الگوریتم پیج رنک PageRank چیست؟

الگوریتم پیج رنک گوگل (PR) الگوریتمی است که به صفحات وب امتیاز و ارزش می دهد و رتبه بندی سایت ها و صفحات را انجام می دهد. شیوه امتیاز دهی پیج رنک بر اساس تجزیه و تحلیل لینک های ورودی به یک سایت است. هرچه تعداد لینک های ورودی یک سایت زیادتر باشد و سایت های بیشتری به آن لینک داده باشند، امتیاز پیج رنک آن سایت بالاتر می رود. پیج رنک عددی بین صفر تا ده است که توسط گوگل به سایت ها داده می شود.

پیج رنک یک سایت چگونه محاسبه می شود؟

گوگل برای محاسبه پیج رنک از الگوریتم ها و فرمول های ریاضی بسیار پیشرفته ای استفاده می کند. پیج رنک گوگل معمولا در هر سه الی شش ماه به روز رسانی می شود. در محاسبه پیج رنک، لینک هایی که به یک سایت داده شده اند، به عنوان یک رای به حساب می آیند.

یعنی آن سایت با سایت های دیگر که از لحاظ محتوا و کلمات کلیدی یکسان هستند، مقایسه می شود و میزان محبوبیت آن سنجیده می شود. به میزانی که تعداد لینک های یک سایت بیشتر باشد و این لینک ها از وب سایت های ارزشمند و معتبر گرفته شده باشند، پیج رنک آن سایت در گوگل افزایش می یابد.

اهمیت بک لینک در پیج رنک سایت

کسب بک لینک از دیگر وب سایت ها به منظور افزایش پیج رنک سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر یک از لینک هایی که به یک سایت داده می شود، در محاسبه پیج رنک گوگل لحاظ می شود. البته لازم به ذکر است که تنها تعداد لینک های دریافتی یک سایت مهم نیست، بلکه این لینک ها باید ارزشمند، معتبر و با کیفیت باشند تا گوگل برای آن ها امتیاز در نظر بگیرد.

نقش پیج رنک در سئو سایت

سئو سایت به این معناست که یک سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بالا بیاید و کاربران به راحتی بتوانند آن را پیدا کنند. اگر یک سایت پیج رنک بالایی داشته باشد، احتمال اینکه در بالای نتایج جستجو دیده شود، بسیار است. به همین دلیل برای قرار گرفتن سایت در نتایج صفحه اول، باید پیج رنک سایت را بالا برد. یعنی هر چه پیج رنک بالاتر باشد، شانس دیده شدن سایت در گوگل بیشتر می شود.

لینک های نوفالو در پیج رنک محاسبه نمی شوند. اگر یک سایت، لینکش را به صورت نوفالو در سایت دیگر قرار دهد، موتورهای جستجو آن لینک را مشاهده می کنند اما در محاسبه پیج رنک لحاظ نمی کنند. می توان نتیجه گرفت لینک های نوفالو نقشی در افزایش پیج رنک سایت ندارند. از لینک های نوفالو برای لینک دهی به سایت های اسپم و غیرمعتبر استفاده می شود.

الگوریتم پیج رنک PageRank چیست؟

نمره دهی گوگل به سایت ها

پیج رنک یک سایت نمره ای بین صفر تا ده است. صفر بدترین نمره و ده بهترین نمره است. تنها وب سایت هایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت دارای پیج رنک ده هستند.

  • پیج رنک صفر یعنی اینکه وب سایت در نتایج گوگل وجود ندارد و این ممکن است به دلیل این باشد که سایت به تازگی راه اندازی شده باشد.
  • پیج رنک یک بسیار ضعیف است اما نشان می دهد که سایت در گوگل حضور دارد.
  • پیج رنک دو ضعیف محسوب می شود اما امید بهبود حضور در گوگل نیز همچنان وجود دارد.
  • پیج رنک سه متوسط است و اکثر وب سایت ها دارای پیج رنک سه هستند.
  • پیج رنک چهار، متوسط رو به بالاست و نشان دهنده این است که وب سایت در حال بهبود است.
  • پیج رنک پنج به این معناست که وب سایت در بعضی از کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دارد.
  • پیج رنک شش عالی است.
  • پیج رنک هفت نشان دهنده این است که آن سایت جز بهترین های وب است.
  • پیج رنک هشت نشان دهنده بزرگ بودن وب سایت است.
  • پیج رنک نه مخصوص وب سایت های بزرگی چون یاهو و سی ان ان است.

چگونه می توان پیج رنک یک سایت را افزایش داد؟

به منظور افزایش پیج رنک گوگل هرگز نباید از راه هایی مثل خرید لینک، تبادل لینک، لینک دهی در سایت های غیرمرتبط، لینک سازی غیرطبیعی و… استفاده کرد. در صورت استفاده از این راه ها، سایت توسط گوگل جریمه می شود.

بهترین راه برای افزایش پیج رنک سایت در گوگل، تولید محتوای مفید، با کیفیت و منحصر به فرد است. محتوای جذاب و مفید باعث می شود کاربران به صورت خودکار و طبیعی به سایت جذب شوند و لینک آن را در شبکه های اجتماعی و دیگر وب سایت ها به اشتراک بگذارند.

در کل می توان گفت که باید پیج رنک سایت را به صورت طبیعی افزایش داد. از طریق نوشتن پست مهمان یا نوشتن مقاله در سایت های خبری پربازدید می توان به صورت طبیعی، پیج رنک را افزایش داد.

محتوا، دوای درد هر رنک پایینی است

در آخر هم باید به اهمیت محتوا در بهبود پیج رنک در گوگل بپردازیم. پس از آنکه حساسیت گوگل بر روی لینک‌های خارجی کمتر شد، این حساسیت و اهمیت را در محتوای وب‌سایت‌ها جبران کرد. در حال حاضر هیچ چیز بهتر از تولید محتوای با کیفیت نمی‌تواند جایگاه شما را در گوگل متحول کند. اگر به اندازه کافی برای محتوای صفحات تان وقت نمی‌گذارید و یا دارای مطالبی بی کیفیت هستید، باید بدانید که به زودی از گوگل حذف خواهید شد.

کلام آخر

برای دست یافتن به جایگاه بهتر در صفحات گوگل بیشتر از ۲۰۰ فاکتور وجود دارد که ما مهم‌ترین آن ها را اشاره کرده‌ایم. در کنار آن برای لینک‌سازی هم اهمیت زیادی قائل شوید؛ چرا که الگوریتم پیج رنک (page rank) ممکن است به زودی دوباره روی کار بیاید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *