بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی هم مثل انسان‌ها درونگرا و برونگرا دارد! ولی جالب است بدانید اینجا کمی شرایط فرق می‌کند. امروز می‌خواهیم شما را بیشتر با بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) آشنا کنیم تا بدانید مزایا و معایب آن چیست و چه ابزارهایی در این مسیر به شما کمک می‌کند.

مفهوم بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) همان بازاریابی سنتی است که کسب‌وکارها با روش‌های مختلف به دنبال مشتریان می‌روند، به آن‌ها پیام می‌دهند یا تلفن می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که از محصولاتشان خرید کنند.
در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع بین دهان‌ها می‌چرخند و معروف می‌شوند. برای مثال تبلیغ تلویزیونی محصولات عالیس را در نظر بگیرید که با استفاده از شعر و جذابیت بصری و داستان‌سرایی توانسته است به نقل محافل و مجامع مختلف تبدیل شود.

ابزارهای بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing

ابزارهای بازاریابی برونگرا همگی ابزارهای سنتی هستند که از قدیم استفاده می‌شدند. ابزارهایی مانند:

  • سمینارها یا جلسات کاری
  • پیامک تبلیغاتی
  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی حضوری
  • ایمیل‌های اسپم
  • تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
  • تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ
  • تبلیغات روزنامه‌ای
  • تبلیغ روی خودکار، سال‌نامه یا کارت‌های حافظه
  • و…

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

همان‌طور که گفتیم بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing زمانی است که شرکت‌ها برای آشنا کردن مخاطبشان با محصولات و خدمات خود، از شرکت بیرون می‌روند و محصولاتشان را در بیرون از کسب‌وکار خود عرضه می‌کنند.
اما بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing به حالتی گفته می‌شود که مشتریان خودشان بر اساس نیاز و خواسته‌ای که دارند به سراغ آن خدمت یا محصول خاص می‌روند. بر این اساس اگر مشتری یا مخاطب به آن محصول علاقمند شود آن را می‌خرد. مثل حالتی که در آن با تولید محتوا یا بهره‌گیری از ترفندهای شبکه‌های اجتماعی، نام برند خودتان را به گوش مخاطبان می‌رسانید و آن را معروف می‌کنید، سپس مشتری بر اساس علاقه و خواست خود به خرید محصول یا خدمتتان اقدام می‌کند.
بازاریابی درونگرا مخالف بازاریابی برونگرا است. معمولا هزینه‌های بازاریابی برونگرا بیش از بازاریابی درونگرا است و از سوی دیگر با اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی درونگرا بهتر می‌توان نتایج را دنبال کرد و متوجه راه‌های بهتر بازاریابی شد.
از آنجایی که در بازاریابی درونگرا مخاطبان به سمت شما می‌آیند در نتیجه می‌توانید متناسب با نیاز آنها محتوا داشته باشید و از طرف دیگر می‌دانید که این افراد سرنخ‌های خوب و باکیفیت‌تری هستند.

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی برونگرا چه معایبی دارد؟

اکثریت بودجه بازاریابی شرکت ها صرف بازاریابی برونگرا می شود. سالهاست که این امر اتفاق می افتد و برخی حتی آن را لازمه کسب و کار می دانند. با این حال، بازاریابی برونگرا، دارای بسیاری از مشکلات و اشتباهات سنتی و قدیمی است که هرگز با روند تغییرات بازاریابی سازگار نخواهد شد. مشکلات مربوط به بازاریابی برونگرا عبارتند از:

  • دشواری در پیگیری نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • افزایش تکنیک های مسدود کردن یا بلاکینگ (لیست عدم تماس (Do not call list)، فیلترهای هرزنامه، TiVo و غیره)
  • هزینه بالا، عملکرد پایین

گزارش های روزانه درباره CRM یعنی مدیریت ارتباط با مشتری، نشان می دهند که “بازده سرمایه گذاری (ROI) تقریبا نیمی از شرکت هایی که تلاش های بازاریابی درونگرا را انجام می دهند، 25 درصد بیشتر از شرکت هایی است که این نوع بازاریابی را انجام نمی دهند.

بررسی ها نشان داده است که کانال های بازاریابی درون‌گرا می توانند نرخ تبدیل کمپین های ایمیلی برونگرای سنتی را تا 30 برابر بیشتر نمایند. پیگیری بازاریابی درونگرا آسان تر است، بازده سرمایه گذاری بالاتری دارد و هزینه های کلی آن پایین تر از بازاریابی برونگرا است. البته، گام بعدی شما، کاهش هزینه ها و افزایش نرخ تبدیل با استفاده از تغییر از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا است.

بازاریابی درونگرا و بازاریابی موتور جستجو

یکی از موثرترین راه های به دست آوردن مزایای بازاریابی درونگرا، فعالیت‌های بازاریابی موتورهای جستجو است. بازاریابی موتورهای جستجو منحصرا مربوط به این است که مشتریان شما با جستجو در یک موضوع شروع به گفتگو یا مکالمه می کنند و شما به عنوان تبلیغ کننده می توانید خود را در فرایند مکالمه وارد کنید. ایده این است که آگهی ها و وب سایت هایی را ایجاد کنید که وقتی شخصی برای چیزی در رابطه با کسب و کار شما جستجو می کند، مشتریان به راحتی بتوانند شما را پیدا کنند. کسی که برای محصول و یا خدمات شما جستجو می کند، یک Lead داغ است و اگر شما در آنجا نباشید، احتمالا رقیب آنها را می‌رباید. البته شما می‌توانید از طریق بازاریابی دهان به دهان نیز این کار را انجام دهید.

آخرین باری که یک خرید انجام دادید را در نظر بگیرید. کجا رفتید؟ آیا شما در صفحات زرد جستجو کردید؟ یا در یک نمایشگاه تجاری شرکت کردید؟ و یا به صورت آنلاین به جستجوی محصول پرداختید؟ به احتمال زیاد، شما از آخرین مورد استفاده کرده اید، مشتریان شما هم مثل شما هستند.

برای شروع کار با بازاریابی درونگرا، می‌توانید کمپین های تبلیغات در گوگل را ایجاد کنید و محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی (SEO) کنید. هر چه محتوا در وب سایت شما بیشتر باشد، افراد بیشتری از سایت شما بازدید خواهند کرد و بدین ترتیب پیدا کردن سایت شما برای مشتریان بالقوه، آسان تر خواهد بود.

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

 

ایجاد تغییر: حرکت از بازاریابی برونگرا به درونگرا

ایجاد کمپین های تبلیغاتی گوگل و تلاش های SEO می تواند اقدامات دلهره آور و دشواری به نظر بیایند، اما لزوما این طور نیستند. از این موارد به عنوان راهنمای موفقیت برای بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنید. شما باید این اقدامات را انجام دهید:

  • با جستجوی کلمات کلیدی شروع کنید: ابتدا باید لیست کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود را پیدا کنید و سپس آنها را در کمپین های جستجوی خود، مورد هدف قرار دهید.
  • ایجاد اکانت Google Ads: یکی از ساده‌ترین ابزارهایی که می‌توانید از آن برای بازاریابی برونگرا استفاده کنید، سرویس گوگل ادز است. این سرویس به شما امکان می‌دهد تا همیشه جلو چشم کسانی قرار بگیرید که احتمالا مشتری بالقوه شما هستند. سرویس گوگل ادز از جمله ابزارهای اوتباند مارکتینگ است که باید از آن با توجه به متدلوژی اینباند استفاده کنید! چرا که در صورت درست استفاده نشدن می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد.
  • گوگل ادز را یاد بگیرید: می‌توانید با شرکت در کارگاه آموزش گوگل ادز، در یک روز کامل گوگل ادز را فرا بگیرید.
  • کمپین های Google Ads را بهینه سازی کنید: با بهینه سازی اکانت گوگل ادز خود می‌توانید شاخص نمره کیفیت کلمات کلیدی اکانت خود را افزایش دهید و در نتیجه میزان هزینه های تبلیغات در گوگل را کاهش دهید.
  • روی سئوی سایت‌تان کار کنید: تبلیغات در گوگل به شما کمک می‌کند تا فروش و سودآوری خود را افزایش دهید، اما این موضوع نباید باعث شود تا از SEO غافل شوید. 
  • محتوای مناسب ایجاد کنید: از روش‌های مختلف برای یافتن کلمات کلیدی ارزشمند و درک رفتار بازار استفاده کرده و مطالب جالب و قانع کننده درباره آنها در وب سایت تان بنویسید و محتوای نوشته شده را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نمایید. بهترین حالت این است که صفحه محتوای شما در نتایج اصلی موتور جستجو نشان داده شود که یک نوع کلیک رایگان است!
  • محتوای خود را به اشتراک بگذارید: محتوای ارزشمند خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به بازاریابی شبکه های اجتماعی که خود بخش مهمی از اینباند مارکتینگ است، اهمیت دهید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *