بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

همه‌ی ما با شنیدن نام بازاریابی دهان به دهان (که در انگلیسی با نام Word Of Mouth Marketing یا WOM نامیده می‌شود) یادِ داستان یک کلاغ چهل کلاغ می‌افتیم؛ البته این یک کلاغ چهل کلاغ‌ها از آن نوع حرف آوردن و بردن‌های خانه‌خراب‌کن نیستند، این چرخش حرف‌های دهان به دهان تأثیر اعجاب و آور و مثبتی را در هر کسب‌وکاری به همراه خواهند داشت. به عبارت ساده‌تر بازاریابان و مبلغان در این نوع بازاریابی موضوعی قابل بحث و باارزش را ایجاد کرده و سپس افراد جامعه را برای صحبت در این خصوص ترغیب می‌کنند.

معرفی بازاریابی دهان به دهان در یک نگاه

در بازاریابی دهان به دهان قرار است، تبادل اطلاعات به صورت دهان به دهان باشد! در این روش مشتری‌ها اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمت را به واسطه گفتگو دریافت می‌کنند و عمل اشتراک گذاری صورت می‌گیرد. هر رسانه دیگر کلامی یا کلامی نیز در این زمینه قابل اجرا است.

در بازاریابی دهان به دهان، از روش‎‌های طبیعی برای رساندن اطلاعات استفاده می‌شود و تکیه بر روش‌های طبیعی می‌تواند اثربخشی زیادی داشته باشد. یکی از وجه تمایز مهم برای بازاریابی دهان به دهان WOMM ، رایگان بودن آن است، در واقع در این راستا از تبلیغات به شکل رایگان استفاده می‌شود. مشتری در مسیری طبیعی تحریک می‌شود و مهمترین تکیه گاه در این روش از بازاریابی در میان گذاشتن اطلاعات با مشتری، به نحوی که مشتری از شنیدن آن لذت ببرند، و آنچه در انتظار وی است، فراهم شود.

بازاریابی دهان به دهان به دو صورت سنتی و مدرن اجرا می‌شود:

بازاریابی دهان به دهان سنتی: این روش از بازاریابی در گذشته اعمال می‌شد، افراد با وارد صحبت می‌شوند و گفتگوهای حضوری به صورت دهان به دهان شکل می‌گرفت. این روش تا حد زیادی سنتی محسوب می‌شد. شرکت‌های مختلف نیز از افرادی به عنوان مشاور استفاده می‌کردند، تا اطلاعات مورد نظر برای مشتری شفاف سازی شود. در بازاریابی WOMM به صورت سنتی قرار است، اطلاعات از یک نفر به نفر دیگر با محوریت پیشنهاد منتقل شود.

بازاریابی دهان به دهان مدرن: امروزه رویکرد بازاریابی دهان به دهان فرق کرده است، اینترنت پا به میدان گذاشته است و اطلاعات مربوط به محصول و شرکت‌های مختلف، حالا می‌تواند بدون گفتگوی حضوری به سادگی منتقل شود. مثلاً شبکه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات کمک می‌کنند، محصولات در شبکه‌های اجتماعی به تایید یک شرکت می‌رسند. شرایط اشتراک گذاری برای لینک‌های مختلف فراهم می‌شود و همه این موارد تاثیرگذار هستند. در بازاریابی دهان به دهان مدرن، یک سری اقدامات برنامه ریزی شده صورت می‌گیرد که منجر به رضایت یک فرد از برند با محصول می‌شود. اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام یکی از روش‌های مدرن بازاریابی دهان به دهان است که امروزه طرفداران زیادی دارد.

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

چه عاملی باعث عملکرد بالای بازاریابی دهان به دهان می‌شود؟

این روش بر مبنای اصل اعتماد است. افراد به گفته‌های دیگران اعتماد دارند به این معنا که زمانی که آن‌ها در خصوص یک محصول از یک دوست یا خریدار قبلی سخنی مثبت می‌شوند، تمایل بیشتری به خرید آن پیدا می‌کنند.

مطالعات انجام گرفته توسط متخصصان بازاریابی نشان می‌دهد که دو عامل ارزش‌های اجتماعی و محرک‌های انگیزشی در قدرت عملکرد بازاریابی دهان به دهان مؤثر است.

ارزش‌های اجتماعی به بحث تمایل به منحصر به فرد بودن باز می‌گردد. به عبارتی ما می‌خواهیم خاص باشیم. تمایل به شنیدن یک موضوع سری، نیاز ما به تعلق داشتن به یک گروه خاص را می‌رساند. از طرفی تمایل شخصی به کسب دانش و اطلاعات خاص، به ما ارزشی اجتماعی می‌بخشد که به دنبال پخش آن از طریق کلام به سایر دوستان خواهیم بود.

بدین ترتیب یک روش آسان جهت ترغیب به بحث‌های دهان به دهان اتخاذ استراتژی‌هایی است که عامل ارزش اجتماعی را در قالب ارائه یک موضوع و اطلاعات خاص و منحصر به فرد به کار می‌گیرد.

محرک‌های انگیزشی نیز یک مکانیسم طبیعی اجتماعی هستند که تصویر یک برند یا محصول، حتی زمانی که تبلیغی از آن را نمی‌بینیم، یادآوری می‌کنند.

به عنوان مثال دوست خود را تصور کنید که در خصوص لحظات شادی که روزهای سه‌شنبه در کافه نزدیک خانه شما دارد، صحبت می‌کند. در روز سه‌شنبه زمانی که دوست دیگرتان در خصوص نوشیدنی‌های آن کافه و گذران وقت پس از کار در آنجا با شما صحبت می‌کند، شما آن محل را با آنچه در خصوص سه‌شنبه‌های خاص از دوست قبلی‌تان شنیده‌اید به یاد می‌آورید. به‌نوعی روز سه‌شنبه عامل محرک برای تأثیر WOMM بوده است. در این حالت گفتار کلامی می‌تواند به عنوان روشی جهت بهبود استراتژی درگیر ساختن مشتری فعلی لحاظ شود.

بازاریابی دهان به دهان و محتوای تولیدی توسط کاربر

دلیل دیگر مؤثر بودن این روش بازاریابی این نکته است که اصولاً بازاریابی از طریق محتوای تولیدی توسط کاربر بسیار موفقیت‌آمیز است.

محتواهای کلامی در تبلیغ دهان به دهان به‌صورت داوطلبانه توسط مشتری تولید و به اشتراک گذارده می‌شوند. از طرفی از این طریق اطلاعات ارگانیک یا نظرات در خصوص یک محصول، شرکت یا برند از یک مشتری به دیگری توسعه می‌یابد.

یکی از قدرتمندترین انواع محتوای تولید شده توسط کاربران، درخواست از مشتریان جهت نوشتن نظرات خود در خصوص محصول و تجربه استفاده از آن است، روشی که بازاریابی دهان به دهان را تسهیل می‌کند.

خواندن این نظرات توسط مشتریان بالقوه شما، موجب جلب اعتماد آنان می‌گردد؛ بدین‌وسیله آن‌ها با فردی روبرو هستند که برند شما را تبلیغ می‌کند.

اتخاذ مناسب‌ترین روش جهت به‌کارگیری محتواهای تولیدی در استراتژی بازاریابی شما، در تقویت تأثیر آن بسیار حایز اهمیت است.

استراتژی بازاریابی دهان به دهان

تا این جا متوجه شدیم که بازاریابی دهان به دهان چیست؛ اما چگونه می توان از آن بهره برد؟

جواب ساده و ابتدایی این است که شما باید ارتباط قوی تری با مشتریان‌تان برقرار کنید. در این جا با جزئیات بیشتر درباره تدوین استراتژی بازاریابی دهان به دهان صحبت خواهیم کرد.

  1. خودتان را بشناسید

  • برند و کسب و کارتان راجع به چیست؟
  • ارزش های شما چیست؟
  • محصولات یا خدماتتان چه کاری انجام می‌دهند؟
  • چگونه این موارد به مردم کمک می‌کنند؟

آگاهی نسبت به این موارد به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را به گونه ای به مخاطبین و مشتریان معرفی کنید که مورد توجه آن‌ها قرار گیرد.

درباره رقبا تحقیق کنید

آگاهی داشتن نسبت به رقبا گامی مهم در پیشگام بودن دارد. شما باید صنعت‌تان را به خوبی بشناسید و از تمامی موارد و مشکلات آن را آگاه باشید. بسیار مهم است که بدانید رقبایتان چه چیزی ارائه می‌دهند و راهکارهای آن‌ها برای نیازهای مشتریان چیست.

  • چه کاری را بهتر از آن ها می‌توانید انجام دهید؟
  • تفاوت آن ها نسبت به شما چیست و چگونه می‌توانید از این تفاوت استفاده کنید؟
  • آیا نقطه ضعفی وجود دارد که شما بتوانید روی آن سرمایه گذاری کنید؟

با تحلیل درست رقبا قابلیت این را دارید که بدانید چه کاری را به درستی انجام می‌دهند و چه اشتباهاتی دارند. این امر به شما در تقویت استراتژی بازاریابی دهان به دهان کمک می‌کند.

مخاطبانتان را مشخص کنید

یکی از مهم ترین گام های راه اندازی یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان قدرتمند شناخت مناسب مخاطبانتان است. شناخت دقیق گروه هدف مخاطبین به شما این امکان را می دهد تا بدانید آن ها علاقه‌مند به چه چیز هایی هستند و چه مواردی را دوست ندارند. سپس شما می توانید استراتژی بازاریابی و خدمات خود را بر طبق ترجیهات آن ها تدوین کنید.

پیشنهاد می‌کنم مخاطبین‌تان را به گروه های مختلف تقسیم بندی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را داشته باشید. زمانی که درباره مشکلات مخصوص یک گروه  خاص صحبت می‌کنید به آن ها این احساس را می‌دهید که به طور اختصاصی به آن ها توجه کرده اید. این کار روشی فوق العاده است تا خدماتتان را مطابق درخواست های آن ها آماده کنید و در مقابل آن ها را تبدیل به مبلغین کسب و کار خود کنید.

از انحصار استفاده کنید

مردم چیزهایی را می خواهند که نمی توانند به دست آورند و این دقیقاً جایی است که این استراتژی به آن توجه می کند. پیشنهاد دسترسی انحصاری به محصولات یا خدمات شما روشی موثر برای اجرای بازاریابی دهان به دهان است. برای مثال، در زمان راه اندازی Gmail، گوگل تنها به افرادی که توسط دوستان یا آشنایانشان دعوت شده بودند امکان استفاده از Gmail را می‌داد. به نوعی داشتن Gmail احساس خاص بودن به مخاطبین می داد.

زمانی که قصد معرفی محصول یا خدمتی را دارید، به جای ارائه و دسترسی به سایر افراد از اینفلوئنسرها بخواهید که محصول یا خدمت شما را امتحان کنند. این اینفلوئنسرها فیدبک‌ها و نظراتشان را با مخاطبین، دنبال کنندگان و علاقه‌مندان خود به اشتراک می گذارند که باعث وایرال شدن آن محصول یا خدمت می‌شود.

این توصیه‌ها برای داشتن یک استراتژی تبلیغات دهان به دهان به منظور ترویج یک محصول یا خدمت موثر است. انحصار، حس کنجکاوی و تقاضا را در افراد افزایش می‌دهد.

در چه چیزی منحصر به فرد هستید؟

برای این که برند شما واقعاً قابل توجه باشد، چیزی باید در کسب و کار شما وجود داشته باشد که مردم آن را به خاطر بسپرند. باید چیزی خاص ارائه دهید که افراد علاقه داشته باشند با دوستان و خانواده راجع به آن صحبت کنند. اگر همانند رقبای دیگرتان باشید، مخاطبین ممکن است حتی شما را به یاد نیاورند.

شاید تنها یک محصول خاص تولید کنید یا فرهنگ خاصی در ارتباط با مشتریان دارید. چیزی که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند را بشناسید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید تا مردم داستان و برند شما را به دیگران توصیه کنند.

به دنبال ایجاد شبکه‌ی اجتماعی فعال باشید

72% بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای ساخت طرفداران وفادار استفاده می‌کنند. داشتن یک جامعه وفادار در شبکه‌های اجتماعی یکی از الزامات اجرای استراتژی‌های بازاریابی دهان به دهان است.

اینجا جایی است که می‌دانید مخاطبانتان نقش مهمی بازی می‌کنند. باید بدانید مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند و کجا و چگونه علاقه دارند تا در فضای آنلاین فعال باشند. ممکن است آن ها بیشتر در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام فعال باشند تا به عنوان مثال توئیتر.

زمانی که بهترین شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدفتان را پیدا کردید، شروع به برقراری ارتباط با آن ها کنید. در این باره تحقیق کنید که چگونه می‌توانید با آن ها به گونه ای صحبت کنید که طبیعی باشد. آیا می‌توان با آن ها شوخی کرد؟ لحن صحبت این نوع از مخاطبان چیست؟

اینفلوئنسرها را شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار کنید

طبق تحقیقات انجام شده توسط Augure، 75% بازاریابان معتقدند همکاری و استفاده از اینفلوئنسر برای تولید سرنخ فروش موثر است. 76% هم معتقدند برای ایجاد وفاداری یکی از بهترین راه‌ها استفاده از اینفلوئنسرهاست.

تبلیغات برندتان توسط اینفلوئنسرهای یکی از بهترین روش‌های بازاریابی یا تبلیغات دهان به دهان است. این اتفاق به این دلیل پیش می آید که شما به مخاطبانتان از طریق افرادی که روی تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیر دارند دسترسی پیدا می‌کنید.

اینفلوئنسرها می توانند شامل تمامی افرادی باشند که در صنعت شما به نوعی مورد تایید هستند؛ به عنوان مثال شبکه اجتماعی یا وبسایت خبری قدرتمند دارند. البته توجه داشته باشید که می‌توانید به اینفلوئنسرهای خارج از صنعت‌تان که روی تعداد زیادی از افراد تاثیر دارند نیز استفاده کنید.

هرگز از اینفلوئنسرهایی که ذهنیت نامناسبی از آن ها در جامعه وجود دارد استفاده نکنید. این اتفاق نتیجه عکس می دهد و باعث شکست استراتژی تبلیغات دهان به دهان شما می‌شود.

تصویری انسانی از برندتان ارائه کنید

هر چقدر افراد با برند شما ارتباط بیشتری داشته باشند احتمال این که شما را به دیگران توصیه کنند افزایش می‌یابد. این اتفاقی فوق العاده در تاکتیک‌های بازاریابی دهان به دهان است. برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان سعی کنید به برندتان شخصیتی انسانی در شبکه‌های اجتماعی دهید. بگذارید مشتریانتان حس کنند برند یا کسب و کاری که با آن در ارتباطند شخصیتی انسانی دارد.

پاسخ دادن به نظرات (کامنت‌ها) و منشن‌ها (Mentions) یکی از بهترین راه‌ها برای نمایش انسانی بودن برندتان است. چه مثبت باشد و چه منفی، تلاش کنید تا با مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید.

آگاه سازی مخاطبان از رویدادها و آپدیت‌های محصولتان یکی از بهترین روش ها برای حفظ ارتباط با آن هاست.

یکی از تجارب جالبی که من داشتم، برای خرید لپ تاپ بود. یک توئیت گذاشتم و نظرسنجی کرده بودم که Macbook خریداری کنم یا Surface و هر دو شرکت مایکروسافت و اپل را تگ کرده بودم. به طرز غیر قابل باوری اکانت شرکت مایکروسافت پاسخ توئیت من را داد و از مزیت های Surface گفت. کاملاً مشخص هست که انتخاب من کدام گزینه شد!

بر تجربه مشتری سرمایه گذاری کنید

استراتژی های بازاریابی دهان به دهان با توصیه های مشتری رشد می کند. بهترین راه برای دریافت این توصیه ها تجربه مثبت و مناسب برند است. مردم درباره تجربه مشتری متوسط صحبت نمی‌کنند. در واقع آن‌ها یا درباره تجربه خیلی خوب یا تجربه بد صحبت خواهند کرد. سعی کنید بهترین خدمات و محصولات را به آن ها ارائه دهید و در ادامه حتماً نظرات، پیشنهادات و انتقاداتشان را بشنوید.

در صورتی که به درستی از این استراتژی ها استفاده کنید، بازاریابی دهان به دهان ابزاری قدرتمند برای تبلیغ و ترویج برندتان می‌شود. در کسب و کارهای B2B این نوع از بازاریابی اهمیت بیشتری دارد. تصمیم گیرندگان برای خریدهایشان بیشتر به توصیه های آشنایان اعتماد می‌کنند.

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

مفاهیم و مدل‌سازی بازاریابی دهان به دهان

بهتر است بدانید بررسی دقیق مفهوم و مدل‌سازی بازاریابی دهان به دهان چندان هم آسان نیست! شاید راحت‌ترین کاری که می‌توانیم بکنیم، گفت‌وگو در مورد یک موضوع با هر کسی یا شروع یک مکالمه باشد. با این حال مکالمه و گفت‌وگوی جامعه‌ی گسترده‌ای از مصرف‌کننده‌ها که دغدغه‌های متفاوت و متعددی دارند را نمی‌توان به راحتی کنترل یا حتی مشاهده کرد.

هنگامی‌که تحقیقات جدی‌ای درباره‌ی توسعه‌ی مفهوم بازاریابی دهان به دهان صورت گرفت، مدل‌های بسیاری در پسِ استراتژی دهان به دهان توسعه یافت. این مدل‌ها، در نهایت تا امروز شامل سه مدل کلی استخراج‌شده از تمام‌رویه‌های مشاهده شده در بازاریابی دهان به دهان است:

  • مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی
  • مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی
  • مدل شبکه همسازی

مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی

هنگامی‌که با ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین شکل بازاریابی دهان به دهان سرکار و داریم درواقع از مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی استفاده می‌کنیم. در این مدل، سازمان‌ها هیچ ورودیِ مستقیمی در مورد چیزی که درباره‌ی محصولشان گفته می‌شود، ندارند. تنها یک مصرف‌کننده با یک مصرف‌کننده‌ی دیگر، در مورد تجربه‌های استفاده از محصول یا تجربه‌های خدمات پس از فروش آن صحبت می‌کند.

بازاریابی دهان به دهان لزوماً قابل کنترل نیست!

دلیل اصلی این مدل از گفت‌وگوها، بر حذر داشتن یا آگاه کردن مشتری‌های بالقوه توسط مشتری‌های بالفعل محصولات یک سازمان است. این مدل به این دلیل ارگانیک حساب می‌شود که به صورت طبیعی رخ می‌دهد و توسط هیچ بخشی از گروه تبلیغاتی یک شرکت برنامه‌ریزی نمی‌شود. این نوع از دهان به دهان‌گشتن‌ها، تنها هنگام انتقال تجربه‌های مصرف‌کننده از یک محصول رخ می‌دهد.

مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی

با پیشرفت تحقیقات در این حوزه، بازاریاب‌ها متوجه اهمیت مصرف‌کنندگان تأثیرگذار شدند. بنا به جایگاه مصرف‌کننده‌های تأثیرگذار، مدل تأثیرگذاری بازیاب خطی از این مفهوم اقتباس شد. مدل بازیاب خطی به بررسی مکانیزم‌هایی که در آن، مصرف‌کننده‌های تأثیرگذار با دیگر مشتری‌های بالقوه، درباره سودمندی خرید یک محصول گفت‌وگو می‌کنند، می‌پردازد.

این مدل به سازمان‌ها اطمینان می‌دهد که منابع متقاعدکننده‌ی تأثیرگذاری، در حال پخش پیام سازمان آن‌ها و ارائه‌ی ارزش و توصیه‌ی سازمان، به‌صورت دقیق و موفقیت‌آمیزی هستند. بازاریاب‌ها این مدل را مدلی تأثیرگذار در بازاریابی دهان به دهان یافته و دریافتند استفاده از این مدل، شانس پخش نظرات و برداشت‌های منفی در مورد یک محصول خاص یک کسب‌وکار را کاهش می‌دهد.

مدل شبکه‌ی همسازی

بعضی بازاریاب‌ها این مدل را برنامه‌های ارتباط و بذرپاشی تک‌به‌تک (Peer To Peer Seeding) معرفی می‌کنند. این مدل، گفت‌وگوی میان مشتریان در مورد محصول موردنظر را توسط افزودن اطلاعات در مورد یک محصول خاص، پروبال می‌دهند. این مدل بازاریابی دهان به دهان، بیشتر روی فعالیت‌های آنلاین وبلاگ‌ها و جامعه‌های مجازی به عنوان منبعی برای انتقال پیام محصول تمرکز می‌کند. مدل همسازی شبکه به بازاریابان این موقعیت را می‌دهد تا کنش‌های دهان به دهان را به‌صورت آنلاین مدیریت کنند.

بذرپاشی محصول (Seeding) یکی از مثال‌های بارز چگونگی استفاده بازاریاب‌ها از مدل شبکه‌ی همسازی برای بازاریابی دهان به دهان است. با بذرپاشی (یا همان Seeding)، بازاریاب‌ها می‌توانند تکنیک‌های مختلف و روش‌های متنوعی را برای مدیریت و مهندسی گفت‌وگوهای دهان به دهان استفاده کنند.

شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که چگونه می‌توان این نوع مکالمات را مهندسی کرد. در روش غیرمستقیم، کافیست بازاریاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاهای رسانه‌ای، با یک هیاهوی بازاریابی (Marketing Buzz) گفتگوهایی را راه بیندازند. بالا رفتن تعداد گفتگوها و نظرات در مورد یک محصول می‌تواند این هیاهو را قوی‌تر کند. روش مستقیم برای سیدینگ در این مدل از بازاریابی، هدف قرار دادن تعدادی از مشتریان منتخب و ارائه دسترسی اختصاصی محصول به آنهاست. با این کار، مشتری‌های انتخاب‌شده می‌توانند احساساتشان را در برابر این محصولات از طریق وبلاگ‌ها یا جامعه‌های مجازی آنلاین بیان کنند.

یادگیری از سایر برندهای موفق

به‌کارگیری فرایندهای مورد استفاده در این مثال‌ها برای هر شرکتی که به دنبال ایجاد زیرساخت بازاریابی دهان به دهان برای برند خود است، مفید می‌باشد.

بررسی ایده‌های موفق سایر برندها در بازاریابی دهان به دهان بسیار حایز اهمیت است؛ بنابراین برای کمپین بازاریابی دهان به دهان از ایده‌های مورد استفاده برندهایی که در این موضوع موفق بودند، کمک بگیرید.

چهار نمونه‌ی بی‌نظیر از بازاریابی دهان به دهان خارجی

Toms: هیاهو با انجام یک عمل خیرخواهانه

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

بی‌شک شما هم خوب می‌دانید برند Toms، شرکت تولیدکننده کفش‌های راحتی، به خاطر محبوبیت گسترده‌ی مدل کسب‌وکار فردبه‌فردشان موفق شده است. زمانی که یکی از کفش‌های Toms را خریداری می‌شد، درواقع یک کفش نیز برای کودکی نیازمند خریده و به او اهدا می‌شد.

این مدل بر اساس مدل فعالیت یک خیریه مشتری‌محور پیاده‌سازی شده بود که نتیجه آن، Toms را با حجم وحشتناکی از خرید (رقمی بالای شش‌صد میلیون دلار) در سال ۲۰۱۴ مواجه کرد. باید این را در نظر بگیرید که هزینه‌ی تولید کفش‌های این شرکت بسیار پایین است و می‌توان گفت تمام هزینه‌های خیریه‌ی این شرکت، در مقابل سود آن، ناچیز حساب می‌شوند.

Chipotle: هیاهوی دهان به دهان با قصه‌گویی

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

Chipotle، برندی با رستوران‌هایی زنجیره‌ای است که منابع غذایی خود را از محصولات ارگانیک تأمین می‌کند. در جهت گسترش هیاهوی دهان به دهان این برند، Chipotle یک ویدیوی جذاب از جهانی تاریک و غم‌زده که توسط ماشین‌ها اداره می‌شد را به همراه یک اپلیکیشن اپل روانه‌ی بازار کرد.

بر اساس تحقیقات، این ویدیو و اپلیکشین بالای ششصد و چهارده میلیون تأثیر رسانه‌ای داشتند و یک بازاریابی دهان به دهان فوق‌العاده برای Chipotle به ارمغان آوردند.

یک کوکا را با دوستانتان بنوشید! بازاریابی دهان به دهان چند کاناله

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا از مصرف‌کننده‌ها خواسته بود که با به اشتراک گذاشتن یک بطری نوشابه با دوستان از طریق شبکه‌های اجتماعی در این کمپین مشارکت داشته باشند. این کمپین، حتی به مشتریان کمک می‌کرد که رویدادهایی را با بطری‌های که خوشان ساخته‌اند ایجاد کنند.

Harry Potter: یک مثال بی‌نقص از بازاریابی دهان به دهانی موفق، محصولی پرهیاهو، راز آلوده و باثبات

بازاریابی دهان به دهان چیست و چه روش هایی دارد؟

داستان بازاریابی دنیای هری پاتر درست به‌اندازه مدرسه‌ی هاگوارتز جادویی است. شاید بتوان تمام تکنیک موفقیت Toms یا کوکاکولا را در یک تکنیک ظریف و هوشمندانه خلاصه کرد؛ اما هری پاتر و بازاریابی آن، ثمره‌ی چند خصیصه‌ی اصلی یک بازاریابی مستمر بوده است. تکنیک‌هایی که می‌تواند این برند را تبدیل به یک افسانه‌ی بازاریابی دهان به دهان کرده و آن را بدل یک بازاریابی دهان به دهان کلاسیک کند.

کلام آخر
استراتژی‌های اندکی از نقطه نظر اقتصادی بودن و وایرال شدن در تبلیغ دهان به دهان وجود دارند. تنها به‌کارگیری یک استراتژی صحیح می‌تواند شرکت را در کسب درآمد بیشتر کمک کند، اما این فعالیت خود به خود اتفاق نمی‌افتد. Word Of Mouth Marketing نیازمند درگیرساختن هوشمندانه و معنادار مشتری و نیازمند یک مشارکت دوجانبه است.

به خاطر داشته باشید که استفاده از استراتژی‌های فوق، در نهایت بیش از آن‌که یک تکنیک باشند، صرفاً یک روش برقراری ارتباط مؤثر هستند که منجر به ترغیب مشتری برای تبدیل شدن به سفیر برند می‌گردد.

اما یک چیز دیگر: چند راهکار خلاصه برای یک بازاریابی دهان به دهان موفق

(پی‌نوشتی کوتاه برای آن‌هایی که فرصت خواندن همه‌ی مقاله را ندارند و طبق عادت تا پایین اسکرول کرده‌اند):

  1. شناسایی و در نظر گرفتن مشتری‌های درجه‌یکتان.
  2. یک محصول منحصربه‌فرد با یک هسته‌ی رقابتی معرفی کنید.
  3. از مشتریانتان تا وقتی‌که همه‌چیز خوب پیش می‌رود، بررسی و امتیاز بخواهید.
  4. از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک کانال مرجع استفاده کنید.
  5. یک تجربه‌ی قابل اشتراک و جذاب در محصول یا خدماتتان داشته باشید.
  6. هر چیزی که حس اعتماد میان شما و مشتریانتان را بیشتر می‌کند، تقویت کنید.
  7. محصولاتتان را در اختیار افراد تأثیرگذار قرار بدهید و شما نیز محصولات آن‌ها را معرفی کنید.
  8. یک هیاهوی پرسروصدا در بازاریابی خود راه بیندازید.
  9. از ابزارها برای خودکار کردن روند کارها استفاده کنید.
  10. از داشتن خدمات، کارمندان و پشتیبانی بی‌نظیر (نه بی‌نقص) مطمئن شوید.
  11. بازخوردها را بررسی کنید تا پشتیبانی و محصولات خود را هرلحظه بهبود دهید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید!

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *