سئو

گوگل بمب یا بمباران گوگلی Google Bombing چیست؟

گوگل بمب یا بمباران گوگلی Google Bombing چیست؟

گوگل بمب، بمب گوگل، بمباران گوگل، Google Bomb، Google Washing و Google Bombing همگی به یک مفهوم اشاره دارند و آن هم افزایش رتبه یک صفحه وب بر روی یک کلمه ی کلیدی مشخص با گرفتن بک لینک بیشمار از وب سایت های مختلف است که نوعی تکنیک سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود. بمباران گوگل به ‌طورکلی شامل افزایش غیر طبیعی تعداد صفحاتی است که به یک صفحه خاص وب لینک می‌دهند (به همراه کلمات استفاده شده در انکرتکست لینک). به این صورت که اگر تعدادی صفحه مختلف وب، حاوی یک بک لینک با انکرتکست (متن لینک) یکسان به یک صفحه وب باشند، الگوریتم رتبه ‌بندی جستجوی گوگل، آن صفحه وب را در جستجوهای مختلف کاربران در گوگل، در رتبه‌های بالا قرار می‌دهد.

گوگل بمب چگونه کار می‌کند؟

برای شرح چگونگی کارکرد گوگل بمب باید ابتدا یکی از متد هایی که گوگل برای ارزیابی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند رو مورد بررسی قرار دهیم. این متد گوگل در واقع استفاده از الگوریتم PageRank است که هنوز هم بخشی از نتایج جستجوی گوگل، بر اساس آن نشان داده می‌شوند. طبق این الگوریتمِ گوگل، تعداد لینک های ارجاعی به یک وب سایت و متنی که لینک شده میزان محبوبیت یک وب‌سایت را در فضای اینترنت مشخص می کند. بنابراین به‌صورت تئوری، هرچه تعداد لینک‌های بیشتری با انکرتکست یکسان، به یک صفحه وب وجود داشته باشد، این وب‌سایت در نتایج جستجوی مربوط به کلمات کلیدی موجود در انکرتکست‌ها، رتبه بالاتری کسب خواهد کرد. در اصل می‌توان گفت که لینک دادن وب‌سایت‌ها از طریق عباراتی یا کلماتی که هیچ ارتباط موضوعی با محتوای آن وب‌سایت ندارند، امکان‌پذیر است.

اما در حال حاضر گوگل دیگر وب‌سایت‌ها را فقط براساس تعداد بک لینک‌های یک وب‌سایت در صفحات دیگر وب و یا حتی مرتبط بودن محتوا با موضوع سایت ارزیابی نمی‌کند. زیرا به این عوامل، صدها عامل دیگر رتبه‌بندی فنی، ساختاری و ارتباط با محتوا نیز اضافه شده است و به‌طورکلی بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی گوگل وجود دارد. این روش عموماً نتایج معتبری را به کاربران ارائه می‌دهد، اما به دلیل الگوریتم PageRank در گذشته، هنوز هم نتایج گوگل می‌تواند مستعد تخریب به ‌واسطه ترفندها و دستکاری‌های رتبه‌بندی مانند گوگل بمب، باشد. اکنون کمپانی گوگل ساختار لینک وب‌سایت‌ها را به گونه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد که بتوانند بمباران‌های گوگل را شناسایی و بی‌اعتبار کنند.

عوامل مؤثر در یک گوگل بمب موفق

یک گوگل بمب موفق مستلزم آن است که تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها با به‌کار بردن کلمات کلیدی خاصی در انکرتکست لینک، به یک صفحه وب خاص لینک دهند. نکته دیگر این است که هنگام ایجاد گوگل بمب، استفاده از سایت‌های پربازدید برای گرفتن بک لینک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا لینک‌های خروجی آن‌ها در الگوریتم جستجوی گوگل وزن بیشتری دارند.

نحوه پیدایش و نمونه‌های گوگل بمب در گذشته

اولین بمباران گوگل در سال 1999 میلادی رخ داد. سازندگان این گوگل بمب ناشناس هستند. این گوگل بمب زمانی رخ داد که یکی از کاربران سایت memepool.com، سوالی را با عنوان «چه چیزی شرورتر از خودِ شیطان است؟!» (“more evil than satan himself”) منتشر کرد. این موضوع باعث شد کاربران زیادی این عبارت را در گوگل جستجو کنند و اولین لینکی که در نتایج جستجو مشاهده شد، صفحه اصلی وب‌سایت مایکروسافت بود.
به‌طور معمول در ابتدا سیاستمداران در کانون توجه برای ایجاد گوگل بمب‌ها بودند؛ به‌طوری که یا کاریکاتور می‌شدند و یا القاب افتراآمیز به آن‌ها نسبت داده می‌شد. برای مثال یکی از معروف‌ترین گوگل بمب‌های تاریخ نیز در سال 2004 اتفاق افتاد؛ زمانی که جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد. در این زمان مردم برای اعتراض به این موضوع، یک بمباران گوگلی ساختند. به این صورت که با جستجوی عبارت miserable failure (به معنی شکست‌خورده‌ی بیچاره ) در گوگل، با صفحه وب‌سایت کاخ سفید که حاوی معرفی جورج بوش بود، مواجه می‌شدند! برای این که این گوگل بمب کار کند، تعداد زیادی از صفحات وب مجبور بودند با به‌کار بردن کلمات دقیق “miserable failure” در دیسکریپشن لینک خود، به صفحه بیوگرافی کاخ سفید لینک بدهند. این بمب در اوایل سال 2007 با الگوریتم فیلترینگ جدیدی که گوگل معرفی کرد، حذف شد.

گوگل بمب یا بمباران گوگلی Google Bombing چیست؟

بمباران گوگل مهم بعدی مربوط به زمانی است که نشریه نشنال جئوگرافیک، نام خلیج فارس را از نقشه‌های خود حذف کرده و آن را با خلیج عربی جایگزین کرد. در این هنگام ایرانیان زیادی برای اعتراض به این موضوع، یک گوگل بمب ایجاد کردند. به این شکل که صفحه وبی با نام جعلی arabian gulf (به معنی خلیج عربی) ساختند و با کمک مردم، بیش از 10 هزار لینک به این صفحه داده شد. در این صفحه وب نوشته شده بود که: «خلیجی که به دنبالش می‌گردید یافت نشد. هیچ منطقه آبی با این نام هرگز وجود نداشته است. نام صحیح، خلیج فارس است که همیشه فارس بوده و همیشه هم خواهد بود.» در نهایت پس از این اعتراضات، نشنال جئوگرافیک رسماً نام خلیج فارس را روی نقشه‌های خود بازگرداند.

مشهور گوگل بمب

شما می توانید یک لیست از بمب های گوگل گذشته و حال را در Google Blogoscoped پیدا کنید.

برخی از بمب های شناخته شده عبارتند از:

  • اولین بمب گوگل به عنوان یک شوخی توسط Adam Mathes راه اندازی شد. او وب سایت دوست خود اندی پرسمان را به عبارت “هک بی قید و شرط” مرتبط کرد.
  • “McDonald’s” به فیلم Supersize Me منجر شد ، که بسیار انتقاد از زنجیره رستوران مک دونالد بود.
  • “یهودی” با ورود ویکی پدیا به یهودیت ارتباط داشت. این کار برای مقابله با نتایج جستجو اصلی انجام شد، که یک وب سایت ضد یهودی را به عنوان نتیجه بالا رتبه بندی کرد. گوگل همچنین یک پیوند به بیانیه ای را در بالای صفحه نتایج جستجو برای توضیح نتایج قرار داد.
  • وب سایت Comedian استفان کلبرت، Colbert Nation توسط طرفداران با عبارات “توپ های برنجی غول پیکر” و “بزرگترین زندگی آمریکایی” توسط بمب گذاری شده توسط گوگل بوجود آمد.
  • پس از آنکه دونویجج، مقاله نویس ضد انسانی خود را در سال 2003، با سخنان ضد همجنسگرای خود در سال 2003 ابراز تاسف کرد، ستاره و طرفداران ستارگان “Savage Love” یک بمب گوگل را ایجاد کردند که نام ریکی سانتانام را به عنوان تعریف برای یک عبارت نادرست مرتبط می کرد. از سال 2011، بمب گوگل دست نخورده باقی مانده و از صفحه رسمی ریک سانتوروم برتر است. سانترور در مورد “مشکل گوگل” خود در سال 2011 شکایت کرد، که به طور قابل پیش بینی فقط موجب شد تا افراد بیشتری به کشف بمب گوگل بپردازند.

بسیاری از این بمب های گوگل با گذشت زمان از بین می روند، زیرا پیوندهای اولیه از صفحه اول وبلاگ هایی که آنها را پیوند داده اند حرکت می کنند یا مدیران وب که آنها را با شوخی خلق کرده اند.

بعضی از آنها، مانند بمب گوگل ریک سانتوروم، سالهاست که باقی مانده اند.

پایان بمب گوگل

در ژانویه سال 2007، گوگل اعلام کرد که آنها الگوریتم جستجوی خود را برای حذف بسیاری از بمب های Google حذف کرده اند. در واقع، روزی که آنها اعلام کردند، بمب “بدبختی شکست خورده” دیگر کار نمی کرد. نتایج بالا برای این جستجو همه اشاره به مقالات در مورد بمب های گوگل است.

آیا این پایان بمب های Google است؟ احتمالا نه. اگر چه این الگوریتم نیشگون گرفتن و کشیدن بسیاری از بمب های گوگل را حذف کرد، اما همه آنها را از جمله Rick Santorum حذف نکردند و احتمال این است که پیشگامان آینده به سادگی از استراتژی خود برای مقابله با تغییرات الگوریتمی استفاده کنند.

جمع‌بندی؛ ارتباط گوگل بمب و سئو

تکنیک گوگل بمب به روشنی نشان داد که نتایج جستجو فقط از طریق الگوریتم‌های گوگل تولید می‌شوند و بنابراین از دستکاری‌های کاربران وب‌سایت‌ها در امان نیستند. اما اکنون کمپانی گوگل به طور مکرر تأکید می‌کند که به عنوان یک قانون، اقدامات دستی کاربران، دیگر تأثیری بر SERP ها (مخفف Search Engine Result Page و به معنای صفحه نمایش نتایج موتورهای جستجو) نمی‌گذارد. بنابراین همانند روش مهندسی معکوس، چنین دستکاری‌هایی در الگوریتم‌های گوگل و به‌طورکلی استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه باعث شدند که کمپانی گوگل، نتایج جستجو را بیشتر بهبود بخشند. به‌گونه‌ای که با تجزیه و تحلیل بیشتر وب‌سایت‌ها و محتوای آن‌ها و تأکید بر ارتباط موضوعی، عمق محتوا و مشخصات بک لینک‌ها، از بروز تخلفات کاربران و به‌کارگیری روش‌های سئوی کلاه سیاه جلوگیری کرده است.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *