Hypertext Transport Protocol Security (HTTPS) نسخه امن HTTP است که پروتکل اولیه برای ارسال دادهها بین یک مرورگر و یک وب سایت است. گوگل همه معیارهای خود را برای رتبه بندی سایت ها اعلام نکرده اما وقتی در سال 2014 از جانب گوگل استفاده از HTTPS عاملی موثر بر رتبه بندی سایت اعلام شد، بیشتر صاحبان سایت ها و وب مسترها بر آن شدند تا پروتکل انتقال داده خود را از HTTP به پروتکل HTTPS تغییر دهند. زیرا آن را عاملی موثر در سئو سایت و ارتقا جایگاه وب سایت در موتور جستجو گوگل می دانستند.
حرف “S” در انتهای “https” که جزئی از URL محسوب می شود، حرف ابتدایی کلمه Security به معنای امن است. سایت هایی با پروتکل https شامل کلید 2048 بیتی ssl هستند و میتوانند از طریق احراز هویت و رمزگذاری از یک اتصال سایت محافظت کنند. هنگامی که روی وب سرور، یک گواهی ssl نصب می شود؛ قفل و پروتکل https را فعال کرده و اجازه اتصال امن از یک سرور به یک مرورگر را میدهد.
وب سایتهای ایمن میتوانند از اتصال یک کاربر با استفاده از اطلاعات امن در سه لایه محافظت کنند:
- رمزنگاری تضمین میکند که فعالیت یک کاربر نمیتواند ردیابی گردد و یا اطلاعات آنها دزدیده شود.
- یکپارچگی دادهها مانع از تحریف فایلها در حین انتقال آنها میشود.
- تایید هویت اطلاعات را در برابر حملات محافظت میکند و سبب اعتماد کاربر می گردد.
چگونه یک وب سایت شروع به استفاده از https میکند؟
بسیاری از سایت های میزبان خدمات گواهی SSL را به ازای پرداخت هزینه ارائه می کنند. این گواهیها اغلب در میان بسیاری از مشتریان مشترک خواهند بود. گواهینامههای گرانتری نیز وجود دارند که به صورت انفرادی برای ویژگیهای خاص وب سایت، ثبت میشوند. تمام وب سایتها با استفاده از یک گواهی مشترک، https رایگان را دریافت میکنند. هر گاه وب سایتی ssl خریداری می کند، همه مزایای استفاده از https را دریافت میکند.
مزایای استفاده از HTTPS برای بهبود سئو سایت
استفاده از پروتکل امن HTTPS تاثیرات مثبتی در سئو سایت خواهد داشت از جمله این تاثیرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
رتبه بندی
گوگل در سال ۲۰۱۴ از الگوریتم های آپدیت شده ای که سایت های HTTPS را مورد توجه قرار داده اند، پرده برداری کرد. در سال ۲۰۱۵ گوگل اظهار داشت که اگر سیگنالهای کیفیت برای دو نتیجه جستجوی متفاوت در همه چیز یکسان باشند، HTTPS به عنوان عاملی برای برتری و ارتقا رتبهبندی محسوب می شود. به این معنا که اگر سایت شما و رقیبتان از نظر سرعت، برچسب عنوان، تازگی محتوا و غیره برابر باشد اما وب سایت رقیب شما از HTTPS استفاده کند در حالی که سایت شما این پروتکل را نداشته باشد، گوگل به احتمال زیاد سایتی که دارای https است را در رتبه بهتری قرار می دهد. امروزه حدود 55 درصد از همه وب سایتها ایمن هستند. نیل پاتل در نقلی از سایت moz می گوید:
همبستگی کمی بین HTTPS و رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو وجود دارد اما در انتها به نتیجه ای رسید که گوگل پیش از این گفته بود. HTTPS به عنوان یک عامل تعیینکننده و نه عامل اصلی رتبهبندی عمل می کند.
ترافیک وب سایت
کسب رتبه های برتر گوگل میتواند منجر به ترافیک بیشتر سایت شود. زیرا هر چه مردم سایت شما را در رتبه بالاتری ببینند، بازدیدکنندگان بیشتری به سایتتان می آیند. همچنین، هنگامی که کاربران به نتایج جستجو نگاه میکنند، ممکن است یک سایت امن را به عنوان علامتی از اعتماد و اعتبار ببینند و روی آن وب سایت کلیک کرده و دیگر به سایت های غیر امن مراجعه نمی کنند و روی آن کلیک نکنند.
افزایش اعتماد کاربران
کاربران به ارتباطات امن تر اعتماد میکنند. بر اساس یک نظرسنجی، 84% کاربران از خرید منصرف می شوند اگر دادهها بر روی یک اتصال ناامن فرستاده شود و 82 % از مردم به وب سایت غیرامن مراجعه نخواهند کرد. اگر مشتری به مکان فروشگاه شما بیاید و در مورد چیزی ابراز نگرانی کند، شما هر کاری که میتوانید انجام می دهید تا آن نگرانی را کم کنید. اینگونه یک مشتری وفادار ایجاد خواهید کرد. چرا نباید در فروشگاه آنلاین اینگونه باشد که تعداد زیادی از کاربران در آن خرید میکنند و به دنبال خدمات خانگی میگردند؟
سخن آخر
گوگل اعلام کرده است که در کنار آدرس سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی کنند، عبارت NOT SECURE می گذارد. این جمله اهمیت استفاده از این پروتکل را برای سایت ها مشخص می کند. طراحان سایت و کارشناسان سئو شرکت مشهد سئو کاملا به اهمیت این موضوع اذعان دارند و در طراحی و سئو سایت امنیت را در اولویت های اصلی قرار می دهند.
نویسنده
مدیر سایت
حمیده عابدی کارشناس کامپیوتر رشته نرم افزار هستم و مشغول کار در در زمینه طراحی سایت با وردپرس و آشنا به سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا، برنامه نویسی HTML, CSS هستم.