اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ

مدت‌ هاست که بازاریابی از شکل سنتی خود خارج و وارد فضای دیجیتالی شده. دیگر کمتر کسب‌وکاری را می‌بینیم که همچنان اصرار به استفاده از امکانات سنتی برای تبلیغ فعالیت خود داشته باشد. دنیای وسیع و گسترده‌ دیجیتال مارکتینگ، مطالب فراوانی برای یادگیری دارد. با گسترده شدن استفاده از فضای مجازی برای توسعه کسب‌وکارها، یادگیری این حوزه اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند.

برای شروع، شما را با اصطلاحات پایه‌ای دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. دانستن معنای این اصطلاحات برای هرکسی که در این حوزه فعالیت می‌کند ضروری و اجباری است.

اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ

  • دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال در راستای تحقق اهداف فروش و بازاریابی

انواع بازاریابی

  • بازاریابی داخلی (Inbound Marketing): به مسیری که یک مشتری برای رسیدن به خدمات یا محصولات شما طی می کند گفته می شود. اگر مخاطب را با محتوای مناسب جذب خدمات خود کنید؛ به این مسیر بازاریابی درون گرا گفته می شود.
  • بازاریابی بیرونی (Outbound Marketing): با تبلیغات و بازاریابی، محصولات و خدمات خود را در معرض دید مشتری قرار می دهیم.
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing): تبدیل مخاطب به مشتری وفادار با ارائه محتوای جذاب و کاربردی
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing): از ایمیل برای حفظ مشتریان قدیمی، ایجاد رابطه با مخاطبان جدید و انتقال پیام استفاده می شود. مزیت بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه بودن و نرخ کلیک بالاست.
  • بازاریابی پیامکی (SMS Marketing): ارسال پیامک برای تبلیغ محصول و خدمات از روش های قدیمی بازاریابی است. این روش همچنان کارکرد و ارزش خود را حفظ نموده است.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing): شبکه های اجتماعی بهترین ابزار برای جذب مخاطب هستند. با تولید محتوای مناسب می توان مخاطب را جذب و آن ها را تبدیل به مشتریان دائمی و همیشگی کرد.
  • بازاریابی در موتورهای جستجو (Search Engine Marketing – SEM): به مجموعه هزینه هایی که برای تبلغات انجام می دهیم تا رتبه سایت ما در نتیجه جستجو بهبود پیدا کند، بازاریابی موتورهای جستجو گفته می شود.
  • بازاریابی مجدد (Remarketing): اگر نرخ تبدیل به میزان مورد نظر نرسید، به معنای ناموفق بودن روش بازاریابی ماست. به همین دلیل مراحل جدیدی باید طراحی و اجرا شود.
اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ

سایر اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

  • نرخ تبدیل (Conversing Rate): هدف از تبلیغات این است که مخاطبان اقدامی که مد نظر شماست را انجام دهند. منظور خرید محصول یا استفاده از خدمات شماست.
  • سئو (Search Engine Optimization – SEO): کسب رتبه در موتور جستجوی گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. مجموعه اقداماتی که در طراحی سایت، استراتژی و تولید محتوا، بهبود رابطه و تجربه کاربری و استفاده از کلید واژه های مناسب انجام می دهیم؛ سئو نامیده می شود.
  • فراخوان به عمل (Call To Action – CTA): ارائه درخواست مختصر در پایان پیام به مخاطب برای آنکه درخواست مورد نظر ما را انجام دهند. این مجموعه درخواست ها می توانند درخواست برای نظر دادن، پر کردن فرم پرسش نامه، ثبت نام، اقدام به خرید و یا بیان تجربیات مشابه باشد.
  • صفحه فرود (Landing Page): یک از روش های تبدیل مخاطب به مشتری، طراحی صفحه فرود برای قسمتی از سایت است. که مخاطب با کلیک بر روی آن وارد صفحه وب سایت شما شده و اقدام به استفاده از خدمات شما کند. صفحات فرود معمولا برای کمپین ها طراحی می شوند.
  • شاخص کلیدی عملکرد (KPI): بعد از طراحی استراتژی ها و اهداف بازاریابی، باید شاخص های مهم تر را استخراج کنیم. این شاخص های مهم تر عناوینی هستند که می خواهیم به آن ها دست پیدا کنیم. به طور کلی شاخص های کلیدی عملکرد، متغیرهای قابل اندازه گیری است. که می توان با کمک آن به میزان موفقیت در اهداف تعیین شده برسیم.
  • بازگشت سرمایه (Return On Investment – ROI): هدف نهایی کمپین های تبلیغاتی و استراتژی هایی که طراحی می شوند، افزایش فروش و سود آوری است. بازگشت سرمایه یکی از شاخص هایی است که استراتژی بازاریابی ما باید بر اساس آن طراحی شود. بازگشن نرخ سرمایه به معنای مقایسه میزان هزینه ای که برای تبلیغات شده، با سود آوری حاصل از آن هاست.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *