تولید محتوا سئو

ابزار تشخیص محتوای کپی شده و کپی بودن متن

ابزار تشخیص محتوای کپی شده و کپی بودن متن

بگذارید اول از همه ببینیم معنی محتوای کپی از نظر گوگل دقیقا چیست! گوگل در مورد محتوای کپی یا duplicate content اینطور می‌گوید: ((محتوایی که یک نسخه کاملا مشابه یا نسبتا مشابه آن در نقطه دیگری از وب وجود دارد؛ یک محتوای کپی است.))

فرقی ندارد محتوای تولید شده در سایت شما، از محتوایی در یک سایت دیگر کپی شده باشد یا از محتوایی در سایت خودتان؛ در هر دو حالت شما دچار duplicate content شده‌اید.

اگر بخواهم کمی قابل درک‌تر صحبت کنم: آن مقاله‌ای که نویسنده برای تولیدش به جای نوشتن از زبان خود، متنش را از متن بقیه صفحات وب کپی کند، یک محتوای تکراری شناخته می‌شود. فرقی ندارد متن آن از یک مقاله دیگر کپی شده باشد یا چند محتوای مختلف؛ مهم این است که گوگل در انتها متوجه می‌شود.

چرا محتوای کپی (duplicate content) بد است؟

قبل از اینکه سراغ روش های بررسی کپی بودن مقاله برویم؛ بهتر است نگاهی هم داشته باشیم به این موضوع که اصلا چرا نوشتن محتوای کپی بد است و باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم؟

1_ تاثیر کپی محتوا بر سئو

اگر یادتان باشد تا همین 6/7 سال پیش اغلب مواقع، زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کردیم نیمی از محتواهایی که در نتایج نمایش داده می‌شد، محتواهای کپی شده از یکدیگر بودند. این موضوع به دلیل ضعف گوگل در شناخت محتوای کپی بود.

اما بعد از مدتی گوگل از الگوریتم پاندا رونمایی کرد تا به صورت تخصصی با محتوای کپی شده برخورد کند. طبق گفته منابع معتبر و البته تجربه ای که داشتم؛ اصولا گوگل پاندا به دلیل وجود محتوای کپی وب سایت شما را جریمه نمی‌کند؛ اما وظیفه او این است که اجازه ندهد محتوای کپی شده در نتایج رتبه بگیرد. بنابراین در اولین مرحله تولید محتوای کپی باعث کاهش قدرت سئو سایتتان خواهد شد.

2_ کاهش تجربه کاربری و اعتماد مخاطب

تاثیر دیگری که وجود محتوای کپی روی وب سایت شما دارد؛ کاهش تجربه و اعتماد کاربری است. چطور؟ ببینید خیلی از مخاطبان سطح وب زمانی که به دنبال جواب سوال خودشان می‌گردند؛ صرفا به خواندن یک مقاله اکتفا نمی‌کنند. مثلا من زمانی که قصد مطالعه موضوعی در مورد سئو را داشته باشم؛ بعد از جستجو آن کلمه در گوگل، صفحه چند وب سایت مثل moz، بک لینکو  و… را باز می‌کنم تا مقالات همه آنها را بخوانم و اطلاعات بیشتری به دست بیاورم.

حالا در این زمان وقتی ببینم سایت x به جای تولید یک محتوای مفید از اطلاعات سایت moz استفاده کرده، اسم آن را به عنوان یک سایت کپی کار در ذهنم هک می‌کنم و دفعات بعدی سراغش نمی‌روم.

دقت کنید: تمامی فرآیند تولید محتوا و بازاریابی محتوا که در سایت برای آن هزینه می‌کنیم، برای دیده شدن محتوا توسط کاربر و ترغیب مخاطب به خرید محصول یا خدمات است. بنابراین زمانی که قرار باشد یک محتوای کپی همه چیز را خراب کند؛ خیلی به صرفه تر است که دور آن را خط بکشیم.

ابزار تشخیص محتوای کپی شده و کپی بودن متن

ابزارهای تشخیص محتوای کپی

خب، به بخش بعدی مقاله رسیدیم و قرار است در این قسمت ابزار تشخیص محتوای کپی را به شما معرفی کنم. اما قبل از معرفی باید این موضوع را بگویم: من به هیچ عنوان از این ابزارها برای تعیین کپی بودن مقاله کمک نمی‌گیرم چون همه آنها میزان خطای زیادی دارند و این موضوع میتواند درستی نتیجه نهایی را به خطر بیاندازد:

  • plagscan: سایت plagscan یکی از وب سایت هایی است به صورت تخصصی برای بررسی کپی بودن متن مقالاتِ سطح وب ساخته شده.
  • edubirdie: این ابزار از ظاهر زیبایی ساخته شده و اگر بخواهم یک سایت را به عنوان بهترین ابزار تشخیص محتوای کپی به شما معرفی کنم؛ مطمئنا انتخابم edubirdie است.
  • articlechecker: این سایت هم یکی دیگر از ابزارهای آنلاین بررسی کپی بودن مقاله در سطح وب انگلیسی است.
  • plagiarismcheckerx: با این ابزارِ بررسی شباهت مقالات بعد از جستجو در گوگل آشنا شدم و تجربه ای نسبت به کار با آن ندارم.
  • duplichecker: این ابزار بر خلاف اغلب ابزارهای معرفی شده دیگر، به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به ثبت نام، محتوای خودتان را از نظر کپی بودن چک کنید. البته در این ابزار رایگان صرفا توانایی بررسی محتواهای تا 1500 کلمه را دارید.
  • siteliner: یکی از ابزارهای قدیمی و آنلاین تست کپی بودن مقاله در وب انگلیسی.
  • copyscape: این هم یکی دیگر از ابزارهای معروف برای پیدا کردن محتوای کپی است.

ابزارهای تشخیص محتوای کپی ایرانی: به جز ابزارهای بالا، 2 ابزار فارسی هم برای بررسی کپی بودن یا نبودن محتوا در وب فارسی ساخته شده اند. این 2 عبارتند از:

ابزار تشخیص محتوای کپی شده و کپی بودن متن

چگونه محتوا یونیک بنویسیم؟

برای نوشتن محتوایی که با کیفیت و یونیک باشد؛ راه های زیادی وجود دارد که 3 روش مهم آن عبارت اند از:

  • برداشت خود را بنویسید.
  •  نقل قول
  •  خلق محتوا یونیک

 در ادامه هر یک از موارد فوق را معرفی خواهیم کرد.

برداشت خود را بنویسید

افراد مبتدی و تازه کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت، می توانند برای شروع به نوشتن و تولید محتوا با مطالعه چندین سایت برداشت خود را از آن مطلب بنویسند.
اما نکته ای که به آن تاکید داریم برای این روش از تولید محتوا این است که به یک سایت اکتفا نکنید و مطالب سایت های مختلف را مطالعه، سپس شروع به نوشتن کنید در غیر این صورت وب سایتتان دچار کپی اسکیپ می شود.         

نقل قول

اگر محتوای کپی شده و تکراری را از سایتی می خواهید درج کنید، با ذکر منبع و روش های ثبت نقل قول می توانید سایت خود را از تکرار و جریمه گوگل نجات دهید.
البته دقت کنید که روش نقل قول نیز حساسیت های بالایی دارد که بهتر است، قبل از پیاده سازی این روش با مطالعه و تحقیق، همه جوانب آن را بسنجید تا گوگل قادر به تشخیص محتوا کپی که در سایتتان قرار گرفته است؛ نباشد.

خلق محتوا

بهترین روش برای تولید محتوای یونیک، خلق محتوا توسط نویسنده است. افراد حرفه ای در حوزه سئو و تولید محتوا از این روش، برای نوشتن محتواهای سایت ها بهره می برند. خلق محتوا به این معنی است که شما بر اساس دانش خود و یا در صورت عدم آگاهی از موضوع مقاله با کسب اطلاعات، محتوای یونیک و یکتا را تولید کنید. با این روش دیگر نگران بررسی کپی بودن متن توسط الگوریتم های گوگل نیستید.

در نهایت

راه های تشخیص محتوای کپی و تکراری برای همه کسانی که با دنیای محتوا سر و کار دارند، لازم و حیاتی است.

حتی اگر محتوای شما اصیل هم باشد و کپی نویسی نکرده باشید، باز هم بهتر هست که گاهی اوقات از وب سایت هایی که معرفی کردیم، استفاده کنید. زیرا این امکان وجود دارد که یک نفر دیگر از روی دست شما نوشته باشد. متاسفانه آتش کار او، دامن شما را هم می گیرد. زیرا دیگر محتوای شما، یونیک و خاص نخواهد بود.

آیا گوگل محتوای ترجمه شده را کپی به حساب می‌آورد؟

ابزار تشخیص محتوای کپی شده و کپی بودن متن

یکی از نبایدهای بهینه سازی موتورهای جستوجوگر – سئو این است که نباید محتوای کپی داشته باشید و از کپی نبودن محتوا بصورت صد در صد مطمئن شوید. اما زمانی که یک محتوا را به زبانی دیگر ترجمه می‌کنید چطور؟ آیا ترجمه کردن مقاله‌ها از نظر گوگل کپی به حساب می‌آید؟

یک جواب کوتاه و مختصر برای این سوال این است که، گوگل محتوای ترجمه شده را به عنوان محتوای کپی در نظر نمی‌گیرد. دلیل‌اش هم این است که زمانی که شما محتوایی را از یک زبان به زبانی دیگر ترجمه می‌کنید به اندازه کافی در ساختار متن تغییر ایجاد می‌شود. به صورتی که یک متن با بدنه جدید در اختیار دارید. پس محتوایی را کپی نکرده‌اید. الان یک نفس راحت کشیدید، نه؟ 

اما آیا ترجمه با گوگل ترنسلیت یا مترجم‌های دیگر کپی به حساب می‌آید؟

قضیه به همین سادگی هم نیست. این قضیه تا زمانی صدق می‌کند که به صورت حرفه‌ای یک محتوا را ترجمه کنید. اما اگر از نرم افزاری جهت ترجمه متن استفاده کنید محتوای جدیدی تولید نکرده‌اید. زیرا این برنامه‌ها هیچ تغییری در ساختار و گرامر متن ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که برای داشتن متنی جدید باید هر دوی این موارد تغییر کنند. استفاده از این مترجم‌ها هر کلمه را به نزدیک‌ترین معنای خود در دیکشنری برمی‌گرداند و این از نظر گوگل کپی محسوب می‌شود. اینجاست که باید بگوییم ترجمه کردن مقاله‌ها از نظر گوگل کپی به حساب می‌آید به شرطی که با ابزارهای ترنسلیت این کار را انجام دهید. 

چرا گوگل ترنسلیت نه؟

دلیل این کار هم ساده است. قسمت‌های بزرگی از متن که توسط ماشین ترجمه شده‌اند و توسط هیچ متخصصی هم مورد بررسی قرار نگرفته‌اند کم اهمیت هستند و خیلی با عقل جور در نمی‌آیند. بدون شک هم گوگل نمی‌خواهد کاربران همچین تجربه عیجب و غریبی در رابطه با نتایج صفخات خود داشته باشند. پس بهتر است گوگل ترنسلیت و هر نرم افزار مترجم دیگری را کلا فراموش کنید تا از کپی بودن محتوا جلوگیری کنید. 
برای ترجمه صفحات و محتوای خود یک مترجم حرفه‌ای استخدام کنید. با این کار از امتیازهای منفی گوگل هم در امان می‌مانید. مهم‌تر از همه اینکه با استفاده از این روش می‌توانید بهتر با کسب و کارهای خارجی ارتباط برقرار کنید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *