سئو

بررسی ایندکس شدن سایت یا ثبت سایت در گوگل

بررسی ایندکس شدن سایت یا ثبت سایت در گوگل

کلمه ایندکس (Index) به معنی فهرست و منظور از «ایندکس گوگل»، فهرست در اختیار گوگل است. امروزه یکی از موضوعات مهم برای دارندگان وب‌سایت و توسعه‌دهندگان وب، «ایندکس شدن در گوگل» است. اما چرا این موضوع برای آنها تا این اندازه اهمیت دارد؟ چرا گوگل باید سایت ما را ایندکس کند؟ برای پاسخ به این سوالات و درک اهمیت ایندکس شدن، بهتر است ابتدا آن‌ را بشناسیم. در این نوشتار ضمن شرح مفهموم ایندکس شدن یا ثبت سایت در گوگل، مطالب مرتبط با آن مانند نحوه قرارگیری سایت در ایندکس گوگل، روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل، تعداد صفحات ایندکس شده در تارنما و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایندکس شدن چیست؟

ایندکس Index به‌معنی اطلاعات ثبت شده و فهرست شده است. وقتی مطلبی در گوگل ایندکس می‌شود، یعنی این مطلب به ثبت رسیده و با جست‌وجو، یافت می‌شود. به عبارتی، ایندکس، نوعی تکنیک ساختار داده است که امکان بازیابی سریع صفحات مورد نظر را از پایگاه داده‌ها فراهم می‌کند. این نمایه، جدولی با دو ستون است. ستون اول شامل یک کپی از کلید اصلی و ستون دوم حاوی مجموعه‌ای از نشانگرها برای نگه‌داشتن آدرس است. اگر گوگل را حافظه انسان تصور کنیم، صفحاتی که در گوگل پیدا می‌کنیم مانند خاطراتی که ما به‌یاد می‌آوریم در گوگل ایندکس شده‌اند.

نحوه کار موتورهای جست‌وجو

موتورهای جست‌جو سه بخش اصلی دارند

  • Crawl (خزیدن): برای یافتن محتوا در اینترنت، به هر لینک و کدی که برسند آن را بررسی می‌کنند.
  • Index (فهرست کردن): موتورهای جست‌وجو هر محتوایی که در فرایند Crawl یافته‌اند، ذخیره و سازماندهی می‌کنند. به‌این ترتیب، صفحات ایندکس شده برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران، آماده نمایش می‌شود. به عبارتی، محتوایی به مخاطبان عرضه می‌شود که به اندازه کافی مناسب باشد.
  • Rank: در این مرحله نتایج جست‌وجو به نحوی مرتب می‌شود که بهترین پاسخ برای جست‌وجو کننده نمایش داده شود. در ادامه چگونگی کار موتور جست‌وجوی گوگل و همچنین ایندکس شدن در گوگل را شرح خواهیم داد.

چگونگی کار موتور جست‌وجوی گوگل

موتور جست‌وجوی گوگل مدام از سایت‌ها و صفحات مختلف بازدید می‌کند، در صورتی که این صفحات نسبت به آخرین بازدید، تغییری کرده باشند، گوگل نسخه جدید را ذخیره‌سازی خواهد کرد. انجام این مراحل به‌وسیله دو بخش خزش‌گر و ایندکسر صورت می‌گیرد: یافتن لینک‌ها و آدرس‌های جدید بر عهده خزش‌گر است. خزش‌گر ضمن شناسایی تمامی لینک‌های موجود در یک صفحه سایت و افزودن آن‌ها به فهرست لینک‌های خود، به بازدید از صفحه بعدی می‌پردازد.

وظیفه ایندکسر، ذخیره محتویات صفحات سایت برای زمانی است که کاربری در مورد آن جست‌وجو کند.

در ادامه فرایند ایندکس شدن در گوگل را بررسی خواهیم کرد.

بررسی ایندکس شدن سایت یا ثبت سایت در گوگل

ایندکس در گوگل چیست؟

ایندکس شدن، فرایندی است که در آن گوگل، پس از بازدید و آگاهی از صفحات سایت، محتویات آن را ذخیره‌سازی کند. زمانی که گوگل محتوای جدید سایت را پیدا کند (درصورت رعایت اصول و توصیه‌ها)، این محتوا در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود. بنابراینزمانی ایندکس شدن صورت می‌گیرد که گوگل محتوای یک صفحه از سایت را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند.

چرا ایندکس شدن در گوگل مهم است؟

تا زمانی که برای صفحات جدید سایت شما فرایند ایندکس شدن صورت نگرفته باشد، از نظر گوگل این صفحات وجود ندارند چون گوگل از وجود آن‌ها آگاه نیست. بنابراین تا زمانی که صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشده باشد، نمی‌توانید در لیست نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر شوید.

روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل

ایندکس شدن در گوگل، از مسائل حائز اهمیت برای وبمسترها به‌شمار می‌رود تا بتوانند سایت خود را هرچه سریع‌تر در نتایج جست‌جوی گوگل قرار دهند. برای سرعت بخشیدن به این روند زمانی، راهکارها و روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت، یک فایل XML بر روی سرور و شامل تمامی صفحات سایت است. این نقشه، به موتور جستجو اعلام می‌کند چه زمان صفحه جدید ایجاد شده و هرچند وقت یکبار صفحات را برای بررسی تغییرات، مورد خزش قرار دهد.

معرفی نقشه سایت به ابزار Google Webmaster Tools

ابزار گوگل وبمستر تولز نخستین مکانی است که نقشه سایت در آن معرفی و ثبت می‌شود. برای ایجاد گوگل وبمستر ابتدا باید یک اکانت گوگل بسازید، سپس با ثبت‌نام در گوگل وبمستر، لینک سایت خود را اضافه کنید. در مرحله بعد به قسمت Optimization و سپس Sitemap بروید و لینک نقشه سایت را در آنجا قرار دهید.

نصب Google Analytics

با استفاده از گوگل آنالیتیک Google analytics می‌توانید اطلاعات بسیاری همچون: تعداد بازدید، زمان بازدید هر کاربر و… را برای ردیابی کاربران به‌دست آورید. همچنین گوگل آنالیتیک در مورد اینکه چرا سایت شما در ایندکس گوگل قرار نگرفته، اطلاعات مفید و موثری به شما می‌دهد.

ثبت آدرس سایت در موتورهای جست‌وجو

هرچند این روش نسبت به سایر روش‌ها اهمیت کم‌تری دارد، اما نمی‌توان آن را کاملا نادیده گرفت. به‌طور کلی از هر روش درست سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل باید استفاده کرد. ثبت سایت در گوگل، نیاز به زمان زیادی ندارد، فقط کافی است در گوگل وبمستر لینک سایت خود را ثبت کنید.

ایجاد پروفایل در شبکه‌های اجتماعی

نوع لینک ورودی به سایت، از مسائل حائز اهمیت در ایندکس گوگل به‌شمار می‌رود. موتور جست‌وجوی گوگل با استفاده از لینک‌های ورودی به سایت، وب‌سایت را بررسی می‌کند. لینک‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به سایت وارد می‌شوند، از نظر گوگل، اهمیت بیشتر و رتبه بالاتری دارند. بنابراین داشتن پروفایل اختصاصی برای کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی (فیس بوک، توییتر و…)، می‌تواند منجر به ایندکس سریع‌تر مطالب سایت شود.

به اشتراک گذاشتن مطالب سایت

تولید محتوای خوب از ضرورت‌های هر وب‌سایت به‌شمار می‌رود و در این صورت شانس به اشتراک گذاشتن مطالب سایت توسط کاربران افزایش می‌یابد. رشد به اشتراک‌گذاری مطالب، لینک‌های ورودی به سایت را نیز بیشتر می‌کند و در نتیجه سرعت ایندکس سایت در گوگل افزایش می‌یابد.

تولید محتوا

از بهترین روش‌های افزایش سرعت ایندکس شدن در گوگل، تولید محتوا است. محتوای باکیفیت، جدید و مبتنی بر اصول سئو، علاه‌بر بهبود رتبه سایت در گوگل، تعداد کاربران بیشتری را جذب سایت می‌کند.

در بخش بعد به بررسی تعداد صفحات ایندکس شده در تارنما خواهیم پرداخت.

بررسی تعداد صفحات ایندکس شده در تارنما (وب‌سایت)

اگر بخواهیم از تعداد صفحات ایندکس شده گوگل برای سایتمان مطلع شویم، ابتدا باید بدانیم گوگل چه تعداد از صفحات سایت را خوانده و آن‌ها را ذخیره کرده است. برای محاسبه تعداد صفحات ایندکس شده می‌توانیم از ابزار رایگان گوگل سرچ کنسول Google Search Console استفاده کنیم. پس از نصب و راه‌اندازی این ابزار، تعداد صفحات ایندکس شده سایت را از مسیری که در ادامه خواهیم گفت، قابل شناسایی است:

پس از ورود به گوگل سرچ کنسول، سمت چپ در قسمت Index وارد Coverage می‌شویم. در این قسمت یک نمودار مشاهده می‌کنیم. عدد مشخص شده در قسمت Valid نشان‌دهنده تعداد صفحات ایندکس شده سایت است.

گوگل سرچ کنسول، قبل از این با عنوان «گوگل وبمستر تولز» شناخته می‌شد. این ابزار، جهت بررسی وضعیت وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو و مشاهده آماری در این رابطه  توسط گوگل ارائه شده است. بررسی‌های این ابزار کارآمد و رایگان عبارتند از: آمار بازدید گوگل از سایت، کلید واژه‌های جست‌وجو شده، صفحات ایندکس شده در گوگل، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت و…

دلایل استفاده از کنسول جست‌وجوی گوگل (Google Search Console)

  • اطلاع از عملکرد وب‌سایت: توسط این ابزار می‌توانید از عملکرد وب‌سایت خود در نتایج جست‌وجوی گوگل مطلع شوید.
  • دسترسی: به‌وسیله این ابزار می‌توان اطمینان حاصل کرد که ربات‌های گوگل با دسترسی به سایت، می‌توانند محتوای آن را بررسی کنند.
  • بررسی نتایج: به کمک این کنسول جست‌وجو، می‌توانید از گوگل درخواست کنید مطالب منتشر شده را بررسی کرده و مطالبی که نمی‌خواهید نمایش داده شوند را حذف کند.
  • محتوای جذاب: ایجاد و نظارت بر مطالبی که باعث ارائه نتایج رضایت بخش در لیست نتایج جست‌وجوی گوگل خواهد شد.
  • حفظ و نگهداری سایت: با استفاده از کنسول جست‌وجوی گوگل، بدون ایجاد اختلال در وضعیت سایت، می‌توان آن را حفظ و نگهداری کرد.
  • حل مشکلات فنی: با این ابزار می‌توان مشکلاتی که ممکن است به کارکرد و رتبه سایت ضربه بزند، حل کرد.

کار با گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

هرچند کار با گوگل سرچ کنسول برای اولین بار،کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد، اما هرچه بیشتر با این سرویس مهم کار کنید به ابزارهای آن تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. در ادامه به‌طور خلاصه شما را با مراحل استفاده از گوگل سرچ کنسول و تاثیری که می‌تواند روی وب‌سایت شما داشته باشد، آشنا می‌کنیم.

ابتدا وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید. پس از آن، باید به عنوان مالک وب‌سایت، اقدام به تایید حساب نمایید. به‌دلیل محرمانه بودن اطلاعات موجود در گوگل سرچ کنسول، باید به گوگل اطمینان دهید که شما به عنوان مالک اصلی، اقدام به ثبت سایت کرده‌اید. در گام بعدی باید مالکین و کاربران را مشخص کنید. مالک، به تمامی نقاط وب‌سایت دسترسی کامل دارد، اما این امکان برای سایر کاربران محدود است. امکان اضافه کردن یا حذف کاربران، تغییر تنظیمات، دسترسی به تمامی داده‌ها و ابزارها تنها در اختیار مالک سایت است. کاربران تنها می‌توانند داده‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده کنند.

گوگل، بخشی از تنظیمات وبمستر تولز را به بخش Index و بررسی نتایج آن اختصاص داده است. شما در این قسمت گوگل سرچ کنسول می‌توانید ایندکس شدن صفحات وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین امکان معرفی نقشه سایت خود را نیز از طریق این قسمت خواهید داشت.

این بخش از کنسول گوگل شامل دو قسمت است: Coverage و Sitemap.

Coverage

از طریق این سربرگ کنسول گوگل، می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات وب سایت، امکان ایندکس شدن را دارند و کدام یک، به‌چه دلیل، نمی توانند ایندکس شوند. همچنین از طریق این امکان می‌توان اقدام به رفع مشکلات احتمالی نمود. این کار به مدیریت صفحات وب سایت کمک زیادی خواهد کرد.

نقشه سایت (Sitemap)

به کمک این بخش گوگل سرچ کنسول، می توانید نقشه سایت را در GSC ثبت کنید. به کمک Sitemap گوگل بهتر می‌تواند موضوع اصلی سایت را درک کند و این موضوع باعث بهبود سئو سایت خواهد شد. همچنین می توانید از طریق کنسول گوگل خود بررسی کنید که google نقشه سایت شما را پیدا کرده است یا نه. نقشه سایت نقش بسیار مهمی در فرآیند ایندکس شدن وب سایت دارد و لازم است که به آن توجه کافی شود.در گام بعدی باید ضمن آشنایی با ابزارهای موجود، از آن‌ها به‌منظور بهبود عملکرد وب‌سایت بهره برد.

سخن آخر

همان‌طور که بیان شد، زمانی که گوگل محتوای یک صفحه از سایت شما را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند، فرآیند ایندکس شدن در گوگل رخ داده است. در این نوشتار در مورد نحوه کار گوگل و فرایند ایندکس شدن در گوگل صحبت کردیم، همچنین اهمیت ایندکس شدن و راهکارهای افزایش سرعت آن را مورد بررسی قرار دادیم.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *