پلاگین وردپرس

افزونه Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

افزونه jetpack چیست؟ تا چه اندازه با افزونه جت پک آشنایی دارید؟ همانطور که می‌دانید برای آن که بتوانید جایگاه بالاتری را در صفحه نتایج گوگل کسب کرده و هنگام مراجعه کاربران رضایت آن ها را جلب کنید و تجربه ی بهتری را برایشان فراهم کنید باید وب سایت خود را بهینه سازی نمایید.

چرا که کاربران با مشاهده سرعت پایین بارگذاری و امنیت ضعیف، سریعا سایت شما را ترک می‌کنند و همین امر جایگاه شما را به خطر می‌اندازد. سیستم مدیریت محتوا وردپرس دارای افزونه هایی کاربردی است که به کمک آن ها می‌توانید امنیت، سرعت بارگذاری و سئو را بهبود دهید. جت پک یکی از بهترین و کاربردی ترین پلاگین‌های وردپرس محسوب می‌شود. که در ادامه روش کار با آن را برایتان توضیح خواهیم داد.

افزونه وردپرس jetpack

جت پک با شعار افزایش سرعت و امنیت سایت شما وارد داستان شده و قصد دارد سایت شما را امن‌تر کند. اما چگونه؟!

جت پک واقعاً عالی است. این افزونه سایت شما را به CDN رایگان وردپرس متصل خواهد کرد. از سمت دیگر سایت شما به wordpress.com و سرورهای Automattic متصل می‌شود که واقعاً سرعت سایت و امنیت سایت را افزایش خواهد داد.

مزایای افزونه jetpack

برای آن­که بدانید در صورت دانلود افزونه jetpack چه توانایی­‌هایی به سراغ شما می‌آید و کاربرد افزونه jetpack چیست، لطفا مزایای زیر را به دقت مطالعه کنید:

  • قدرت واقعی وردپرس در انعطاف­ پذیری و توسعه ­پذیری آن از طریق پلاگین ­ها یا افزونه­ های مختلف است. در این میان، افزونه jetpack به کاربران در زمینه بهینه­ سازی سایت کمک شایانی می­‌کند، امنیت سایت را افزایش می­‌دهد، صفحات را سفارشی­ سازی می­‌کند و ترافیک سایت را مدیریت می­‌نماید.
  • این افزونه به شکلی ساخته و طراحی ‌شده تا حتی افراد تازه ­وارد به وردپرس نیز بتوانند بدون نیاز به نصب افزونه­ های جداگانه برای دستیابی به اهدافی نظیر افزایش امنیت، بهینه­ سازی سایت، سفارش­ سازی صفحات و مدیریت ترافیک سایت، از انواع قابلیت­ های افزونه jetpack مانند آمار سایت و فرم­ های تماس آن بهره ببرند.
  • ازدیگر مزایای jetpack وجود نسخه رایگان در کنار نسخه پرمیوم است. در حقیقت، این افزونه‌ی متن ­باز یا همان “اپن سورس” که از سرورهای وردپرس بهره می­‌برد، هیچگونه بار اضافی را به سرور شما تحمیل نمی­‌کند و به همین دلیل هم بسیار مقرون به ­صرفه است چون ویژگی­‌های بی‌شماری را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می­‌دهد.
  • بهینه ­سازی خودکار تصاویر با استفاده از com، دیگر مزیت های این افزونه است چون علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، در کاهش هزینه “هاست” و کاهش پهنای باند تاثیر فراوانی دارد.
  • دیگر مزیت jetpack این است که یک آمارگیر و تحلیل‌گر قوی را برای افزایش مدیریت سایت و بازدیدهای سایت در اختیار کاربران خودش قرار می­‌دهد.
  • به ­روز شدن همیشگی و مستمر نیز از جمله مزایای جت پک است. این به ­روز شدن باعث بالا بودن امنیت می‌شود، زیرا این ویژگی توسط متخصصان com همواره پشتیبانی می‌­شود.
  • با استفاده از jetpack شما قادر خواهید بود تا همه امکانات و قابلیت­‌های ضروری سیستم مدیریت محتوای خود را از یک پنل مدیریت کنید.
  • این افزونه یک داشبورد برای مدیریت نوشته­ ها، پلاگین­ ها یا افزونه ­ها و همچنین سایر محتواهای موجود را به شما ارائه می­‌دهد.
  • پشتیبانی از Akisment نیز از دیگر مزیت­‌های افزونه jetpack است.
  • قابلیت نمایش و مدیریت فعال بودن سایت با استفاده از تول‌بار یا سایت اصلی وردپرس هم یک مزیت برای jetpack محسوب می­‌شود.

  نگاهی به برخی ایرادات jetpack

در آموزش افزونه jetpack باید در کنار تمامی مزایای افزونه jetpack ، به برخی از معایب آن نیز اشاره کنیم. در صورت استفاده از این افزونه امکان کاهش سرعت شما وجود دارد، البته این موضوع از سوی همه کاربران گزارش نشده است. همچنین ممکن است در صورت استفاده از ماژول Photon برای افزایش سرعت بارگذاری تصاویر، رتبه ­بندی شما در موتورهای جست­جو تحت تاثیر قرار بگیرد.

در حقیقت، تاثیر منفی روی سئو گزارش نشده، اما برخی معتقدند ترافیک سایت آنها قدری کاهش پیدا کرده است. دیگر این­که با وجود رایگان بودن هسته  jetpack، برای استفاده از بسیاری از ویژگی‌های آن باید آنها را خریداری کنید. جامع  و مناسب بودن jetpack که یک مزیت است، دست هکرها را هم قدری در رویارویی با این تمرکز اطلاعات باز می­‌کند.

راهنمای نصب افزونه jetpack

وردپرس jetpack می‌تواند به راحتی وبسایت وردپرسی شما را مدیریت کند به گونه ای که کاربران را کنترل کند، سرعت سایت را افزایش دهد، سرویس های امنیتی مورد نیاز را فراهم کند، تصاویر را بهینه سازی کند و به افزایش ترافیک سایت کمک کند. پس اگر موافق باشید به نصب و فعال سازی آن بپردازیم…

برای نصب jetpack روی وردپرس بایستی از طریق پیشخوان وردپرس به صفحه افزونه­ ها > افزودن وارد شوید، عبارت jetpack را جست­جو کنید و در نهایت، روی کلمه “نصب” کلیک کنید و منتظر باشید تا نصب Jetpack صورت بگیرد.

Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

پس از نصب شدن، روی دکمه “فعال” کلیک کنید تا این افزونه روی سایت شما فعال شود. حالا وارد صفحه­ ای به نام Connect Jetpack to WordPress.com می‌شوید و باید از طریق ایمیل به حساب خودتان در سایت wordpress.com وصل شوید. برای اتصال به این وبسایت هم باید فیلتر شکن داشته باشید و هم اکانت.

Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

با توجه به این­که این سایت یک سایت وبلاگ ­دهی محسوب می­‌شود، فیلتر شده است. بنابراین، بایستی از روش‌های دیگر برای وارد شدن به آن استفاده کنید و وارد این سایت شوید. این کار برای فعال کردن نرم ­افزار ضروری است.

این را هم بگوییم که یک گروه حرفه ­ای از شرکت Automattic که از توسعه­‌دهنده­‌های مهم و خلاق ­ WordPress.org محسوب می‌شوند، به صورت زنده افزونه jetpack را پشتیبانی می­‌کند و به همین دلیل jetpack توانسته شکاف میان ­ WordPress.com با WordPress.org را به شکلی مطمئن پرکند.

فعال سازی وردپرس jetpack

Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

با کلیک بر روی گزینه ی “Approve” می توانید افزونه وردپرس jetpack را فعال کنید تا در پیشخوان وردپرس امکاناتش نمایان شود.

آشنایی با تنظیمات ابزارک jetpack

یکی از مهمترین نکاتی که باید در آموزش افزونه jetpack یاد بگیرید، تنظیمات ابزارک jetpack است. jetpack دارای10 ابزارک متنوع است که به شرح زیر معرفی می‎‌شوند:

  • Person Widget: با این گزینه شما می‌توانید یک ابزارک شخصی را برای نمایش برگزینید.
  •  Page Widget: با کمک این گزینه می‌توانید ابزارک را برای نمایش یک برگه انخاب کنید.
  • Community Widget: با استفاده از این گزینه می‌توانید یک گروه یا حلقه را نمایش دهید.
  • Google+ URL: برای درج آدرس پروفایل، برگه یا گروه گوگل پلاس خود می‌توانید از این گزینه بهره ببرید.
  • Width: با این گزینه می‌توانید از عرض برای پهنای ابزارک استفاده کنید.
  • Layout: از این گزینه برای طرح ابزارک می‌توانید استقاده کنید.
  • Theme: برای انتخاب دو تم روشن و تاریک می‌توانید از این گزینه بهر ببرید.
  • Show Photo: در صوت استفاه از ابزارک برای نمایش گروه، با گزینه Show Photo می‌توانید تصاویر را هم به نمایش بگذارید.
  • Show Owners: این گزینه باعث می‌شود تا نمایش صاحب اثر را هم در کنار آن نمایش بدهید.
  • Show Tag Line: برای نمایش خطی ویژه برچسب می‌توانید از این گزینه نیز استفاده کنید.

آشنایی با افزونه ووکامروس jetpack

شک نداشته باشید که یکی از برترین افزونه‌های وردپرس برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کامل، افزونه ووکامروس jetpack است چون افزونه ووکامروس jetpack  قابلیت‌های کم‌نظیری را برای تمامی کاربران فراهم می‌سازد تا با هر اندازه اطلاعات، برای ساخت فروشگاه اقدام کنند.

با توجه به این‌که هسته ووکامرس ممکن است برای برخی کاربران کامل نباشد و این کاربران به شخصی‌سازی و افزودن امکانات جدید به افزونه نیاز داشته باشند، ویژگی افزونه ووکامروس jetpack یعنی فراهم آوردن امکان افزودن قابلیت‎‌های جدید با استفاده از افزونه، کاملا به کار می‌آید، به این شکل که مانند وردپرس برای ووکامرس هم افزونه را نصب و آن را شخصی‌سازی کنید.

در ادمه به صورت فهرست‌وار به برخی از ویژگی‌های افزونه ووکامروس jetpack  اشاره می‌کنیم:

  • امکان تغییر عنوان قیمت برای تمامی تک تک محصولات
  • امکان اضافه یا اصلاح کردن واحد پول کشورها
  • امکان درج عبارت دلخواه به‌جای قیمت محصول
  • امکان صدور فاکتور با فرمت pdf
  • امکان تعیین صدور فاکتور pdf فقط برای فروش‌های یک درگاه پرداخت خاص
  • امکان شخصی‌سازی درگاه‌های پرداخت(نام، آیکون و…)
  • داشتن امکانات بیشتر برای مرتب ساختن محصولات

آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند بدون کدنویسی، ووکامرس را با نیازهایشان هماهنگ کنند، بهترین گزینه برای آنها افزونه ووکامروس jetpack است چون این افزونه به صورت استاندارد کدنویسی شده است و به شما این امکان را می‌دهد تا از دست کدهای زیاد برای شخصی‌سازی ووکامرس رها شوید.

مشکلات افزونه JetPack در ایران

اما شوربختانه هم سایت wordpress.com و هم CDN آن در ایران تحریم (در برخی موارد هم فیلتر) هستند. پس هیچ‌یک از این قابلیت‌ها نه تنها دردی از سایت‌های ایرانی دوا نمی‌کنند، بلکه دردی هم به دردها اضافه خواهند کرد.

در نگاه اول، اکثر تنظیمات جت پک را با پلن رایگان نمی‌توانید استفاده کنید. نیازی هم به گفتن این موضوع نیست که پرداخت‌های دلاری برای ما ایرانیان تقریبا غیرممکن شده است.

فرضا که نسخه حرفه‌ای این افزونه را خریداری کردیم. که البته غیر‌منطقی است چنین هزینه‌هایی را برای استفاده از CDN خارجی پرداخت کنیم. چرا که باید از سیستم توزیع محتوایی استفاده کنیم که حداقل یک سرور در ایران داشته باشد.

بعد از خرید نسخه حرفه‌ای، اگر هاست شما داخل ایران باشد با خطای ۴۰۰ مواجه خواهید شد. چرا که سرور شما به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند با سرور‌های Automattic ارتباط برقرار کند.

Jetpack چیست؟ آموزش افزونه جت پک

در پایان باید اشاره کنیم که افزونه Jetpack با اینکه افزونه بسیار قدرتمندی است و ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه می‌دهد اما آنچه که برای یک سایت ضروری و پر استفاده است لزوماً برای سایت های دیگر این طور نیست. افزونه های زیادی وجود دارند که ویژگی‌های قدرتمندی دارند. بنابراین نیازمندی‌های سایت خود را در نظر بگیرید و آنچه که برای سایت شما بهترین است را انتخاب کنید.

امیدواریم آموزش افزونه Jetpack و آشنایی با ویژگی‌های بسیار زیاد و قدرتمند این افزونه برای شما مفید و قابل استفاده بوده باشد. منتظر دریافت دیدگاه ها و سوالات احتمالی شما عزیزان هستیم.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *