تبلیغات در یوتیوب

یوتیوب یکی از تاثیرگذارترین سرویس‌های شرکت گوگل، دومین موتور جستجوی محبوب و بزرگترین شبکه اشتراک ویدیوی جهان است که در هر دقیقه بیش از 300 ساعت ویدیو در آن آپلود می‌شود. کاربران یوتیوب روزانه 5 میلیارد ویدیو تماشا می‌کنند. در سال‌های اخیر با افزایش سرعت اینترنت و به دنبال آن افزایش تقاضای محتوای ویدیویی، کسب و کارها نیز ویدیو مارکتینگ و در صدر آن تبلیغات در یوتیوب را جزو اولویت‌های خود برای حضور در بازار قرار داده اند. داده های مراکز بازارپژوهی نشان می‌دهد که 87% از مارکترها از ویدیو مارکتینگ بهره می‌برند که 88% آنها از بازگشت سرمایه (ROI) ویدیو مارکتینگ رضایت دارند.

تبلیغات یوتیوب مناسب چه کسب و کارهایی است؟

ویدئو با دارا بودن تمامی المان‌های تاثیرگذار بر روی مخاطب مانند، تصویر، صوت، حرکت و بعد در حال حاضر ترند دنیای تبلیغات مدرن است و در این بین می‌توان گفت یوتیوب رهبر پلتفرم‌های ویدئویی می‌باشد. در این پلتفرم امکان هدفگیری مشتریان بر اساس علایق، رده سنی، جنسیت، سطح درآمدی، وضعیت والدینی، دستگاه مورد استفاده، کلمات کلیدی و جایگاه قرارگیری تبلیغات را دارد. امکان هدفگیری کشور ایران در تبلیغات یوتیوب وجود ندارد و نمی‌توان هدفگیری دقیقی برای کاربران ایرانی داشت. اما کسب و کارهایی که مشتریان آنها در خارج از کشور هستند، مانند خدمات درمانی و زیبایی و یا شرکت‌های فعال در زمینه صادرات، می‌توانند از هدفگیری مکانی در تبلیغات یوتیوب استفاده کنند.

هزینه تبلیغات ویدیویی در گوگل چگونه محاسبه می‌شود؟

فعالسازی تبلیغ ویدیویی یوتیوب از طریق سرویس Google Ads انجام می‌شود. هزینه تبلیغات در یوتیوب پایین‌تر از هزینه تبلیغ در موتور جستجوی گوگل است و تبلیغ کنندگان تنها زمانی که مشتریان بالقوه ویدیوی تبلیغاتی آنها را مشاهده کنند، هزینه پرداخت می‌کنند. هزینه تبلیغات یوتیوب به صورت CPV (هزینه به ازای مشاهده آگهی) و CPM (هزینه به ازای هزار بار دیده شدن آگهی) توسط آگهی دهنده مشخص می‌شود. درآمد گوگل از تبلیغات یوتیوب در سال 2018 به میزان 18% افزایش یافته است که افزایش درخواست برای تبلیغات در یوتیوب توسط صاحبان کسب و کار مهمترین عامل این رشد بوده است. با رقابتی شدن فضای تبلیغاتی یوتیوب در سال‌های آتی پیش‌بینی می‌شود، هزینه تبلیغ در یوتیوب نیز افزایش یابد.

فرمت‌های تبلیغات ویدیویی یوتیوب

مردم محتوای موجود در یوتیوب را بازدید می‌کنند، بنابراین به روشنی مشخص است که تبلیغات ویدیویی موثرترین راه برای رسیدن به مخاطبانتان و ساخت یک نام تجاری در این پلتفرم است.

انواع تبلیغات یوتیوب

شش نوع تبلیغات در یوتیوب امکان‌پذیر است:

۱. تبلیغات تروویو (TrueView ads)

۲. تبلیغات داخل ویدیو غیر قابل رد کردن (Non-skippable instream ads)

۳. تبلیغات بامپر داخل ویدیو (Bumper instream ads)

۴. تبلیغات کارتی اسپانسر دار (Sponsored card ads)

۵. تبلیغات اورلی یا روی ویدیو (Overlay ads)

۶. تبلیغات نمایشی (Display ads)

قبل از اینکه اولین کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید ابتدا باید انواع تبلیغات یوتیوب را بشناسید. به این ترتیب، می‌توانید با توجه به فرمتی که در نظر دارید، تبلیغ مناسب را انتخاب کنید.

1-  تبلیغات TrueView

تبلیغات TrueView تبلیغات استاندارد در یوتیوب به شمار می‌آید. تبلیغ‌کنندگان در این نوع تبلیغات فقط به ازای دیده شدن ویدئو یا تعامل کاربران با ویدئو (برای مثال کلیک روی فراخوان عمل) هزینه می‌پردازند. ویدئو در تبلیغات TrueView قابل سفارشی‌سازی با هر نوع از محتواست.

تبلیغ‌کنندگان برای تبلیغاتی پول می‌پردازند که که کاربر حداقل ۳۰ ثانیه از ویدئو و یا تا پایان آن را تماشا کند یا وقتی کاربر اقدامی انجام دهد برای مثال روی فراخوان عمل کلیک کند. یوتیوب در تبلیغات TrueView به بخش ۱۲ ثانیه‌ای تا ۶ دقیقه‌ای قابل رد شدن نیاز دارد و برای تبلیغات غیر قابل رد شدن به زمان ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نیاز است.

دو نوع تبلیغات TrueView وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها کانال یوتیوب خود را بهینه‌سازی کنید:

تبلیغات Video Discovery Ads (که پیش از این In-Display Ads نامیده می‌شد)

این تبلیغات در صفحه اول یوتیوب، صفحه نتایج جست‌وجو و ویدئوهای مرتبط در صفحه نهایی ویدئو نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات در یوتیوب

این تبلیغات در سمت راست در بخش ویدئوهای مرتبط نمایش داده می‌شوند:

تبلیغات در یوتیوب

پس از کلیک کاربر روی تبلیغ، در سمت راست بنر تبلیغاتی نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در یوتیوب

تبلیغات In-Stream Ads

تبلیغات TrueView in-stream تبلیغات ویدئویی هستند که دقیقا قبل از زمانی که کاربر می‌خواهد ویدئوی انتخابی خود را در یوتیوب ببیند نمایش داده می‌شود.

در بعضی موارد کاربران این امکان را دارند که پس از دیدن ۵ ثانیه اول آگهی تبلیغاتی آن را رد کنند یا صفحه را ببندند. هزینه تنها در مواردی که کاربر ۳۰ ثانیه یا بیشتر تبلیغ را تماشا کرده باشد پرداخت می‌شود. شما می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه نمایش تبلیغات گوگل (GDN) یا وب‌سایت‌هایی که جایگاه تبلیغات گوگل را خریداری می‌کنند ارائه کنید.

این نوع از تبلیغات یک تایمر هم دارند که زمان تمام شدن ویدیو را نشان می‌دهد و لینکی که در قسمت پایین و سمت چپ قرار می‌گیرد و می‌تواند به سایت تبلیغ‌دهنده متصل شود.

علاوه بر این، این نوع از تبلیغات یک بنر همراه هم دارد که در ساید بار سمت راست بالای فهرست ویدیوهای پینشنهادی به نمایش درمی‌آید.

تبلیغات در یوتیوب

بسیاری از کسب‌وکارها و برندهای مطرح از این روش تبلیغاتی برای ایجاد اعتماد در میان مخاطبان استفاده می‌کنند.

ویدئوهای TrueView چه چیزهایی را در بر می‌گیرند؟

ویدئوهای کمپین‌های TrueView می‌توانند شامل افراد، گفت‌وگو و موزیک باشند. استفاده از این ویدئوها به این دلیل که قابل رد کردن نیستند پیشنهاد نمی‌شود مگر اینکه بتوانید دلیل محکمی برای تماشای ویدئو به کاربران بدهید. تجربه نشان داده است که این نوع ویدئوها بازدیدی را که از آن انتظار می‌رود ندارند.

بهترین ایده برای ساخت این ویدئوها تعریف کردن داستان است. با TrueView شما فرصت دارید داستان‌های خود را با حوصله و سر فرصت تعریف کنید. کاربران بسیار علاقه دارند که در ویدئو مشکلی مشابه مشکلات خود و حل شدن آنها را ببینند. از این راه می‌توانید نام برند خود را در میان مخاطبان ماندگار کنید.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با استفاده از تبلیغات TrueView آمارهای بسیار دقیقی از عملکرد ویدئوی تبلیغاتی خود برای اهدافی نظیر بهینه‌سازی و امتحان کردن روش‌های مختلف به دست آورند.

مدیران کانال‌های یوتیوب می‌توانند به وسیله AdWords آمار دقیقی از بازدیدهای کامل ویدئو، بازدیدهای ناقص، مشترک شدن در کانال یوتیوب، نرخ کلیک در فراخوان عمل (CTA)،  و… به دست بیاورند و ضمن درک ارزش واقعی تبلیغات ویدئویی خود، برای محتوای آینده و تعیین بودجه تبلیغاتی برای بهبود نتیجه تصمیمات بهتر و دقیق‌تری بگیرند.

2-تبلیغات این‌استریم غیر قابل رد کردن (Non-Skippable In-Stream)  در یوتیوب چیست؟

این دسته از تبلیغات در اساس شبیه به تبلیغات این‌استریم TrueView هستند به غیر از یک مورد که در این نوع از تبلیغات، بازدیدکننده‌ها و بینندگان ویدیو نمی‌توانند تبلیغات را رد کنند. از آنجایی که بیننده‌ها کنترل کمتری روی این تبلیغات دارند، در دسته TrueView قرار نمی‌گیرند.

البته این دسته از تبلیغات غیر قابل رد کردن، دیگر رایج نیستند و صاحبان کسب و کارها، کمتر از این روش‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

در واقع یوتیوب تبلیغات ۳۰ ثانیه‌ای با فرمت غیر قابل رد کردن را منسوخ کرده است و اکنون تبلیغات Preroll Ads تبلیغات رد نشدنی in-stream هستند که در زمانی بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه تولید می‌شوند و می‌توانند قبل و یا در اواسط ویدئوی انتخاب‌شده توسط کاربر نمایش داده شوند. در بعضی موارد آگهی‌هایی که در وسط ویدئو پخش می‌شود ممکن است ۱۰ دقیقه یا بیشتر باشند.

تصویر زیر یکی از تبلیغات غیر قابل رد کردن شرکت اپل در یوتیوب را نشان می‌دهد:

تبلیغات در یوتیوب

تبلیغات غیر قابل رد کردن این استریم، فقط قبل از ویدیو به نمایش در نمی‌آیند. تبلیغات یوتیوب غیر قابل رد کردن ممکن است در بین ویدیوها هم نمایش داده شوند.

بر خلاف تبلیغات TrueView، تبلیغ‌کنندگان برای روش non-skippable در یوتیوب بر اساس CPM هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنند. CPM مخفف cost-per-mille است یعنی تبلیغ‌کنندگان به ازای هر هزار بازدید، مبلغی را می‌پردازند.

بنابراین در این روش بسیار اهمیت دارد که هدف گیری تبلیغات خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید تا به خاطر نمایش تبلیغات به کاربران غیرهدف، هزینه و بودجه را اتلاف نکرده باشید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که یوتیوب هزینه تبلیغات Preroll را به ازای هر کلیک (PPC) محاسبه می‌کند. بنابراین باید این تبلیغات را طوری طراحی و اجرا کرد که هر کلیک واقعا ارزشمند باشد.

۳. تبلیغات Bumpers

Bumpers سومین نوع تبلیغات کوتاه در یوتیوب است. مدت زمان این ویدئوهای تبلیغاتی ۶ ثانیه است و قبل از ویدئوی انتخاب‌شده توسط کاربران نمایش داده می‌شود.

ویدئوهای کوتاه Bumpers قابلیت بازگو کردن یک داستان خوب را در ۶ ثانیه ندارند اما برای معرفی محصولات و خدمات شما در راستای راه‌اندازی یک کمپین بزرگ‌تر بسیار کمک‌کننده و موثر عمل می‌کنند. فقط مهم است که این ویدئوها بتوانند در ۶ ثانیه به طور هوشمندانه‌ای اجزا و مفهومی که شما در نظر دارید مخاطبان از برندتان به خاطر بیاورند ارائه کنند.

تبلیغات بومپر در پایان فیلمهای یوتیوب

این نوع تبلیغ نسبت به تبلیغات غیرقابل عبور، قابل تحملتر بوده و حداکثر دارای مدت زمان پخش 6 ثانیه هستند. تبلیغات بومپر در پایان فیلمهای یوتیوب ظاهر می‌شوند و براساس CPM پرداخت می‌شوند.

از آنجایی که این تبلیغات کوتاه هستند، برای کاربران تلفن همراه مناسبند و روشی عالی برای بازیافت محتوای طولانی هستند.

بهتر است به این نکته توجه کنید، شما می‌توانید با ایجاد یک نسخه بومپر شش ثانیه‌ای، ایجاد تبلیغات غیرقابل عبور را کاهش دهید. پس از آن می‌توانید بازاریابی خود را در راستای هدایت بینندگانی که تبلیغ بومپرتان را دیده‌اند، به سمت تبلیغ غیرقابل عبور انجام دهید. بدین ترتیب می‌توانید نام تجاری خود را بیشتر مطرح کنید.

تبلیغات در یوتیوب

4- کارت‌های اسپانسر دار یوتیوب چیست؟

کارت‌های اسپانسر دار یوتیوب، در داخل ویدیوها به نمایش در می‌آیند و تقریبا مثل پاپ‌آپ‌های کال تو اکشن ((CTA یا دعوت به اقدام هستند.

این دسته از تبلیغات زیاد جلب توجه نمی‌کنند. این کارت‌ها پاپ هایی با سمبل حرف i هستند که در گوشه بالا و سمت راست ویدیو دیده می‌شوند و وقتی بیننده روی آنها کلیک می‌کند، کارت باز  می‌شود.

در تصویر زیر، می توانید ببینید که وقتی نشانگر موس روی آیکون می‌رود، متن آن دیده می‌شود.

تبلیغات در یوتیوب

تصویر زیر، کارت‌های اسپانسردار را بعد از کلیک کردن روی آیکون نشان می‌دهد:

تبلیغات در یوتیوب

این کارت‌های اسپانسردار در یوتیوب می‌توانند ویترینی برای ویدیوهای دیگر یوتیوب باشند یا محصولی را در کمپین خرید گوگل نشان دهند. گوگل یک راهنمای کامل و مفید برای کمک به ساخت کمپین خرید گوگل با استفاده از کارت‌ها دارد.

نحوه افزودن کارت به یک ویدیو در یوتیوب:

  • به بخش Creator Studio در کانال یوتیوب خود بروید.
  • روی مدیریت ویدیو کلیک کنید و ویدیویی را جهت افزودن کارت انتخاب کنید.
  • روی گزینه ویرایش(edit) کلیک کنید.
  • روی کارتها کلیک کنید.
  • روی افزودن کارت کلیک کنید.
  • نوع کارتی که می‌خواهید بکار ببرید را انتخاب کنید: ویدیو یا پلی لیست برای تبلیغ محتوای دیگر در کانال خود، یا لینکی برای هدایت بازدید کنندگان به صفحه فروش با یک کارت اسپانسردار.
  • هنگامی که کارتهای خود را ایجاد کردید، می‌توانید انتخاب کنید که کجا و چه زمانی در ویدیو نشان داده شود.

تبلیغات Overlay در یوتیوب چیست؟

این نوع از تبلیغات یوتیوب شاید ساده‌ترین نوع تبلیغات یوتیوب باشد. این تبلیغات، بنرهایی هستند که در پایین ویدیو دیده می‌شوند. تصویر زیر، نمونه‌ای از بنرهای Overlay را نشان می‌دهد.

تبلیغات در یوتیوب

این تبلیغات می‌توانند کاملا مبتنی بر متن باشند. مثل تبلیغی که در تصویر زیر می‌بینید:

تبلیغات در یوتیوب

رای اطلاعات بیشتر در مورد این دسته از تبلیغات یوتیوب، حتما راهنمای کامل گوگل را مشاهده کنید.

تبلیغات نمایشی یوتیوب (YouTube Display Ad) چیست؟

تبلیغات نمایشی، نوع دیگری از تبلیغات ساده در یوتیوب است. این تبلیغات در ساید بار سمت راست بالای ویدیوهای پیشنهادی دیده می‌شوند.

تصویر زیر تبلیغات نمایشی در یوتیوب را نشان می‌دهد:

تبلیغات در یوتیوب

این تبلیغات می‌توانند در سایزهای مختلفی به نمایش دربیایند مثلا تبلیغاتی که در تصویر زیر می‌بینید:

تبلیغات در یوتیوب

چطور در گوگل تبلیغ کنیم؟

بسته به انتظاراتی که دارید، نحوه تبلیغات در یوتیوب می‌تواند تغییر کند. تبلیغات در یوتیوب می‌تواند برای ایجاد آگاهی از برند مورد استفاده قرار بگیرد، روی تصمیمات کاربران برای خرید تاثیر بگذارد، فروش را رشد دهد و وفاداری به برند را افزایش دهد. 

تبلیغات ویدیویی در یوتیوب می‌تواند این اهداف را به شیوه‌های زیر به نتیجه برساند:

ایجاد آگاهی از برند

با استفاده از این تبلیغات می‌توانید محصولات خود را به افرادی معرفی کنید که زیاد شما را نمی‌شناسند یا اصلا در مورد برند شما چیزی نمی‌دانند. می‌توانید افرادی را در این تبلیغات هدف بگیرید که به محصولات مشابه، علاقه نشان می‌دهند.

تایر گذاشتن روی تصمیم خریداران

در این تبلیغات می‌توانید ویدیوهایی تولید کنید که بینندگان را قانع می‌کند محصول شما بهترین انتخاب برای مشتریان است. همچنین می‌توانید در این ویدیوها نشان دهید که چقدر پشتیبان مشتریان هستید.

افزایش فروش

با به کار بردن تاکتیک‌های جدید تبلیغاتی می‌توانید مخاطبان جدید را به مخاطبان قبلی خود اضافه کنید و از این طریق، فروش‌تان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید روش‌هایی پیدا کنید که محصولات مختلف را به هم پیوند بدهید و فروش محصولات مختلف را بیشتر کنید.

افزایش وفاداری به برند

در این ویدیوهای تبلیغاتی می‌توانید از مشتریان بخواهید که در مورد محصولات شما صحبت کنند. می‌توانید به مخاطبان و مشتریان احتمالی نشان دهید که چرا محصولات شما و خدمات شما بهترین هستند.  چرا مشتریان می‌توانند به شما اطمینان کنند و دائما از محصولات و خدمات‌تان استفاده کنند.

چطور اولین کمپین تبلیغاتی خود را در یوتیوب ایجاد کنید؟

اگر قبلا کمپین تبلیغاتی در یوتیوب نداشتید، باید ویدیو یا تصویر تبلیغاتی مورد نظرتان را بسازید و کپی مرتبط با آن را تهیه کنید.

برای ساخت ویدیوها و کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید از کمپین‌های برندهای بزرگ، الهام بگیرید. همچنین در لیدربرد تبلیغات یوتیوب می‌توانید ویدیوهای تبلیغاتی قدرتمند را ببینید. هر ماه، یوتیوب خلاصه‌ای از بهترین تبلیغات یوتیوب از سراسر دنیا را منتشر می‌کند.

برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی یوتیوب، این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول: ویدیوی تبلیغات خود را در یوتیوب آپلود کنید

قبل از اینکه اولین کمپین تبلیغاتی را تشکیل دهید و تنظیم کنید، ابتدا باید ویدیوی تبلیغاتی خود را در اکانت یوتیوب خود آپلود کنید.

این کار را می‌توانید با وارد شدن به اکانت یوتیوب و کلیک کردن روی آیکون دوربین در قسمت بالا و سمت راست انجام دهید. سپس به راحتی روی آپلود ویدیو کلیک کنید.

تبلیغات در یوتیوب

از اینجا وارد پنجره آپلود ویدیو می‌شوید که در آن می‌توانید فایل مورد نظرتان را برای آپلود انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب

حتما همه اطلاعات ضروری را پر کنید مثلا عنوان ویدیو، توضیحات و تگ‌ها.

مرحله دوم: یک کمپین جدید در گوگل ادوردز ایجاد کنید

به محض اینکه آپلود ویدیو تمام شد، آماده خواهید بود تا کمپین تبلیغاتی یوتیوب را تنظیم و ایجاد کنید.

ابتدا وارد اکانت کوگل ادوردز شوید. اگر قبلا اکانتی نداشته‌اید، باید برای یک اکانت جدید ثبت نام کنید.

وقتی وارد حساب کاربری خود شدید، روی همه کمپین‌ها (All campaigns) کلیک کنید که در سایدبار سمت چپ قرار دارد. سپس دکمه آبی بزرگ با آیکون + را کلیک کنید تا یک کمپین جدید بسازید.

تبلیغات در یوتیوب

با این کار وارد پنجره‌ای می‌شوید که در آنجا می‌توانید نوع کمپین را انتخاب کنید. در حال حاضر، گوگل امکان انتخاب یکی از این ۵ نوع کمپین را برای کاربران فراهم کرده است:

  1. جست و جو (Search)
  2. نمایشی (Display)
  3. خرید (Shopping)
  4. ویدیو (Video)
  5. کمپین اپلیکیشن (App)

زمانی که روی ویدیو کلیک می‌کنید باید یک هدف واحد را که با هدف اصلی کمپین در ارتباط است، انتخاب کنید یعنی آنچه که قصد دارید در جریان کمپین، به آن دستیابی پیدا کنید.

تبلیغات در یوتیوب

به عنوان مثال، اگر قصد دارید که تبلیغات یوتیوب، باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان شود، باید هدف ترافیک وب‌سایت (Website traffic) را انتخاب کنید. سپس در مراحل راه‌اندازی کمپین خود، ویژگی‌ها و امکانات و تنظیمات مرتبط به شما پیشنهاد می‌شود. همه این ویژگی‌ها و امکانات دست به دست هم می‌دهند تا بازدید وب‌سایت شما افزایش پیدا کند.

برای اینکه در مورد هر هدف، بیشتر بدانید، کافی است که نشانگر موس را روی آن قرار دهید و توضیحات را بخوانید.

این اهداف را می‌توانید هر زمان که خواستید اضافه یا حذف کنید. همچنین اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید کمپین خود را بدون تنظیم هدف و پیشنهادات مرتبط با آن، ایجاد کنید.

مرحله سوم: تنظیمات کمپین خود را انجام دهید

اکنون مرحله تنظیم کمپین تبلیغاتی است.

یک نام برای کمپین انتخاب کنید

این نام فقط برای استفاده داخلی شما است. در نتیجه اسمی انتخاب کنید که کمپین را به خوبی توصیف می‌کند. با انتخاب اسم مناسب و متمایز به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را از هم تفکیک کنید و وقتی می‌خواهید چندین کمپین در گوگل ادوردز داشته باشید، کمپین مورد نظر را راحت بیابید.

تبلیغات در یوتیوب

بودجه خود را در نظر بگیرید

ابتدا مشخص کنید که به طور میانگین چقدر در طول روز می‌خواهید برای تبلیغات هزینه کنید.

تبلیغات در یوتیوب

بهتر است که ابتدا از مقادیر کم شروع کنید. به این ترتیب می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را امتحان کنید و آنها را مطابق با نیازهای خود، تغییر دهید و بهینه سازی کنید. با ایجاد تغییر در کمپین‌ها اطمینان حاصل می‌کنید که بالاترین بازگشت سرمایه ممکن را خواهید داشت.

تاریخ شروع و پایان کمپین را انتخاب کنید

به آسانی می‌توانید تاریخ شروع و پایان کمپین را مشخص کنید.

تبلیغات در یوتیوب

شبکه خود را انتخاب کنید

این بخش به شما این فرصت را می‌دهد که انتخاب کنید که تبلیغات‌تان کجا به نمایش دربیایند.

برای انتشار ویدیوهای تبلیغاتی، سه انتخاب دارید:

نتایج جست و جوی یوتیوب: تبلیغات شما می‌تواند در کنار نتایج جست و جوی یوتیوب به نمایش دربیاید. این گزینه شما را به استفاده از تبلیغات دیسکاوری TrueView محدود می‌کند.

ویدیوهای یوتیوب: تبلیغات می‌توانند در ویدیوهای یوتیوب، پیج‌های کانال‌ها و هوم‌پیج یا صفحه اصلی یوتیوب به نمایش دربیایند.

شرکای ویدیویی در شبکه نمایش: این انتخاب به این معنا است که تبلیغات شما در سایر منابع تبلیغاتی گوگل به نمایش درمی‌آید.

تبلیغات در یوتیوب

زبان و لوکیشن را انتخاب کنید

کشوری که می‌خواهید تبلیغات شما در آن به نمایش دربیاید و زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب

استراتژی پیشنهاد قیمت خود را انتخاب کنید

در این مرحله باید انتخاب کنید که چطور می‌خواهید هزینه تبلیغات خود را پرداخت کنید. گوگل ادورودز، چهار انتخاب مختلف برای کاربران در نظر گرفته است:

۱. ماکزیمم CPV یا هزینه به ازای بازدید

در این روش، هزینه‌ها بر اساس تعداد دفعاتی که ویدیو بازدید می‌شود یا تعداد تعامل با آن محاسبه می‌شود.

۲. ماکزیمم CPM یا پرداخت به ازای هر هزار بازدید

در این روش به ازای هر هزار باری که ویدیو به مخاطب نشان داده می‌شود، هزینه‌ای می‌پردازید.

۳. پرداخت CPM قابل مشاهده (Viewable CPM)

در این روش پرداخت به ازای هر هزار بازدید ویدیو هزینه می‌پردازید البته فقط در صورتی که تبلیغات حتما توسط مخاطبان، دیده شود. مثلا اگر یک کاربر، در صفحه تبلیغ شما قرار بگیرد ولی فورا صفحه را ببندد، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

۴. تارگت CPA (Target CPA) یا پرداخت به ازای فراگیری هدفمند

در این نوع، هزینه‌ها بر اساس اقداماتی که توسط بیننده ویدیو صورت می‌گیرد، محاسبه می‌شود. مثلا کلیک کردن روی تبلیغات.

تبلیغات در یوتیوب

در این مثال، هدف کمپین افزایش تعداد افرادی است که از وب‌سایت بازدید می‌کند در نتیجه در این مورد باید شیوه پرداخت Target CPA را انتخاب کنید. در واقع در این روش، فقط به ازای بازدیدکننده‌هایی که وارد سایت‌تان هم می‌شوند، هزینه می‌پردازید.

نوع موجودی یا فهرست را انتخاب کنید

این بخش فرصتی به شما می‌دهد که با کمک آن، تبلیغات شما فقط در محتواهایی به نمایش درمی‌آید که ارتباطی با برند و کسب و کار شما دارد.

به عنوان مثال اگر یک کسب و کار کوچک فروش اسباب‌بازی دارید، مطمئنا دوست ندارید تا تبلیغات شما در کنار محتواهای خشونت آمیز یا بزرگسالانه به نمایش دربیاید.  

تبلیغات در یوتیوب

ابتدا در مورد همه گزینه‌ها بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما در محتوای نامناسب و نامربوط، ارائه نمی‌شوند.

مرحله چهارم: افرادی را انتخاب کنید که می‌خواهید تبلیغات شما را ببینند

قبل از اینکه انتخاب مخاطبان خود را شروع کنید، حتما برای گروه تبلیغاتی خود یک اسم توصیفی انتخاب کنید. به این ترتیب، می‌توانید همین مخاطبان را در آینده برای کمپین‌های تبلیغاتی دیگر استفاده کنید.

دموگرافی مورد نظرتان را انتخاب کنید

این کار اولین مرحله در انتخاب و دسته بندی مخاطبان هدف است. ادوردز به شما فرصت می‌دهد که مشخص کنید چه کسانی قرار است تبلیغات شما را ببینند. این کار را می‌توانید با انتخاب جنسیت، سن و وضعیت تاهل و سایر آمار مشابه، انجام دهید.

تبلیغات در یوتیوب

روی مخاطبان هدف خود در یوتیوب (Your Target Audience) تمرکز کنید

در این قسمت، گوگل ادوردز به شما انتخاب‌های متعددی می‌دهد تا بتوانید بازار هدف مورد نظرتان را پیدا کنید. جست و جو در این قسمت و وقت گذاشتن برای انتخاب، بسیار ضروری است و بهتر است تا جایی که امکان دارد، دسته بندی‌های خاصی برای آن داشته باشید.

تبلیغات در یوتیوب

مرحله پنجم: انتخاب کنید که تبلیغات شما کجا به نمایش در بیاید

در مرحله بعد می‌توانید نوع خاصی از محتوا که می‌خواهید تبلیغات شما در آن به نمایش دربیاید، انتخاب کنید.

 کلمه‌های کلیدی هدف خود را وارد کنید

کلمه‌های کلیدی هدف خود را در باکس مربوطه وارد کنید. در هر خط یک کلمه یا عبارت قرار دهید. همچنین می‌توانید از ابزار دریافت ایده کلمه کلیدی (Get keyword ideas)  تا کلمات کلیدی مرتبط با هدف خود را پیدا کنید.

تبلیغات در یوتیوب

موضوعات را انتخاب کنید

به راحتی هر موضوع مرتبط با زمینه کاری خود را انتخاب کنید تا تبلیغات شما در محتواهایی با موضوعات خاص به نمایش دربیاید.

تبلیغات در یوتیوب

محل قرارگیری تبلیغات خود را انتخاب کنید

در این مرحله می‌توانید جای خاصی برای تبلیغات خود انتخاب کنید یعنی جایی که دوست دارید تبلیغات شما دیده شود.

اگر این قسمت را خالی بگذارید، تبلیغات شما هر جایی در یوتیوب یا جایگاه‌های دیسپلی نتورک (Display Network) به نمایش درمی‌آید البته در جایی که با سایر انتخاب‌های شما تطابق داشته باشد.

مرحله ششم: ویدیوی تبلیغاتی خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد در نوار جست و جو، ویدیوی تبلیغاتی مورد نظرتان را انتخاب کنید. یا اگر آن را هنوز آپلود نکرده‌اید، روی لینک مربوطه برای آپلود ویدیو در یوتیوب کلیک کنید.

تبلیغات در یوتیوب

وقتی ویدیو آپلود و ظاهر شد، با کلیک کردن روی ویدیو، آن را انتخاب کنید.

تبلیغات در یوتیوب
تبلیغات در یوتیوب

مرحله هفتم: تنظیمات ویدیوی تبلیغاتی یوتیوب ادوردز را تغییر دهید

در نهایت، باید فرمت ویدیو را انتخاب کنید.

ادوردز بر اساس انتخاب‌های کمپین خود که تا به حال انجام داده‌اید، به شما نشان می‌دهد که چه انتخاب‌هایی پیش رو دارید.

تبلیغات در یوتیوب

سپس آدرس سایت، CTA و عنوان خود را اضافه کنید.

در این مثال، ما تبلیغاتی با فرمت این‌استریم را انتخاب کرده‌ایم. فراموش نکنید که تبلیغات ویدیویی این استریم، یک بنر نمایشی همراه هم دارند. بنابراین، در این مورد، می‌توانید یک تصویر آپلود کنید یا اجازه دهید که ادوردز به طور اتوماتیک از ویدیوهای موجود در کانال یوتیوب شما، یک بنر تولید کند.

برای تکمیل این قست، ذخیره و ادامه (Save and continue) و سپس ادامه کمپین (Continue to campaign) را کلیک کنید.

تبلیغات در یوتیوب

تبریک می‌گوییم! در این مرحله شما اولین کمپین تبلیغاتی خود را در یوتیوب راه‌اندازی کرده‌اید.

مزایای تبلیغ در یوتیوب چیست؟

هزینه تبلیغات در یوتیوب برای شرکت‌های کوچک ممکن است زیاد باشد و آنها را از انجام این کار، منصرف کند. این مسئله به این دلیل است که این کسب و کارها سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات ندارند یا اینکه نتیجه مطلوب و درآمد کافی را از تبلیغات، به خصوص از سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی دریافت نکرده‌اند. مثلا شاید نتیجه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، موفقیت آمیز نبوده است.

ولی تبلیغات در یوتیوب بر فرمت‌های مختلف محتوا تمرکز دارد و افراد را به شیوه‌های مختلفی وادار به مشارکت می‌کند. اگر مخاطبان شما با محتوای ویدیویی، بهتر وارد مشارکت و تعامل می‌شوند، در نتیجه تبلیغات در یوتیوب می‌تواند بهترین پلتفرم برای تبلیغ باشد و درآمد شما را افزایش دهد.

در ادامه، چند مورد از مزایای تبلیغ در یوتیوب را عنوان می‌کنیم. این مزایا شما را متقاعد می‌کند که تبلیغات یوتیوب را امتحان کنید.

۱. دسترسی طیف وسیعی از مخاطبان به آگهی‌ها

یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد و هر ماه بیش از یک میلیارد بار بازدید می‌شود. به همین دلیل، یوتیوب یک پلتفرم عالی برای انتقال پیام و انتشار آگهی‌ها برای درصد زیادی از افراد است.

۲. هدف‌گیری مخاطبان مد نظر

یوتیوب بخشی از امپراتوری گوگل است و ثروت ارزشمندی چون دانش دارد. این دانش و اطلاعات کافی در مورد افراد و ترجیحات و علاقه‌مندی‌های آنها، به شما کمک می‌کند که بتوانید از طریق تبلیغ در یوتیوب، کاربران مد نظرتان را هدف‌گیری کنید. دقت کنید که در بهینه سازی هدف‌گیری ها زیاده‌روی نکنید و میزان دسترسی به تبلیغات را محدودتر کنید.

۳. اطلاعات و آمار و ارقام

گزارش‌هایی که در جریان کمپین‌های تبلیغاتی خود در یوتیوب دریافت می‌کنید، عمیق و جامع هستند. این دیتا، اطلاعاتی نه تنها در مورد تبلیغات شما بلکه در مورد کاربرانی که با این تبلیغات تعامل داشته‌اند، در اختیار شما می‌گذارد. به این ترتیب متوجه می‌شود که کدام دسته از کاربران با تبلیغات شما تعامل داشته‌اند و با محتوای شما ارتباط برقرار کرده‌اند. مثلا متوجه می‌شوید که که آنها قبل از اینکه از سایت شما خرید کنند، از چه محتوایی استفاده می‌کردند و لذت می‌بردند. برای به دست آوردن این اطلاعات باید حساب‌های کاربری آنالایتیکس و گوگل ادز را با هم لینک کنید.

۴. بازگرداندن کاربران

بعد از اینکه فردی از وب‌سایت شما بازدید کرد و نسبت به کسب و کار شما علاقه نشان داد، برای اینکه دوباره به سایت‌تان برگردد منتظر نمانید بلکه باید با آنها ارتباط برقرار کنید. ریمارکتینگ یکی از فرصت‌های است که گوگل در اختیار شما می‌گذارد تا بازدیدکنندگان قبلی وب‌سایت را با تبلیغات مخصوص خودشان هدف بگیرید. با این روش می‌توانید دوباره آنها را به سایت خود برگردانید، برای آنها اطمینان ایجاد کنید و در آینده، بتوانید محصولی را به آنها بفروشید.

۵. انعطاف‌پذیری

تبلیغ در یوتیوب، راکد و غیرقابل تغییر نیست بلکه کاملا انعطاف‌پذیر است. این تبلیغات دائما در حال تغییر است و به تبع آن، شما هم می‌توانید از این تغییرات بهره‌مند شوید. می‌توانید محتوا، طراحی، استراتژی هدف‌گیری، برنامه‌ زمانی تبلیغات و مواردی از این دست را تغییر دهید. این تغییرات باعث می‌شوند تا از بودجه‌ای که برای تبلیغات در یوتیوب در نظر گرفته‌اید، بیشترین بهره را ببرید.

با گذر زمان می‌توانید تبلیغات را متناسب با نیاز مخاطبان و سلیقه و علاقه آنها تغییر دهید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.

نکات و ترفندهایی در مورد تبلیغ در یوتیوب

در یوتیوب انتخاب‌های متعدد و مختلفی برای تبلیغات و رساندن پیام خود به مشتری‌ها دارید. در پلتفرم گسترده‌ای مثل یوتیوب که انتخاب‌های زیادی به شما می‌دهد، گاهی تعیین استراتژی و تصمیم‌گیری سخت می‌شود. در ادامه چند نکته را عنوان می‌کنیم که با به کار بستن آنها می‌توانید به نحو احسن از مزایای تبلیغات در یوتیوب برای کسب و کارهای خود استفاده کنید.

استفاده از مزایای ریمارکتینگ

از اینکه تبلیغات خود را در کمپین‌های هدف‌گیری یوتیوب به مخاطب نشان می‌دهید، راضی و خوشحال نباشید. بازاریابی در بین افرادی که قبلا وب‌سایت شما را بازدید کرده‌اند بسیار پرمنفعت‌تر است. این فرایند، ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد نام دارد. افرادی که سایت شما را قبلا دیده‌اند، محصولات شما را بهتر از بازدیدکنندگان جدید سایت می‌شناسند.

افزودن عناصر تعاملی به تبلیغات

نکته دیگری که باید در مورد تبلیغ در یوتیوب بدانید این است که باید عناصر تعاملی به تبلیغات اضافه کنید. عناصر تعاملی یعنی المان‌هایی که مخاطب را به برقراری ارتباط و تعانل با تبلیغات وادار می‌کنند مثلا کال تو اکشن (call to action) یا دعوت به اقدام‌ها.

این المان‌ها از بیننده‌ها می‌خواهد که کاری را به انجام برسانند و از سردرگمی بینندگان تبلیغات، جلوگیری می‌کند. این دعوت به اقدام هر چیزی می‌تواند باشد مثلا دعوت به دنبال کردن یا سابسکرایب کردن کانال، ثبت نام در وبینار یا بازدید از وب‌سایت برای خرید محصول یا خدمات. جهت دادن به بینندگان تبلیغات برای انجام یک کار، همیشه یک ایده خوب و موثر است.

تعیین هدف

قبل از اینکه کمپین خود را راه بیاندازید، حتی قبل از اینکه ویدیو یا کپی تبلیغات خود را ایجاد کنید، باید تصمیم بگیرید که قصد دارید از این تبلیغات به چه هدفی دست پیدا کنید و موفقیت در کمپین برای شما چه معنایی دارد.

مثلا اگر قرار است برای تبلیغات خود ۵۰۰ دلار هزینه کنید، باید چه مقدار فروش داشته باشید که این سرمایه به شما برگردد؟ برای دستیابی به موفقیت در تبلیغات، چقدر می‌توانید هزینه کنید؟ اهدافی که در نظر می‌گیرید متفاوت است و می‌تواند یکی از این موارد باشد: افزایش فروش، افزایش بازدید از وب‌سایت، ثبت نام در سایت، مشترک کانال شدن و…

برای هر کسب و کاری، موفقیت ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد و برای هر کمپین می توانید اهدافی جداگانه در نظر بگیرید.

ایجاد محدودیت برای نمایش تبلیغات (frequency capping)

یکی از ترفندهای تبلیغ در یوتیوب که بسیاری از مردم آن را فراموش می‌کنند، قابلیت محدود سازی نمایش تبلیغات یا محدود کردن تکرار و تناوب تبلیغات است. بسته به میزان مخاطبانی که دارید، ایجاد محدودیت در تکرار تبلیغات می‌تواند یک بخش حیاتی از کمپین تبلیغاتی شما باشد یا اینکه یک ایده خوب برای بهبود وضعیت تبلیغات.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که برای تعداد دفعاتی که یک نفر تبلیغات شما را می‌بیند، محدودیت بگذارید. از این ویژگی استفاده کنید تا مطمئن شوید که تبلیغات شما باعث آزرده خاطر کردن هیچ کاربری نمی‌شود. آزرده شدن مخاطبان باعث می‌شود که تاثیری منفی در دید آنها نسبت به کسب و کار شما و برند شما ایجاد شود.

شخصی سازی پیام‌ها

تبلیغات به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. بنابراین فقط تبلیغاتی که متمایز باشند، مورد توجه قرار می‌گیرند. تبلیغاتی در یوتیوب بسازید که جذاب باشند و برای مخاطبان شما شخصی‌سازی شده باشند. باید بتوانید مخاطبان را به نحوی با برند خود ارتباط دهید. وفاداری به برند بسیار راحت‌تر ایجاد می‌شود در صورتی که یک فرد بتواند در مراحل ابتدایی، تبلیغات متمایز شما را شناسایی کند.

ساخت محتوای مخصوص زمان‌های مختلف

افراد برای مسائل مختلف، احساسات متفاوتی دارند. برندی که با احساسات مردم شریک است، بهتر می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. مثلا طرفداران فوتبال در آمریکا هر سال منتظر Superbowl هستند. برندهای زیادی برای تبلیغ در تلویزیون، بیلبوردها و تبلیغات آنلاین، هزینه‌های بسیار زیادی می‌کنند. این برندها نسبت به این زمان از سال، اهمیت زیادی قائل‌اند چون دقیقا می‌دانند که مخاطبان آنها چه حس و حالی دارند، در یک روز خاص، چه برنامه‌ای می‌بینند، به کدام شبکه تلویزیونی و رادیویی توجه می‌کنند و…

اگر به مخاطبان نشان دهید که احساسات و علایقی مشابه آنها دارید، می‌توانید به بخشی از زندگی روزمره آنها تبدیل شوید.

تقسیم کردن کمپین‌ها به چند قسمت

ترفند آخری که در مورد تبلیغ در یوتیوب باید بدانید در مورد تقسیم‌بندی و بخش‌بندی کمپین‌ها است. اگر کمپین های شما بیش از حد عمومی باشند یا محتوای شما بیش از اندازه کلی و مبهم باشد، الهام بخشیدن به مردم برای انجام یک کار بسیار سخت می‌شود.

به مخاطبان تبلیغات خود فکر کنید و آنها را دسته‌بندی کنید. به این ترتیب می‌توانید تبلیغات و محتوایی متناسب با هر دسته ایجاد کنید که الهام بخش آنها باشد و نظرشان را جلب کند.

مشخصات تبلیغات یوتیوب

سعی داریم در این بخش نگاهی سریع به اندازه تبلیغات در یوتیوب برای هر نوع ویدیو یا تبلیغ غیر ویدیویی بیاندازیم.

قوانین موجود در تبلیغات یوتیوب (تبلیغات غیرقابل عبور، بومپر و TrueView)

کدک ویدیو: H.264، MPEG-2، MPEG-4

کدک صوتی: AAC، MP3

رزولوشن: 360*640 (با نسبت تصویر 19:9) یا 360*480 (با نسبت نصویر 4:3)

نرخ فریم: 30 FPS

سایز فایل: حداکثر 1 گیگابایت

تبلیغات TrueView که در نتایج جستجوی یوتیوب و در شبکه نمایشی گوگل ظاهر می‌شوند، می‌توانید از 4 پیش نمایش بندانگشتی کوچک خودکار استفاده کنید.

مشخصات و ابعاد تبلیغ اورلی

تبلیغات اورلی یک تصویر دارد که که کمتر از 20 درصد ویدیو را پوشش می‌دهد. اگر یک فایل تصویری ایمیشنی و متحرک را انتخاب می‌کنید، حلقه انیمیشن را زیر 10 ثانیه نگهدارید.

ابعاد تبلیغ یوتیوب: 480 پیکسل در 70 پیکسل

نوع تصویر تبلیغ: PNG، JPG، GIF (ثابت یا متحرک)

سایز تصویر تبلیغ: حداکثر 150 کیلوبایت

مشخصات تبلیغ نمایشی

شما می‌توانید گیفهای متحرک را در تبلیغات نمایشی خود لحاظ کنید، اما لوپ انیمیشن باید 30 ثانیه یا کمتر درنظر گرفته شود. اگر تصویر شما بک گراند سیاه یا سفید دارد، دارا بودن یک بخش هایلایت شده قابل کلیک بر روی تبلیغ ضروری است.

ابعاد تبلیغ یوتیوب: 300 پیکسل در 250 پیکسل

نوع تصویر تبلیغ: PNG، JPG، GIF

سایز تصویر تبلیغ: حداکثر 150 کیلوبایت

مشخصات و ابعاد کارتهای اسپانسردار

با کارتهای اسپانسردار، شما تصویری خواهید داشت که محصولات شما را به وضوح نشان می‌دهد. یک CTA (تماس با ما) کاملا متقاعدکننده همراه تبلیغ خود درج کنید.

ابعاد تبلیغ یوتیوب: متغیر (نسبت ابعاد 1:1)

نوع تصویر تبلیغ: PNG، JPG، GIF (می‌تواند متحرک باشد)

اندازه تصویر تبلیغ: حداکثر 2 مگابایت

علاوه بر این قوانین فنی، یوتیوب فهرستی از قوانین و مقررات را در مورد انواع محتوایی که در پلتفرم قابل استفاده است، ارائه می‌دهد. این قوانین را در حین تولید تبلیغ خود به ذهن بسپارید.

نتیجه‌گیری

در ابتدا، تبلیغ در یوتیوب ممکن است بسیار پیچیده و نامفهوم به نظر برسد.

ولی انواع مختلف تبلیغ در یوتیوب فرصتی عالی برای بازاریابان فراهم می‌کند و مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند در اختیار آنها می‌گذارد تا به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنند.

با دانستن این حقیقت که ۸۰ درصد از ترافیک وب به محتوای ویدیویی اختصاص دارد، متقاعد می‌شوید که تبلیغ در یوتیوب، قطعا ارزش هزینه کردن دارد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *