ابزارهای بررسی سئو سایت

آینده سئو در آینده مشخص نیست اما این نکته را می دانیم که گوگل هر روز الگوریتم های سختگیرانه تر و پیچیده تری را اعمال می کند؛ بنابراین این نیاز احساس می شود که قبل از اینکه توسط گوگل مورد بررسی قرار بگیریم خودمان سایت را زیر ذره بین قرار دهیم و سئوی سایت را از لحاظ مختلف چک کنیم ما در اینجا یک سری ابزارهای بررسی سئو را معرفی می کنیم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

ابزارهای بررسی سئو سایت

این ابزارها را بر اساس کارکردشان می توان در دسته های زیر خلاصه کرد:

  • ابزارهای آنالیز جستجو یا اصطلاحا آنالیتیک
  • ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی
  • ابزارهای سئو داخلی
  • ابزارهای بررسی رقابت بین جستجوی کلمات
  • ابزارهای بررسی بک لینک ها
  • ابزارهای رتبه دهی یا رنکینگ سایت ها
  • ابزارهای بهینه سازی محتوا
  • ابزارهای تست سرعت سایت ها

1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

چرا باید از این ابزارهای  بررسی سئو  استفاده کنید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدیدکنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را پیگیری کنید:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه): این قسمت به شما اطلاعات لحظه‌ای را نمایش می‌هد؛ اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود کاربران، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آن‌ها و … در این بخش قابل دسترسی است. مثلاٌ می‌توانید ببینید که در همین لحظه چند نفر در سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟
  • Audience (مخاطبان): در این بخش شما می‌توانید در مورد بازدیدکنندگان و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشان مدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و …).
  • Acquisition (نحوه جذب): این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریقی جذب سایت شما شده‌اند و ترافیک ورودی شما از چه راه‌هایی است.
  • Behavior (رفتار): این بخش به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگانتان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند و چه کاری انجام می‌دهند).
  • Conversions (نرخ تبدیل): در این بخش می‌توانید نرخ تبدیل شما چقدر بوده است یا به عبارتی چه تعداد از کاربران شما به مشتری تبدیل شده‌اند.

 2. Google PageSpeed Insights

در روزهای اولیه سئو، هیچ‌کس، حتی خود گوگل، زیاد به سرعت سایت‌ها اهمیت نمی‌داد؛ اما الان داستان خیلی فرق کرده‌است چون گوگل به طور واضح بیان می‌کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه‌بندی سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.

ابزارهای بررسی سئو سایت

3. Similar Web

علاوه بر اینکه حواستان به سئوی سایتتان است و مرتب عملکرد سایتتان را بررسی می‌کنید، باید حواستان به دور و برتان هم باشد که ببینید دیگران چه کار می‌کنند و شما در میدان رقابت کجای کارید.

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و اطلاعات دیگری که دید خوبی برای برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

در ضمن تمام داده‌ها و آمارها با فرمت‌های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

similarweb ابزارهای بررسی سئو سایت

4. SEO SiteCheckup

فرض کنید سئوی سایتتان را انجام داده‌اید، اما هنوز آنطور که باید مورد توجه گوگل قرار نگرفته. از کجا باید عیب و ایرادها را پیدا کنید؟ با خودتان می‌گویید کاش برنامه‌ای بود که می‌گفت اشکال کار از کجاست. SEO SiteCheckup همان برنامه‌ای است که در چنین موقعیتی به کمک شما می‌آید.

این ابزار سئو قابلیت‌های مختلفی دارد. برخی از قابلیت‌های این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • قابلیت ایجاد گزارش‌های مرتبط با سئو

اگر می‌خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می‌آید و بررسی آن‌ها بسیار ساده است:

SEO SiteCheckup

5- Google Keyword Planner

رسیدیم به مهم‌ترین مبحث سئو و بهینه سازی یعنی کلمات کلیدی که تا دلتان بخواهد برایش ابزار تحقیق و جستجو ارائه شده‌است. اما الان قرار است که یکی از بهترین‌‌ها را به شما معرفی کنیم.

ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که عصای دست ما دیجیتال مارکترهاست و کار با آن خیلی ساده است. KPI چیست؟ شاخصی برای اندازه‌گیری عملکرد در رسیدن به اهداف حتما بخوانید: KPI چیست؟ شاخصی برای اندازه‌گیری عملکرد در رسیدن به اهداف برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید و حساب شما فعال باشد. در این صورت است که می‌توانید به رایگان از کیورد پلنر بدون محدودیت استفاده کنید. در غیر این صورت اطلاعات دقیق و کاملی به شما نمایش داده نمی‌شود.

فقط دقت کنید که حتماٌ می‌دانید که اگر نتوانید کلمات کلیدی درستی را در سایت خود به کار ببرید با شکست مواجه خواهید شد پس برای جلوگیری از این اتفاق و اطمینان از موفقیت کلمات کلیدی بهتر است ابزار Google Keyword Planner کنار دستتان باشد. این ابزار چون توسط خود گوگل مدیریت می‌شود، مطمئن خواهید بود که داده‌های به دست آمده از آن دقیق هستند.

خب برای کار با گوگل پلنر کافی است وارد اکانت خود شده و چند کلمه که به کسب و کارتان مربوط است را وارد کنید. مثلاً ما در عکس کلماتی مثل بازاریابی محتوا، تولید محتوا، استراتژی محتوا و مدیریت محتوا را وارد کرده‌ایم. حالا بر روی دکمه Get Ideas کلیک کنید. گوگل پلنر به شما اطلاعات زیر را نشان می‌دهد: 

میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه رقابت آن کلمه در گوگل روند جستجوی کلمه در بازه زمانی مشخص شده کلمات کلیدی مرتبط با کلمه‌ای که جستجو کردید و تعداد جستجوهای ماهانه این کلمه‌ها خب حالا شما لیستی از کلمات کلیدی دارید که می‌توانید از آن‌ها برای چیدن استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

Google Keyword Planner

6- GTMETRIX

این ابزار سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را ارزیابی می‌کند؛ در کنار نمره عملکردی که به سایت شما می‌دهد، توصیه‌هایی عملی هم برای شما دارد تا سرعت صفحات خود را بیشتر کنید.

7-  Google mobile friendly test 

گوگل به صراحت اعلام کرده که سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند، رتبه کمتری در نتایج خواهند گرفت؛ حتی با الگوریتم mobile first index اول نسخه موبایل صفحات را ایندکس می‌کند تا کسانی که به کاربران موبایلی خود هم توجه می‌کنند، در جایگاه بالاتر قرار دهد.

گوگل ابزاری طراحی کرده که موبایل فرندلی بودن سایت شما را بررسی می‌کند تا ببینید کاربر سایت شما را در صفحات نمایش کوچک مثل موبایل درست مشاده می‌کند یا خیر.

google mobile frindly

8- ahrefs

وب سایت ahrefs به معنای واقعی یکی از قدرتمندترین ابزارهای بررسی و مانیتور بک لینک‌ها در کل سطح وب را در اختیار دارد. البته خب مطمئنا حاضر هم نیست که این ابزار فوق العاده‌اش را به صورت کاملا رایگان در اختیار همه مخاطبان قرار بدهد. اما این سایت به شما اجازه می‌دهد که به صورت رایگان اطلاعاتی را در مورد وب سایت خودتان یا رقبا، به کمک ابزار back link checker اش به دست بیاورید.

اطلاعاتی مثل امتیاز دامنه، تعداد بک لینک‌های دامنه، میزان لینک‌های فالو و نوفالو و… . همینطور این سایت به صورت رایگان آدرس تعدادی از بک لینک‌های ساخته شده برای سایت را هم به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر سایت ahrefs، سایت moz هم چنین قابلیت مشابهی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. البته برای استفاده از ابزار بررسی بک لینک moz، نیاز به ثبت نام دارید.

ahref amozesh365

9- Screaming frog

ابزار رایگان سئو Screaming frog یکی از پرکاربردترین ابزارها برای سئوکارها و وبمستران است. شما با کمک Screaming frog می‌توانید یک نگاه وسیع و البته جزئی به سئو داخلی سایتتان داشته باشید. مثلا:

  • تعداد تگ‌های H در هر صفحه
  • عنوان هر صفحه
  • توضیحات متای صفحات
  • لینک و ریدایرکت صفحات
  • لینک‌های خروجی
  • و…
  • دقت کنید که Screaming frog یک ابزار آنلاین در سطح وب نیست و برای استفاده از آن، باید نرم افزارش را دانلود و روی رایانه خودتان نصب کنید.
Screaming frog

10- Brocken link checker

یکی از مواردی که به شدت می‌تواند روی کاهش قدرت سئو وب سایت شما تاثیر داشته باشد، وجود لینک‌های شکسته در آن است. منظورم از لینک‌های شکسته، لینک‌هایی است که به صفحات 404 و حذف شده ختم می‌شوند.

Brocken link checker

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، ابزارهای بررسی سئو و بهینه‌سازی سایت زیادی وجود دارد که ما بخشی تا از مهم‌ترین و پرکاربردترین‌های آن‌ها را برایتان لیست کردیم. در ادامه می توانید آموزش تولید محتوا سئو شده را مطالعه کنید.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *