وردپرس

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

آیا شما مایل هستید به دسته بندی مطالب در وردپرس بپردازید؟
همانطور که می‌دانید ساختار وردپرس به گونه‌ای است که دارای بخش دسته ها در قسمت نوشته ها می‌باشد و شما می‌توانید نوشته های موجود در سایت خود را براساس محتوا دسته بندی کنید.
دسته بندی کردن محتوای موجود درسایت این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید به راحتی مطالب موجود در سایت را مرتب کنید تا کاربران راحت تر بتوانند به هر یک از مطالب دلخواه خود دسترسی پیدا کنند.
در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه امکان دسته بندی در وردپرس را فراهم کنید.

ایجاد دسته بندی در وردپرس و مدیریت دسته بندی ها

اضافه نمودن دسته بندی در وردپرس اولین اقدامیست که باید قبل از ایجاد یک نوشته جدید در وردپرس انجام داد. لازم به ذکر است در صورت عدم استفاده از این بخش، وردپرس همه مطالب را در دسته‌ ی دسته‌بندی نشده قرار می‌دهد. حال به نحوه ایجاد دسته بندی می‌پردازیم: پس از ورود به ناحیه مدیریتی وب سایت خود، برای ایجاد دسته بندی جدید در وردپرس، از منوی نوشته ها وارد منو دسته ها شوید.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

همانطور که در شکل زیر می‌بینید در مراحل ایجاد یک دسته بخشی با  عنوان توضیح وجود دارد که می‌توانید به توصیف هر دسته از نوشته ها بپردازید.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

اگر هنگام ایجاد دسته در قسمت توضیح آن را توصیف نکنید می‌توانید طبق شکل زیر بر روی گزینه ویرایش هر دسته ایجاد شده کلیک کنید تا در قسمت توضیحات آن دسته را توصیف کنید.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

پس  کلیک بر روی گزینه “ویرایش” وارد صفحه‌ای مطابق شکل زیر می‌شوید که در این صفحه امکان اضافه کردن توضیحات دسته ها در وردپرس فراهم است.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس
نکته ها :
  • در صورتی که تمایل داشته باشید دسته جدید به صورت زیر دسته (زیر مجموعه) یک دسته بزرگتر باشد، در بخش مادر، نام دسته‌ی مادر/بالاتر را انتخاب کنید.
  • هر مطلب می‌تواند بیش از یک دسته داشته باشد.
  • با توجه به این موضوع که در برگه‌ها امکان دسته بندی وجود ندارد، می‌توان از افزونه های موجود در این زمینه استفاده کرد.
  • وجود دسته بندی در بهبود سئو وب و یا رتبه بندی بالاتر سایت در نتایج جستجوی گوگل بسیار تاثیرگذار است.
نحوه استفاده از دسته بندی در متون
تا به اینجا دانستیم چگونه دسته ای جدید ایجاد کنیم. حال به منظور دسته بندی نوشته ها، پس از ایجاد/ انتخاب نوشته از منوهای سمت چپ، جدول دسته ها را بیابید. در سربرگ همه دسته ها، دسته هایی که پیشتر ایجاد شده‌اند، نمایش داده می‌شود. می‌توانید با انتخاب چک باکس کنار نام هر دسته، نوشته خود را در آن دسته قرار دهید. سربرگ بیشتر استفاده شده دسته هایی را نمایش می‌دهد که به دفعات بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
چنانچه دسته مورد نظر را در لیست همه دسته ها موجود نباشد با کلیک بر روی لینک + افزودن دسته تازه می‌توانید نسبت به ایجاد دسته دلخواه اقدام نمایید.
آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

نمایش توضیحات دسته به کمک قطعه کدها

 اکثر قالب های وردپرس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قسمت توضیحات هردسته از نوشته ها را نمایش می‌دهند. 

اما در بعضی قالب ها قابلیت نمایش قسمت توضیحات دسته ها در وردپرس وجود ندارد و شما در این صورت باید قالب خود را ویرایش کنید و به همین دلیل است که با اینکه در قسمت توضیحات به توصیف دسته ها می‌پردازید در سایت نمی‌توانید توضیحات دسته ها را مشاهده کنید.
بنابراین اگر در قالب شما امکان نمایش توضیحات دسته ها وجود ندارد باید به فایل های قالب خود دسترسی پیدا کنید و کد زیر را در فایل category.php پوسته خود کپی کرده و اگر پوسته شما فایل category.php نداشت باید کدهای زیر را در فایل archive.php کپی کنید.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

نمایش لیستی از دسته ها به همراه توضیحات دسته بندی در بخشی از سایت

برای اینکه یک برگه از سایت و قسمت نوار کناری سایت شما نمایشگر دسته های نوشته به همراه توضیحات آن باشد باید ابتدا کد زیر در فایل function.php پوسته خود کپی کنید.

آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس

سپس برای نمایش لیست دسته ها به همراه توضیحات می‌توانید کد [wpb_categories] در یک برگه یا در ابزارک متن قسمت ابزارک‌ها کپی کنید.

امیدوارم که محتوای این مقاله برایتان مفید باشد.

الان وقتشه!

جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر

نویسنده

مدیر سایت

حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *