سئو سایت چند زبانه به ارائه محتوای بهینه برای چند زبان یا چند مکان مختلف میپردازد. طراحی سایت چند زبانه این امکان را به شرکت ها و کسب و کارها می دهد که مطالب و خدماتشان توسط افراد خارجی خوانده و قابل استفاده باشد. تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین دارید: برای افزایش فروش در آلمان و انگلیس، تصمیم گرفتهاید که محتوای خود را به زبان آلمانی و انگلیسی ترجمه و یک سایت با چند زبان بسازید. حالا شما دو تغییر در یک صفحه دارید:
نسخه فارسی، انگلیسی و آلمانی. اگر میخواهید کشورهایی با زبانهای مشابه و یا کشورهایی که مردم آنها از چندین زبان مختلف استفاده می کنند را هدف قرار دهید، این مساله برخی چالشها را به همراه خواهد داشت.
چرا صحبت در مورد سئو سایت چند زبانه اهمیت دارد؟
شما میخواهید وب سایت تان با سرچ در موتور جستجوی گوگل در رتبه های بالا ظاهر شود. در یک استراتژی سئو سایت، شما محتوای خود را برای یک زبان بهینهسازی میکنید، زبانی که وب سایت تان در آن نوشته میشود. اما گاهی اوقات شما میخواهید مخاطبین را در چندین کشور و مناطق مختلف هدف قرار دهید. با هدف قرار دادن مخاطبین خود به طور خاص, پرداختن به نیازهای آنها آسانتر است. یکی از این تفاوتهایی که سایت چند زبانه با سایت های عادی دارند زبانی است که آنها صحبت میکنند. زمانی که سایت خود را به زبانهای مختلف در دسترس قرار میدهید و مناطق خاصی را هدف قرار میدهید, به دو چیز دست پیدا میکنید:
- مخاطبین بالقوه خود را افزایش میدهید
- شانس خود برای رتبهبندی یک منطقه خاص و چندین زبان را بهبود خواهید داد.
چرا سئو سایت چند زبانه مشکل است ؟
SEO سایت چند زبانه میتواند دشوار باشد. بسیاری ازطراحان سایت میتوانند در اجرای این عمل دچار اشتباه شوند و یک طراحی بد برای این گونه سایتها میتواند به رتبه سایت شما آسیب برساند. این به این معنی است که شما باید بدانید که دقیقا میخواهید چه کار کنید. یکی از بزرگترین ریسکهایی که در سئو سایتهای چند زبانه وجود دارد، محتوای کپی است. اگر شما مطالب بسیار مشابهی را در وب سایت خود در چندین صفحه ارائه دهید، گوگل متوجه نخواهد شد که کدام محتوا را باید در موتورهای جستجو نشان دهد. صفحات با محتوای تکراری با یکدیگر رقابت میکنند، بنابراین رتبهبندی انفرادی صفحات پایین می آید. اگر میخواهید از این مساله اجتناب کنید باید از hreflang استفاده کنید که یکی از عناصر در استراتژی سئو سایت چند زبانه است.
تگ hreflang چیست؟
تگ های hreflang روشی برای علامتگذاری صفحات هستند که محتوایی مشابه دارند اما هدف آنها زبانهای مختلف و یا مناطق مختلف است. سه روش رایج برای پیادهسازی hreflang وجود دارد:
- محتوایی که وابسته به تغییرات منطقهای است مانند en – us و en – gb .
- محتوایی که با زبانهای مختلف تغییر میکند مثل en ، de و fr .
- ترکیبی از زبانهای مختلف و تغییرات منطقهای.
برچسبها hreflang عموما ً برای هدف قرار دادن بازارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند که از یک زبان مشابه استفاده میکنند – برای مثال، متمایز کردن ایالاتمتحده و بریتانیا، یا آلمان و اتریش.
سئو سایت های چند زبانه : محتوا ، دامین و hreflang
1- محتوای سایتهای چند زبانه
محتوا یکی از جنبههای مهم استراتژی SEO است. اگر میخواهید محتوا را به زبانهای مختلف بنویسید، باید محتوای موجود را سازگار کرده یا محتوای جدید ایجاد کنید. تطبیق دادن محتوای تان در عین حال که باید سئو خوبی برای سایت چند زبانه تان فراهم کنید می تواند یک چالش باشد. استراتژی محتوای شما باید همیشه با تحقیق کلید واژه برای منطقه و زبانی که هدف قرار میدهید، شروع شود. شما نمیتوانید کلمات کلیدی خود را فقط با استفاده از مترجم گوگل ترجمه کنید. شما باید خود را به جای مخاطبین جدید خود قرار دهید. شما باید بدانید که آنها چه کلماتی را استفاده میکنند. به نکته مهم توجه داشته باشید که کلمات میتوانند معانی متفاوتی در زبانهای مختلف داشته باشند. ترجمه مطالب یک چالش است. تفاوتهای فرهنگی که بین کشورها وجود دارد را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، کپی شما برای مخاطبین جدید شما جذاب نخواهد بود. در صورت امکان، از مترجمانی که متعلق به کشورهای مورد نظر شما هستند استفاده کنید و یا حداقل محتوای ترجمه شده خود را چک کنید تا اشتباهی صورت نگرفته باشد.
2- ساختار دامنه برای سایتهای چند زبانه
برای هدف قرار دادن مخاطبین خود، باید مشخص کنید که کدام صفحات را به عنوان صفحات فرود یا لندینگ در نظر دارید. گزینههای متعددی در مورد ساختار دامنه وجود دارد که شما میخواهید از آن استفاده کنید.
- شما باید دامنه اینترنتی را مختص به هر کشور مانند de ( در اینجا به طور مثال برای آلمان ) به طور جداگانه در نظر بگیرید. این روش را ccTLD می گویند که یکی از کارهای معمول برای ساختار URL بر اساس زبان انتخابی است. در این روش به موتورهای جستجو سیگنالی ارسال میشود که مشخص میکند هر دامنه متعلق به چه زبانی است.
- میتوان از subdirectories را برای تعیین کشور هدف استفاده کرد مانند
. example.com/de اصولا subdirectories برای دسته بندی محتوای سایت استفاده می شود، اما برای تعین زبان وب سایت هم استفاده میشود ولی یکی از معایب استفاده از این روش این است که برای کاربر تشخیص بین دسته بندی محتوا یا نوع زبان مشکل خواهد بود.
- شما میتوانید از یک subdomain مانند example.com استفاده کنید. ایجاد این نوع دامنه هاراحت بوده و برای موتورهای جستجو قابل تشخیص است که هر دامنه متعلق به کدام موقعیت جغرافیایی است.
3- تگ hreflang
hreflang تگی است که با استفاده از آن میتوانید همه نشانیهای اینترنتی متفاوت را که محتوای یکسانی در سایت شما دارد مشخص کنید. این نشانیهای اینترنتی میتوانند محتوای یکسانی در یک زبان متفاوت را مشخص کنند و یا در یک زبان معین اما در منطقهای متفاوت. زمانی که میخواهید از hreflang استفاده کنید:
- سایت شما دارای یک محتوا در چند زبان مختلف است.
- سایت شما دارای محتوا برای مناطق مختلف جغرافیایی اما به یک زبان است.
چرا hreflang مهم است و باید آن را اجرا نمود؟
از نقطه نظر SEO ، دو دلیل اصلی وجود دارد که شما باید hreflang را اجرا کنید.
1- اگر یک نسخه از صفحهای داشته باشید که برای زبان و مکان کاربران بهینه کردهاید، میخواهید روی آن صفحه فرود بیایید، داشتن زبان مناسب و اطلاعات وابسته به موقعیت جغرافیایی، تجربه کاربر را بهبود میبخشد و در نتیجه منجر به بازگشت افراد کمتری به نتایج جستجو میشود و هرچه افراد کمتری به نتایج جستجو برگردند، منجر به رتبهبندی بالاتری میشود.
2- دلیل دوم این است که hreflang از مشکل محتوای کپی جلوگیری میکند. اگر شما محتویات انگلیسی را روی URL هایی که نشانه بریتانیا، ایالاتمتحده و استرالیا هستند داشته باشید، تفاوت در این صفحات میتواند به اندازه یک تغییر در قیمتها و پول رایج باشد. اما بدون hreflang , گوگل ممکن است متوجه نشود که شما می خواهید برای هر کشور محتوای مختص به آن استفاده کنید و آن را به عنوان محتوای کپی ببینید. با استفاده از hreflang , برای موتور جستجو خیلی روشن است که محتوا یکسان است و فقط برای موقعیت های جغرافیایی مختلف بهینهسازی شده است.
سخن آخر
در طراحی سایت های چند زبانه نکات ریزی وجود دارد که می تواند در تجربه کاربری افراد تاثیرگذار باشد که عدم توجه به هر کدام می تواند در احساس کاربر نسبت به سایت شما تاثیر منفی گذاشته و مخاطب را از سایت تان دور کند. شرکت مشهد سئو که در زمینه های طراحی سایت و سئو سایت فعالیت دارد می تواند از ابتدای تولید سایت چند زبانه شما تا انتهای آن همراهتان باشد.
الان وقتشه!
جهت مشاوره و ساخت طراحی سایت حرفه ای و بهینه سازی سایت و تولید محتوا تماس بگیر
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.