای نمایش ممکن است.

3- تبلیغات جستجو (Search Ads)

تبلیغات جستجو (Search Ads) تعرفه‌های بسیار متفاوتی دارند و متناسب با بستری که برای انجام این نوع تبلیغات انتخاب می‌کنید می‌توانند متفاوت باشند. نکته‌ای که در مورد تبلیغات جستجوی گوگل (Google Ads) وجود دارد پرداخت ارزی این نوع تبلیغات است. با توجه به نوسانات قیمت ارز و تورم موجود در کشور ایران قابلیت‌ برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای تبلیغات جستجوی گوگل وجود ندارد و معمولا هزینه انجام شده به ازای هر کلیک در جستجوی گوگل چند برابر هزینه انجام شده به ازای هر کلیک در شبکه‌های تبلیغات داخلی است.

4- تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول

از آنجایی که نحوه عملکرد تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات ریتارگتینگ محصول تقریبا مشابه است، این تبلیغات تعرفه‌های مشابهی دارند. با توجه به نرخ تبدیل بالای این نوع تبلیغات، همواره تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول جز محبوب‌ترین تبلیغات مورد استفاده برندهای بزرگ ایرانی بوده‌اند.

  1. تبلیغات کلیکی پوش نوتیفیکیشن:

در این نوع تبلیغات یک پیام تبلیغاتی روی صفحه نمایش رایانه یا تلفن همراه کاربران ظاهر می شود. البته این کاربران از قبل دریافت چنین پیام هایی را پذیرفته اند.

مزیت‌های تبلیغات پوش نوتیفیکیشن:

  • نرخ تبدیل کاربران بالا می رود
  • امکان دسترسی به کاربران راحت تر می شود
  • یک ترافیک با کیفیت به دست می آید
  • مخاطبان اطلاعات بیشتری از برند ها به دست می آورند

روش‌های هدفمند سازی تبلیغات کلیکی:

  • هدفمند سازی موضوعی
  • هدفمند سازی زمانی
  • هدفمند سازی جغرافیایی
  • هدفمند سازی دستگاه نمایش
  • هدفمند سازی اپراتور
  • هدفمند سازی نمایش دهندگان

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *