HEO چیست؟
HEO (هئو) مفهوم جدید و تجربی می باشد که بر پایه و اساس علم روانشناسی، وارد علم طراحی سایت شده است.
مخفف کلمه Human Experience Optimization می باشد. هئو یعنی بهینه سازی تولید محتوا در گوگل و طراحی ظاهری سایت برای کاربر؛ در همین رابطه حتما باید مقاله ی جامع ux چیست را بخوانید، چرا که موفقیت هر سایت به ui , ux آن برمیگردد.
در اینجا ربات های هوشمند گوگل با در نظر گرفتن رفتار کاربران روی سایت و مدت زمان حضورشان در صفحات سایت شما و تعداد صفحاتی که آنها روی سایت شما به گشت وگذار میپردازند و در کل از دیدگاه یک انسان سایت را مورد بررسی قرار می دهند که به اصطلاح سایت شما را از لحاظ heo و مفید بودن سایت مورد بررسی قرار میدهند.
نکات موثر HEO سایت و قالب وردپرس
در بهینه سازی سئو سایت بر روی تجربه و رابط کاربری تاثیر دارند و اگر در قالب وردپرس انجام شود بهتر است؛ زیرا باعث بازدهی بیشتر و بهتر می شود که در ادامه به چند مورد، اشاره خواهیم کرد:
ساختار نوشته ها و لینک های سایت
- رنگ های چشمگیر و نوع فونتی که برای متن سایت استفاده میکنید.
- مطلوب بودن چیدمان عناصر و صفحه آرایی در صفحه وب سایت.
- در دسترس بودن خلاصه ای از محتوا.
- انتخاب هدر (h1, h2) مناسب و جذاب.
- درج تاریخ برای اخبار و مطالب تولید محتوا.
- منطقی بودن مطالب زیاد عناصر صفحه.
بسیاری از طراحان سایت و حتی سئوکاران به این موضوع توجهی نمی کنند و ساده رد میشوند که چیدمان صفحه و رنگ و فونت متن در سئو و بهینه سازی سایت چه تاثیری می تواند داشته باشد. و همین موضوع باعث می شود بازدید کنندگان وکاربران بیشتری جذب سایت شوند.
علت جذابیت یک قالب سایت برای مخاطبان
کلیه طراحان سایت و متخصصانی که در زمینه طراحی سایت فعالیت دارند و با همکاری روانشناسان و کارشناسانی که به علم طراحی، شناخت بالایی دارند، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا راهی پیدا کنند که منجر به جذب بازدیدکنندگان بیشتری برای وب سایتها شوند.
این مورد که با نام heo نیز شناخته شده است، گاهی اوقات مورد بیتوجهی برخی طراحان وب سایت قرار میگیرد (البته بعضیا شناختی از heo ندارند) در حالیکه به رنگ و فونت قلمها و همچنین چگونگی چیدمان صفحات وب سایت از جمله مواردی است که در بهینهسازی و سئو وب سایت به علت تعامل بیشتر کاربر با سایت، که بسیار تاثیرگذار هستند و منجر به جذب بازدید کننده و همچنین ماندگاری بیشتر آنها در صفحات وب سایت میشوند توجه میکنند.
امروزه تقریبا اکثر طراحان سایت و برنامه نویسان از قواعد heo پیروی میکنند و این در حالی است که متاسفانه از جانب طراحان وب سایت در ایران بسیار مورد بیتوجهی قرار گرفته است و کمتر کسی است که هم به بهینهسازی سایت و هم به بهینهسازی ظاهری سایت توجهی داشته باشد و بیشتر به بررسی سئو تکنیکال پرداخته میشود.
روش هایی که با heo میتوان روی سئو تاثیر مثبت گذاشت
در ادامه 11 نکات را که به وسیله آن ها می توانید heo سایت خود را افزایش دهید:
- حس کنجکاوی کاربرانتان را قلقلک بدین.
- محتوایی بسازید که سایت جذاب و خواندنی باشد.
- اعتماد بازدید کنندگان سایت و مشتری ها را جلب کنید.
- نشان دهید به امنیت اطلاعات کاربران اهمیت می دهید.
- با کاربران صادق و رو راست باشید.
- محصولات با ارزش و کاربردی بفروشید و به فکر خریداران باشید.
- راه های ارتباطی را در دسترس کاربران قرار دهید.
- به ui , ux ظاهر سایت اهمیت دهید.
- فرایند ثبت سفارش و خرید را برای کاربران ساده و راحت کنید.
- لینک های مفید و کاربردی را در اختیار کاربران بگذارید.
- اجازه دهید کاربران با حساب کاربری گوگل وارد سایت شما شوند.
تفاوت Heo و Seo
Seo به بهینه سازی موتور های جستجوی گوگل میپردازد در حالی که heo به طراحی سایت و رعایت نمودن نکات ظاهری آن توجه دارد، در واقع heo به عواملی میپردازد که منجر به جذب هر چه بیشتر بازدیدکننده به قالب گرافیکی سایت میشود. در مقاله تفاوت SEO و HEO به طور دقیق تر به بررسی این تفاوت ها پرداخته ایم.
لازم به ذکر است که هئو زمانی معنا و مفهوم پیدا میکند که همراه با رعایت موارد سئو باشد چرا که در این صورت، هم محتوای وب سایت برای بازدید کنندگان جذاب خواهد بود و هم طراحی آن مورد استقبال قرار میگیرد.
بازدید کنندگان وب سایت قصد ندارند کلمات کلیدی که در تمام صفحات شما پراکنده شدهاند را ببینند؛ اگر آنها با کمک کلمات جستجویی که به کار گرفتهاند به صفحه شما آمدهاند پس شما به هدف اصلی خود دست پیدا کرده اید. کارشناسان جستجوگر دست کم تعداد کلمات هر صفحه را حدود 150 کلمه پیشنهاد میکنند و این یعنی این که اگر قادر باشید با 150 کلمه منظور خود را منتقل کنید، خیلی خوب میشود که از خودتان سوال کنید آیا استفاده از کلمات اضافی میتواند خدمات یا محصولات شما را جذابتر کند یا خیر و اگر این گونه نبود، پس کلمات اضافی را به کار نبرید.
کلیدواژه در مقابل محتوای مرتبط
در گذشته، برای اینکه موتور جستجو محتوای شما را مرتبط با سرچ کاربر بدانند، به کلیدواژهی منطبق نیاز بود. ولیکن امروزه تمرکز باید بر روی ذهن مخاطب و یافتن جواب سوال های او باشد. مخاطبان اکنون بیش از همیشه نیازمند محتوای اصیل و با ارزش هستند.
اهداف تغییر کرده است؛ اکنون باید هم مخاطبان را در سایت خود نگه دارید و هم نباید فقط برای کلمه کلیدی تولید محتوا کنید.
به بیان دیگر، نیازی نیست کلمه کلیدی منطبق باشد تا موتورهای جستجو آن را تشخیص بدهند، بنابراین محتوای خود را پر از کلمه کلیدی نکنید.
محتوای با ارزش در مقابل جدید
از روزی که بازاریابی تولید محتوایی وارد میدان شد، محتواها به دو دسته محتوای خوب و محتوای بد تقسیم شدند.
افراد زیادی هستند که محتوای بیکیفیت با تعداد زیاد تولید میکنند. مشکل این است که معمولاً این محتوا ها فاقد ارزش هستند.
“محتوای بی کیفیت تأثیر منفی بسیار زیادی بر روی سایت دارد و باعث می شود آن سایت در دریایی از محتوا که فقط برای سئو ایجاد شده است غرق شود.”
در ابتدا باید استراتژی قوی برای تولید محتوای خود بچینید. به این فکر کنید که با محتوا میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید، دوست دارید چه کسانی جذب کسب و کار شما شوند، چه خدماتی میتوانید به این افراد ارائه دهید و …
اگر بدون برنامه تولید محتوا کنید، برایتان هیچ فایده ای نخواهد داشت.
فقط به این دلیل که محتوای شما کلمه کلیدی مناسب دارد و برای موتور جستجو بهینه شده است به این معنی نیست که رتبه خوبی دریافت خواهید کرد. در واقع:
“به محض اینکه محتوای با کیفیت تولید کنید و کاربران خودتان را درگیر سایت کنید، و در عین حال رتبه خود را افزایش دهید، متوجه خواهید شد که این روش چقدر تاثیر دارد”
یادتان باشد که هم کاربران و هم موتور جستجو به دنبال محتوای تازه، یونیک و با ارزش هستند.
کاربران به دنبال محتوایی هستند که ایده ها و مطالب را از جنبه های دیگری بیان میکنند، به جای اینکه یک مطلب را بارها و بارها به یک شکل بخوانند.
کمیت در مقابل کیفیت
همانطور که میدانید، در تولید محتوا هم کیفیت اهمیت دارد و هم کمیت. زیرا نمیتوان تنها با چند کلمه محتوای با ارزش تولید کرد. از طرف دیگر، مقالات بلند بالایی که اطلاعات مفیدی ارائه نمی دهند نیز بی ارزش هستند.
بر اساس تحقیقات، خواندن یک پست باید 7دقیقه برای کاربر طول بکشد و شاید کمتر که معمولا بین 1400 تا 1750 کلمه است. زیرا یک فرد متوسط 300 تا 350 کلمه در دقیقه می خواند. این تحقیقات نشان داد پس از 7 دقیقه ، خوانندگان شروع به کاهش خواندن میکنند.
این بدین معنا نیست که محتواها هر چقدر کوتاهتر از دور مسابقه خارج می شوند. اگر بتوانید اطلاعات مورد نظر خود را با کلمات کمتری منتقل کنید، نیازی به اضافه گویی نخواهد بود.
محتوای کوتاه و مفید برای مخاطبانی که نمیتوانند برای مدت زمان زیادی تمرکز خود را نگه دارند، فوق العاده است. اکثر محتواهای کوتاه بصری هستند و در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته می شوند.
به یاد داشته باشید که 80 درصد تمام شبکه های اجتماعی در گوشی های همراه قرار دارد.
بنابراین حتما باید محتوای خودتان را برای گوشی های همراه بهینه کنید.
استفاده از تصاویر مناسب نیز بسیار اهمیت دارد.
مقالات دارای تصاویر مرتبط به طور متوسط 94 درصد بیشتر از مقالات بدون تصویر بازدید دریافت میکنند.
برای انسان محتوا تولید کنید
قبل از اینکه محتوای خودتان را تولید کنید، مخاطبان را در نظر بگیرید. سعی کنید به آن ها محتوای با کیفیت و با ارزش ارائه دهید. تنها در این صورت اعتماد آن ها را جلب میکنید، بلکه رتبه شما هم به طرز باورنکردنی ارتقا پیدا میکند.
با تمرکز بر روی انسان، بدون اینکه نیاز به روش های قدیمی سئو باشد، خود به خود کلید واژه های مرتبط سر جای خود قرار میگیرند و محتوای شما بهینه خواهند شد.
جمع بندی
دیگر میدانید HEO چقدر اهمیت دارد، راهحلها را پیادهسازی کنید و تأثیرش را در رتبه بندی سایت خود ببینید.
اگر سوال و یا نظری در مورد اینکه HEO چیست یا SEO مهم تر است یا HEO داشتید، با تیم پشتیبانی مشهد سئو در ارتباط باشید. در کمترین زمان پاسخگو سوال های شما هستیم.